Citroën C4 1.6 e-HDi Ligne Business (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | C4 e-HDi 115 Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 83.889 km |
NIEUWE AUTO
- 410 km
Gisteren de rode C4 e-hdi opgehaald en vandaag meteen even een aardig ritje gemaakt. Zo te zien erg zuinig, vooral bij snelwegverkeer.
Na 2 jaar VW Passat een verademing, wat een comfort, fluisterstil dieseltje, veel trekkracht (dit ding mag 1.550 kg trekken) fantastisch start-stop systeem, absoluut niet voelbaar en geweldige stoelen. En een mooi dashboard om tegenaan te kijken, Ook de bluetooth telefoonverbinding gaat storingsvrij zonder dat idiote VW ding òp het dashboard.
De EGS bak is wel een beetje wennen, maar na een dag is dat eigenlijk al een feit en hij is zeker niet zo slecht als Autoweek continu wil doen geloven. Ik ben er echt blij mee en ga er vrolijk mijn kilometers mee maken.
eerste tankbeurt
- 799 km
Na een week sturen nu voor 't eerst getankt want morgen een leuke trip naar keulen voor de boeg.
Inclusief 2 trips van elk. ca. 80 km met trailer en paard, toch gemiddeld 1 : 16 is prima te noemen. Comfort erg fijn en hij heeft niet de minste moeite met de trailer.
vakantie
- 9.324 km
Helaas, vanwege sterfgeval, terug moeten komen vanuit Zweden, dicht bij de Noorse grens.
In 3 dagen ca. 2.000 km met de 4,7 meter lange en 1.100 kg zware caravan aan de haak. De auto heeft geen krimp gegeven en er geen enkele moeite mee. De automaat schakelt mooi tijdig terug op hellingen en ook wanneer je in de automatische stand de flippers bedient reageert deze alert. Het verbruik onder deze zware omstandigheden blijft beperkt tot 1 : 11,9 bij ca. 95 kmh.
Het zit- en rijcomfort is fantastisch, je stapt na honderden kilometers fit uit. De wagen geeft een heel veilig gevoel en ook op een plotselinge uitwijkmanoeuvre reageert hij zoals het moet, heel strak.
Enig minpuntje is, dat hij achter wat laag ligt, zodat het neuswiel wel eens een drempel toucheert.
Het navigatiesysteem functioneert naar behoren en ook de bluetooth handsfree is prima, evenals de automatische verlichting.
Echt een fijne en naar mijn smaak zeer ondergewaardeerde auto.
Autobahn
- 10.885 km
Gisteren een behoorlijke rit van zo'n 600 km. over de Autobahn, met hoge snelheden en de auto boezemt ook daar veel vertrouwen in; geen zweverig gedrag, zoals vroeger de Xantia dat bijvoorbeeld wel had. En wederom, aan de brandstofmeter te zien, ook hier een zeer acceptabel verbruik (zie ook mijn verbruiksmonitor van deze auto).
Eén en ander geheel in lijn met de vergelijkingstest in de Autoweek van deze week. Dat wegglijden over de voorwielen zal niemand met een verantwoorde rijstijl ooit merken, alleen idioten, die denken, dat de snelweg een racebaan is en geen rijbewijs zouden mogen hebben.
Ben blij, dat ik proef, dat Autoweek mijn mening, dat de C4 een ondergewaardeerde auto is, onderschrijft.
3 maanden ervaring
- 14.864 km
Auto heeft nu 3 maanden en bijna 15.000 km ervaring en bevalt zo mogelijk steeds beter. Geen problemen op welk gebied dan ook. Brandstofgebruik aangenaam laag. Geen spatje olieverbruik.
Ik ga er alleen andere achterveren onder laten zetten i.v.m. het caravannen. Dat kost slechts € 295 incl. montage en btw dus da's overkomelijk.
Op naar de eerste beurt over nog eens 15.000 km.
nieuwe achterveren
- 18.246 km
Gisteren nieuwe, meer progressieve, achterveren laten monteren, i.v.m. caravan-trekken.
Afgezien van, dat hij heel iets hoger op zijn poten staat is er, tot mijn verbazing en vreugde, nagenoeg niets aan het rijcomfort te merken. De auto bevalt, als voorheen nog steeds uitstekend.
eerste beurt
- 23.687 km
Het is al weer bijna een maand geleden, dat de C4 zijn eerste beurt gehad heeft. Er was werkelijk helemaal niets mee en ook nu eigenlijk niets bijzonders te melden. Hij gaat steeds beter bevallen, heeft een paar ritjes met caravan achter de rug wat met de hulpveren prima gaat. Verbruik blijft onverminderd mooi.
Eind van het jaar
- 33.755 km
Zo aan 't eind van 2012 en na zo'n 2 maanden op winterbanden, die iets minder comfortabel zijn dan de zomersloffen, kan ik zeggen, dat de auto nog steeds naar volle tevredenheid voldoet en er zich geen mankementen hebben voorgedaan. Het enige puntje is, dat het navi systeem een update behoeft en soms de weg schijnt kwijt te zijn. Dat staat voor de volgende beurt (40k) op de rol.
Blazen
- 36.250 km
Gisteren een aardig ritje, voor een groot deel op de Autobahn bij onze oosterburen, zo'n 400 km lekker blazen. Op aanraden van een monteur een heel stuk op topsnelheid (195) gereden om hem te "ontroeten". Het schijnt, dat, bij een rustige rijstijl, die ik er normaal op na houd, de motor wat roetafzetting kent en daar kun je op den duur wat ergernis van krijgen. Hopelijk is het nu voor een tijdje oké, want het is best vermoeiend.
Opvallend is toch, dat hij op de winterbanden toch wat zwaaierig is en da's niet zo prettig, maar die mogen er over een goede maand weer af en zomersloffen zijn toch comfortabeler. Verder gaf de wagen geen krimp, remmen zijn prima en het kost de motor geen moeite de top te halen.
beurt
- 40.423 km
Vandaag zijn 2e beurt gehad. Het enige, dat ik op te merken had was, dat de electrische parkeerrem er sinds het koude weer, met een knal afgaat. Gangbaar maken schijnt de remedie te zijn en dat hebben ze gedaan.
Verder geen enkele bijzonderheid en het wordt saai : de auto bevalt uitstekend.
vakantierit
- 55.510 km
Vakantierit van ca. 4.800 km met caravan naar Italië/Zuid Kroatië heeft de auto glansrijk doorstaan. Zelfs hellingen van + 20% op een camping is geen enkel probleem. Blijft comfortabel en heeft meer dan voldoende trekkracht al vanaf laag toerental (1.600).
Het enige probleem was op de terugweg op de duitse A3 Frankfurt-Keulen, waar 2 zéér langzaam rijdende files (2 à 3 km/h) zich voordeden op een zgn "vals plat", waarbij de koppeling begon te stinken en bokte bij het optrekken. Ik wist niet, dat bij een gerobotiseerde handbak de koppeling ook kan slippen en daardoor verbranden, maar dat bleek. Mijn dealer (lang leve het mobieltje) gaf goede tips : liever een groot gat laten vallen en dan een stuk rijden, dan langzaam voortkeutelen.
Na ca. 1/2 uur afkoelen was de (2e) file en ook het probleem gelukkig opgelost.
Volgens mij is daar overigens geen enkel mechaniek tegen bestand, want ook een handbak of conventionele automaat kunnen verbranden/warmlopen.
Ik blijf de C4 een prima auto vinden.
het eind is in zicht
- 79.126 km
De C4 gaat eruit. Vanwege een hevige en langdurige hernia valt me het in- en uitstappen steeds zwaarder en voor 't eerst ben ik na wat langere ritten uitgeput.
Eigenlijk had ik al eerder een hogere auto gewild, maar de vorige Picasso had naar mijn smaak een te laag trekgewicht (1.240 kg).
De nieuwe Picasso 1.6 ehdi EGS mag inmiddels 1.600 kg trekken en ik weet, dat de motor dat goed aankan, dus heb ik er één besteld. Hij komt in dezelfde kleur rood, is voorzien van een aantrekkelijk introductie-pakket en ik ben er vast van overtuigd, dat ik daar mijn pensioen op z'n sloffen mee ga halen.
ingeleverd
- 83.889 km
Met een beer van een jetlag terugkomend uit de USA vanmiddag de rode C4 ingeleverd, toch wel een beetje met pijn in het hart, want het is een goede en fijne auto gebleken. Maar tijd voor de nieuwe, met hoge zit, C4 Picasso Business edition. Zie daarvan het nieuwe dossier.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.