Citroën DS5 e-HDi 110 Business Executive (2012)

autoreview

Citroën DS5 e-HDi 110 Business Executive (2012)

Signalement

UitvoeringDS5 e-HDi 110 Business Executive
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf7.800 km
KM-stand laatst19.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een nieuwe auto, een nieuw begin.

  • 10.000 km

Daar ga je dan, na eerst uitgebreid email contact over een mogelijke DS5 aankoop met je Yeti van R'dam naar Ommen. Uiteindelijk besloten toch maar de reis te aanvaarden omdat de dealer een meer dan nette prijs aanbood voor mijn Yeti en ik toch de DS5 wel erg mooi vond (en ook Diesel rijdt!).

Deze dealer had een DEMO DS5 in het parelmoer wit staan uitvoering Business Executive met extra Xenon verlichting en Denon set... 8000 km op de teller en ca 5 maanden oud... wel ruim 25% van de nieuwprijs af.

Ik had eens proefgereden in de Hybrid4. Een prima auto, wel wat stuiterig en nauwlijks kofferruimte....

Deze DS5 met 1.6 HDI is een tikkie langzamer met optrekken (die Hybrid was wel een echt beest), maar zeker niet sloom. Comfort is wel stukken beter. De auto schijnt in Hybrid uitvoering stuggere vering te hebben, wegens het gewicht, en een behoorlijke kofferbak.

Uiteindelijk was de deal snel gemaakt!

Na een week kon ik de auto ophalen. Prima gepoetst en met volle tank naar huis.

Ik heb de auto nog niet lang, maar wil toch een paar goede/verbeterpunten kwijt:

Positief beginnen:
1. Vormgeving....
2. Stoelen. Wat een fautuils! Ook in standaard uitvoering al half leder!
3. Motor. Prima ding die 1.6. Ook behoorlijk zuinig (1e tanks ruim 1:17).
4. Zicht voor en zijkant. Heel veel glas prima.
5. Zijspiegels. Meer dan groot zat en prima blik.
6. Navigatie. Ik heb nog nooit een ingebouwd navigatie systeem gehad (was altijd tomtom of via iphone). Maar dit werkt prima! Ook de integratie met radio is super. Bluetooth, USB etc Noem maar op alles werkt erop.
7. Geluid. Het kan zijn dat dit komt door het gelaagde glas... maar wat een stilte.
8. meedraaiende koplampen. Het was een optie (bij een nieuwe waarschijnlijk nooit gekozen), maar het werkt super!
9. Panoramadak... adembenemend.
10. Parelmoer wit....

Wat is minder?
1. Zicht naar achter. Zeg maar gewoon matig. Er zit een spoiler op de achterklep, die zit ook midden in je beeld naar achteren.
2. Parelmoer wit... erg snel wassen ;-(

Nog zonder mening/misschien later:
1. EGS versnellingsbak. Autoweek verfoeit hem. Ik vind het meevallen... al is ie wat stoterig wanneer de motor koud is. Verder wel relaxed.
2. materialen. Citroen wil hier de opperklasse aanboren, maar helemaal kraakloos is het nog niet helemaal....

Al met al vind ik het een supermobiel. Erg mooi, zeer groot van binnen! Niet super ergnomisch, maar door zijn formaat zeker niet hinderlijk! En zoevend door het verkeer met een meer dan schappelijk verbruik.... vergeet niet dat de auto geschat ca 1500 kilo weegt incl panoramadak etc.

Naschrift: Ik vergeet nog een belangrijk ding: Het start-stop systeem. Itt andere auto's waarbij je de versnelling in zijn vrij moet zetten dan te onkoppelen, doet de DS5 reeds het startstop systeem in werking zetten wanneer je remt en minder dan 8km/u rijdt. (lang leve de automaat). Dat is veel simpeler, en dus veel doeltreffender dan een standaard startstop systeem! Toch even belangrijk om te melden!

Ik zal mijn update regelmatig bijwerken...

Update... vlak voor de vakantie.

  • 19.000 km

De afgelopen maanden ben ik regelmatig op pad geweest met de DS5. Een waar genoegen, rustig, snel genoeg en redelijk zuinig (ca 1:18 all in). Alleen die versnellingsbak is toch best wel wennen. schakelen doet ie af en toe wat bruusk, en ook stoppen voor een stoplicht gaat niet altijd soepel.

Intussen is de auto teruggeroepen bij de dealer. Dat heeft geholpen. Ik heb een DS5 versie 2.0 gekregen. Schakelen gaat zijdezacht, en stoppen ook heel rustig. Zo moet het zijn, super! Verder zijn er een hele stapel kleine dingen gedaan. Ik had nog wel eens een spreekprobleempje met de BT, nu helemaal weg. Een klein kraakje, is weg. Kortom een super update zo!

Verder is de auto echt super. Niet zeer ergononomisch, maar door de grootte geen enkel moment vervelend. Er is ruimte zat.

Nu op weg naar vakantie. Komend weekend gaan we naar frankrijk incl dakkoffer etc. Dat is nog wel een uitdaging Deze beugels klemmen om het dak... maar ze hebben ook pinnen voor in de carrosserie... wel goed kijken, anders gaat het zeker kapot (en in dit geval... de auto).

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.