Citroën Dyane (1972)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Dyane |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1972 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 6.300 km |
KM-stand laatst | 170.000 km |
ERVARINGEN
- 131.000 km
Omdat de Casper en Hobbes eend ( een mintgroene 2cv6 club uit 82) achterin met name in de vakantie periodes te klein begon te worden en ik een goedkope sleutel eend zocht kwam ik een dyane op het spoor. Het wrak (iets anders kon je het niet noemen) had een orgineel nederlands dyane kenteken maar was al 4 jaar niet meer apk gekeurd...
Ik ben langzaam aan begonnen met de restauratie en via contacten kwam ik een keihard compleet koetswerk van een knal oranje Dyane uit 1975 tegen. Deze is in zijn geheel op het chassis van de 72er gemonteerd.
Met deze basis ben ik stukje bij beetje verder gegaan en sinds 3 jaar rijd ze ook weer.
Ze heeft remschijven gekregen ( het hele remsysteem is daarom vervangen), nieuwe stoelen ( met retrostof)een radio met cd speler, geluidswering ( scheelt enorm in de herrie) Natuurlijk zijn de ventilatiesleuven aangepakt, verbeterd en het verwarmingssyteem aangepast.
De Dyane wordt regelmatig mee genomen voor woon werk verkeer. Sinds 2 jaar gaat ze ook mee op vakantie. Vanaf 1997 ga ik regelmatig met een vriend 1 a 3 weken per eend / Dyane op vakantie door heel Europa.
In 2000 zijn we met de groene eend in 10 dagen naar de Noordkaap heen en weer geweest ( 8000 km gereden) voor deze rit had ik de eend aangepast zodat er een soort twijfelaar achterin ontstond, we sliepen ( gestrekt)dus in de eend. Dit systeem heb ik sinds 2 jaar voor de dyane aangepast ( de dyane is achterin een stuk groter!) De eerste rit is richting Oost Duitsland - Tjechie geweest en de 2e rit is langs de oude oost-west grens geweest.Voor deze reis is de dyane ook uitgerust met een luifel.
Samen met de groene Eend is de Dyane ook als onze trouwauto gebruikt
De Dyane is iets sneller dan de groene eend
PROBLEMEN
- 131.000 km
Van alles eigelijk, maar dat is de wagen niet kwalijk te nemen.
Gelukkig heb ik onderweg tot nu toe alleen een kapotte condensator gehad. De rest probeer ik thuis voor te zijn. Omdat ik er nog een gezinsauto bij heb, heb ik er ook geen haast mee om sommige dingen in orde te maken.
- 178.000 km
Ik heb de dyane nog steeds. Sinds een paar jaar rij ik er ook dagelijks mee. Natuurlijk heb ik door de jaren heen wel eens wat vervangen, laatst nog de start motor en de dynamo zit er aan te komen. Al met al niet heel spannend.
Het blijft welliswaar een wat oudere auto maar veel dingen zie je wel aankomen en het is allemaal mechanisch en redelijk goed bereikbaar.
De dyane is vorig jaar nog een weekje mee geweest voor een rondje Ierland.
Het roest spook is nu goed onder controle : grote delen van de wagen zijn nu thermisch gegalvaniseerd. Zodra de gehele wagen is gedaan wordt de dyane weer in kleur (oranje) gespoten. Vanwege de kostprijs en het werk doe ik elk jaar een aantal delen.
we rijden nog steeds
- 198.000 km
Vorig jaar is ze weer mee op vakantie geweest. Deze keer zijn we via Duitsland en Polen naar Litouwen geweest. de grevel was borden waren een aparte ervaring maar is goed te doen. Zonder problemen zijn we weer thuis gekomen.
Vanwege een verhuizing moest ik wat spullen opruimen en deze kon ik in Belgie bij een 2cv motoren specialist inruilen voor 2 kevlar achterspatborden. Ik ben erg blij met deze roestvrije spatborden. helaas durft niemand ze te spuiten... dus heb ik ze eerst in een speciale primer gezet en met het mooie weer zelf maar gespoten.
Een paar weken terug is de dyane weer mee geweest op tocht, deze keer richting zuid Duidtsland. Omdat ik de dyane ombouw naar 2 persoons camper compleet met luifel heb ik op de trekhaak een demontabele bagagebak gemaakt, deze bevalt erg goed.
Thuis gekomen de achterbank er weer in gezet ( half uurtje werk) zodat de kinderen ook weer achterin meekunnen.
Natuurlijk beschikt de dyane voor en achter rolgordels.
ze vergrijst weer een stukje
- 9.800 km
De dyane rijdt nog steeds. inmiddels heb ik de motorkap en de achterklep elektrisch laten verzinken ( dan trekt het minder krom) deze zijn nu ook gemonteerd ( kan het mooi uitlogen / uitwerken) en komende zomer hoop ik ze in kleur te zetten, want grijs vind ik een afgrijselijke kleur.
Paar weken terug is de dyane nog meegeweest voor een ritje door noord Frankrijk en op een beurs in Reims heb ik eindelijk de ledlampjes voor in de achterlichten gevonden. wat een verschil aan licht!
Tussendoor ook bezig om een mistlamp aan te sluiten, de schakelaar en een gedeelte van de bedrading is al klaar, nu nog het weer om het af te maken ( ik heb voorlopig nog geen garage ter beschikking)
we rijden nog steeds
- 144.000 km
De dyane rijd nog steeds, paar maanden terug toch maar eens een ander dakje gekocht. het vorige dakje heeft er ruim 10 jaar op gelegen en begon toch wel dun te worden aan de randen.
De dyane staat momenteel gewoon buiten maar door de verzinkte delen heeft ze geen last van roest.
Pasgeleden was de vlotternaald in de carburateur overleden, die bleef hangen en verzoop de motor letterlijk. Thuis heb ik er meteen een ander ingezet, afstellen was nog even een klusje maar nu is het weer goed.
De dyane beschikt over moderne techniek ( geventileerde remschijven met een modern vliegwiel) maar ik heb wel de originele gasplank behouden met het hendel systeem en het blikken luchtfilterhuis. eergisteren sprong het stangetje van de gasplank naar het heveltje eruit., thuis toch maar een klemmetje erop gezet ( ik reed altijd zonder)
wegens de corona ging de rit naar het verre buitenland die we op de planning hadden staan niet door.
dyane gaat met pensioen
- 170.000 km
omdat ik pas van baan ben veranderd en nu met de fiets naar het werk kan rijd ze veel minder kilometers. Toch gaat ze niet weg, de Dyane is gekeurd en verzekerd dus mag ze gewoon op een openbare parkeerplaats staan. Nu de groene eend weer rijd, heb ik weer meer tijd en aandacht voor de Dyane
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.