en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | C3 1.6 e-HDi 90 Selection |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 21.000 km |
KM-stand laatst | 260.000 km |
Na een heleboel reviews van verschillende auto's te hebben gelezen, vond ik dat ik mijn ervaringen ook maar eens aan het papier toe moest vertrouwen.
Ik ben een particuliere rijder en de auto is mijn eigendom. Ik gebruik hem mijn voor woon-werkverkeer, voor ritjes naar afspraken en gewoon als privé-auto. Jaarlijks zo'n 43.000 km. Dit jaar was het wat minder, maar dat komt door ziekte.
Ik heb de auto gekocht in 2013, toen was hij 2 jaar oud en had 21.000 km gelopen. Hij was net ingereden, zeg maar. Het was toen zo'n belastingvrij Dieseltje geweest en omdat er vanaf 2013 wegenbelasting betaald moest gaan worden, kwam dit soort auto's bij bosjes op de markt. Deze stond bij een Renault-dealer in Zutphen.
Omdat we wel eens een aanhangertje of een vouwwagen trekken heb ik er een afneembare trekhaak onder laten zetten.
Intussen staat de teller op iets meer dan 2 ton en gaan we door naar de 3 ton.
Wat kan ik er eigenlijk van melden? Nou, eerlijk gezegd eigenlijk bar weinig. Het is mijn eerste Citroen en ik ben ongekend tevreden. Het is echt een geweldige auto. Comfortabel, zuinig, snel genoeg en zeer, zeer degelijk. Vanmorgen weer ruim 300 km gereden en ik stap gewoon fris uit dat ding. Hij krijgt ieder half jaar een beurt (iedere 20.000 km ongeveer) en wat stuk is wordt vervangen. Dat is de afspraak die ik met mijn garagist heb. Maar buiten het reguliere onderhoud en normale slijtage gaat er nooit iets stuk. Het ding loopt als een tierelier, is mooi zuinig, is ook een beetje niet een standaard auto, zit prima, etc etc. Met mijn rijstijl ligt het verbruik gemiddeld ergens tussen de 1:20 en 1:22,5. Ik vind het helemaal keurig.
Natuurlijk is hij niet overdadig luxe en zo, maar dat vind ik eerlijk gezegd wat minder belangrijk. Er zit airco op, cruise control en zo'n prachtige voorruit die een heel eind doorloopt in het dak en dat is het wel. Het is allemaal netjes afgewerkt, blijft allemaal goed zitten, werkt goed, wat wil een mens nog meer? Voor mij is het genoeg. Al zou ik in een volgende auto zo'n achteruitrij-camera wel kunnen waarderen, denk ik. Maar als die er niet op zit en hij is verder precies wat ik zoek, zal ik hem er niet om laten staan.
Tsja.. het bovenstaande is nog steeds volledig van toepassing. Door een langdurige ziekteuitval (een pracht van een burnout) en corona de laatste 2,5 jaar een stuk minder gereden dan de jaren hiervoor. De helft minder ongeveer, nu zo'n 20.000 per jaar.
Buiten de reguliere slijtage onderdelen geen enkel probleem gehad. Vorig jaar bleek het roetfilter + cat verstopt/vol. Het was vakantietijd en we konden toch nergens heen, dus de auto twee weken bij mijn garagist gestald en die heeft het hele zwikkie gereinigd. Was nog steeds niet heel goedkoop, maar een stuk minder duur dan vervangen.
Over het algemeen ben ik zo'n € 800,- per jaar aan onderhoud kwijt, bij 40.000 km per jaar. Soms wat meer, soms wat minder. Ik vind het heel heel keurig.
Het Citroentje heeft nu 260.000 gereden. Volgende week een beurt. APK, 2 banden (achter, versleten en gecupt) , airco onderhoud en regulier onderhoud.
Soms kijk ik wel eens naar iets anders, maar waarom zou ik? Er moet dan weer een schip met geld bij, terwijl aan deze nauwelijks verschil merk met hoe zij was toen ik haar kocht. Ja, er zit een rammeltje in het hemeltje, ergens. Maar dat is het dan ook.
Ik denk dat ik haar af ga rijden. Eens kijken hoe ver we komen, zonder dat de kosten de spuigaten uit gaan lopen. Ik doe dat vaker. Meestal ligt de grens ergens in de buurt van 350 tot 385.000 km. Dus ik kan nog ff.
Update na de beurt: die is bij 261.500 gedaan:
- Bleek dat alle vier banden aan vervanging toe waren. Dat mocht ook wel. Het ene stel zat er 80.000 km op en het andere 100.000. Ik rij op Vredestein Ultrac banden.
- De afgelopen 20.000 km heeft mijn Citroentje opnieuw geen drup olie verbruikt. Uit nieuwsgierigheid heb ik een dag voor de beurt nog even gekeken (voor het eerst na 20.000 km!) en het peil was nog geen halve centimeter gezakt onder het bovenste streepje.
- De versnellingsbakolie is ververst. Voor het eerst. Ik vond voordien dat hij af en toe wat haperig begon te schakelen. Dat is nu weg.
- Remolie is bijgevuld.
- Aircocheck + vullen. Dat moet af en toe even.
- En tot slot algehele servicebeurt met APK.
Opnieuw een volstrekt probleemloos jaar gehad. Het achtste. Heb nu zelf 240.000 km met deze auto gereden. Voor mij een record. En we gaan nog vrolijk een paar jaar door. Het aantal kilometers zal zo langzamerhand weer wat gaan oplopen, maar dat zal geen probleem zijn. Het ding ziet er ook nog keurig uit. Je zou hem zijn 10 jaar en ruim 2,5 ton niet geven.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.