Citroën Berlingo 1.4i Cinqspace (1998)

autoreview

Citroën Berlingo 1.4i Cinqspace (1998)

Signalement

UitvoeringBerlingo 1.4i Cinqspace
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf136.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Berlingo hebben we in november 2005 gekocht bij een handelaar. Het betreft een auto die van Staatsbosbeheer is geweest. De auto is officieel donkerrood, maar de buitenkant is Staatsbosbeheergroen.
Na de 406 was het even wennen aan het beperkte vermogen van de 1.4i. Echter, dat wisten we van te voren. De redenen om te kiezen voor een 1.4i waren het lagere gewicht (dus lagere wegenbelasting en verzekeringskosten) en het gunstiger verbruik. Dit ligt zo rond de 1:14,5. Geen gek resultaat voor een auto van 1100kg en een motorvermogen van 75pk.
Het grote voordeel van de Berlingo is de grote ruimte. De honden kunnen gemakkelijk achterin en ook de kinderen hebben meer ruimte op de achterbank dan ze in de 406 hadden. Onze Berlingo heeft geen schuifdeuren maar dat is voor de instap naar achteren geen enkel probleem. Daarnaast heeft de Cinqspace twee achterdeurtjes, wat wij veel handiger vinden dan een grote achterklep zoals een Multispace die heeft. Het uiterlijk is ook iets beter door de zwarte bumpers, de bredere stootstrips op de zijkant en de kunststof strip op de achterdeurtjes. Wel hebben we de wieldoppen van een Mulispace gemonteerd, want dat staat beter dan de kale metalen velgen.

PROBLEMEN

In het halfjaar dat we de auto hebben alleen nieuwe ruitenwissers en een nieuwe koplamp (alleen het lampje, niet de armatuur).
Daarnaast zelf de olie, het oliefilter en het luchtfilter vervangen. (kleine beurt)

Update september 2006:
- Rem rechtsvoor piept zeer hinderlijk tijdens het rijden (niet tijdens het remmen, maar gewoon tijdens het rijden). In december opgelost door nieuwe remschijven en remblokken te monteren. Het bleek dat één van de remblokken een breuk (van boven naar beneden)vertoonde wat waarschijnljk het piepen heeft veroorzaakt.
- De achterrem blijft hangen na een week stilstaan. Opgelost door nieuwe remvoeringen en remzuigers te monteren (een komplete set van Bosch, wat veel goedkoper is dan de delen die de dealer levert). Hierbij zijn ook twee nieuwe remleidingen gemonteerd. Deze waren niet kapot, maar konden niet zonder grof geweld los gemaakt worden van de remzuigers.

Update december 2006:
In december meegedaan aan de veiligheidsdag van Citroën. De volgende punten kwamen naar voren:
- Remmen voor te veel verschil (was nog voor de vervanging van de remschijven en blokken) Na de vervanging van de remschijven en remblokken was dit verschil verdwenen.
- Stadslichten voor werken niet (bleken twee kapotte lampjes te zijn, zijn dus vervangen)
- Ruitenwissers niet goed meer (zijn dus vervangen)
- Olielekkage. Dit is nog niet verholpen, wel wordt het verbruik in de gaten gehouden

In januari 2007 is de Berlingo weer voor een jaar APK-goedgekeurd.

Update juli 2007:
Onderweg naar Italië liep de auto warm voor de Gotthardtunnel en bleek op de camping dat er sprake was van olieverlies. De oorzaken: een kapotte koppakking (een zwak punt van de 1.4i motoren) en een kapotte aandrijfaskeering in de versnellingsbak. Alles is in Zwitserland gerepareerd door een Citroën-dealer. Kosten € 1200,-

Update augustus 2007:
Op de terugweg uit Italié liep de auto weer wat warm. Daarom terug in Nederland de radiator vervangen. Zelf gedaan (met deskundige hulp) en daarom bedroegen de kosten slechts € 150,-. Probleem is nu verholpen.

Update december 2007:
De Berlingo is weer voor een jaar APK-goedgekeurd, zonder reparaties.

Update januari 2008:
In verband met de aanschaf van een bestelbus voor het bedrijfje van mijn echtgenote moet het wagenpark vervangen worden. De Berlingo is daarom op 14 januari verkocht.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.