Citroën Citroen DS 19 Pallas Hydraulique (1965)

autoreview

Citroën Citroen DS 19 Pallas Hydraulique (1965)
Citroën Citroen DS 19 Pallas Hydraulique (1965)Citroën Citroen DS 19 Pallas Hydraulique (1965)Citroën Citroen DS 19 Pallas Hydraulique (1965)Citroën Citroen DS 19 Pallas Hydraulique (1965)Citroën Citroen DS 19 Pallas Hydraulique (1965)Citroën Citroen DS 19 Pallas Hydraulique (1965)Citroën Citroen DS 19 Pallas Hydraulique (1965)Citroën Citroen DS 19 Pallas Hydraulique (1965)

Signalement

UitvoeringCitroen DS 19 Pallas Hydraulique
Versnellingen4, Semi Automaat
Bouwjaar1965
Jaar van aanschaf1995
KM-stand bij aanschaf103.000 km
KM-stand laatst140.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn Godin

  • 130.000 km

Deze DS 19 is uit de eerste ‘Pallas’-serie, die geproduceerd is tussen oktober 1964 en september 1965. Deze serie heeft nog de oude ‘DA’ lange slag motor en is voorzien van smalle velgen met centrale wielbouten en de oude ‘Sombrero’ wieldeksels. Nog niet alle ‘Pallas’-details zijn in de eerste serie aanwezig. De kachelknop is nog zoals bij de gewone DS, evenals de zwarte asbak, de onbeklede hoogteregelaar en de ronde zwarte trekogen voor de ontgrendeling van de motorkap. Pas na de introductie van de nieuwe korte slag ‘DY’ motor van 1985 cm3 worden deze details ‘verpallast’.

De goudkleurige sierstrip op flank is van de Franse accessoiresfabriek ‘Robri’. Robri heeft in de loop der jaren voor veel Citroën-modellen (ook voor de Traction Avant) diverse sierbeplatingen gemaakt. De hier aanwezige strips werden ook zilverkleurig geleverd. Op de achterste strip is de ‘Double Chevron’ aangebracht. Er zijn ook modellen bekend waar hier het logo van ‘Robri’ staat. Deze beplating zit normaal met splitpennen door het plaatwerk heen bevestigd. Deze sierbeplating is zeer zeldzaam, en is mij op slechts een andere rode DS in Nederland bekend.

Deze auto is in februari 1995 vanuit Reims (F) naar Nederland gekomen, en vervolgens gerestaureerd en in de originele metallic kleuren ‘Gris Palladium’ AC-108 voor de carrosserie en ‘Gris Argent’ AC-141 voor het dak gespoten.

De basis van de auto in november 1994 was redelijk goed. Met enkele kleinere ingrepen is ze zonder problemen door de RDW keuring in Amsterdam gekomen. Alleen het chassisnummer was nergens meer te vinden (buiten het gepopte typeplaatje). Nog even wegen bij de douane en klaar was Francoise. Daarover heb ik wel andere verhalen gehoord!
In de zomer van 1995 is mijn 'DS' uitgebreid gerestaureerd (met dank aan David en Rob van 'de DS-Keyzer' in Amsterdam) en weer in de originele kleur 'Gris Palladium' (AC108) gespoten. Van het plaatwerk zijn het kofferbakdeksel en het scherm RA vervangen door betere delen. Het overige plaatwerk is deels vervangen door het inzetten van nieuwe stukken. In 1997 is de kokerbalk RV alsnog vervangen.

Het lederen interieur was nog redelijk gaaf, maar was erg verdroogd, maar na 6 maanden in het leervet is de soepelheid weer behoorlijk teruggekeerd. Uit de binnenbekleding van de achterbank kwam een volledig verdroogd muizennest met toenmalige bewoners naar boven.
Alle overbodige en niet originele aanhangsels zoals uitklapbare caravanspiegels, grote 'F'-plaquette, en de moderne antenne zijn verwijderd. Als het enigszins mogelijk was is ze weer in de originele staat teruggebracht. Alleen de zeer speciale 'Robri'-sierbeplating op de flanken heb ik laten zitten. Het resultaat is het aanzien waard.

Tijdens de restauratie zijn zowel de buitenkant als de techniek stevig aangepakt:
Plaatwerk herstellen of vervangen en spuiten
Complete binnenstoffering vernieuwd
Vervangen achterklep + scherm RA
3 V-snaren vernieuwd
5 Nieuwe Michelin banden 165x400
Hulpstuurarm RV vernieuwd
2 Fuseekogels vernieuwd
Stuurhuis (LHS) vernieuwd
Lekzakken LA+RA vernieuwd
Scharnierende remleidingen vervangen
Thermostaat 78°C vervangen
HD-regelaar vervangen
Ruitenwisserbladen vernieuwd
Veerbollen achter vervangen
Veerbol LV vervangen
Voorraadbol vervangen
Koppelingscilinder vernieuwd
Centrifugaalregelaar vervangen
3 Nieuwe Pallas wieldeksels
Startmotor vernieuwd
Vernieuwen van alle remmenblokken/schoenen
Revisie remklauwen voor
Vernieuwen remcilinders achter
Vervangen S-bocht kachel
Vervangen van de kachelkraan
Kokerbalk RV vervangen (1996)
Kokerbalk RA en LV+LA vervangen (1999)
Koplampen compleet vervangen
Hoogteregelaar achter vervangen
Benzinepomp vernieuwd (uit TA)
Voorruit vernieuwd
Tectyleren
Nieuwe RVS uitlaat
Nieuw veercilinder RV (2003)

Een restauratie blijkt echter nooit klaar te zijn. Er zijn nadien nog diverse werkzaameden uitgevoerd, zoals het vervangen van de linker kokerbalk, en rechts achter.
Bij het verwijderen van alle bekleding in mei 1999 bleek er onder de bekleding een hele berg roest te zitten. De linker kokerbalk was dermate aangetast dat vervanging onontkoombaar bleek, dus ......

Na montage van de nieuwe Pallas-bekleding en het vervangen van de kofferbakbekleding hoop ik dat het voorlopig weer even rustig wordt. Het doet nog steeds pijn in de portemonnaie!

De sierbeplating op de flanken van mijn DS 19 zijn van de Franse accessoiresleverancier 'Robri' en zijn van het type deux-tons Métallic '59' in de kleurstelling 'Or' (goud).

Robri heeft in de loop der jaren voor meerdere Citroën-modellen (o.a. DS, Traction Avant en 2CV) sierstukken gemaakt. Ook voor ander Franse merken zoals Renault en Peugeot heeft Robri dergelijke sierbeplatingen op de markt gebracht.
De deux-ton Metallic '59' sierbeplating werd ook in een zilverkleurige ('Argent') uitvoering geleverd.
De totale set bestaat uit 26 losse delen. De bovenste en onderste strip zijn van rvs, en het middelste deel is van aluminium. De volledige onderste strip was ook los verkrijbaar. Noeste spaarders konden dan de rest van de beplating er later bij kopen.

Robri-sierlijsten met 'Double Chevron' Op het achterste sierdeel is de 'Double Chevron' op een rode achtergrond aangebracht. Dat is zeer opmerkelijk omdat Citroën dit logo nog niet op deze manier gebruikte. Pas jaren later heeft Citroën haar eigen logo op identieke wijze gestileerd.

De beplating zit standaard met splitpennen door het plaatwerk heen bevestigd en is zeer zeldzaam. Na de restauratie van mijn auto zijn de strips met dubbelzijdig tape vastgezet om te voorkomen dat er achter de beplating vuil kan blijven zitten dat aanleiding tot roestvorming kan geven.

Ik ken in Nederland maar een andere DS met deze Robri sierbeplating, en wel deze rode DS uit 1961 (kenteken DE-18-04).

Tijd om afscheid te nemen??

  • 120.000 km

Na 18 jaar lief en leed gedeeld te hebben heb ik besloten deze DS te koop te zetten. Door tijdgebrek en veranderde interesses staat ze veel te veel stil, en dat is zowel slecht voor de auto als zonde van de kosten.

Restauratie kofferbak

  • 135.000 km

Hoewel ik in 2013 serieus heb overwogen om mijn DS te verkopen heb ik dat toch niet gedaan, en dat is maar goed ook. De waarde is sindsdien ongeveer verdubbeld! Natuurlijk kost de DS jaarlijks nog best wat geld voor stalling en verzekering maar dat is ze meer dan waard gebleken.
In mei 2021 de volledige kofferbak laten vernieuwen. Zoals bij zeer veel DS/ID modellen waren de regengoten verrot en ook de bodem van de kofferbak was slecht. Alles is met origineel plaatwerk hersteld en als nieuw gemaakt. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat. Ik kan de DS nu weer wassen zonder dat er laagje water in de kofferbak komt te staan. ;-)

Lekkage krukas opgelost

  • 138.000 km

Vrijwel alle DS'en lekker in meer of mindere mate olie. Mijn DS lekte ook en het werd steeds meer. Als ik in het voorjaar de DS uit de stalling haalde dat stond er een laagje olie in de lekbak onder de auto. Dat kon zo niet langer.
Voor deze reparatie moet echter de motor uit de auto om bij het krukaslager te kunnen komen. Mooie gelegenheid om de motorruimte dan netje schoon te maken en de koppelingsplaat te vervangen. Ook direct diverse onderdelen van de motor en het blok zelf te spuiten. Na inbouw ziet alles er veel fris en opgeruimd uit. Motor zelf is niet gereviseerd. Ook direct elektronische ontsteking van Ignition123 erin gezet. Wat een verschil is dat!! ik denk dat er zo 10-15 pk bijgekomen is en de motor loopt als een zonnetje. Voelbaar meer kracht en dat in het huidige verkeer wel zo fijn.

Nieuwe taxtatie

  • 140.000 km

Voor de verzekering moet de DS elke 3 jaar getaxeerd worden. Dat was vandaag ook weer het geval. De waarde van goeie DS'en blijft maar door stijgen en zit nu ruim boven de EUR 40k.
Verder geen bijzonderheden na de vorige grote ingreep waarbij de motor eruit geweest is. Wel na 30 jaar nieuwe banden laten monteren want die waren nog als nieuwe maar wel uit 1995, en dat is veel te oud. Dat gaat een keer fout als ze echt warm worden.
Nu weer regelmatig een mooie rit maken als het weer het toelaat.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.