Citroën DS5 Hybrid4 Business (2013)

autoreview

Citroën DS5 Hybrid4 Business (2013)

Signalement

UitvoeringDS5 Hybrid4 Business
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst136.500 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Welkom DS5 Hybrid Business Gris galena (14% bijtel

Vandaag de nieuwe auto in ontvangst genomen. Wat een mooi ding zeg. Zeker als die net uit de showroom komt. Zitpositie, heel prettig, zicht rondom is niet zo, laat ik het netjes verwoorden, de schoonheid en aerodynamica heeft een hoge prioriteit gekregen.

De eerste kilometers zijn reeds afgelegd. Ik moet eerlijk zeggen dat het rijden enige gewenning vraagt. Het grootste gevecht is met de auto starten, beste is de voet gewoon op de rem te houden tot je weg wil rijden. Maar verder heb ik het boekje nog niet erbij moeten nemen, telefoon koppelen, geen probleem, instellingen, zo gevonden, navigatie, zeer uitgebreid en gebruikers vriendelijk.
Het rijden met het hybride systeem is wel eff een omslag. Motor stop tijdens het rijden? dan start die weer? beste is om maar te vertrouwen op de technici van PSA. Ze hebben er lang genoeg aan gewerkt. Nog 200 km autoweg gehad. Zit natuurlijk nog in de inrijd periode, maar ik heb nu al door dat de auto gewoon snel is. Eventjes de 185 km/h aangetikt, de auto doet het in alle rust en snel. Aan boord rust enkel op de achtergrond hoor je dat er onder de motorkap gewerkt wordt. Heb vaker huurauto's van diverse merken, maar het mag gezegd worden, de jongens van PSA zijn echt toppers als ze een diesel bouwen en weten wat ze doen.

Maar er is nu al 1 ding wat mij absoluut niet bevalt. Het veercomfort is de naam DS niet waardig en zeker niet naar mijn tevredenheid. Wat een misser van Citroen om het hydro-pneumatische systeem niet meer te leveren op en DS. Weet wel dat het energie kost en dat die dan weer 20% bijtelling word en door meneer Weekers nog eens afgeroomd wordt met een extra lading BPM, maar er zijn plotseling drempels, oneffenheden in de weg die je voelt, ook met stalen veren kan dit comfortabeler. ik zal er best aan wennen, maar mijn naam is niet Schumacher en al wil je met 150 km/h door de bocht, er rijd vrijwel altijd een auto voor je die op een beschaafde manier door de bocht gaat. Echt jammer. Wil wel de kanttekening plaatsen dat ik al vele Citroens verslonden heb met de befaamde veersysteem.

PS, even de foto van Citroen geleend, de kleur die ik heb is precies als op deze foto (gris Galena, speciale DS% kleur). Staat m goed. Snap trouwens niet waarom de witte kleur het duurste is.

Ga jullie op de hoogte houden.

Reacties op introductie

  • 1.100 km

Eventjes voor de duidelijkheid, Zelf heb ik de reviews gebruikt bij de aanschaf van een andere Occasion. Mocht ik het bestaan ervan gekend hebben, zou ik bv. nooit de Espace gekocht hebben. Daarvoor deel ik mijn ervaringen. Echter wil ik opmerken dat de negatief getinte reacties met cliché opmerkingen over lease rijders voorzien van hun bed weter commentaar en een negatieve beoordeling als niet gewenst ervaar.

1 jaar DS5 Hybrid4

  • 29.500 km

Na 1 jaar rijden een update.
Samenvatting, echt een heerlijke auto.
Van dagelijks gebruik voor woon werk verkeer tot ritjes van 1.100 km op een dag. Zomer en winter. de enkele opmerkingen die ik heb, kunnen af gedaan worden als muggenziften om toch een negatief puntje te kunnen noteren.
Veel lof over de rust aan boord, de altijd aanwezige trekkracht, de weelde van voorzieningen waar je in verblijft, de ontspannen manier waar je de kilometers onder je door laat schuiven. Top dus. De stugge vering ben ik ondertussen aan gewend. Als leen en huurauto vaker een van de Volksproducten mee gekregen, dan ben je blij als je weer in de DS5 plaats mag nemen. Het gemis van de veerbollen zal blijven, maar dat begrijpen alleen de mensen die vele kilometers met dit prachtige systeem rond gezoefd hebben. De Bagage ruimte was in eerste instantie een zorgpunt maar na een jaar gebruik kan ik enkel melden dat het altijd opgeruimd is door het verborgen vak, waar alle losse spullen opgeborgen zitten. De ruimte daarboven voldoet perfect. Als het wat groter is, gaat een deel van de bank plat en tot op heden nog steeds alles mee gekregen.
Kwalitatief, de auto heeft de garage nog niet gezien. Woensdag voor de eerste keer. Opmerkingen van mijn zijde naar de garage, Cruise valt af en toe in storing, auto uit / aan en hij werkt weer, maar toch irritant, en de bijrijders stoel rammelt in bepaalde standen.
Verbruik in de wintermaanden gemiddeld 1:17,5, in de andere seizoenen 1:18. Echt lof, kan het niet begrijpen. Heb nog nooit een auto gehad die zuiniger reed dan 1:14, en dat was een Citroen CX 2500 D uit 1982.... Meeste kilometers worden overigens niet over de snelweg afgelegd waarbij het Hybride Systeem natuurlijk voor bedacht is.
Leerpuntjes voor Citroen....
1) zoals alle 5 sterren auto's beperken de A en vooral de B stijl het zicht. Naar achteren is de camera natuurlijk een regelrechte hit.
2) de was straat. De borstels van de wasstraat blijken niet in staat de achterzijde van de auto te reinigen. Af en toe dus met een spons over de achterruit en het nummerbord.
3) zoals door velen reeds gemeld, het ontvangst van de radio. bepaalde zenders kunnen niet door het hele land storingsvrij ontvangen worden. De meeste gangbare zenders zijn gewoon te volgen tussen Maastricht en de Wadden eilanden zonder 1 knop aan te raken.
4) Drempels, deze gemeentebudget opslurpende voorzieningen veroorzaken bij verkeerde inschatting, contact tussen het wegdek en de frontspoiler. Veroorzaakt slechts een geluid dat omstanders het hoofd doet omdraaien, maar verder geen schade.
5) verouderde software van Navigatie systeem. Vanaf dag 1 is de software verouderd van het navigatie systeem. Gewoon teleurstellend dat je met nog geen 1000 km op de teller volgens het navigatie systeem door een weide rijd, waar 1 jaar eerder een rotonde aangelegd is. Doet echt afbreuk aan het nieuwe auto gevoel en bij navraag blijkt dat deze klacht bekend is en er geen update beschikbaar was.
Leerpunt voor de Lease maatschappij.
1) de concurrentie op de lease markt is groot en om daar een mouw aan te passen is besloten niet alle merken banden toe te staan. Begrijpelijk, maar beperk dan wel svp de keuze van banden aan de onderzijde. Mijn auto is uitgerust met Kleber winterbanden die door Autoweek gekenmerkt worden als onvoldoende. De banden voldoen echt niet en het vergelijk met de Michelin banden die op mijn vorige auto gemonteerd werden is groot. Gebrek aan grip, sporen zoeken en onrust in het stuur doet je verlangen naar de zomerbanden. Nu maar hopen dat ze ook nog hard slijten. Triest.

Tot zover mijn update.

Laatste jaar voor mijn DS5

  • 115.000 km

Na lange tijd van afwezigheid toch maar weer een update. De DS5 gedraagt zich netjes. Hier en daar duiken helaas wat rammels op. Ondanks de mooie materialen. Achterklep kraakt wel eens en rechter zij portier laat graag weten dat ze er is. Jammer.
Nog steeds erg tevreden over het vermogen van deze 14% bijtelling auto.
In sportstand is die gewon heel snel.
Ook verblijft ik regelmatig op de Duitse autobahn. Kan gewoon mee over met de 200 kmh brigades.
Wel erg teleur gesteld over het oplossen van het cruise control probleem. Ondanks herhaldelijk terug brengen van de auto, second opinion enz klacht bij de lease maatschappij, valt de cruise control regelmatig uit. Enige oplossing is auto uit zetten en weer aan zetten.
Volgens Citroen wordt de auto "gek' als je rem en gas tegelijk bedient.
Zo slap he, rij een kilometer met de monteur, gas en rem ingetrapt.... niks he, cruise blijft gewoon werken..... dat bij een auto van Eur 40.000,00 plus....
We gaan nog veel plezierig kilometers samen maken, maar zou het niet erg vinden om weer een C5 met hydraulische veren te rijden. Erg jammer dat Citroen dit op gegeven heeft.

Dank je DS5, bye bye

  • 136.500 km

Hoi review lezers.
Deze week een belletje gekregen van de Dealer. Dinsdag as kan ik mijn nieuwe auto ophalen. Tis Bitter & sweet. Wat zal ik gaan missen?
Dat wat deze auto prachtig maakt is de steeds aanwezige trekkracht. Tot ca 180km/h is de auto bij de altijd paraat. Zeker op 80 km wegen waar de auto helemaal in zijn element is, is het inhalen een fluitje van een cent. De veel gemelde versnellingsbak heeft mijn niet teleur gesteld. Laat dat ding gewoon zijn ding doen en als je dat niet kan, koop een schakel auto. Moet er echter niet aan denken deze versnellingsbak te berijden zonder het hybride systeem.
Verder blijft het een mooie auto. De Chroomstrip onder langs de motorkap en onder langs de deuren, de knik achter het achterportier, de prachtige aluminium handels die als schakelaar dienen, een hele mooie brede console enz.
De auto heeft mij verrast als een heel fijn maatje waarmee ik regelmatig trips van 1000 km op een dag mee heb gemaakt. Overtreft hij de C5 Comfort? Nee, helaas heeft Citroen afscheid genomen van het prachtige Hydractief 3 veersysteem waar ik sinds met eerste CX aan verknocht was.
Maar daar heb ik al eerder mijn ongenoegen over uit gesproken.

Problemen:
recentelijk enkel rammels. de stoel, links onder het dashboard, in het rechter voorportier en de carrosserie tordeert best veel wat ook niet altijd zonder geluid gaat. Dealer komt niet verder dan de rubbers met siliconen in te spuiten om dan een week later weer met de bijgeluiden te zitten. Verder natuurlijk het af en toe terug kerende probleem dat de cruise uitvalt. Stoppen, auto uit en aan zetten en de cruise werkt weer. oplossing van de dealer.... ik ben het schuld, bedien de rem en het gas tegelijkertijd. Doch een testrit met de helpdesk medewerker waarbij rem en gas tegelijk bediend worden en de cruise gewoon blijft werken wordt enkel afgedaan met de woorden, de auto kan dan gewoon gek worden... te veel films van de toekomst gekeken denk ik. triest.
Voor de rest, enkel lof. Motorkap gaat open voor het ruiten sproeier reservoir bij te vullen, de monteur maakt de motorkap elke 30.000 km open voor de beurten. De auto rijd nog met de originele remblokken en remschijven, echt wauw, geen druppel olie of water bijgevuld. Top. Echt zonde dat onze diesel motor naar de eeuwige jachtgronden wordt gejaagd.

Verbruik:
het is natuurlijk een publiek geheim dat de hybride auto's lang niet het beloofde lage verbruik niet halen. Toch ben ik heel plezierig verrast van 5,96 l/100 km, of te wel 1:16,78 is voor mij een werkelijk persoonlijk record op het gebied van zuinigheid. We spreken hier over een auto met een gecombineerd vermogen van 200 pk wat ook echt aangesproken wordt. Maar een snelle rit kan ook tot hoger verbruik leiden. Recentelijk een rit gehad vanuit Oostenrijk naar Nederland met een gemiddelde snelheid van 143km/h waarbij het verbruik op 1:11 blijft steken vind ik nog altijd heel goed.

Samenvatting:
We kunnen afscheid nemen van alle clichés die onder het genot een vele biertjes op een verjaardagsfeestje boven komen. Citroen weet ondertussen hoe ze een kwalitatief hoogwaardige auto moeten bouwen waar de lak niet vanaf valt. Ook de hybride techniek is gewoon top en natuurlijk moet je nog iets vergevingsgezind zijn, maar dit schrijf ik meer toe aan het moderne dealernetwerk die hun geld moeten verdienen, na te zijn kaal geplukt door de lease maatschappij, aan het terug kaal plukken van de lease maatschappij. Mijn collega rijd Volkswagen en daar worden de kostbare problemen ook pas opgelost nadat de garantie termijn is afgelopen.
Top:
- de trekkracht
- de rust aan boord
- het mooie design
- vierwiel aandrijving
- handige dubbele boden in de koffer ruimte

Min:
- toch nog de rammels (ik rijd wel veel zonder radio aan).
- niet oplossen van het uitvallen van de cruise control.
- deze auto was af geweest met het hydractief 3 systeem.
- geen trekhaak (750 kg geremd is toegestaan)

Een oordeel kun je je enkel zelf vormen met behulp van de reviews, mijn persoonlijk overal oordeel over de afgelopen 136.500 km is, een hele fijne auto die je nu kunt kopen voor eur 13.000,00. Dat is een verdomd goede deal mits je de kilometers maakt. let wel op de rammels! Alleen de wegenbelasting is een killer door het relatief hoge wagen gewicht.

Chapo Citroen,

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.