Citroën C3 1.6 e-HDi 90 Dynamique (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | C3 1.6 e-HDi 90 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 61.680 km |
Ben benieuwd
- 73 km
Na een uitgebreide verkenningstocht en rijp beraad is een witte Citroen C3 uit de bus gekomen. Als je voor een belasting- en BPMvrije diesel kiest is deze Citroen een duidelijke winnaar. De 1.6 is een heel prettige motor, stil en soepel. Ik wilde snel rijden dus viel de keus op een exemplaar uit de voorraad. We hebben voor de witte gekozen met de grote voorruit als extra optie, wat bij elkaar een aparte auto oplevert. De eerste ritjes maakten meteen duidelijk dat dit heel leuk rijden is, de witte kleur contrasteert ook mooi met het donkere interieur. De zit is goed, de radio produceert een heel behoorlijke geluidskwaliteit. De boordcomputer laat een gebruik zien van 4,8 l/100 km. Mooi én economisch! Dit weekend meteen een paar lange ritten om te zien of het klopt: een leuke compacte en comfortabele wagen. Ben benieuwd!
al wat wijzer...
- 750 km
Na een weekend met een paar lange snelwegritten en fantastisch weer, zonnig, warm en droog, en een dag naar het werk (druk op de weg en regenachtig) zijn we al wat wijzer geworden over de capaciteiten van de C3. De Zenith voorruit is natuurlijk leuk, vooral in de stad, je ziet veel meer van de gebouwen. Op de snelweg met de zon in de voorruit schuif je de afdekklep naar voren, het wordt anders snel te warm in het interieur. De auto is vlot genoeg om snel even in te halen, de cruise control is uiterst eenvoudig te bedienen. Het verbruik? Dat is lachen, met 750 km achter de wielen kan ik volgens de BC nog zo'n 350 km verder, voordat voor het eerst zal moeten worden getankt. Het lijkt haalbaar om een verbruik van 4 l op 100 km te realiseren, zonder overdreven langzaam te rijden.... Dit was met de vorige (hybride) auto zeker niet haalbaar geweest. Wat verder opvalt is de gemakkelijke instap en de relatief hoge zit, voor mijn bejaarde moeder een uitkomst! In de file is het start-stopsysteem best handig, het blijkt dat met de lage weerstand banden de auto lang doorrolt, waarbij de motor onder 20 km/u automatisch stopt. Knap van Citroen!
na 3 maanden...
- 4.600 km
Na diverse langere ritten, ook met vier personen aan boord, over de autobahn e.d. kan ik vaststellen dat de C3 voldoet aan de verwachtingen. D.w.z. de auto rijdt goed, is vlot en stil, zit goed, biedt een fraai uitzicht en is zuinig. De inbouw van een middenarmsteun is een aanrader, het besturen wordt hiermee een stukjes meer relaxed. Er zal ook een trekhaak worden gemonteerd, voorlopig alleen voor de fietsendrager, op termijn wellicht ook voor een passende caeavan, die tot 1150 kg mag wegen. De auto biedt hiervoor beslist ook voldoende trekkracht. Wie heeft hiermee ervaring opgedaan?
vakantiereisje
- 7.500 km
Nu de auto is voorzien van een trekhaak konden de fietsen mee en zijn we naar Zuid-Duitsland gereden, dus zo'n 700 km autobahn heen en terug. Gelukkig was het niet druk, op de terugweg was het echter wél hondenweer! Dit soort afstanden zijn voor de C3 geheel geen probleem, we kwamen fris aan. Je kan moeiteloos met het verkeer meekomen, al is de auto niet voor de linkerbaan gebouwd. Lange hellingen worden makkelijk genomen, de motor heeft meer dan voldoende koppel. Alle kampeerspullen gingen mee, inclusief dus twee sportfietsen, met deze belading lijkt de auto zelfs beter te rijden. Aan het eind van de rit kwam het verbruik nog steeds uit op een keurige 1:22! Het slechte weer op de terugweg was geen probleem, vanwege de grote voorruit waren de bliksemflitsen misschen zelfs nog wat indrukwekkender dan anders. Fijn dat je soms wat vermogen over hebt om invoegers ruimte te bieden, als het moet door even wat meer gas te geven.
steeds beter...
- 38.000 km
Na een dik jaar en wat meer kilometers leer je de C3 steeds beter kennen. Geen bijzondere kosten gehad, een steeds gunstiger verbruik (nu gemakkelijk 1:22 en zelfs een keer rond 1:24!). De grote voorruit is toch iets dat je gaat waarderen, deze biedt veel zicht en levert een heel ruimtelijk beeld in het interieur op. Comfort ligt op een heel behoorlijk niveau en is beter dan je van een compacte auto van nog geen 4 m zou verwachten. De middenarmsteun voorin was een goede investering. Ook met 4 man in de auto kom je vlot mee, er is meer dan voldoende trekkracht. Zou graag eens proberen een caravan van zo'n 1000 kg te trekken, dat zou heel goed moeten kunnen.
Wel goed én niet gek...
- 61.000 km
Deze winter zijn we goed doorgekomen, nog steeds op het eerste stel banden. De C3 is nog immer in goede conditie en het verbruik blijft ruim onder de 1:20, ondanks de winterse omstandigheden. Verder totaal geen malheur gehad. Hoewel de auto juist groot genoeg is en vaak door de compacte bouw voordelen biedt, kijk ik toch i.v.m. inruil dit voorjaar naar een iets groter model, zoals de DS5 hybrid4. Die lijkt dan wel minder practisch (is tamelijk onoverzichtelijk) maar qua verschijning wel meer een 'déèsse', als u begrijpt wat ik bedoel. Misschien heeft iemand een goede suggestie?
Er zijn ook andere opties in beeld, misschien ga ik toch weer richting een Japanner? Ik ben geheel tevreden over de Fransman, maar toch...
Fin, The End, Finito, Au Revoir !!!
- 61.680 km
Dan toch maar een laatste saluut aan de C3... Vandaag heb ik na de nodige proefritten en offertes de keuze gemaakt voor een Renault! Geen Jap dus, maar een Fransoos. Pourquoi? Het totale plaatje, zoals dat zo mooi heet. Het is ook een plaatje, de Megane 1.5 dci Estate in de kleur Noir Nacré en GT-Line uitvoering. Prachtige 17 inch velgen (jawel!) en een lekker sportief interieur. Complete auto en ook mooi binnen enkele dagen te leveren!
Maar goed, de Citroen C3 gaat er dus uit, maar niet omdat het geen goede auto is. Nooit iets mee gehad, zelfs geen bekeuring, terwijl het natuurlijk geen Quadrifolio is (want die brengt toch geluk...). Maar na bijna twee jaar steek ik toch over, vanwege een goede inruilprijs en aankomende kosten van nieuwe banden en een grote beurt. Ik hoop en ben bijna zeker dat ook de volgende eigenaar er tevreden mee zal zijn.
Meer dan een eerste indruk van de Renault kan ik natuurlijk na een korte proefrit natuurlijk niet geven, maar ik doe het toch even. Na de eerste bocht wist ik het eigenlijk al: wat rijdt deze auto ontzettend lekker, hij kleeft aan de weg en je zit strak in de bestuurdersstoel. Wel zorgen dat ik 'in shape' blijf want de zitting van die stoel is behoorlijk smal!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.