Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Citroen
  • Berlingo

Citroen Berlingo 1.4i Multispace (1999)

Laat Ludo maar schuiven

Citroen Berlingo 1.4i Multispace (1999)
  • Autotest
3 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
In Frankrijk hebben ze voor de auto's als de Renault Kangoo en deze Citroën Berlingo een aparte naam: LudoSpace. Wat zoveel inhoudt als ludieke ruimtewagen. Deze blauwe al helemaal: laat maar schuiven deze Berlingo.

Eigenlijk is er met de Berlingo die we nu onderhanden hebben, niet zo bar veel aan de hand. Ten opzichte van de vroege versies heeft hij er echter een paar handigheidjes bijgekregen. Het belangrijkste zien we aan de rechterflank: bij de Multispace is een schuifdeur daar tegenwoordig standaard. Het voordeel: een betere instap naar achteren.
Die schuifdeur is merkwaardig genoeg voornamelijk te danken aan Renault: die introduceerde de Kangoo gelijk met die voorziening. In verschillende reclamecampagnes proberen Renault en Citroën elkaar de loef af te steken: Renault maakte melding van de enige auto in zijn klasse waarop zo'n schuifdeur standaard was en onlangs speelde Citroën daar op in door te stellen dat de Berlingo zelfs zonder schuifdeur al de bestverkochte (bestel)auto in zijn klasse was en dat de concurrentie nu zijn borst nat mocht maken, want de schuifdeur is er... In deze personenversie komt die schuifdeur natuurlijk alleen de achterpassagiers ten goede: de instap is inderdaad een stuk makkelijker. Citroën had onze Berlingo ook nog eens voorzien van een andere schuifvoorziening: het dak.
Druk op de knop en het vouwt zich automatisch naar achteren op. Denk niet dat het maar een paar centimeter opengaat, want zelfs zij die achterin zitten doen dat desgewenst dakloos.
De extra kosten voor dat dak bedragen f 1.760. Overigens heeft Citroën de goede smaak gehad de Berlingo ook van binnen wat extra op kleur te brengen. In de testauto was veel blauw te vinden: zoals de wijzerplaten van het dashboard, de gordels en nog 't-een en ander. Vrolijke boel binnen in die Berlingo.
Het zal u niet verbazen dat de rijeigenschappen van de Berlingo zelfs bij alle geschuif niet zijn veranderd. Om dat even in de herinnering terug te roepen: de Berlingo heeft een soepel geveerd onderstel dat onder vrijwel alle omstandigheden zeer betrouwbaar is. Natuurlijk is de auto wat onderstuurd en ook wil de koets best overhellen, maar gemeen is hij nooit.
De 1,4-liter die in onze auto zat, was vlot zat en klinkt zelfs lekker sportief, maar wie van plan is vaak met veel belading en/of passagiers op stap te gaan, raden we de 1,8-liter aan.

Zee van ruimte
Achterin is er een zee van ruimte voor passagiers, divers klein grut en bagage. Laten we met de passagiers beginnen. Dankzij het hoge dak van de Berlingo hebben ze plenty hoofdruimte, maar ook aan beenruimte ontbreekt het ze allerminst. Kleinigheden die ze even kwijt moeten, kunnen de mensen achterin parkeren in netten naast de bank en boven de zijruiten.
En dan de bagageruimte! Met de banken in hun gewone stand heeft die - onder het standaard afdekzeil - een inhoud van
664 liter. En gaat de achterbank voorover, dan neemt de laadruimte zelfs toe tot 2800 liter. Met de toegankelijkheid is het dik in orde, want de achterdeur beslaat bijna de hele achtersteven en hij scharniert ver omhoog.
Wat rijeigenschappen betreft, onderscheidt de Berlingo zich nauwelijks van een doorsnee 'gewone' personenauto.
De versnellingsbak laat vlot schakelen toe en de besturing werkt braaf maar zonder veel gevoel. Met het comfort aan boord is het prima gesteld, want vering en demping hebben een soepele afstemming. Keerzijde van de medaille is dat de wagen in bochten duidelijk overhelt. Iets wat des te meer opvalt door de hoge zitpositie. En als het in de bocht wat hard gaat, wordt onderstuur al vrij snel voelbaar.
Dé attractie van de Berlingo - schuifdeur en -dak of niet - blijft zijn enorme ruimteaanbod. Als moderne stations niet meer de pakezels van vroeger zijn, is de Berlingo die van nu.
Soms vraag je je zelfs af wat je met al die ruimte moet. De hoofdruimte bijvoorbeeld lijkt wel voldoende voor een giraf. En wat dacht je van de beenruimte achterin: daar kan menig limousine nog een puntje aan zuigen. Tel daarbij allerlei handigheidjes in het interieur (een groot opbergvak voor in het dak, bekerhouders, vakjes met elastieken netjes) en het feit dat de auto in alle opzichten lekker vrolijk is uitgevoerd en je kunt niet anders dan zeggen: laat Ludo maar schuiven.

Signalement

Merk Citroen
Model Berlingo 1.4i Multispace
Carrosserie 4-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 14.520

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.360 cc
Maximaal vermogen 55 kW / 75 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 111 Nm bij 3.400 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.108 mm / 1.719 mm / 1.801 mm
Wielbasis 2.690 mm
Massa leeg 1.125 kg
Laadvermogen 655 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 900 kg / 600 kg
Banden175/70R14Prijzen
Topsnelheid 150 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 15,1 s (fabrieksopgave: 17,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 14,5 s / 19,8 s
Brandstofverbruik 7,2 l/100km
CO2-uitstoot 178 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Citroën Berlingo
Citroën Citroën Berlingo

Uitgelicht aanbod

    Citroën Berlingo 1.9D 600

    Citroën Berlingo 1.9D 600

    • 2002
    • 262.000 km

    € 699

    Citroën Berlingo 1.8i Multispace

    Citroën Berlingo 1.8i Multispace

    • 1998
    • 219.819 km

    € 999

    Citroën Berlingo bestel 1.9 D 500

    Citroën Berlingo bestel 1.9 D 500

    • 2002
    • 147.318 km

    € 3.250

Meer Citroën Berlingo occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Citroën Berlingo/Fiat Doblò/Opel Combo/Peugeot Partner/Rifter/Toyota ProAce City

    103
    • 7 juni 2022
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën Berlingo specificaties
  • Citroën Berlingo occasions
  • Citroën Berlingo video's
Advies en informatie
  • Citroën Berlingo tests
  • Citroën Berlingo gebruikersreviews
  • Citroën Berlingo index
PREMIUM
Europese productieplannen Lynk & Co uitgesteld

Europese productieplannen Lynk & Co uitgesteld

Halverwege de jaren 90 verving Citroën de stokoude C15 door de moderne Berlingo. Een guitige...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Citroën Berlingo (1999)

    Citroën Berlingo (1999)

    3
    • 30 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Citroen Berlingo Multispace PureTech 110 XTR (2018)

    Citroen Berlingo Multispace PureTech 110...

    6
    • 1 december 2019
  • Gebruikersreview
    Citroen Berlingo 1.8i Multispace (2000)

    Citroen Berlingo 1.8i Multispace (2000)

    • 3 februari 2019
  • Gebruikersreview
    Citroën Berlingo BlueHDi 75 Business (2018)

    Citroën Berlingo BlueHDi 75 Business (2018)

    23
    • 3 oktober 2018
  • Gebruikersreview
    Citroën Berlingo 1.6 HDi 75 Cinqspace Club (2008)

    Citroën Berlingo 1.6 HDi 75 Cinqspace Club...

    2
    • 21 maart 2016
  • Gebruikersreview
    Citroën Berlingo (2008)

    Citroën Berlingo (2008)

    6
    • 4 oktober 2014
  • Gebruikersreview
    Citroën Berlingo 1.6i 16V Multispace Caractre (2006)

    Citroën Berlingo 1.6i 16V Multispace Caractre...

    1
    • 24 september 2014
meer reviews
Citroën C5 Aircross - Rij-impressie

Citroën C5 Aircross - Rij-impressie

73

Citroën heeft de C5 Aircross een tussentijdse update gegeven. En dat is niet alleen cosmetisch,...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Personenbussen Peugeot, Citroën en Opel alleen nog als EV

    Personenbussen Peugeot, Citroën en Opel...

    84
    • 7 januari 2022
  • Autotest
    Citroën ë-Berlingo - Eerste rijtest: zo rijdt de elektrische versie

    Citroën ë-Berlingo - Eerste rijtest: zo...

    • 4 december 2021
  • Nieuws
    Citroën Berlingo alleen nog elektrisch

    Citroën Berlingo alleen nog elektrisch

    64
    • 4 november 2021
  • Nieuws
    Vanafprijs Peugeot e-Partner en Citroën ë-Berlingo bekend

    Vanafprijs Peugeot e-Partner en Citroën...

    18
    • 8 september 2021
  • Nieuws
    Productie elektrische busjes Stellantis naar Britse Ellesmere Port

    Productie elektrische busjes Stellantis...

    17
    • 6 juli 2021
  • Nieuws
    Prijzen Citroën ë-Berlingo bekend

    Prijzen Citroën ë-Berlingo bekend

    30
    • 18 mei 2021
  • Nieuws
    Elektrische Citroën ë-Berlingo onthuld

    Elektrische Citroën ë-Berlingo onthuld

    30
    • 23 februari 2021
Merk
Merk
  • Autotest
    Waterstofbusje Citroen ë-Jumpy Hydrogen - Eerste rijtest

    Waterstofbusje Citroen ë-Jumpy Hydrogen...

    92
    • 3 juli 2022
  • Citroën C4 X - Eerste kennismaking

    Citroën C4 X - Eerste kennismaking

    24
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën C4 X: C4 sedan, altijd elektrisch

    Citroën C4 X: C4 sedan, altijd elektrisch

    182
    • 29 juni 2022
  • Achtergrond
    Waarom iedere dashboardontwerper verplicht een jaar Citroën GSA moet rijden

    Waarom iedere dashboardontwerper verplicht...

    • 26 juni 2022
  • Geen categorie
    Citroën BX Leader S (1986) – In het Wild

    Citroën BX Leader S (1986) – In het Wild

    45
    • 26 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    29
    • 15 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden