Citroen AX GTI (1993)

Citroen AX GTI (1993)

UitvoeringAX GTI
Bouwjaar1993

AX GTI,, BAM !!!

Een bommetje, zo werd de Citroën AX GTI door de meeste autojournalisten bestempeld. 95pk op 785kg, dat is naar huidige maatstaven geen waardes waar je stijl van achterover valt, maar in de 90'er jaren werd de GTI samen met de GT van dit model niet gezien als een rijdende wegafzetting, iets waar veel auto's vandaag de dag nog steeds aan voldoen. Onder de motorkap vinden we een 1.4 motor met multipoint injectie, deze was samen met de 1.3 met dubbele carburateur de snelste motoren ooit geleverd in de Citroën AX. De 1.1 motor werd het vaakst geproduceerd en met de 60pk motor kon deze destijds al flink mee komen met het verkeer. Een topsnelheid van 167km/h en een 0-100 tijd in 12.1 seconden, daar kon je prima mee uit de voeten komen. Een AX 1.0 deed daar 2seconden van 0-100 en op topsnelheid 20sec trager over. De normale 1.4 die ook veel geproduceerd is in allerlei auto's, deed de 0-100 test in 10 seconden en kende een topsnelheid van 175km/h. Dit huidig exemplaar, ook een 1.4, doet de 0-100 acceleratie in 9seconden en heeft een topsnelheid van 190km/h. Een echt bommetje dus.

Samen met de vrouw op de bank, maar is er niks op TV wat mij interesseert of waar ik enthousiast van wordt. Ik pak de laptop er maar bij om nog wat e-mails af te werken en zonder ergens naar opzoek te zijn wordt de site marktplaats geopend. Bij voorgestelde advertenties komt er een Citroën AX GTI ten tonele en ik hoef niet lang na te denken om er even op te klikken. De foto's die genomen zijn met de bijbehorende tekst in de advertentie deed mij vermoeden dat de eigenaar er eigenlijk niet vanaf wilt. Toch stuurde ik hem een berichtje. Een dag later stond ik al op de stoep om even te kijken en nog een dag later stond deze auto bij mij op de stoep. Zo snel kan het gaan.

Voorgeschiedenis:
Lezers die deze review of mijn naam voor het eerst tegenkomen; ik heb op het moment nog 2 AX'en, het is een beetje uit de hand gelopen. Ik ben 10 jaar terug begonnen met m'n allereerste AX, dat was in 2012 m'n 4e auto sinds het moment van halen rijbewijs. Deze auto was een AX Volcane 1.1 maar had wat motorische probleempjes en na een ongelukje op de rotonde was ik er zo klaar mee dat ik deze heb bestempeld als afgeschreven. Daarna koos ik voor betrouwbaarheid en kocht mijzelf een '93 Toyota Corolla 1.6 gtsi waar ik ook nog een tijdje in gestuurd heb. 10 jaar later, 2022 dus, kocht ik m'n 2e AX ('93 1.1 TGE met 103.000km) waar ik de reden in eerdere reviews al toegelicht heb (o.a de achterlijke brandstofprijzen) en waar ik als daily elke dag met veel plezier in rijd. In een opwelling kocht ik er een AX bij ('94 1.0 prestige) met nog maar 37.000km. Hier ben ik nog mee bezig om een kenteken op te krijgen omdat deze is ingevoerd vanuit Duitsland en de papieren verloren zijn. Dat is gewoon een gokje. Als het goed uitpakt is het een winstpakker heb 'm puur gekocht voor de handel (technisch klaarmaken en verkopen), als het slecht uitvalt dan heb ik een paar honderd euro lesgeld betaald om zoiets nooit weer te doen. Tot een paar dagen terug had ik dus 2 Citroëns voor de deur staan en dat terwijl ik voor mijn buren een verstokte Italiaanse autorijder ben de afgelopen 8 jaar. Nu zijn het er dus 3 AX'en. Het wordt wel een beetje gekkigheid voor de deur zo maar ik vind het echt geweldig. Het zijn karaktervolle auto's.

Nu verder over deze AX GTI. BAMM !!

Ik heb met m'n daily - de 1.1 - al redelijk wat bekijks onderweg maar met de GTI helemaal. En daar is het me niet om te doen, maar zeg nou zelf, wanneer heb je voor het laatst een AX GTI op de openbare weg gezien? Ik denk dat dat ook wel een tijdje geleden is. En voor mij ook. Tot afgelopen vrijdag.

Bij het bekijken van dit exemplaar in de Groningse stad Delfzijl reed ik z'n straat in en zag een donkere AX staan. Ik dacht bij mezelf, ik zou toch zweren dat de AX die ik kom bekijken geen rooie velgen, spiegels of ruitenwisser-armen had. Het kenteken van deze auto kwam na een snelle blik niet overeen met het kenteken waarvoor ik kwam kijken dus dat stelde me gerust. De auto was redelijk verbouwd, verlaagd, grotere velgen eronder, utilaat in het midden van de bumper gemonteerd en de afwijkende kleur onderdelen. Ik had te maken naar mijn idee met een liefhebber - zo was de gedachte - de ene auto Sjonnie / Petje gehalte hoog hoog gemaakt en de ander zo netjes mogelijk laten bewaren. Je weet dan niet wat voor type persoon de deur dan open doet na het aanbellen en zowaar komt er een man van middelbare leeftijd de deur open doen. Die aan het stigma petje voldoet. En dat op 59 jarige leeftijd. Op dat moment kon ik een binnenpretje niet onderdrukken en we raakte zo in gesprek. Z'n vrouw vertelde dat zij nog iedere dag haar man thuis hoort komen met de sjonnie uitlaat en ik schoot echt maximaal in de lach. Hoe dan... ze zit er ook met volle trots naast als ze naar de winkel gaan. Ik vind dat soort dingen echt super tof en om deze reden ook blij dat ik deze AX GTI van hun gekocht heb. Deze AX had hij 5 jaar in bezit en z'n uitgebouwde AX al zo'n beetje 15 jaar. Dan ben je wel verkocht aan dit soort auto's.

Ik eigenlijk ook, dus ik heb het niet zo nauw genomen met de rammeltjes en dingetjes bij de proefrit wat ik opmerkte, want ik weet dat deze kans niet zo snel meer voorbij komt. Het ietwat achterstallig onderhoud neem ik voor lief. Zo rammelt het wat achterin, zit er een tokje in de aandrijving met wegrijden / accelereren (ik denk een motorsteun), zit er wat speling op de versnellingspook van links naar rechts en staat het stuur scheef, moet ie uitgelijnd worden, zitten er oude banden op en zo nog wat van die randzaken. Maar de koets en de techniek lijkt verder goed, het interieur kent wel z'n slijtageplekjes zoals een loszittende deurpaneel en een deur-rubber waar de afwerking niet nieuw meer van lijkt, maar ook dit vergt gewoon wat liefde en die ga ik er zeker in stoppen de komende tijd.

Bij het starten licht er rechts in de hoek ineens een meter op met balkjes van klein naar wat groter. Dit blijkt een oliedrukmeter te zijn en zit niet in andere AX'en. Het is starten en lopen verder met ietwat sportief geluid uit de uitlaat (maar wel stuk gereduceerder als van die andere AX van de vorige eigenaar). Bij het wegrijden gelijk een positieve nood; de koppeling voelt heel fijn aan en tevens de versnellingsbak schakelt als een mes door de boter, het voelt aan alsof daar recent nog aandacht aan is besteed. Het verschil in rijgedrag tussen m'n 1.1 en deze GTI is goed merkbaar. Waar de 1.1 afgesteld staat op comfort is het bij de GTI echt sportief. Nerveus rijgedrag, strak onderstel, minder comfort, stuurt strak de bochten door, remt beter, is sneller, trekt lekkerder op en het voelt aan als een kart op wielen. Even het gas wat dieper intrappen en een fijn klinkend geluid uit het vooronder, versterkt door de open uitlaat, klinkt als muziek in de oren.

ik ben echt blij met mijn aankoop en wil 'm voor zover dat in mijn macht ligt, zo goed mogelijk bewaren en laten rijden. Ik ben me er van bewust dat dat geld gaat kosten, maar het hoeft niet allemaal in één keer. Feit is wel dat ik niet alles zelf kan dus met verschillende dingen aangewezen ben op de garage.

De eerste dingen staan al op de planning:
APK vernieuwen (geldig tot okt. 2022).
Grote beurt
Nieuwe banden. (zijn besteld)

Tot zover de intro.
Bedankt voor het lezen. Meer ervaringen komen later, het is voor nu al een verhaal geworden maar wat wil je ook, deze auto is 29 jaar oud net als z'n eigenaar dus we gaan er een mooie tijd van maken samen. Misschien is hier iemand van de oudere garde zelfs die specialisten kent, of iemand met reserve onderdelen van de AX GTI, dan houd ik me graag aanbevolen.

Tussentijdse balans

Een tussentijdse update, hier komt ie dan. BAM !! Ik zeg BAM, want de AX straalt dit mijn inziens dubbel en dwars uit, het is een bepaald gevoel wat je bij een auto hebt als je er naar toe loopt, of in mijn geval de deur opent van de garagebox en deze beauty ziet staan, deze auto straalt robuustheid uit, met een vleugje charme, dat m'n enthousiasme nog steeds net zo hoog ligt als de dag van aanschaf. Wellicht is deze GTI nog wel zeldzamer dan de nog veel-al aangeboden op marktplaats 205 GTI, welke voor 2x de nieuwprijs qua bedrag aangeboden worden.

Hoe het ervoor staat; De AX GTI staat op moment van schrijven keurig in een garagebox 15km van m'n huis vandaan voor een schappelijk bedrag van €50,00 per maand, dit voor het behoud van de carresorie. Ongeveer 3 week na aanschaf heb ik de GTI naar het APK keuringsstation gebracht voor een check-up hoe het aspect veiligheid ervoor staat. Bij binnenkomst melde ik dat ik wat rammels hier en daar hoor, wat direct al op viel tijdens de proefrit, en of ze daar even naar wouden kijken. Tijdens de inspectie bleek er veel speling op de achteras te zitten, dit was uiteraard APK afkeur en er werd voorgesteld om een andere achteras eronder te laten zetten. Afgezien van dit defect, was er niks aan de hand wat buiten de APK eisen viel. Op internet kwam ik naar even zoeken uit bij handelsonderneming Verweij, deze zit in Harkema en doet uitsluitend achteras revisies van de Franse automerken. Aangezien ik liever dit exemplaar wou reviseren, in plaats van een andere achteras eronder te laten zetten waar het nog maar de vraag van is, hoe die as zich gedraagt. Ik kende dit bedrijf al, want 5 jaar terug heeft deze man ook al de achteras gereviseerd van m'n moeder haar 206. De GTI er achter gelaten met het verzoek de complete achteras te reviseren en een paar dagen later mocht ik 'm weer ophalen. De verwachting die ik stelde dat de rammels over waren, was te hoog gegrepen, het rammelt nog steeds aan alle kanten. Terug naar het APK station, op verschillende plekken in het onderstel zit speling, zoals een motorsteun en stabilisatiestangen, (wat versterkt wordt door de platte en stugge banden), maar deze onderdelen zijn geen afkeur of een melding waardig op het APK formulier. Wel een nieuwe APK, welke geldig is tot 10-2023, dus we zijn hoopvol en met een blij gezicht weer vertrokken.

Nadat ik de GTI weer in de garagebox gestald heb ben ik thuis op marktplaats gaan zoeken naar reserve onderdelen voor de AX. Zowaar stuitte ik op een advertentie van een man uit Den Haag die nog wel wat onderdelen van de GTI had liggen, waaronder een veerpootbrug en nog wat van die randzaken. Tijdens onze gesprek aan de telefoon vertelde ik hem dat ik op moment 3 AX'en heb en een week geleden een GTI erbij gekocht heb, puur voor de hobby en omdat deze kans niet meer zo snel voorbij komt. Hij vroeg, is het kenteken toevallig GP-BR-42 ?! Ietwat verontwaardigd zei ik volmondig ja, met direct in het achterhoofd stelde ik de vraag, hoe zo noem je nou mijn kenteken op?? Nou dat dus, wat bleek, hij was de vorige eigenaar van deze wagen zo'n 10 jaar geleden en zag 'm al op marktplaats staan en een dag later was ie er alweer af... dus een week later na ons telefoongesprek ben ik naar Den Haag gereden vanuit Groningen om even kennis met hem te maken. Hoe tof is dat. Heb een originele set wielen van hem overgenomen voor de GTI (ze zijn destijds geleverd op 2 sets wielen, waarvan ik dus beide heb nu) , een originele GTI spoiler en nog wat ander klein spul.

Via de Citroën AX whatsapp groep waar hij mij aan toegevoegd heeft, heb ik de vraag gesteld of er iemand was met verstand van deze geweldige auto's, en geweldig, verschillende mensen boden hulp aan. Morgen of woensdag is de planning om met de GTI bij hem langs te rijden zodat hij een oordeel kan vellen over de technische staat en wat er zoal aan gebeuren moet. Ik heb een lijstje gemaakt wat ik gefixt wil hebben. Zo is bekend dat de versnellingspook veel speling heeft, maar toch rete-strak schakelt, die twee dingen die samenhangen vind ik bijzonder, maar blij dat het schakelen vanzichzelf wel doeltreffend en strak is. Bij het starten van de auto en pak-em-beet 10minuten rijden gaat sporadisch de ventilator onder de motorkap aan, alsof de motor het te warm krijgt, maar de temperatuur in het dashboard blijft gewoon 90 graden, om af en toe weer uit te gaan, bijvoorbeeld bij het wachten bij een verkeerslicht, om even later tijdens het rijden ineens weer aan te gaan, het leid dus z'n eigen leven en hier gaat dus iets niet goed in de communicatie tussen ventilator en thermostaat.

Ook heb ik direct na aanschaf van de GTI, 2 maand geleden, 4 nieuwe banden besteld, deze maat banden (185-60-13) is na 30 jaar lastig meer te vinden, toch heb ik nog 4 Toyo Proxes banden kunnen bestellen. Deze komen er in het voorjaar onder, ik rijd er nu toch amper mee en vind het zonde om de banden te verpesten met 3 maand stilstaan, qua vlakke kanten. Achteraf, te snel in een opwelling besteld aangezien m'n schuur nu ruikt naar rubber, haha. Maargoed, ik heb nu wel kwaliteitsbanden en weet niet hoe de beschikbaarheid over 3 á 4 maand zal zijn.

Er is duidelijk in de afgelopen 30 jaar wat gerommeld aan de elektronica van de auto. Zo is de rust-stand van de achter-ruitenwisser, zoals afgebeeld op de foto's, hoe die nu staat z'n eind stand als ie z'n wisser-ronde doet. Bij het aanzetten van de ruitenwisser (ruststand midden in het raam) gaat ie eerst naar rechts naar het einde van het raam, om vervolgens weer terug te gaan naar links (naar de onderkant van het raam), om daarna z'n weg omhoog te vervolgen en in het midden weer uit te komen. Ook werkt de achter-ruitenwisser alleen als de voor-ruitenwissers geactiveerd zijn. Daar gaat dus ook iets mis met de communicatie, maargoed ik weet er van en ik vind het niet hinderlijk, maar wellicht dat hier nog winst te behalen valt bij iemand die hier kaas van gegeten heeft. Ik heb gelukkig een AX staan met 37.000km, dus veel onderdelen zijn qua gebruik nog lang niet versleten, en makkelijk inzetbaar, zoals interreur delen en stabilisatie-stangen, vering, sensoren en verdere motorische onderdelen. Er is goede hoop om van deze GTI weer een GTI waardige auto te maken.

Ik ben ook bij verschillende schade-herstel bedrijven geweest om een offerte aan te vragen voor lak-herstel. Volledig overspuiten in de originele lak kost €3000,00. Hier en daar zitten er blaasjes onder de lak, onder andere bij de achter en voor schermen en bij het voorraam. Dit wil ik ter zijner tijd gefixt hebben. Gedeeltelijk de plekken die aandacht behoeven, lassen, plamuren, schuren en spuiten kost rond de €1500,00, en volledig overspuiten dus het dubbele. Ik ben nog in dubio wat ik hiermee wil doen, want het brand mij om 'm terug in concoursstaat op de weg te zetten, vandaar dat ie nu mooi droog in de garagebox gestald staat. Ben nog in overweging om 'm te taxeren, en moet me nog bedenken wanneer dat dan te doen. Taxeren vóór het op laten knappen, of erna (of beide).

Bij mijn huidige tussenpersoon van de verzekeringsmaatschappij kon ik de auto alleen maar WA verzekeren, dus niet all-risk, dit kan alleen als ik een taxatie rapport kan overleggen. Alleen een WA verzekering kost, schrik niet, een geringe €8,00 per maand, daar kan je niks van zeggen gelukkig. Maar extra voorzichtig rijden want als er iets gebeurt, krijg ik de dagwaarde uitgekeerd en voor een 30 jaar oude auto is dat net zoveel als de waarde van een maand boodschappen doen in deze tijd.

Wat heb ik, of is er met hulp verder aan de AX gedaan. Hier een opsomming.

Volledig gewassen van binnen en buiten. Foto's volgen nog.
Nieuwe APK
Achteras volledig gereviseerd.
Olie 5w40, oliefilter, luchtfilter en brandstof-filter.
Brandstof-additief in de tank gedaan.
Ik tank overigens, Euro98.
Kleppen gesteld.
Kleppendeksel pakking vervangen.
Koplampen bijgesteld.
Koelvloeistof controle
Remvloeistof controle (is net vervangen, zo lijkt het, brandschoon)

En een goede testrit gemaakt. Om één te worden met de auto. Voor mijn gevoel zijn er een paar paarden ontsnapt uit het vooronder, ook al heb ik geen referentie van een andere GTI motor, maar naar mijn idee is een paar keer goed warm rijden en regelmatige olie-wissels, niet verkeerd en zal de kracht van de motor terug doen toenemen, de motor loopt in elk geval super netjes. De auto heeft 2 maal jarenlang stil gestaan en ook niet veel lange afstanden gereden. Zo ben ik, na het na gaan van de NAP gegevens, erachter gekomen dat ie van 2006 tot 2013 stil gestaan heeft en van 2015 tot 2017 ook. En ieder jaar vanaf 2006, in de winter periode eveneens geschorst. De eerste eigenaren hebben er van 1993 tot 2003 zo'n 140.000km mee gereden. En de 20 jaar die daaropvolgend was, is er iets minder als 100.000km bij gekomen, inclusief het lange stilstaan.

Voor nu zeg ik, bedankt voor alle toffe reacties die er gegeven zijn.
En bedankt allen voor het lezen. Meer updates volgen in de loop der tijd als er verbeteringen zijn, zoals de rammels hier en daar (kan niet tegen rammels, dus het wordt nog een uitdaging) oplossen en het motorische/elektrische gedeelte op orde brengen. Als dat gefixt is staat ie er alweer heel anders bij. De basis is in elk geval goed.

Een 2 dagen na dato, na het plaatsen van de review, heeft Autoweek dit op hun Facebook geplaatst, met de mededeling dat ze updates gaan volgen, dus bijdeze, een uitgebreide update ! Tot de volgende ronde.