Citroën DS5 THP 200 Sport Chic (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | DS5 THP 200 Sport Chic |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 36.000 km |
3 maanden ds5
- 5.000 km
we moesten er even op wachten; de toegezegde 3 maanden werden er toch 7 maar dan heb je ook wat!!!december 2012 was tie er.
deze aankoop werd grotendeels beinvloed door de prima ervaringen met de, toen in bezit zijnde, ds3. met name de motor van de ds3(dezelfde als in de ds5 maar met 156pk tegenover nu 200pk)heeft enorme indruk gemaakt door souplesse en levendigheid.
het uiterlijk van de ds5 is apart maar in positieve zin maakt het interieur en de afwerking op ons nog steeds de meeste indruk. mn de zwart en kroten-rood leren bekleding is buitengewoon sjiek en toch mooi!
we hebben, behalve een alarm, alle verkrijgbare opties aangekocht(plus 3 jaar extra garantie voor het geval dat...).
het is mij onduidelijk waarom een importeur zoiezo die extra garantie niet in de aanschafprijs opneemt waardoor hij de auto kan adverteren met 5 jaar garantie af fabriek, iets wat volgens mij positieve indruk maakt op een koper.
wat betreft de uitrusting ontbreekt vrijwel niets. wel had ik graag in plaats van bv het headup display of de bibberstoelen een dodehoek camera gehad. de brede tussenspijlen van de deuren en het kleine glasoppervlak maken het schuin achterom kijken lastig.
het rijden gaat prima. de motor is onder de 100km per uur iets minder levendig dan in de ds3(meer eigen gewicht wrs)daarboven is het een genoegen zoals het ding er aan trekt als een speer naar 180 - even geprobeert - is heerljk.
het hoge koppel zorgt voor een dieselachtig schakel gedrag; in 4 of zelfs 5 in de bebouwde kom is geen enkel probleem.
toch nog wel wat kritiek;
het is super jammer dat(ondanks de suggestie in het instructieboek)de electrische handrem bediening niet kan worden uitgeschakeld. voor mij een totaal overbodige voorziening die zeker in de wintermaanden meer last dan gemak geeft. voor iemand die af en toe in deze auto rijdt is bv het uitschakelen te ingewikkeld om zonder het raadplegen van het instructieboek te kunnen gebruiken. die omslachtigheid geldt overigens ook voor andere functies; maw het duurt even voor je als dagelijks gebruiker de weg weet. iemand die af en toe de auto gebruikt zal zeker niet altijd vlot wegkomen.
een toch wel negatief verschijnsel van de motor vind ik het ""bonkelen"" als je, mn in de lagere versnellingen, het gas loslaat. in de 1ste versnelling is het het ergst. jammer.
het myway systeem bekt goed werkt goed ziet er gelikt uit. alleen de navigatie voorzieningen en de actualiteit ervan zijn slecht. een los ding van 70 euri heeft meer voorzieningen en is meer bij de tijd dan dit apparaat.
de rechtuitsabiliteit zou nog iets beter kunnen.
het verbuik is 1 op 13 bij snelheden niet hoger dan de toegestane.
het doorgeven van dwarsrichels is helaas aan de harde kant.
al met al een heel tevreden ds5 rijder die de onvolmaaktheden graag wegstreept tegen het genoegen met de CITROEN te rijden.
1 jaar ds5
- 15.000 km
10.000km en een beurt verder; op 1 terugkerende irritatie na is de DS5 zoals hij eruit ziet; geweldig.
hij rijdt scherp, lust weinig benzine, is stil en ziet er niet alleen solide uit maar is het ook.
voorwaarde is wel dat het matige uitzicht, de onoverzichtige koets en de keiharde achteras voor lief genomen worden.
het karakter van de motor verdient een extra pluim voor het enorme gemak waarmee hij ook in lage toeren optrekt onderin de versnellingen.
de genoemde irritatie betreft het schokken van de motor bij het gas loslaten en daarna ook weer bij het optrekken.
ik ben gelukkig geen file rijder want daarin is het gebonkel het meest merkbaar.
in de centrale database van CITROEN is tot op dit moment geen 2e geval bekend resp is er geen oplossing voor eea.
ik zal de auto er niet voor wegdoen maar het is tov het totaal concept een ernstige tekort koming.
hopelijk komt er redding uit FRANKRIJK.
geen bericht; goed bericht
- 25.000 km
eigenlijk valt er aan de voorgaande ervaringen weinig toe te voegen.
al het positieve is hetzelfde gebleven en helaas het iets negatievere ook.
mbt dit laatste; het is CITROEN niet gelukt om iets te doen aan de zg kantelen van de motor bij het gas loslaten.
zoals eerder aangegeven is dit bij de lagere versnellingen vervelender dan bij de 6e maar gezien het totaal beeld van de auto(en de daarbij behorende forse prijs) is dit een flinke misser.
verders; snel, fel, stil en zuinig en nog mooi ook.
jammer dat mn deze uitvoering een witte raaf is tussen de electro-broeders.
2e onderhouds beurt + up date
- 30.000 km
ik blijf het een korte interval vinden maar de DS5 was weer toe aan z'n jaarlijkse(2e) onderhouds beurt.
in principe een algemene kontrole van de wagen maar nu na 2 jaar een vervanging van bougies en filters ect.
bij het maken van de afspraak toch nog even mijn grootste ergenis onder de aandacht gebracht; het schokken van de motor bij het gas loslaten.
wie schets mijn verbazing toen te horen kreeg dat er juist een up date was binnengekomen die er waarschijnlijk in voorzag dit probleem op te lossen!!
welk een toeval toch, kennelijk wordt een up date(stilzwijgend?) tijdens regulier onderhoud toegepast om ruchtbaarheid te voorkomen.
en ongeloofelijk maar waar de klacht is weg de motor van de DS5 krijgt een 10; stil, zuinig, enorm koppel, fel en nu ook nog eens schokvrij!!
op naar de volgende bezitter
- 36.000 km
op 12-6 afscheid genomen van de DS5.
hij is samen met onze GOLF cabrio vervangen door een AUDI A3 CABRIO.
terugkijkend naar de DS5 is mijn conclusie dat ondanks dat de afwerking op een hoog niveau staat blijkt dat het nog beter kan of zou moeten.
mn de schokkende motor en de klappende achteras en het gebrek om zaken aan de auto via een menu naar eigen smaak aan te passen maar ook de wat structuurloze software die aanwezig is tonen aan dat er nog werk aan de winkel is.
verder gaat de DS5 de geschiedenis in als een zeer complete mooie en felle reiswagen die, na verbeteringen, zeker aan te bevelen is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.