Citroën DS5 e-HDi 110 Business (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | DS5 e-HDi 110 Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 168.000 km |
1e indruk
- 1.000 km
Afgelopen week hebben we de nieuwe auto gekregen. Een hele verandering ten opzichte van de Renault Scenic. Ik kan daarom nu ook nog maar de 1e indruk geven.
Omdat we een auto met 20% bijtelling wilden was er haast geboden. Deze Ds 5 is per 1-1 25% in de bijtelling. Het is daarom ook een voorraad auto geworden. Er was nog een witte beschikbaar maar we hadden deze kleur (hickory) al gezien en de keuze was snel gemaakt.
De Business uitvoering is een complete uitvoering met alles er op en er aan. Gescheiden climate control, cruise control, navigatie, regensensor en lelijke led dagrijverlichting. In plaats van 17" zitten er 16" velgen onder. Deze werden onder de eerste serie geleverd.
Zoals in de pers al is uitgemeten waan je je zelf in een cockpit. In eerste instantie vond ik het krap en benauwd. Na een aantal ritjes begin ik hier al aan te wennen. De stoelen zijn groot en comfortabel en geven voldoende steun. De ergonomie is niet geweldig, overal knoppen en de cruise control bedien ik nog niet op de tast. Wat dat betreft was de Scenic een oase van rust.
Dan het rijden. Tijdens de proefrit hebben we in en auto gereden met 18" er onder. Dat was niet echt comfortabel te noemen. Met de 16" er onder is dat een stuk beter maar had het wat mij betreft comfortabeler gemogen. Ik vind de auto nog te stug. De egs half automatische versnellingsbak valt me niet tegen. Zo slecht als Autoweek het beoordeelt vind ik het niet. Als je met een beetje beleid rijdt dan schokt hij nog niet zo. Wel zit de binnenspiegel mij in de weg bij lange bochten naar rechts. De motor heeft genoeg kracht en is lekker stil. Wat dat betreft is dit een oase van rust.
Kortom is het nogal een verschil ten opzichte van de Scenic en moet ik wennen aan de auto. Het uiterlijk is natuurlijk fantastisch en ik vind dat de kleur goed staat.
2 maanden verder ....
- 9.300 km
2 maanden verder ben ik inmiddels aan de stugheid van de vering gewend en stoort mij dit niet meer. Waar ik zeer tevreden over ben is de motor. Genoeg power en deze is zeer relaxt te rijden in combinatie met de egs half automatische bak. Op de Duitse autobaan met 150 op de teller ontspannen opschieten zonder al te veel herrie van de motor.
De onoverzichtelijkheid van de auto vind ik nog steeds een min. Vooral die grote binnenspiegel stoort mij enorm bij het passeren van opritten en op klaverbladen. Andere auto's verdwijnen uit het zicht. Ik moet elke keer in rare houding onder de spiegel door kijken. Zal me niet verbazen dat quasimodo al een Ds5 reed.Verder is er weinig opbergruimte aan boord. Zeer klein dashboardkastje waarin net je handschoenen passen.
Dan de navigatie, het beeld kan groot of klein worden weergegeven. Mijn voorkeur gaat uit naar het kleine scherm waarbij duidelijkere richting wordt aangegeven zonder de grafische tierlantijntjes. Helaas geeft hij geen filemeldingen door terwijl deze wel aanstaat.
Aan de ergonomie ben ik nog steeds niet gewend. Cruise control vind ik nog lastig opende tastte bedienen. Het afgeplatte stuur bevalt mij wel. Had niet verwacht dat dit zo fijn zou sturen.
Problemen? Niets. Kortom mooie auto met een fijne motor en halfautomatische bak waarbij je wat onpraktische dingen op de koop toe moet nemen.
1e beurt
- 20.300 km
Vandaag heeft de auto de1e beurt gehad. Buiten de standaard dingen moet er een update voor de navigatie plaatsvinden en de bedrading van het ABS systeem moet worden vervangen.
Deze zaken worden woensdag gedaan.
Alpe d'Huzes
- 29.000 km
We zijn afgelopen week naar Alpe d'Huzes geweest. Een mooie gelegenheid om weer meer ervaring op te doen.
Het comfort tijdens de rit is prima te noemen. Na een rit van ruim 1000 kilometer stap ik nog fit uit. Wat me vooral goed is bevallen tijdens het oprijden van de Alpe d'Huez is het zelf schakelen. Dit gaat zo vlot dat je zonder zoals bij een hand geschakelde bak nauwelijks vermogen verlies hebt. Buiten dit bevalt het egs systeem goed en vind ik de kritiek van de autojournalisten niet terecht.
Storend zijn de glimmende onderdelen in de auto. Nu het mooi weer wordt en de zon veel schijnt gaat dit hinderlijk reflecteren. Het zilverkleurige gedeelte van het ventilatierooster reflecteert zelfs in de buitenspiegel en komt de overzichtelijkheid niet ten goede.
Tijdens de laatste beurt is het navigatiesysteem geüpdatet. Grafisch is die mooier geworden maar beter is het niet geworden. Als je na een stop verder rijdt dan moet je snel aangeven om de navigatie voort te zetten. Zo niet houdt het er mee op.
Maar ik mag niet klagen aangezien het een lease auto is. Toch kijk ik met weemoed naar de Scenic2.
2e beurt
- 40.000 km
De auto is voor de 2e beurt geweest. De navigatie werkt niet optimaal en is regelmatig de weg kwijt in reeds lang bestaande gebieden. Bij het hervatten van een rit moet je direct aangeven dat je je weg wilt vervolgen. Hij houdt er anders mee op.
Ik blijf de auto onoverzichtelijk vinden. Bij het opdraaien van een weg heb je gewoon slecht zicht naar het ven rechts komende verkeer.. Minpunt voor de veiligheid.
3e beurt
- 62.000 km
Bij de 3e beurt heeft het navigatiesysteem een update gehad. Maar hopen dat dit helpt want het systeem is nog regelmatig de weg kwijt. Verder hebben we een paar keer een probleem met de versnelling gehad. Terwijl de bak op automatisch staat schiet de versnelling in neutraal als de auto stil staat. Een software update moet dit bij Citroen bekende probleem oplossen.
Bij het achteruit rijden piept de achterrem . De garage heeft hiervan niets kunnen vinden. De winterbanden liggen er nu weer onder.
Beurt
- 81.000 km
Vandaag heeft de auto een beurt gehad en zijn de zomerbanden er weer onder gezet. Geen bijzonderheden.
Wat een uitzicht
- 93.000 km
Net terug uit Frankrijk en via Duitsland naar huis gereden. Veel ergernis met de navigatie en het slechte zicht. Er zit een knik in de achterruit met een soort balkje. De snelle jongens kun je standaard niet in de binnenspiegel zien. Ik moet dus elke keer mijn houding aanpassen om dit via de binnenspiegel de snelle auto's aan te zien komen.
Op hogere snelheden vanaf 150 wordt de auto zoekerig. Beide handen aan het stuur dus. Het egs bevalt wel goed alsmede de stoelen.
Als ik in mijn Ka rijd en er komt er eentje voorbij dan denk ik: Wat een mooie auto om te zien.
Beurt 22-07-2014
- 101.000 km
Onlangs de 100.000 kilometer gepasseerd en vandaag de beurt laten doen. Qua beurt geen bijzonderheden maar pas geleden is de voorruit vervangen door Autotaalglas en werkt de automatische wisstand niet meer goed. De garage kan niets vinden, en nu? Door schadesturing door verzekeraar zit je dus nu met 2 partijen om te discussiëren. Irritant dus en doet wel afbreuk aan de kwaliteit.. Wordt vervolgt.
Licht en zicht
- 109.000 km
Het probleem met de wissers wisselt, dan weer te langzaam, dan weer te snel.
De verlichting heeft het maar liefst 8 maanden uit gehouden. Weer een setje nieuwe lampen geplaatst.
Rubber vervangen
- 114.750 km
Regelmatig sprong de achterklep open. Oorzaak was een kapot rubber. Deze is vervangen. Tegelijkertijd heeft het zomerrubber plaats gemaakt voor het winterrubber.
Beurt
- 124.600 km
Vandaag is de auto weer voor een beurt geweest. 1 probleem: de kofferdeksel springt af en toe nog open. Hiervoor wordt een nieuw slot besteld.
Vrouwelijke auto
- 131.000 km
Het bewijs dat deze auto vrouwelijk is is onomstotelijk bewezen. Ze heeft namelijk moeite om haar klep dicht te houden. Een nieuw slot mocht niet baten, tijdens het rijden gaat de achterklep weer regelmatig open.
Bandenwissel en software update
- 137.800 km
De zomerbanden zitten er weer onder. 3 nieuwe banden zijn er onder gekomen.
Onlangs begon de auto te stotteren en had problemen om op gang te komen. Remedie: auto uit en aan zetten. De garage heeft de software update gedaan. Dit schijnt een probleem te zijn wat vaker voorkomt.
Ook was de stem van de navigatie weggevallen. Zelfde remedie: uit en aan zetten.
Nog ruim 40.000 kilometer en dan is het alweer einde contract.
Beurt
- 146.000 km
Wederom een beurt. De afstandbediening van 1 sleutel is kapot. Helaas laat de leasemaatschappij deze niet meer maken vanwege de kosten. Ook heeft de garage gevraagd om het roetfilter schoon te maken. Helaas heeft de leasemaatschappij dit afgewezen.
Als vervangende auto hebben we een C4 Cactus mee gehad. Zowel mijn vrouw en ik zijn hier enthousiast over. Nog 34.000 kilometer tot einde contract.
Storing
- 148.000 km
Vandaag deed de auto niets. Starten geen reactie. De hulpdiensten erbij gehaald en deze start de auto, niets. Deuren open en dicht en de versnellingspook een paar keer heen en weer en abracadabra hij doet het weer.
Hopen dat hij het een beetje zonder storing volhoud tot het einde contact.
Oplossing storingen?
- 151.000 km
Tot 3 x toe gehad dat de auto niet wou starten. Afgelopen dinsdag is de auto hiervoor naar de garage geweest en de conclusie is dat een bewakingsmodule voor de electronica kapot is. Het onderdeel moet besteld worden.
Vanochtend deed de auto het weer niet en heeft de hulpdienst de auto weer aan de praat gekregen. Direct naar de garage en de reparatie is uitgevoerd. Eind november gaat de auto er gelukkig uit. Ik hoop jullie niet weer te vervelen met storingen en dat dit nu is opgelost.
Nieuwe auto besteld
- 157.000 km
De nieuwe auto is besteld. De Citroen Cactus was in de picture, deze rijdt fijn en is goedkoop in de bijtelling. Vanwege de slechte ervaringen met het navigatiesysteem en dat het toch wel een stuk kleinere auto is er niet voor Citroen gekozen.
De nieuwe wordt een Renault Kadjar 110 edc automaat. Een pack winter met stoel en voorruitverwarming en de pack easy park is als optie mee besteld.
We hebben sinds de laatste reparatie geen problemen met de auto meer gehad. Halfweg november gaat de Citroen weg. Alleen bij bijzonderheden zal ik me weer melden.
Au revoir
- 168.000 km
Mijn vrouw heeft kunnnen regelen om tot dat de nieuwe auto er is in de Ds door te kunen rijden. Helaas is de auto niet door de apk gekomen en vond de leasemaatschappij dat de auto er uit moest.
De distributiriem, remblokken en de achterbanden moeten vervangen worden. Een kwalijke zaak is dat de achterbanden onder de 1,6 mm waren afgesleten. Dat had niet gemogen!
Pluspunten: fijne stoelen, motor en gerobotiseerde versnelling
Minpunten: te oncomfortabel, slecht zicht, navigatie is bagger
Mijn vrouw vind hem wel comfortabel genoeg en is verdrietig dat de auto weg gaat. Dit was haar favoriete auto. Vanaf dag 1 was het liefde op het eerste gezicht.
Au revoir Citroen, herzlich wilkommen Vw Golf. Tot 15 janauri verplaatsen we ons in deze voorloopaut.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.