Citroen Berlingo 1.8i Multispace (1998)
Het bestellen voorbij
Een geniaal idee is vaak zo simpel dat je je afvraagt waarom het al niet veel eerder is bedacht. Neem de Citroën Berlingo. Voor deze besteller met het 'hoge voorhoofd' op de markt verscheen, kon je een dergelijk soort auto eigenlijk al op de weg zien: de kleine bestelwagens, gebaseerd op personenauto's. Tot en met de voorportieren is hun koetswerk gelijk aan dat van hun broertjes. Het achterste gedeelte bestaat echter uit een soort kubus met afgeronde hoeken. Soms heeft zo'n wagentje ook nog een soort gestroomlijnde 'muts', die aansluit op de voorruit. Bij de Berlingo is de 'kubus' achterop helemaal in de vorm van de koets geïntegreerd. En voor de 'muts' geldt hetzelfde. De voorportieren sluiten vlak aan op het achterste gedeelte van de koets en omdat de 'muts' in het ontwerp is opgenomen, kon de voorruit hoger uitvallen.
De Berlingo kon worden wat hij is, omdat hij niet is gebaseerd op een bestaande personenauto. De ontwerpers hadden daardoor veel meer de vrije hand en konden een wagen neerzetten die van meet af aan was toegesneden op het bestellen. Daarbij werd niet alleen gedacht aan ruimte voor pakjes, dozen, emmers en wat al niet, maar ook aan de mensen die met de wagen op pad moeten. Typisch voor het bestelwerk is dat er bij het bezorgen van de spullen vaak uit- en weer ingestapt moet worden. En dan is het makkelijk als je een hoge zit hebt. Door de hoge daklijn kon daarvoor worden gezorgd.
Als automobielfabrikanten een personenauto hebben omgebouwd tot besteller, maken ze daar vaak weer een versie voor personenvervoer van. Achterin wordt een bank gemonteerd en er verschijnen zijruiten achter. Ook bij de Berlingo werd dit recept toegepast. Maar daar bleef het niet bij. Naast de vooral functionele en sober uitgeruste vijfpersoons Berlingo verscheen de luxere 'Multispace' en daardoor had Citroën er ineens een nieuw soort ruimtewagen bij.
Het kost weinig moeite om de Berlingo te zien als een MPV, want hij heeft veel weg van een personenauto. Dat geldt ook voor het interieur. Tenminste zolang we voorin blijven. Zo doet het dashboard wel een beetje denken aan dat van de Citroën Saxo. Maar het is praktischer van inrichting. Het dashboard is namelijk ruim voorzien van vakken en bovendien kun je rechts bovenop ook nog wat losse spullen kwijt. Verder zijn de fors uitgevallen portiervakken zo gevormd, dat er een fles frisdrank rechtop in past. Bovendien kun je kleinere zaken kwijt op een plank boven de voorruit.
Zee van ruimte
Achterin is er een zee van ruimte voor passagiers, divers klein grut en bagage. Laten we met de passagiers beginnen. Dankzij het hoge dak van de Berlingo hebben ze plenty hoofdruimte, maar ook aan beenruimte ontbreekt het ze allerminst. Kleinigheden die ze even kwijt moeten, kunnen de mensen achterin parkeren in netten naast de bank en boven de zijruiten. En dan de bagageruimte! Met de banken in hun gewone stand heeft die - onder het standaard afdekzeil - een inhoud van 664 liter. En gaat de achterbank voorover, dan neemt de laadruimte zelfs toe tot 2800 liter. Met de toegankelijkheid is het dik in orde, want de achterdeur beslaat bijna de hele achtersteven en hij scharniert ver omhoog. Maar het is niet alles goud wat er blinkt.
In het achtercompartiment zien we namelijk nogal wat onbeklede panelen glimmen.
Wat rij-eigenschappen betreft, onderscheidt de Berlingo zich nauwelijks van een doorsnee 'gewone' personenauto. De versnellingsbak laat vlot schakelen toe en de besturing werkt braaf maar zonder veel gevoel. Met het comfort aan boord is het prima gesteld, want vering en demping hebben een soepele afstemming. Keerzijde van de medaille is dat de wagen in bochten duidelijk overhelt. Iets wat des te meer opvalt door de hoge zitpositie. En als het in de bocht wat hard gaat, wordt onderstuur al vrij snel voelbaar.
Met uitrusting is niet zuinig omgesprongen. Centrale vergrendeling, elektrische raambediening vóór en een elektrisch verstelbare buitenspiegel rechts zijn standaard.
De Multispace combineert z'n prettige uitrustingsniveau met een hoog rijcomfort, aardige prestaties, een leuk voorkomen, veel ruimte voor inzittenden en bagage en een interessante prijs. Geen wonder dat we hem steeds vaker zien.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | Berlingo 1.8i Multispace |
Carrosserie | 4-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 15.159 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.761 cc |
Maximaal vermogen | 66 kW / 90 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 147 Nm bij 2.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.108 mm / 1.719 mm / 1.801 mm |
Wielbasis | 2.690 mm |
Massa leeg | 1.145 kg |
Laadvermogen | 635 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 620 kg |
Banden | 175/70R14Prijzen |
Topsnelheid | 160 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,8 s (fabrieksopgave: 14,4 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 14,3 s / 19,5 s |
Brandstofverbruik | 8,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 210 g/km |