Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Citroen
  • BX

Citroën BX 16 TZI (1990) #2

autoreview

11
Citroën BX 16 TZI (1990) #2
KoenBX
  • KoenBX6
  • Gebruikersreview
10 juli 2016 om 16:53
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringBX 16 TZI
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1990
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf399.350 km
KM-stand laatst405.868 km
Lezerswaardering: 40%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste is de beste niet...

  • 400.428 km
  • 10 juli 2016

Een krappe tien dagen geleden besloot ik dat het tijd was om mijn leven te verrijken met een absoluut pareltje van de Franse autoindustrie. Na het verlopen van mijn StudentenOV was het niet langer rendabel om met de trein overal naartoe te gaan. Daarnaast zijn er mooie vakantieplannen in het verschiet en daarbij wil ik graag deze auto gaan gebruiken.

Waarom een BX? Tjah, waarom niet? Je kunt je bijna geen comfortabeler vervoer wensen, Duitse auto's moet ik niet en de BX is misschien wel één van de beter sleutelbare auto's uit deze periode. Rotten doen de auto's niet heel erg veel omdat veel panelen van plastic of redelijke kwaliteit staal zijn. Mijn BX heeft wel wat plekjes, bovenaan de A-stijl, in de dorpels en de bodemplaat heeft een paar gaatjes. Die gaan we dus mooi aanpakken.

De verkoper wist mij te vertellen dat de auto een paar maanden stil had gestaan en dat de vorig eigenaar vier BX'en heeft gehad en deze heeft ingeruild op een Xsara. Na een proefritje, waarbij de auto nog netjes omhoog en omlaag kwam, de koopsom afgerond op 400 euro. Niet veel geld voor nog minder auto?

Enfin, wat heb ik aangeschaft? Het betreft hier een BX 16 TZI met 4 ton op de teller, in Blue Memphis, zonder onderhoudshistorie en met garantie net zo lang als ik mijn leuter in het vuur kan houden. Kortom, ik heb een project gekocht. De auto moet in het najaar een vakantietrip naar Lissabon én terug kunnen overleven en daar ga ik voor zorgen.

Na aanschaf gelijk de auto vanuit Valkenswaard meegenomen naar mijn ouders in Lichtenvoorde om de auto even goed warm te krijgen. Busje injectiereiniger in de tank en rijden maar. Geen enkel vuiltje aan de lucht! Het lijkt bijna alsof ik de koop van de eeuw had gemaakt.

Niets is minder waar; een week verder kan ik de lijst met mankementen (groot & klein) niet meer op een handgeschreven A4'tje noteren. Het aanbod varieert van wat kleine elektrische klusjes (kofferbakverlichting, dashboardlampjes, stadsverlichting, achterruitverwarming) tot grotere klussen zoals algehele inspectie van het veersysteem, olielekkage en ruwe stationairloop aanpakken. Deze dame is dus net als elke andere bloedmooie vrouw niet zonder handleiding.

Over het rijden zelf eigenlijk niets meer dan lof. Ik lach me krom als moderne auto's moeten remmen voor drempels en ik vermaak me kostelijk wanneer verlaagde auto's al stuiterend over 's lands wegen hobbelen. De BX kan nog redelijk goed meekomen met het verkeer, heeft een heerlijke 115 km/h kruissnelheid, verbruikt om en nabij de 1 op 14 en lust momenteel een litertje op de 1000 kilometer.

Ze heeft me al wel één keer laten staan: de koppelstang tussen pook en versnellingsbak viel eraf omdat de balkoppeling op de bak uitgelubberd is. Na vijf minuutjes was ik echter weer op weg, de koppeling vooralsnog geborgd met een beetje ijzerdraad.

Voor de komende maanden staat veel gesleutel op de plank. Hoewel ik over enig gereedschap beschik, mis ik voor veel zaken nog de kennis. Echter, mede door hulp van forumleden van het Citroën Forum geloof ik dat ik het meeste zelf kan doen.

Een brug te ver?

  • 400.800 km
  • 12 juli 2016

De auto is afgelopen maandag op de brug geweest. Voor mij was dit D-Day: vandaag wordt antwoord gegeven op de hamvraag of ze verrot is en dus een bodemloze put. Een allerminst verrassende avond stond ons twee te wachten.

Ten eerste blijkt de roest bijzonder mee te vallen, er zitten wat gaten bij de achterwielophanging en ik schijn in het bezit te zijn van de enige BX in Nederland met een gat midden in de bodemplaat. Enfin, dat is allemaal prima te behapstukken en zal dan ook spoedig worden aangepakt.

Ten tweede blijken een paar HD-leidingen al plaatselijk last te krijgen van Bastognisering van het ooit zo sterke staal. Daarnaast zijn de retourleidingen van het systeem nogal poreus en her en der gescheurd (kenners weten gelijk dat het hier de grote en kleine octopus betreft) maar dit is nog geen absoluut drama.

De remblokken RV waren totaal versleten, inmiddels vervangen. De ontsteking is (zeker met vochtig weer) nog minder betrouwbaar dan Wouter Bos en de middenpijp is lek.

Maar er was ook goed nieuws! De tellerbak leek mij al niet origineel en blijkt dus van een diesel te zijn (redline 4000). Na het opvragen van een tellerrapport viel alles op zijn plek: de auto heeft tussen 2004 en 2005 volgens rapport 135 duizend kilometer gereden.... Kortom, na terugrekenen en het gemiddelde van die jaren gepakt te hebben, kom ik tussen de 260 en 310 duizend échte kilometers uit voor mijn Bix.

Over zeedieren gesproken...

  • 404.000 km
  • 4 oktober 2016

We zijn weer enkele maanden verder. De BX heeft zich de afgelopen tijd zo nu en dan een hoofdpijndossier gevormd. De LHM lekkages werden steeds erger, tot het punt dat de lokale autoshop de klok erop kon zetten wanneer ik weer eens een bezoekje kwam brengen.

De afgelopen tijd ben ik druk geweest met de auto; motorisch gezien heb ik een aantal olieleidingen vervangen, zijn de MAP-sensor, stappenmotor, ontsteking en vloeistoffen + filters vervangen. Daarnaast heb ik alle retourleidingen van de hydrauliek vervangen. De kleine octopus (tussen expansievat, accumulator en hoogteregelaars) had ik er zelf met een tweetal middagen in. De grote octopus heb ik door een expert laten doen (De Snoekfabriek).

Inmiddels beschikt deze BX dus over een solide technische basis, loopt het motortje als een naaimachientje en is het een betrouwbaar beestje gebleken!

Helaas ga ik haar wel spoedig in de verkoop doen omdat ik mijn financiën moet aanwenden voor een aanstaande (tijdelijke) emigratie.

Ik leef zonder gezweef

  • 405.868 km
  • 29 november 2016

Helaas, een dag die ik lang huiverde is uiteindelijk toch gekomen. De BX is verkocht, ze is niet meer van mij. Doordat ik nog student ben, is autorijden simpelweg te duur. De APK verloopt in februari en daarom had ik besloten haar nog met enkele maanden APK te verkopen. Hiermee was de auto nog enigszins verkoopbaar en heeft de koper er nog de mogelijkheid mee om tot de APK haar problemen op te lossen en d'r weer goedgekeurd te krijgen. In de laatste fase heb ik voornamelijk wat zaken aangepakt die nog lagen; de roest op de A-stijlen heb ik behandeld en gelijk met nieuwe laklagen beschermd voor de langere termijn en het interieur heb ik nog eens extra goed schoongemaakt. Helaas was met name de roest aan de dorpels en het achterste subframe substantieel dat de kosten (een paar honderd euro) niet door ondergetekende opgebracht konden worden.
Op moment van schrijven is het alweer een paar weken verder, maar de BX is onverminderd aanwezig in herinneringen en het is mij overduidelijk dat er ooit weer eentje op de oprit/in de schuur komt te staan. Wat een ontzettend fijne, comfortabele en toch nog redelijk moderne auto's zijn het.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Citroën BX? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Citroën BX
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën BX specificaties
  • Citroën BX occasions
  • Citroën BX video's
Advies en informatie
  • Citroën BX tests
  • Citroën BX gebruikersreviews
  • Citroën BX index
PREMIUM
Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Geen enkel merk weet het concept veel-voor-weinig zo goed aan de man te brengen als Dacia....

Lees meer
 

Citroën BX reviews

  • Gebruikersreview
    Citroën BX (1991)

    Citroën BX (1991)

    10
    • 2 april 2020
  • Gebruikersreview
    Citroën BX 16 TZI (1990) #2

    Citroën BX 16 TZI (1990) #2

    11
    • 10 juli 2016
  • Gebruikersreview
    Citroën BX 14 Injection (1990)

    Citroën BX 14 Injection (1990)

    6
    • 23 maart 2016
  • Gebruikersreview
    Citroën BX 16 TGI (1991)

    Citroën BX 16 TGI (1991)

    2
    • 20 mei 2013
  • Gebruikersreview
    Citroën BX 19 GTI (1992)

    Citroën BX 19 GTI (1992)

    4
    • 17 maart 2013
  • Gebruikersreview
    Citroën BX 19 GTI (1991)

    Citroën BX 19 GTI (1991)

    9
    • 26 april 2012
  • Gebruikersreview
    Citroën BX 19 TZI (1992)

    Citroën BX 19 TZI (1992)

    11
    • 25 april 2010
meer reviews
Citroën BX GTi – Op de Rollenbank

Citroën BX GTi – Op de Rollenbank

61

In een tijd dat een beetje GTI wel tweehonderd pk levert, kijken we toch een beetje vreemd...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Geen categorie
    Citroën BX Leader S (1986) – In het Wild

    Citroën BX Leader S (1986) – In het Wild

    45
    • 26 juni 2022
  • Achtergrond
    De Citroën BX 4TC was alle logica voorbij

    De Citroën BX 4TC was alle logica voorbij

    54
    • 3 april 2022
  • Nieuws
    Citroën BX (1989) - Liefhebber Gezocht

    Citroën BX (1989) - Liefhebber Gezocht

    71
    • 17 januari 2022
  • Nieuws
    Citroën BX - Facelift Friday

    Citroën BX - Facelift Friday

    80
    • 9 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Citroën BX (1991)

    Citroën BX (1991)

    10
    • 2 april 2020
  • Citroën BX vs. Ford Sierra - AutoWeek Classics

    Citroën BX vs. Ford Sierra - AutoWeek Classics

    56
    • 29 september 2017
  • Gebruikersreview
    Citroën BX 14 E (1985)

    Citroën BX 14 E (1985)

    3
    • 8 september 2017
Merk
Merk
  • Nieuws
    Citroën LNA (1982) - Liefhebber Gezocht

    Citroën LNA (1982) - Liefhebber Gezocht

    42
    • 10 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen C4 SpaceTourer PureTech 130 Business (2020)

    Citroen C4 SpaceTourer PureTech 130 Business...

    1
    • 10 augustus 2022
  • Nieuws
    Vijf EV-occasions voor weinig

    Vijf EV-occasions voor weinig

    135
    • 5 augustus 2022
  • Citroën C3 1.1i – 2004 – 618.738 km - Klokje Rond

    Citroën C3 1.1i – 2004 – 618.738 km - Klokje...

    • 2 augustus 2022
  • Nieuws
    Citroën Berlingo krijgt retroversie: moderne '2CV Fourgonnette'

    Citroën Berlingo krijgt retroversie: moderne...

    95
    • 2 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen C5 2.0 HDi 90pk Différence (2004)

    Citroen C5 2.0 HDi 90pk Différence (2004)

    10
    • 21 juli 2022
  • Gebruikersreview
    Citroën AX (1995)

    Citroën AX (1995)

    3
    • 18 juli 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden