Citroën C3 1.6 HDi 110 Exclusive (2010)

autoreview

Citroën C3 1.6 HDi 110 Exclusive (2010)

Signalement

UitvoeringC3 1.6 HDi 110 Exclusive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst25.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Comfortabele fransman

  • 25.000 km

Sedert een dik jaartje hebben we in het gezin een nieuwe leasewagen waar mijn vriendin het meest van de tijd gebruik van maakt. Intussen staan er al een dikke 25000 Km op de teller dus valt er al best iets over deze C3 te vertellen. Zelf had ik liever een DS3 gekozen maar mijn partner moest en zou 4 deuren hebben dus tot mij zeer grote spijt exit DS3. Gelukkig had ik over al de rest wel nogal wat zeggenschap, dus de motor mocht de meest performante zijn en zowat alle opties mochten erop (Navigatie, 17" lichtmetaal, leder en verwarmd zitmeubilair...). Dus toch nog een leuk uitziende en uitgerust wagentje. En hoe doet hij het tot nu toe?
Wel erg goed, hij is behoorlijk vinnig en snel wat niet verwonderlijk is met 112 pk en 270 Nm (285 in overboost) en zesversnellingen. Daarmee kan hij meer dan zijn mannetje t.o.v. menig andere wagen. Ook het verbruik is in orde gemiddeld zo'n 4,9 l/100 km (rond de 20 km per liter dus).
Hij is comfortabel (zelfs op 17") en de geluidsproductie is absoluut redelijk en veel stiller als de vorige Xsara Picasso. Maar natuurlijk heb je niet de indrukwekkende stilte zoals b.v. in onze C5.
Hij is degelijk in elkaar gezet en afgewerkt, op dat gebied zijn de Fransen drie trappen gestegen. En ook de betrouwbaarheid laat geen enkele steek vallen vallen!
Is het dan allemaal perfect? Nee, persoonlijk vind ik de besturing maar niks, véél te licht en weinig feedback tenzij aan hogere snelheid (+ 140 km/u) en ook het onderstel had wat steviger gemogen. Nu is het allemaal wel veilig hoor en je kunt er best snel genoeg mee door de bocht en hij remt met zijn 4 schijven heel behoorlijk. Maar het geeft helemaal geen dynamisch gevoel en dat fnuikt het rijplezier nogal wat, jammer en daarvoor ben je dus veel beter af bij de DS3.
De versnellingsbak was in het begin ook nogal hard om te bedienen maar nu hij wat losgereden is dat gelukkig véél beter geworden.
De zetels hadden wat meer steun mogen bieden (weerom ben je hier véél beter af met de DS3), nu schuif je zeker met de optie leder soms wat heen en weer. De zetelverwarming daartegen is bij koude dagen dan weer een zaligheid net zoals de grote Zenith voorruit die je laat baden in het licht.
Verwarming en airco krijgen een dikke onderscheiding, niks op aan te merken.
De navigatie met hifi-light pack en B.T. verbinding voldoet en werkt foutloos (toch met de Nokia-telefoon van mijn vriendin, mijn ervaring met Samsung in de C5 op het zelfde systeem is véél minder positief!).
Al bij al zijn we best tevreden en als ze bij Citroën werk zouden maken van een wat minder bekrachtigde stuurinrichting (al heeft mijn vriendin graag zo'n licht stuur, vrouwen hé) en wat meer steun van de stoelen zou het plaatje helemaal perfect zijn.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Citroën C3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.