Citroën BX 19 GTI (1991) #2

autoreview

Citroën BX 19 GTI (1991) #2

Signalement

UitvoeringBX 19 GTI
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf260.500 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 27%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop

  • 260.500 km

Nadat ik mijn rijbewijs gehaald had moest er uiteraard een auto komen. Als student Automotive Engineernig iets speciaals uiteraard. Een voiture wat je nog niet vaak meer ziet. Klasgenoten rijden uitgesproken voertuigen als Alfa's 33 en 75, Opel Manta's en Audi Coupé's. Het was uiteraard de bedoeling dat ik ook zo'n soort auto onder mijn kont zou rijden.
Na lang in de Oldtimer sectie van marktplaats te hebben gezocht kwam ik er nog steeds niet uit (ik had ook geen specifiek model in gedachte). Dus dan maar in gesprek gegaan met mijn hart en verstand (vaders maar vooral moeders ;)). Uiteindelijk won het verstand van het hart en kwamen we tot de conclusie dat ik het beste klein kon beginnen. Dus werd na een korte zoektocht een rode Ford Fiesta met XR2i bodykit gehaald. Hier heb ik de nodige schuddende en lawaaierige ritjes over de A58 naar Eindhoven gereden. Na anderhalf jaar heb ik toch besloten op kamers te gaan en de Fiesta weggedaan omdat ik hem eigenlijk niet nodig had.
Dus tot zo ver de vorige auto.
Na een half jaar niets gereden te hebben begon het bloed toch te kruipen waar het gaan kan. Ik zat te kijken een beetje op de site van de plaatselijke occasionboer te kijken en zag daar een Citroën BX voor een leuk prijsje staan. Ik ben gaan kijken en de auto was wel behoorlijk gesjonnieficeerd met bléérpijp, plastic traanplaat en blauwe ledjes in het interieur. dat was al een niet zo heel goed begin. maar ik kon uit de overgebleven garagebonnen zien dat de auto wel goed onderhouden was. Dus toch een stuk mee gereden. En ik was eigenlijk op slag verkocht. Wat rijd het ding toch zijdezacht!! drempels worden genomen alsof ze er niet zijn, kasseien blijven toch wel wat lawaaierig door het overvloed aan goedkoop hard plastic. maar dat mag de pret niet drukken. Na het hydraulieksysteem getest te hebben, hoog-laag en laag naar hoog (tip citroenbx hyve), heb ik de auto gekocht met nieuwe APK. hierbij is de kachelkraan gemaakt is door er een nieuw weerstandje in te zetten. Misschien toch iets te veel met het hart gekocht maar gewoon kijken wat er van komt ;)

Ervaringen

De Bix zoals ie nu liefkozend word genoemd heeft me tot nu toe alleen maar een grote glimlach op mij gezicht getoverd. De vering is super. Voor zo'n zacht afgeveerd voertuig ligt het nog vrij strak op de weg. De GTi rijd heerlijk vlot. Ik kom makkelijk met het verkeer mee en met een beetje lichte rechtervoet is 1 op 11,5 te halen.
Dat is uiteraard mooi meegenomen maar het mooiste is dat ik de petjes met hun verlaagde Golfjes uitlach bij het nemen van drempels. Terwijl zij moeilijk zitten te doen om over de drempels te komen zoef ik er heerlijk overheen.
Echter bij elke oude auto is er natuurlijk niet allen maar lof. De Bix is nogal laaiwerig op de snelweg. Bij 120 neemt het windgeruis de overhand. En het olieverbuik is behoorlijk aan de hoge kant ik gok hem op 1 l op 1000 a 1200 km. dat heeft waarschijnlijk deels te maken met versleten kleprubbers en wat gare pakkingen waardoor er hier en daar wat olie lekt. Verder begint de roest om zich voor al bij de wielkasten heen te grijpen. Dat wil ik aanpakken als de auto de volgende APK doorkomt.
Het Hydraulieksysteem zorgt voor veel rijplezeier maar het heeft wel echt goed onderhoud nodig. ik heb de voorraadbol eerst laten vervangen omdat de HD pomp te veel per minuut siste en een paar maanden geleden harde veerbollen achter laten vervangen bij Hegru in Veldhoven voor een spotprijsje!! (dat ze het daar voor kunnen doen). Hoewel het eigenlijk niet bij ervaringen hoort wilde ik het wel graag noemen omdat je zoveel spookverhalen over de hydrauliek hoort. Door een paar tips via het Citroenforum blijft het systeem gezond zonder dat je er veel geld aan kwijt bent. Denk hierbij aan eens per week twee a drie keer het systeem van hoog naar laag en laag naar hoog zetten zodat de hoogteregelaar wat schoon gespoeld wordt. Naast dat voordeel reageert het systeem net wat sneller. Tot zover waren dat de ervaringen. Ik zal de kosten wat er vervangen is later posten maar daar moet ik alle papier even voor opzoeken. Wordt vervolgt......

Gebreken en onderhoud

Het volgende heb ik aan onderhoud gedaan en aan gebreken gehad (interval van 8000 km):

Motor:
- onregelmatig stationair lopen; komt en gaat weer
- slecht starten in de winter; komt door het extreem koude weer en lang stilstaan
- hoog olieverbruik zeker 1 op 1000 km; tijdig olie bijvullen (heb altijd een kan olie bij)
- olielekkage door gare carterpakking en klepdekselpakking
-versleten multiriem (drijft ook hd-pomp aan) vervangen
- nieuwe bougies
- olie ververst + nieuw oliefilter
- nieuw brandstoffilter
- K&N luchtfilter doorgespoten met lucht
- claxon vervangen (was een sjonnie luchthoorn); komt van een BMW K100 van medestudent
- brandstofslang poreus; vervangen
- sjonnie brulpijp vervangen door orgineel middendemper, tussenpijp en einddemper; 100 euro

Chassis:
- lekke linker retourleiding; 40 euro ook bij Hegru. leidingen zijn moeilijk te krijgen daarom wat aan de dure kant.
- veerbollen achter 'hard'; 2 stuks 65 euro met montage samen met retourleiding vervangen.
- accumulatorbol vervangen; HD-pomp maakte te vaak een 'zuigend' geluid. samen met brandstofslang vervangen voor 50 euro
- banden voor versleten; B- merk voor 60 euro met balanceren
- deze banden omgelegd, achterbanden hadden nog zat profiel
- trekt een beetje naar links; moet worden uitgelijnd
- draagarmlagers achter versleten; bekend BX probleem, de achterbanden staan dan zo: / .
-door versleten lagers een wat zwabberend weggedrag.
-remschijven beginnen wat dun te worden

Carrosserie:
Roest roest en nog eens roest. Daar heeft de BX (met veel kilometers) nou eenmaal veel last van. de volgende plekken is bij mij van toepassing:
-wielkasten linksachter en rechtsvoor zijn door maar niet op cruciale plekken
-wielkast rechtsachter begint te komen.
- deze plekken heb ik zo goed moggelijk proberen te bewerken met Noverox (een soort roestomzetter
- ophangpunt einddemper was verroest en is door de vorige eigenaar (niet goed) gelast waardoor de achterbumper een beetje weg is gesmolten
- roest bij beide bovenhoeken van de voorruit; is nog niet drastisch
- lak is niet heel mooi, lijkt net of er met een zanderige doek is gewassen.
- ingevreten vuilplekken op het dak
- laatst heeft er iemand tegen de Bix aangezeten. De schade viel wel mee maar een briefje tegen de ruit ho maar. ik wil het in de zomer weer bij gaan werken.
- dakraam lekte; afvoerbuisjes doorspuiten. tip op citroenbx.nl gevonden.

Interieur:
- lampjes in dashboard kapot; is niet hinderlijk
- wat kapotte interieur delen vervangen; alles bij Jan van Gompel gehaald voor 50 euro
- stoelen kraken een beetje maar das gewoon ouderdom

Als je de lijst leest lijkt het net of de auto me tegenvalt. Het tegendeel is echter waar, het rijden van zo'n karakterbak vergt nou eenmaal wat meer onderhoud. en andere gebreken neem je dan gewoon op de koop toe. Misschien hebben al die kraakjes en piepjes wel zijn charme. Ik vind het in ieder geval niet erg en het maakt autorijden gewoon leuker dan in mij vorige auto (Fiesta 1.1).
Ik hoop dat de review nuttig was en ik sta altijd open voor kritiek en verbeteringen.

Verkocht

  • 277.500 km

De auto is verkocht aan een liefhebber in spe. In de geruime tijd dat de review hier op staat is de bumper geraakt door een medeweggerbuiker (vooral lakschade, en andere delen van bumper begonnen los te laten). De zin en geld om dat te repareren had ik niet meer. De BX heeft denk ik twee weken op marktplaats gestaan en was toen al verkocht.
Ik heb nu mijn zinnen gezet op een BMW 3 serie (E30). Hier wil ik een wat strikter bijgehouden review voor jullie en mezelf schrijven.

Weer op het spoor

Ik ben heel toevallig mijn Ex Bix weer op het spoor gekomen. Blijkbaar heeft een "echte" liefhebber er een volledige restauratie tegenaan gegooid. Het is toch mooi om te zien om zo iemand er toch iets in ziet terwijl andere zo'n 'rust bucket' al lang naar de sloop zouden brengen. Omdat plaatjes meer vertellen dan woorden een link naar de het citroën forum: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/221870/

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens