Citroën Berlingo 1.4i Cinqspace (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Berlingo 1.4i Cinqspace |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 136.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Berlingo hebben we in november 2005 gekocht bij een handelaar. Het betreft een auto die van Staatsbosbeheer is geweest. De auto is officieel donkerrood, maar de buitenkant is Staatsbosbeheergroen.
Na de 406 was het even wennen aan het beperkte vermogen van de 1.4i. Echter, dat wisten we van te voren. De redenen om te kiezen voor een 1.4i waren het lagere gewicht (dus lagere wegenbelasting en verzekeringskosten) en het gunstiger verbruik. Dit ligt zo rond de 1:14,5. Geen gek resultaat voor een auto van 1100kg en een motorvermogen van 75pk.
Het grote voordeel van de Berlingo is de grote ruimte. De honden kunnen gemakkelijk achterin en ook de kinderen hebben meer ruimte op de achterbank dan ze in de 406 hadden. Onze Berlingo heeft geen schuifdeuren maar dat is voor de instap naar achteren geen enkel probleem. Daarnaast heeft de Cinqspace twee achterdeurtjes, wat wij veel handiger vinden dan een grote achterklep zoals een Multispace die heeft. Het uiterlijk is ook iets beter door de zwarte bumpers, de bredere stootstrips op de zijkant en de kunststof strip op de achterdeurtjes. Wel hebben we de wieldoppen van een Mulispace gemonteerd, want dat staat beter dan de kale metalen velgen.
PROBLEMEN
In het halfjaar dat we de auto hebben alleen nieuwe ruitenwissers en een nieuwe koplamp (alleen het lampje, niet de armatuur).
Daarnaast zelf de olie, het oliefilter en het luchtfilter vervangen. (kleine beurt)
Update september 2006:
- Rem rechtsvoor piept zeer hinderlijk tijdens het rijden (niet tijdens het remmen, maar gewoon tijdens het rijden). In december opgelost door nieuwe remschijven en remblokken te monteren. Het bleek dat één van de remblokken een breuk (van boven naar beneden)vertoonde wat waarschijnljk het piepen heeft veroorzaakt.
- De achterrem blijft hangen na een week stilstaan. Opgelost door nieuwe remvoeringen en remzuigers te monteren (een komplete set van Bosch, wat veel goedkoper is dan de delen die de dealer levert). Hierbij zijn ook twee nieuwe remleidingen gemonteerd. Deze waren niet kapot, maar konden niet zonder grof geweld los gemaakt worden van de remzuigers.
Update december 2006:
In december meegedaan aan de veiligheidsdag van Citroën. De volgende punten kwamen naar voren:
- Remmen voor te veel verschil (was nog voor de vervanging van de remschijven en blokken) Na de vervanging van de remschijven en remblokken was dit verschil verdwenen.
- Stadslichten voor werken niet (bleken twee kapotte lampjes te zijn, zijn dus vervangen)
- Ruitenwissers niet goed meer (zijn dus vervangen)
- Olielekkage. Dit is nog niet verholpen, wel wordt het verbruik in de gaten gehouden
In januari 2007 is de Berlingo weer voor een jaar APK-goedgekeurd.
Update juli 2007:
Onderweg naar Italië liep de auto warm voor de Gotthardtunnel en bleek op de camping dat er sprake was van olieverlies. De oorzaken: een kapotte koppakking (een zwak punt van de 1.4i motoren) en een kapotte aandrijfaskeering in de versnellingsbak. Alles is in Zwitserland gerepareerd door een Citroën-dealer. Kosten € 1200,-
Update augustus 2007:
Op de terugweg uit Italié liep de auto weer wat warm. Daarom terug in Nederland de radiator vervangen. Zelf gedaan (met deskundige hulp) en daarom bedroegen de kosten slechts € 150,-. Probleem is nu verholpen.
Update december 2007:
De Berlingo is weer voor een jaar APK-goedgekeurd, zonder reparaties.
Update januari 2008:
In verband met de aanschaf van een bestelbus voor het bedrijfje van mijn echtgenote moet het wagenpark vervangen worden. De Berlingo is daarom op 14 januari verkocht.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.