Citroën C3 1.4 e-HDi 70 Collection (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C3 1.4 e-HDi 70 Collection |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 37.500 km |
Mijn eerste Citroën
- 450 km
Donderdag 26 juli heb ik dan mijn eerste citroën opgehaald bij de dealer, ik weet dat er nog niet zo veel valt te vertellen maar mijn eerste indruk wil ik toch kwijt.
Eerst wat meer over de uitvoering:
Pack City
Pack Zenith
eMy Way
Reservewiel
Kleur Hickory
Het betreft een voorraad auto dus binnen twee weken na bestellen kon ik al rijden, de reden dat ik een voorraad auto wou is omdat per 1 augustus de C3 een stuk duurder wordt.
De reden van aanschaf van deze auto:
Ik rij zo'n 25.000 km per jaar en dan is dieselen toch wel voordeliger, en ik wou een automaat.
Ook financieel paste deze auto mooi in het budget.
Ik rij altijd alleen in de auto dus het hoefde geen zware motor te zijn, dus op papier een zeer goede optie.
Ook ben ik geen strepen trekker meer, en rij zo veel mogelijk op Cruis control
Waarrom afscheid nemen van mijn Honda:
Ik wou een hogere instap en de km stand was 125.000 dus tijd voor wat nieuws.
Na bij diverse merken de instap en de zit uitgeprobeerd te hebben (ik ben 1.83 m. lang en weeg 120 kg) kwam o.a. de C3 als goede optie naar voren, wel was ik wat huiverig voor de reputatie van Franse auto's en de semi automaat.
Maar na het lezen van veel reviews op internet en een zeer positief uitgevallen proefrit toch voor de C3 gekozen
Mijn eerste 450 km:
Ik ben een blij mens, de auto bevalt erg goed, geen rammeltjes en de automaat valt mij erg mee, je went er erg snel aan en soms merk ik het schakelen niet eens.
Ik kan goed met het verkeer meekomen en merk niet dat er maar een 70 PK motor inzit
De motor pakt onderaan in de toeren goed op en is vlot genoeg.
De Cruise control werkt erg goed en is makkelijk in te stellen alle knoppen zitten goed binnen handbereik op de satelieten aan het stuur.
Het eMy Way navigatie en muziek systeem is erg mooi, maar ik moet mij nog wel verdiepen in de mogelijkheden, wel gaat de communicatie met mijn Samsung telefoon gelijk goed, ik heb al diverse gesprekken gevoerd via de Blutooth verbinding, het microfoontje zit mooi weggewerkt in de A stijl en het geluid gaat over de boxen
Dan de Zenith voorruit, wat een genot is dat, het ruimtelijke gevoel is echt fantastisch, ik ben daar nu al verslaafd aan.
Nadeel is wel dat het dak iets lager zit omdat de verschuifbare zonneklep nu eenmaal ook weggewerkt moet worden, maar ik kan mijn stoel toch nog vrij hoog stellen.
Achterin kan ik niet echt zitten (zit ik ook nooit) want dan zit ik met mijn hoofd tegen het dak.en ook de beenruimte is erg krap.
Over het verbruik kan ik nog niet zo veel vertellen ik heb nu een halve tank gebruikt maar daar kom ik zeker op terug.
Ik hou het verbruik bij ,zie verbruiksmonitor.
Ik ben dus tot nu toe zeer tevreden met mijn dure aankoop en ben van plan om deze review om de paar duizend kilometer bij te houden.
4800 km. en vakantie naar Duitsland verder
- 4.800 km
De auto bevalt nog steeds erg goed, op de autobahn in Duitsland even de top uitgeprobeerd en ik kwam op 168 echte kilometers op de teller boven de 170 km.
Zenith voorruit:
Niet nemen, dit is echt verslavend je wilt nooit meer iets anders.Als je door de bergen rijd dan krijg je de meest mooie panorama's te zien, het is net of je op een fiets rondt rijd.
eMyWay:
Werkt naar behoren, de navigatie is snel met een verandering als je de route niet volgt.
EGS:
Wordt steeds soepeler je merkt er eigenlijk niets meer van, wel moet hij even denken als je bij een afslag gelijk een heuvel opmoet, maar dit kun je opvangen door op dat moment de flippers te gebruiken en zelf even te schaklen.
Minpuntje:
De interval ruitewisser die werkt snelheids afhankelijk, ik stel liever de snelheid zelf in.
All met all ben ik nog steeds een blij mens, en het verbruik op de autobahn is ook niet verkeerd.(zie verbruik)
6 maanden later
- 11.600 km
Ik moet zeggen dat ik nog steeds zeer tevreden ben met mijn keus voor deze auto, hij rijd soepel en nog steed geen rammeltje en kraakje te horen en het comfort is uitstekend.
Ik heb de clmaat controle altijd aanstaan en dat zorgt voor een goede binnen tempeatuur.
Als het regent en je zet de cc uit dan beslaan de ramen erg snel, maar met de cc aan heb je hier geen last van.
EGS:
Werkt erg soepel het schakelen op zich werkt bijna onmerkbaar, alleen als je bijvoorbeeld afremt voor een stoplicht en dat gaat op groen en je geeft gas dan moet hij even denken.
Minpuntje blijft de snelheidsafhankele interval van de ruitewisser, zeker op de snelweg gaat hij vaak te snel.
Ook de B stijl zou van mij wat smaller mogen ik zit vrij ver naar achteren en dan moet je er soms omheen kijken.
Problemen:
Dat zijn er twee, de motor van het raam in de bestuurders deur is onder garantie vervangen en bij beide voorspatborden kwamen de moddervangers iets naar buiten maar ook die zijn door middel van klemmetjes onder garantie vastgezet.
Ik ga met veel plezier de volgende 10 duizend kilometer in en dan krijgt hij zijn eerste beurt, daarna zal ik deze review vervolgen.
Zijn eerste beurt
- 20.000 km
Ik had beloofd om na de eerste beurt mijn review te vervolgen.
23-04-2013 was het dan zo ver, en wat heb ik te melden: eigenlijk niet zo veel, de auto bevalt nog steeds erg goed.
Er waren twee problemen, de eerste was dat mijn E-Myway heel af en toe na het starten weer uitvalt en een zwart scherm geeft, na ongeveer 30 seconden start hij weer op en werkt dan probleemloos.
De dealer zou nieuwe stuurprogramma's instaleren maar hum cd rom was stuk en ze hebben een nieuwe besteld dus tzt zal dat alsnog gebeuren.
Het tweede probleem was dat mijn linker raam weer bij het dichtdoen halverwege weer openging en door het snel heen en weer bewegen van de knop ging hij dan dicht, dit was de tweede keer dat ik dat probleem had, de vorige keer was het motortje al vervangen, maar wat schets mijn verbazing, bij de dealer werkte hij weer probleemloos dus wat er nu aan de hand is?
Het zoeken naar een storing die er op dat moment niet is, is onbegonnen werk, dus maar weer wachten dat het weer gebeurt en dan snel naar de dealer dan kunnen zij zoeken.
Ik heb tot nu toe 1 ltr olie verbruikt, dus dat valt ook erg mee.
Voor de rest een probleem loze auto de nog steeds er goed bevalt, ook de versnellingsbak, die door vele in mijn ogen onterecht vergruisd wordt bevalt gewoon goed.
Je moet hem gewoon leren kennen en dan is er echt niks mis mee.
Het verbruik haalt bij lange na de opgegeven cijfers niet maar dat is bij iedere auto het geval, maar (zie mijn verbruik) blijft het gewoon een erg zuinige auto.
Tot zo ver deze aanvulling, als er niets te melden valt, zal ik verder gaan na zijn tweede (40.000 km) beurt.
Hij is ingeruild
- 37.500 km
Dit is dan de afsluitende ervaring met deze auto, ik heb hem gisteren ingeleverd bij de Citroën dealer en mijn nieuwe C3 e-VTI 82 ETG opgehaald.
Het inruilen na 18 maanden had niets met de auto te maken maar meer met de goede deal die ik kreeg.
De auto is gewoon erg goed bevallen, ook de EGS versnellingsbak.
Er wordt nog wel eens meewarig over deze automaat gedacht maar er is naar mijn inzien niets mis mee, je moet hem gewoon leren kennen en dan rijd hij erg prettig, op mijn nieuwe auto zit hij dan ook weer, allen heet hij dan ineens ETG wat het verschil is heb ik nog niet kunnen ontdekken.
Ook de beroemde Franse slag die sommige mensen aanhalen als zou een Franse auto onbetrouwbaar zijn en slecht in elkaar zitten heb ik absoluut niet ervaren met deze auto, daarom durfde ik het zonder meer aan om een nieuwe C3 te bestellen.
Ook het verbruik was niet conform de folder maar wel erg zuinig, nu heb ik dan een e-VTI dus benzine en dat zal dan ook wel even schrikken kunnen worden, de tijd zal het leren.
Al met al een zeer comfortabele auto waar ik zeer veel plezier mee heb gehad en die mij nooit in de steek heeft gelaten, wat dat betreft heb ik de pech service van Citroën niet kunnen uitproberen.
Met mijn nieuwe auto ga ik weer een review opstarten en ook zal ik de verbruiksmonitor weer zorgvuldig gaan bijhouden
Met vriendelijke groet Jan-Willem Smeets
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Citroën C3

Had je deze auto's al gezien?

Citroën C3 1.6 e-HDi Selection | Climate Control | Cruise Control | Elektrische Ramen |
- 2012
- 272.677 km

Citroën C3 1.6 VTi Exclusive Afneembare Trekhaak Cruise Navi Clima Bluetooth Elek Ramen Rijklaar
- 2010
- 173.518 km

Citroën C3 1.2 VTi COLLECTION | AIRCO | ALL-SEASON | 1e EIG | AIRBAG ACTIE UITGEVOERD!!
- 2013
- 73.762 km