Citroën AX 11 Spot (1995) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | AX 11 Spot |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 122.000 km |
KM-stand laatst | 159.000 km |
ERVARINGEN
- 159.000 km
Om te beginnen een leuk weetje: met een AX Spot 1.1 rijdt je een BMW 316i 1.9 er uit in de stad. (Het betreft dan BMW’s tot ±2001.)
Ik heb in begin 2006 1000 euro voor de AX betaald en dat vond ik niet te duur. Ik vond ’t zelfs zo gunstig dat ik vergat af te dingen. Komt misschien ook omdat ie voor 1500 euro op internet stond. En dat was al goedkoper dan vele andere AX-jes met deze km.stand.
Hij kan lekker zuinig rijden (1 op 17,5 - misschien 1 op 18,5 - als je het erg rustig doet), maar hij kan ook lekker vlot rijden (dan neemt ie 1 op 13 ofzo). Dus eigenlijk twee auto’s in één: geschikt voor mensen die zuinig willen rijden en geschikt voor mensen die goedkoop (qua aanschaf) maar toch vlot willen rijden. Met name bij stadssnelheden is ie lekker vlot. Aandacht trekken met piepende bandjes is geen probleem, mocht je daar op kicken.
Een gemiddelde middenklasser zal de AX (in de stad) er niet snel uitrijden. Ik heb ook een Renault Fuego met 2.2i motor. Dit is het dubbele van de AX met zijn 1.1i motor. De Fuego weegt echter bijna 400 kilo meer, en de compressie is helaas een stuk te laag. In de stad (en daarbuiten misschien ook wel) is de AX gewoon sneller dan mijn Fuego. Je zou bijna denken dat er een 1.4i in zit. Die zit niet in de Spot, wel in andere AX-en. Helaas zijn die dun gezaaid tegenwoordig. Als ik nog eens een witte AX 1.4 in goede staat tegenkom, grote kans dat ik kijk of mijn blauwe Spot 1.1 in te ruilen is. Zo nu en dan kijk ik op Autotrader (of gaspedaal.nl) of er nog een witte (=mooier) AX 1.4 in de buurt staat. Helaas...
De verzekering had mijn Spot als SpoRt genoteerd. Die bestaat ook, maar zie je haast nooit. Alle SpoRtjes op marktplaats enzo, zijn ook allemaal gewoon Spotjes.
Voor een kleine autoklasse als deze, vind ik echter dat Citroën de plank niet eens ver misgeslagen zou hebben, als ze de 1.1i wél een SpoRt hadden genoemd. (De remmen zijn wel wat te zwak om hem Sport te mogen noemen. Eigenlijk moet ik er AX GTI remmen op laten zetten.)
’t Is natuurlijk niet te vergelijken met een Corolla GT ’86 (heb ik ooit eens gehad); die trekt wel ff wat feller op. Die heeft dan ook een 1.6 16V met Variabel Injectie Systeem.
Andere kleine auto: Ford Fiësta. Ik heb een keer een proefrit gedaan in zo’n Fiësta. Man, wat was die traaaag!! Leek wel of er een 650cc motortje in zat. 0-100 in 25 seconden ofzo... Zo voelde het aan. Nee, dan is voor de vlotte jongeman een AX veel geschikter. Al zie je niet veel mannen in zo’n auto rijden. Dat komt omdat ze niet weten hoe vlot ie is. Nou ja goed, stoer is ie natuurlijk niet echt. Maar met mijn vorige BMW 318i (wel automaat) zou ik volgens mij de Spot niet bijhouden in de stad.
Ik had eens een lekke band. Een Suzuki monteur deed er een-of-andere rubberplug in en klaar was kees. Ik vroeg of dat wel zou blijven zitten bij 160km/h (op de autobahn natuurlijk). ’Dat haalt die auto helemaal niet’, kreeg ik als antwoord. Ziehier de onkennis bij velen over de snelheid die een AX1.1 kan halen. 160 haalt ie volgens mij toch wel; of er moet zo’n 20km/h verschil zitten tussen werkelijkheid en teller.
Verder:
-Ik vind de stoel prima zitten.
-Neemt weinig olie (bij mij althans). Ik denk dat ik zo eens om de 5 tankbeurten olie peil.
-Koelwater heb ik geloof ik nog nooit bijgevuld.
-Er zat geen hoedenplank in; alleen een stukje stof/rubber, waar alleen lichte spulletjes op gelegd kunnen worden. Om redelijke speakers te kunnen monteren heb ik een hoedenplank laten maken (MDF).
-Op de autobahn heb ik 181 km/h kunnen halen op de teller (zal wel een beetje overdreven weergegeven snelheid zijn; is bij meeste auto’s zo). Ligt dan nog steeds goed op de weg.
*** Toevoeging jan’08 ***:
Soms haal je amper 160 op de teller. Andere keren 170. (Waar ’m dat precies in zit... Tegenwind? Luchttemperatuur/vochtigheid? Zeg ’t maar...) En bij langere stukken dus soms 175/180.
-Een andere reviewer zei iets over overhellen bij rotondes. Ik heb daar niks van gemerkt (c.q: heb er geen last van). Als je geen losse spullen in de auto hebt liggen, kan je best een rotonde snel nemen.
-Wat mij betreft, heb ik geen last van herrie (motor/windgeruis) in deze auto. (Moet je eens in een Golf 1 GTI gaan rijden... Wat een verschil!)
-Beetje saai uiterlijk. Eigenlijk moet ik er spaakvelgjes op zetten en een mooie viper-streep.
-Goede vering.
-Parkeert (uiteraard) een stuk makkelijker dan een middenklasser. Hij is korter en smaller dan de nieuwe Mini!
-De achteruit is niet gesynchroniseerd. Da’s toch wel een beetje uit de tijd. Soms moet je ’m een paar keer inleggen voordat ie zit.
-Ik heb er alle vertrouwen in dat ie de volgende keer weer zo door de APK komt.
-Nu begint toch een spatbordje wat te roesten bij een randje. (Valt nog niet echt op.) Maar ik heb de auto geloof ik ook nog nooit gewassen... Een keertje na de winter misschien.
-De eenarmige ruitenwisser is geen probleem... Qua snelheid dan, e.d. Bij mij blijft ’t raam wat wazig na een veeg in de regen (heb denk ik een nieuw wisserblad nodig). Je ’m tweaken zodat ie altijd in het midden blijft staan in ruststand (zie: www.axclub.net)
-In de zomer rijdt ik er wat minder mee (dan pak ik vaak de Fuego).
-In tegenstelling tot de MyReviewer met de AX Furio, merk ik niks van rammels (alleen toen de achteras gebroken was... Ik wou van die rammel af, dus toen werd ’t ontdekt. Je moet ook gewoon de oorzaak opzoeken of op laten zoeken vind ik, als ie rammelt. Je weet immers nooit of het vervolgschade kan geven.
-684kg. (Je merkt dat ie minder accelereert als je een of meerdere passagiers hebt.) Het relatief lage gewicht heeft te maken met ’ECO 2000 project’ (pak Google).
-Ook op snelweg bevalt ie wel (maar je houdt natuurlijk geen BMW’s bij; of het moet een 315 zijn). Maar met name dus door de stad scheurend zit ie in zijn vel; daar is ie zeer geschikt voor. Ook op een 80km. weg een vrachtwagen inhalen is een fluitje van een cent (wel naar 3 schakelen, natuurlijk).
-Schakelt prima; pook trilt ook niet.
-Een andere Spot-reviewer had ’t over beetje stotterig/inhouderig rijden als ie koud is. Ik merk dat inderdaad wel een klein beetje soms, ’s morgens. Maar stelt echt weinig voor; geef je éven iets minder gas. Na een paar km. is ’t volgens mij al helemaal weg. Geen enkele reden bijv. om geen AX te kopen.
-Als ie eenmaal warm is: schakelen doe ik dan: naar 3: rond de 78 km/h; naar 4: rond de 115 km/h; naar 5: rond de 143 km/h (tellersnelheden). Als de 1e, 3e en 4e versnellingen uit zouden vallen, kan ik altijd nog van de 2 naar de 5 schakelen ;).
Wat beter zou kunnen: de remmen. Graag een brok meer remvermogen! De schijven zijn nogal iel. Als je het echter rustig aandoet, voldoen ze wel.
Een monteur zei tegen mij dat er geen verschil is met AX GTI remmen. Volgens mij is dat kolder.
Wat mij betreft is deze auto een aanrader voor mensen die goedkoop willen rijden. Weinig afschrijving, en je kan - als je je kunt inhouden - lekker zuinig rijden (mij lukt dat niet zo. Ooit eens een tank lang 1 op 17 gereden... Maar dat heb ik niet lang volgehouden. Voor mij is dat niet weggelegd).
Als je nu (sep. ’07) een 95/96-er van 1000/1250 euro kunt vinden zonder roest en deukjes en met een km. stand van rond de 155.000: lijkt me zeker een verstandige koop (je kunt natuurlijk altijd pech hebben, maar dat geldt voor alle auto’s). (Neem geen AX van ’93 of ouder - er zijn genoeg nieuwere.)
Een stuk boven de 155.000km. zou ik toch voorzichtiger wezen; of flink afdingen en anders verder zoeken. Rood zou ik ook niet nemen; dat verbleekt altijd erg.
Denk je bij een proefrit ’hij trekt maar traag op’ dan is misschien de compressie te laag; laat de auto dan maar staan. (Zeker als ie ook niet vlot (binnen 1 of 2 omwentelingen van de startmotor - koud of warm maakt weinig uit) start: dat is ook een teken dat de compressie niet in orde is.) Hij hoort vlot aan te voelen.
Heb je nog vragen over de AX: op www.axclub.net heb je snel antwoord (ff accountje aanmaken voor ’t forum) van andere leden.
PS: niet denken dat ik een Francofiel ben, hoor! Het is meer toeval dat ik twee Franse auto’s heb. Heb deze auto’s gehad (de laatste 2 heb ik dus nog):
-Fuego GTS ’81 (roest en scheur in blok)
-Golf GTI type 1 (probleem met motor en roest)
-Corolla GT ’86 (roest)
-Toyota MR2 ’86 (veel roest, grote koelproblemen en ernstige onkunde bij monteurs)
-BMW 318i (koop nooit - echt nóóít - een verlaagde auto!)
-Citroën AX Spot (relatief goedkoop rijden)
-Fuego 2.2i ’85 (exclusief)
PROBLEMEN
- 159.000 km
Gebroken achteras. (De grootste onkostenpost die ik gehad heb.) Dit komt heel enkel wel eens voor bij de AX, hoorde ik. Verder waren de remblokjes een keer in no-time weer versleten; maar daar kreeg ik garantie op omdat er iets was blijven hangen (o.i.d.). Centrale portiervergrendeling werkt niet meer.
*** Toevoeging jan. ’08 ***:
Achterklep wou niet meer open (ander euvel dan de centrale vergendeling). Zelf ben ik niet zo handig (en heb ook niet zoveel tijd), dus heb ik ’t laten repareren. Dat was niet bepaald goedkoop - iets van 130 euro ofzo. Verder nog steeds problemen met de centrale vergrendeling: de deuren/achterklep gaan lang niet altijd tegelijkertijd open/dicht. Het is gewoon fout van Citroën geweest om centrale vergrendeling op deze auto te zetten (als je ’t dan tòch doet, doe ’t dan góéd/robuust). Centrale vergrendeling is niet nodig - overbodige luxe (net zoals elektrische ramen - en die gaan ook altijd moeilijk doen als de auto ouder wordt. Maar deze AX heeft gelukkig geen elektrische ramen).
Verder hield de motor in de eerste ±3 a 4 maanden soms in als je gas gaf. Als je dan even flink hoog in de toeren ging was het euvel meestal of altijd snel weer een tijd(je) over. Overdreven problematisch is het niet geweest verder. Wel lastig als je van fel optrekken houdt :). Misschien had ie nogal lang stil gestaan (er zat een beetje een groene aanslag hier en daar), en kwam het daardoor.
Okt’07: APK: er is geen APK-euvel gevonden; er zijn deze keer dus alleen de APK-keuringskosten zelf.
Ik heb er nu (jan’08) bijna 2 jaar in gereden. In die anderhalf jaar heb ik weinig noemenswaardige storingen gehad (wel achteras, centrale vergrendeling en achterklep). Vergeleken met vorige auto’s die ik had, had deze AX weinig problemen. Ik geloof dat ie me nog niet 1 keer onderweg heeft laten staan (ook niet met die gebroken achteras - hij reed nog ’prima’ (ook met 150... lol)).
*** Update nov. ’08 ***:
Helaas valt de APK nu wel slecht. Voorbanden versleten, iets met hoezen onder de auto, en 2 delen van de uitlaat moeten worden vervangen. Geraamde kosten: €465 (bij laten monteren NIEUWE onderdelen). Da's een flink bedrag voor een auto die €1000 heeft gekost.
Ik zit te denken aan een andere AX (met 1.4 motor), maar misschien laat ik de Spot toch nog wel repareren - het chassis heeft nog niet veel roest. Maar helaas zal de overheid deze winter wel weer massaal zout strooien - wat elk jaar weer voor een extreem hoge kostenpost zorgt (denk zeker in termen van miljarden) doordat alle auto's in 't land er zo hard van gaan roesten. Het wordt echt tijd dat ze geen zout meer gebruiken. Da's echt totaal uit de tijd. Maar goed, da's een ander verhaal...
Verder zag ik zojuist lekkage bij de achterklep: vlak naast de speakers in de hoedenplank lag wat water. Er zat een rubber wat los. Ik weet nog even niet of dat een blijvend probleem is (en dat 't rubber vervangen zou moeten worden om de lekkage op te lossen).
Toevoeging:
Inmiddels heb ik 'm niet meer (sinds eind 2009). De koppakking heeft 't begeven bij km.stand 160.000 o.i.d. Verder begon ie toch wel te roesten en waren er nog wat andere kosten als ik 'm weer zou laten klaarmaken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.