Citroën Berlingo multispace 14i lpg g3 (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Berlingo multispace 14i lpg g3 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 255.000 km |
KM-stand laatst | 302.000 km |
Berlingo op lpg g3
- 275.000 km
Nu dat ik een paar kilometertjes gereden heb ook maar eens wat van mij.
Door een nieuwe baan met duidelijk meer te rijden km toch maar een andere auto gekocht. De fiat ducato 1,9 TD, bj 1992 zonder stuurbekrachtiging en met een dikke bult er bovenop (Camper voor 4 personen)is niet echt geschikt voor 40.000 km. Dus gezocht naar een autootje met veel ruimte voor de spulletjes van de baas en de twee honden en twee kinderen. Dat werd een citroentje berlingo op lpg g3 van 1997 met 255.000 km op de teller. Het hoge aantal km schrok me niet af want ze moest het nog een jaartje blijven doen, voordat ik een auto van de zaak krijg. Deze viel op doordat hij lekker soepel reed, lekker stil was en de volledige onderhouds history was er bij. Zo konden we terug vinden dat ze nieuwe bandjes en remmen had, een volledig nieuwe uitlaat en dat de koppeling er pas drie dagen nieuw inzat. En dat voor 1.500€.
Wat is er goed en minder goed: rijd 1 op 10 a 11 op lpg; tanken voor 23€ geeft een heerlijk gevoel; wegen belasting van 123€ per kwartaal. De besturing is wat te licht, dat breekt op op de snelweg met wat zijwind op de snelweg. Twee handjes op het stuur zijn dan echt wel nodig. De stoel was na al deze kilometers goed doorgezeten, maar na een ochtendje plakken had ik er een könig stoel in zitten en die is goed genoeg, zit alleen wat lager en dat moet dus nog even. De "bekleding" aan de deuren en achterklep gaan steeds los; de aandrukstiften zijn lam, moet ik nog vervangen. Het "deur open licht aan" doet het niet, wel als ik het boven aan doe. Had nog Kia Pregio winterbandjes over van een paar auto's terug, 185/75 r14C, die zijn een centimeter breder en een stuk hoger door de hogere wangen maar ze pasten prima om de aangekochte alu velgen en ze passen net aan in de wielkasten. De teller is nu wel echt dot on: 50 km/u is nu ook 50 km/u (was eerst 45 km/u) De besturing is nu een stuk zwaarder wat ik wel prettiger ga vinden op de snelweg: het rijdt wat stabieler.
Tja verder is het saai, het 1,4i blijft maar vlot starten: wel wat langer op benzine, het automatisch overstappen op lpg vind ze met deze kou niet lekker, ze slaat dan bij het eerste kruispunt dan af. Zodra ze wat opgewarmd is loopt ze heerlijk soepel. Al met al ben ik zeer tevreden over mijn citroen; voorlopig nog geen zuur. O, ja, nog een klein detail. ze ziet er na 12 jaar nog prima uit, het metalic rood is prachtig en afgezien van wat krasjes en portierdeukjes staat ze prachtig te glimmen zo vers uit de wasstraat. Geen spoor van roest. En nog een ding, de speakers zijn waaaardeloos, vergeet de muziek maar. En er staat water onder het tapijt (ijs).
mvg Onrust
still going strong
- 282.000 km
Tja, blijft lekker lopen en goed starten. Af en toe gaat het airbag lampje knipperen en na een tijdje blijft het vast branden. Heeft te maken met de stekkerverbinding onder de stoelen die de explosieven van de gordelspanners moeten activeren bij een ongeluk.
heb de boel al gesoldeert maar dat werkt ook maar net; soms wel soms niet. Ook de ventilator doet het soms niet. Een greep onder het handschoenenvakje en de kabelboom wat heen en weer bewegen lost ook dit probleem weer op. Ben altijd al van menig geweest dat auto's en electriciteit niet samen gaan. Was dus ook echt van de voorkamerdiesels. Deze is toch weer een stuk schoner. Afgezien van wat kleine ongemakjes laat deze citroen me niet in de steek, ondanks gecompliceerde gascomputer. Inmiddels toch wel aardig uitgerijpt dus. Maar ja, de nieuwe diesels hebben ook een steekje laten vallen. Nee, voor mij geen abs, esp, xenon, airco en andere marketing produkten als achteruitrijsensoren. Nooit nodig gehad en dan nu ineens wel? Misschien dat ik er van de zomer een dakraam inzet. (mechanisch).
mvg Onrust
Inmiddels staat de teller op 294.000 km. Aan het eind van de winter begon de motor te stotteren en in te houden op gas. de verdamper was telkens wit aangevroren. Blijkt dat de verdamper in serie staat met de kachel. Vroeger waarschijnlijk eens een keertje een lekke koppakking gehad en de troep die er dan nog inzit verzamelt zich in de de kachelradiator. Dit was vrij eenvoudig op te lossen door het systeem door te blazen met perslucht. Inmiddels zit ook het dakraampje erin en dat is erg lekker met die warmte. Verder een grote beurt met kleppen stellen. Gelijk de zomerbandjes erom laten zetten en een nieuwe APK. Gelijk het plofzak lampje na laten kijken en ik had dus zelf twee draadjes aan elkaar gesoldeerd terwijl er drie in lopen en dan gaat het dus mis. Inmiddels van baan veranderd en er komt dus geen auto van de zaak. Ben wel stevig omhoog gevallen en moet regelmatig in pak een dagje in de auto. ook ga ik nog meer kilometers maken. Sinds oktober staan er al weer 40.000 km op. Ben dus nu op zoek naar een ander autootje met airco en redelijk representatief. Een volvo V40 of een citroen Xantia break. Natuurlijk wel op gas!! Ze moeten even wat vaster op de weg liggen bij hogere snelheid en de stereo mag wel een stuk beter.
Ben zeeeer tevreden over mijn autootje
ingeruild voor een Xantia break 2.0 exclusieve op
- 302.000 km
totdat ik een huisje dichterbij gevonden heb zit ik nu zo'n 3 uur per dag in de auto. Om dit vol te houden heb ik mijzelf op luchtvering getrakteerd.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.