Citroën C3 1.6 e-HDi 90 Dynamique (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | C3 1.6 e-HDi 90 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 104.000 km |
KM-stand laatst | 241.200 km |
- 125.000 km
We zijn op zoek gegaan naar een goede 2e auto, die geschikt is om veel kilometers, comfortabel en veilig af te leggen.
Wat waren de eisen:
niet al te groot
comfortabel
liefst diesel of LPG
veilig
zuinig
airco
voldoende sterke motor
We hebben uitgebreid gekeken en proef gereden.
Kandidaten:
De Opel Corsa diesel: voordelen sterke Fiat motor, gunstige prijs, leuke actie uitvoeringen, doet degelijk aan, en deze had zelfs ESP.
nadeel: relatief veel lawaai.
De Fiat Punto EVO: voordelen zelfde motor, leuke vormgeving, vaak luxe uitgerust.
nadeel: iets duurder dan gemiddeld.
De Renault Twingo diesel: fijne motor, leuke uitvoeringen, voordelig, compact en toch redelijk ruim. nadeel: vrij veel geluid van wielen en carrosserie, wegligging redelijk, het is natuurlijk ook een andere klasse.
De Renault Clio Diesel: Is in alles fijner, maar we konden niet een mooie, in een leuke kleur vinden, en het nieuwe model was nog te duur.
De Ford Fiesta diesel: voordelen: fijne motor, leuk model, maar de binnenzijde vonden we toch wat minder.
We hebben ook gekeken naar de VW Polo, en Skoda Fabia maar helaas is deze diesel niet fijn.
En toen gingen we proefrijden in de Citroen C3 E HDI.
We waren zeer aangenaam verrast hoe fijn deze auto reed.De auto bood duidelijk het beste comfort door de soepele stille motor en de soepele vering.
De auto ziet er vinden wij zowel van binnen als buiten leuk uit. De stoelen zitten prima, en voor deze klasse zien de materialen er goed uit.
Vooral op de snelweg rijdt deze auto echt een klasse beter, de motor is al bij lage toeren bij de les, en zorgt dat je heel makkelijk kunt invoegen. De auto rijdt heel soepel,vlot, en is best wel stil. De wegligging is echt prima, en de auto is niet gevoelig voor wind.
Een Citroen rijdt vaak wat afstandelijker, maar voor het comfort is dat een pluspunt, je stapt dan ook na een langere rit fris uit de auto. De actieradius is groot en het verbruik prettig laag rond de 1:21.De auto rijdt voornamelijk op de snelweg.
De ruimte achterin en de kofferbak zijn voldoende groot, ze zijn niet riant, maar in de praktijk kun je er goed mee uit de voeten. En anders nemen we wel de Laguna 3.
We hadden met de Citroen dealer afgesproken dat de auto werd afgeleverd op winterbanden van Michelin of Vredestein. En hij levert dan de auto af op 4 seizoenen banden van Vredestein de Quatrac. Hier ben ik eigenlijk nog steeds een beetje boos over, en de opmerking van de verkoper dat ze deze aan hun klanten verkochten als winterbanden maakte dit alleen nog maar erger. Gelukkig is dit hersteld maar ging niet echt van harte. De aflevering kon in mijn ogen zo weer zo veel beter, we moesten lang wachten, en de auto was slecht schoon gemaakt.
Een 4 seizoenen is als je weinig rijdt prima, maar als je veel rijdt merk je dat een winterband in de winter veel beter presteert en zomerband juist veel beter presteert in de zomer.
De auto rijdt nu gelukkig op Michelin Alpin A4 winterbanden in de maat 185/65 R 15, de auto rijdt hier onder alle omstandigheden uitstekend mee. De band is stil, en zoals we nu kunnen inschatten slijtvast. In de sneeuw en regen was de grip heel goed.
Je mist eigenlijk niets in deze auto, je hebt ABS, airco, cruisecontrol, elektrische ramen, sensoren in de achterbumper, en radio met cd vanaf het stuur te bedienen.
Tot op heden is de auto betrouwbaar, en is er in 2,5 maand al 10.000 kilometer mee gereden. We hebben alleen wat lampjes vervangen. En wat fijn om eindelijk een auto te hebben waar je eenvoudig de lampen kan vervangen zonder gepriegel of ontvelde handen, je kunt er heel eenvoudig bij. Dat heeft Citroen goed gedaan.
Er zit een jaar Citroen Select garantie op de auto. Ze moeten nog naar een paar dingen kijken. Dat is het rammelen van de schokdempers achter bij hobbelige wegen, en nog wat kleine rammels. De afwerking van de binnenschermen voor had in mijn ogen ook wel wat netter gekund, daar laat ik de dealer dan gelijk naar kijken.
Al met al zijn we zeer tevreden over deze auto, en zijn we blij dan we voor de Citroen C3 hebben gekozen.
Inmiddels zijn er weer 11000 kilometer achter de rug, de auto staat inmiddels op de zomerbanden. Bij het wisselen ontdekte we dat de versleten remblokken en te dunne remschijven niet vervangen waren, terwijl dit bij de koop afgesproken was.
De auto heeft inmiddels bij een andere vestiging van deze Citroen dealer een grote beurt gehad, ik wil namelijk niet meer terug naar deze vestiging, die deze auto zo slecht heeft afgeleverd. De auto was namelijk ook erg vuil afgeleverd.
De remblokken en schijven zijn vervangen, evenals de achterschokdempers die erg rammelden, en de wielkast zit weer keurig recht. De auto was zelfs gewassen. Dus dit was prima gedaan. De auto moet nog terug voor het onregelmatig lopen vlak na de koude start, de onderdelen zijn besteld.
Zelf heb ik de indruk dat de wegligging nog iets beter is geworden na het vervangen van de schokdempers. Het is nog altijd een fijne, zuinige auto die C3.
- 140.350 km
De C3 heeft weer behoorlijk wat kilometers afgelegd. Er zijn geen storingen geweest, en de auto rijdt nog steeds uitstekend. Hier en daar hoor je wel een piepje of kraakje, maar de techniek maakt verder nog een solide, soepele indruk.
Helaas heeft de auto wel wat schade opgelopen door een Toyota Landcruiser die de auto over het hoofd zag. Toch viel de schade mee, het blijkt best wel een stevige auto te zijn. De auto is weer APK gekeurd en de winterbanden zitten er weer onder. De zomerbanden moeten volgend jaar worden vervangen. We rijden gewoon lekker verder.
Prima auto
- 155.000 km
Inmiddels zijn we al weer wat kilometers verder. Er zijn wel wat dingen aan de auto gedaan.
De 4 zomerbanden zijn vervangen voor nieuwe Michelin banden, gelukkig ligt er een goedkope bandenmaat onder. De schades aan de auto zijn gerepareerd, de auto ziet er echt weer keurig uit. We kregen een VW Polo 1.4 TDI mee als leen auto, de Citroen is echter veel stiller, sneller en soepeler. Wat is de 1.6 E HDI toch een fijne motor.
De auto is weer in prima staat, de motor loopt heel soepel, en gebruikt (vrijwel) geen olie. ook de rest van de mechaniek is in prima staat. De stoelen zitten redelijk goed maar zijn natuur geen topklasse.
Je hoort wel wat rammeltjes en kraakjes maar die hoor je gelukkig alleen op heel slecht wegdek. We zijn verder nog steeds zeer tevreden over de C3 en rijden gewoon lekker door.
- 164.000 km
Inmiddels hebben we ruim 60.000 zeer prettige en probleemloze kilometers met de C3 afgelegd, mijn vriendin is nog steeds bijzonder blij met haar C3. De auto is gewoon een hele fijne kilometer vreter, die voor deze klasse echt heel goed rijdt.
- 172.000 km
Inmiddels weer tijd voor een update, de auto maakt nu minder kilometers dan eerst, maar bevalt nog steeds heel goed. Helaas is door steenslag de condensor van de airco kapot gegaan, best vervelend maar kan met deze kilometerstand gebeuren. De airco is inmiddels gerepareerd en werkt weer prima.
Verder geen klachten, de C3 rijdt nog steeds prima, al hoor je wel eens wat rammelen, dat is geen schande bij deze kilometerstand, mechanisch werkt alles nog prima.
Mijn vriendin is nog steeds bijzonder blij met deze auto.
Zeer tevreden
- 184.166 km
Inmiddels hebben we 80.000 kilometer met deze auto afgelegd. Nog altijd zijn ze we zeer tevreden over de Citroen C3, de accu werd minder en is inmiddels vervangen, voor de rest geen bijzonderheden. De auto is gewoon, comfortabel, betrouwbaar en zuinig met brandstof.
Multiriem
- 192.000 km
Helaas is de multiriem naar de Dynamo gebroken, de auto kon nog wel naar de plek van bestemming rijden. Maar is daar opgehaald door een sleepbedrijf.
Vervelend dat ik niet heb gezien dat de riem inmiddels in matige staat was.
Als vervanger kregen we een vrijwel nieuwe Peugeot 208 1.2 mee, wat ook een plezierige auto is. In de C3 begin je wel wat meer piepjes en kraakjes te horen. Maar verder rijdt de auto nog prima.
Prima
- 200.538 km
De Citroen C3 is dit jaar minder gebruikt maar blijft het gewoon goed doen. In de hete zomer hebben we de airco laten bijvullen, omdat de airco het interieur niet meer koel kreeg. Toch merk je wel dat de koelcapaciteit van de airco duidelijk minder is dan van onze andere auto.
Je merkt dat Citroen de techniek goed voor elkaar heeft, alles blijft verder goed en probleemloos werken. De leeftijd en kilometerstand merk je eigenlijk alleen aan wat piepjes en kraakjes op slecht wegdek, en je ziet lichte slijtage sporen aan de bestuurdersstoel. Gezien de lage nieuwprijs van de auto valt dat mee. We rijden dus gewoon lekker door met deze auto.
De auto heeft wat lichte schade opgelopen als gevolg van een groot stuk vrachtwagenband. De bumper kregen we weer makkelijk recht, en we hebben alleen een verstraler en de gril moeten vervangen, je ziet er niets meer van. Gelukkig zijn de onderdelen goedkoop.
Het is best een degelijke auto, die het gewoon prima blijft doen.
Distributieriem
- 209.000 km
Na bijna 6 jaar zit je soms toch naar wat anders te kijken. Gezien de goede staat van de auto, en weinig reparaties hebben we besloten de auto te houden.
Het brandstofverbruik ligt prettig laag, het is heel makkelijk om ruim boven de 1 op 20 te rijden. De motor loopt nog altijd heel soepel en voelt krachtig aan, van de garage begreep ik dat deze (2e generatie) 1.6 HDI motoren erg sterk waren, en lang mee gaan.
We hebben de distributieriem, met waterpomp laten vervangen, dit moet eenmaal in de 10 jaar. En de auto moest naar de garage voor een beurt en APK. Er waren verder geen opmerkingen of adviespunten. De beurt was door de distributieriem en waterpomp wel duurder dan normaal maar voorlopig kan de auto er weer tegen.
We zijn nog steeds heel tevreden over de C3.
APK
- 214.200 km
Dit jaar heeft de Citroën door corana en omstandigheden heel weinig gereden. De auto doet het nog steeds goed, je hoort wel bij drempels en lage temperaturen dat de stabilisator rubbers ouder beginnen te worden. Ik heb wel rond gekeken naar wat anders, maar ondanks de hogere motorrijtuigenbelasting voor een diesel vallen de totale kosten erg mee. En de auto bevalt gewoon goed. Mijn vriendin is nog altijd erg blij met haar witte C3.
Voor € 294,00 heeft de auto een beurt gehad, APK, zijn de winterbanden er onder gezet, en 2 lampjes vervangen. Echter thuisgekomen lekte de auto grote hoeveelheden olie. Daar wordt je echt niet blij van. Dus terug naar de garage het bleek dat het rubber van het oliefilter niet goed was. Gelukkig is dit snel verholpen en kan de auto weer een jaar vooruit.
Nog geen idee wat er na deze auto komt, of ook een Renault Clio, een Renault Zoe, een Citroën C3 of toch wat anders.
Airco
- 219.023 km
De Citroën C3 rijdt nu veel meer korte stukjes, echter afgewisseld met lange stukken.
De C3 blijft het heel goed doen, de auto is erg zuinig, wat fijn is bij de hoge brandstof prijzen. Jammer is dat de airco niet meer goed koelt, hier moet nog naar gekeken worden.
Als ik kijk naar de totale kosten per kilometer tot nu toe dan is een Citroën C3 een hele goede auto om heel veel voordelige kilometers te rijden. Zelfs als er wat aan de airco gerepareerd moet worden.
APK
- 221.400 km
De Citroën C3 heeft een grote beurt gehad en APK keuring.
Er waren geen reparaties nodig,
en geen adviespunten. Gewoon een goede auto dus.
De garage gaf aan dat de accu minder begint te worden. Die hebben we maar uit voorzorg laten vervangen.
De Citroën is er weer klaar voor.
In al die jaren zijn we de C3 steeds steeds meer gaan waarderen.
Het is een betrouwbare en comfortabele auto.
De dieseltechniek is goed en probleemloos.
Goede auto
- 230.500 km
De Citroën blijft het heel goed doen, de afgelopen tijd waren er geen gebreken en reparaties.
Zelf heb ik de ruitenwisserbladen en de matten vervangen, omdat die ouder beginnen te worden. De auto staat er nu weer netjes bij.
Als je voordelig en comfortabel wil auto rijden dan is de Citroën C3 1.6 e-HDI een goede keus.
APK
- 234.000 km
De zomerbanden bleken teveel droogte scheuren voor de APK te hebben, en zijn vervangen voor Goodyear Vector 4seasons generatie 3. Tot nu toe ben ik erg tevreden over de keus, ze bieden uitstekende grip tijdens alle omstandigheden.
De auto heeft een beurt gehad, en de originele stabilisator stangrubbers zijn vervangen, omdat de auto wel erg kraakte bij drempels.
De auto kwam heel eenvoudig door de roettest, en kan er dus weer tegen. Voor de rest doet de auto het nog steeds prima.
Terugroepactie Airbags
- 241.200 km
De Citroën C3 is weer APK gekeurd, de auto haalde weer heel gemakkelijk de roettest.
Aan de auto mankeerde niks.
Bij de beurt hebben we ook gelijk de versnellingsbak olie laten verversen.
Bij de auto zijn kosteloos de airbags van Takata vervangen in verband met een terugroepactie van de airbags. Netjes geregeld door Citroën voor een al oudere auto.
In de Citroën showroom zie je dan dat de nieuwe C3 duidelijk hoger en groter is.
Maar er zijn geen plannen om de huidige C3 in te ruilen voor een nieuwe C3.
Voor de rest rijdt de Citroën C3 probleemloos zijn kilometers.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.