Citroen DS5 Hybrid4 Business Executive (2013) #13

autoreview

Citroen DS5 Hybrid4 Business Executive (2013)

Signalement

UitvoeringDS5 Hybrid4 Business Executive
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst163.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Lekker eigenzinnig, maarrr

  • 163.000 km

In 2013 deze DS5 gekozen als leaseauto bij mijn Belgische werkgever. Ik vond het een schitterende auto om te zien, van binnen en van buiten, en in de business executive uitvoering was hij voorzien van (destijds) "alle" opties.
Qua binnenruimte was de auto ook prima om met vrouw en kind op vakantie te gaan, alhoewel er dan een dakkoffer mee moest (moeder de vrouw sleepte nogal wat mee).
Op de snelweg, minstens 80% van mijn jaarkilometrage, was het een fijne auto met weinig windruis en afrolgeluiden. De stoelen waren fantastisch voor de lange afstand en ik heb me altijd prima vermaakt met het mooie interieur.
Het verbruik van deze diesel-hybride? Volgens de boordcomputer gemiddeld 6,4 L/100 km. Niets bijzonders, niet goed en niet slecht.
Qua design was deze DS5 weer lekker eigenzinnig Citroën, maarrr... wie dan ook Citroën comfort zou verwachten komt bedrogen uit. De auto was spijkerhard geveerd, omdat de DS-modellen zogenaamd de sportieve lijn moesten vormen. Op klinkerwegen was het veercomfort werkelijk tegen het onaangename aan. Bovendien had de auto een vrij lange overhang, waardoor de neus op verkeersdrempels nog wel eens luidruchtig over het wegoppervlak schaafde.
Nog zoiets merkwaardigs: de gerobotiseerde automaat. Dat is eigenlijk een handbak, waarbij de auto zelf als het ware ontkoppelt en overschakelt. Je ervaart dus hetzelfde als met een handbak, zonder dat je zelf hoeft te schakelen.
Bij normaal rijden allemaal prima, maar in de sport-stand wilde de auto nog wel eens de kluts kwijtraken en duurde het even voor de bak daadwerkelijk doorschakelde.
Kortom: met een normaal veercomfort en een echte automaat was dit voor mij een perfecte auto geweest.
Medio 2017 ging de auto uit contract.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.