Citroen C3 1.6 e-HDi 90 Selection (2011) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | C3 1.6 e-HDi 90 Selection |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 76.000 km |
KM-stand laatst | 77.500 km |
Tweedehands diesel gezinsauto voor woon-werkverkeer
- 77.500 km
Waarom een review schrijven ?
Een van de redenen waarom ik hier een account aangemaakt heb en nu een review zit te schrijven is dat de reviews op Autoweek mij heel veel geholpen hebben met het maken van mijn keuze. Dit was natuurlijk naast de vele andere sites en dealers die ik bezocht en gesproken heb.
Achtergrond:
Dus de titel zegt het al, ik zocht een schone mooie betrouwbare diesel auto die niet te klein (heb 2 kinderen) maar ook niet te groot is (anders te duur) en die rond 75000 km heeft gereden. Als ik gemiddeld 25000 ga rijden, dan heeft zo'n auto 1 ton gereden naar 1 jaar in mijn bezit.
Deze C3 1.6 e-Hdi 90pk Selection uitvoering uit 2011 is gekocht met 76000 km op de teller en heb nu de eerste 1500 km mee gereden in twee weken. Ik verwacht tussen de 25.000 en 30.000 km per jaar te moeten rijden voor minstens de komende twee jaar voor mijn nieuwe baan. Auto met APK gekocht, heeft 1 jaar geleden een grote beurt gehad bij een vak garage (remblokken, olies zijn allemaal vervangen), auto is zeer netjes onderhouden.
Waarom de C3 ?
Ik heb ongeveer 2 maanden gezocht en onderzoek gedaan naar tweedehands diesel auto's in de B-segment. In aanmerking waren (diesels !): Ford Fiesta, Fiat Punto Evo, Scoda Fabia, Renault Clio, VW Polo, Opel Corsa en natuurlijk de Citroen C3. Ik heb deze auto's allemaal uitgeprobeerd (in Diesel uitvoeringen) behalve de Scoda Fabia. Alle auto's die ik geprobeerd heb hadden motoren tussen de 1.2 en 1.4 liter inhoud, behalve de C3, die een 1.6 l heeft.
- Naar onderzoek kwam ik tot de conclusie dat de C3 (vanaf 2011 variant) een van de meest betrouwbare auto's zijn in de B-segment (naast Ford Fiesta) en buiten de al betrouwbare en wat duurdere Japanse auto's (die waren niet meegenomen in mijn lijstje).
- De 1.6-Hdi PSA motor voelde het meest volwassen aan, en trekt het snelst op.
- De auto is een van de meest stillere auto's op de snelweg in de lijstje.
- De auto is een van de meest comfortabel qua zitting en vering (rijgedrag). Ter vergelijking, de Fiesta stuurt wel wat beter en de Clio zit wat lager aan de grond en rolt wat minder.
- Mooiste interieur van alle genoemde auto's (zie foto), voelt degelijk, schoon en minimalistisch.
- De auto voelt ruimer van binnen, vooral voorin. Auto heeft een breder gevoel, hoger plafon en mooie grote voorruit. Let op, dit is niet de Zenith uitvoering. Dus zelfs de normale vooruit voelt groter dan de concurrentie.
- Achterin heeft het ook een ruime gevoel maar minder been ruimte dan bijvoorbeeld een Fiesta. Maar geen probleem omdat het alleen voor 2 kinderen zal zijn.
- Verder zit je hoger dan de andere genoemde auto's.
- De auto heeft een van de grootste achterbak (als niet het grootste) in de B-segment. Het lijkt bijna alsof ze de achter zitplaatsen wat kleiner hebben gemaakt om de achterbak groter te laten zijn.
- Naast de Renault Clio Estate (vanaf 2012), vond ik deze C3 in de gekozen kleur en uitvoering (zie fotos) ook de mooiste auto qua uitstraling van buiten en binnen. De Corsa, Fiesta, Fabia en Puntos zijn in mijn mening echt zeer saaie uitstralende auto's (misschien dat de Polo een tiki beter uitziet van buiten, maar binnen ook zeer saai).
Oordeel naar 1500 km:
- Ik rij 70% snelweg (30% steden)
- Verbruik = 4.5 - 4.6 l per 100 km (22 km/l), dit is ook het werkelijke verbruik, ik had het wat beter verwacht (4.1-4.2 l/100km), maar goed, ik kom van een Opel Astra uit 1999 :-), je ziet me niet klagen.
- De start-stop systeem is even wennen, maar werkt perfect en is supersnel. Alleen ik zit te twijfelen of het goed is voor de dieselmotor. Het systeem kan uitgeschakeld worden met een knopje, maar bij het starten is het wel standaard aan. Ik heb het gevoel dat ik het altijd uit zal schakelen als ik achter kom dat het niet goed is voor de motor.
- Inderdaad een zeer comfortabele auto die echt goed en zeer snel optrekt. Ik heb een gewone rij gedrag, maar af en toe wel leuk om sneller mee te rijden.
- De bluetooth functie koppelt uitstekend aan mijn Iphone voor zowel audio als belfuncties.
- De ingebouwde luchtverfrisser ruikt echt zacht en lekker ! Grappig om zo'n ding überhaupt te hebben.
- De auto heeft iets te veel vering en omdat ie wat hoger zit rolt hij een beetje in de bochten. Is geen grote issue voor mijn rijgedrag, maar kan wel iets zijn voor anderen. Daar tegenover vind ik het superfijn dat ik wat hoger zit dan bijvoorbeeld een Clio of een Fiesta.
- Auto voelt volwassener, alsof het net in een iets hogere segment zit.
- De midden armsteun is zeer fijn !
- Verder geen gerammel, geen rare geluiden, gewoon een degelijke stevige auto.
- Dit zal misschien wel raar klinken, maar de grootste wat mij aan deze auto irriteert is dat het geen een bekerhouder heeft. Dit heb ik opgelost door een bekerhouder te kopen die in de open asbak te plaatsen is. Geen grote issue, maar wel irritant, vooral voor iemand die veel km's op de snelweg maakt.
Conclusie, gewoon zeer tevreden met mijn keuze. Ik zal jullie verder op de hoogte houden....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.