Citroen AX 11 TGE (1993) #2

autoreview

Citroen AX

Signalement

UitvoeringAX 11 TGE
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf103.000 km
KM-stand laatst131.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Terug naar oldscool rijden

  • 103.000 km

Van een Italiaanse schone uit 2007 met ruim 160pk naar een oud hok van bijna 30 jaar oud met 60pk. Je moet het maar durven. Hoe dan, zul je denken?! Nou, ik vind het geweldig! Ik was al langer opzoek naar een tweede auto ter vervanging van de Alfa, en was in het bijzonder opzoek naar een Citroën AX. De voornaamste reden is omdat ik zo’n auto al eens gehad heb een 8 jaar terug, dus het heeft een redelijke nostalgische waarde. De vorige AX was een eveneens een 1.1, maar dan de Volcane met sportpakket. (Foto zal ik later eens toevoegen). Deze auto werd te koop aangeboden in mijn woonplaats Groningen (Slochteren), dus ik hoefde er niet ver voor te rijden toen ik ‘m aangeboden zag staan op marktplaats. Ik keek het afgelopen halfjaar iedere 2 week wel even of er wat nieuws bijgekomen was en heb de verkoper direct een mail gestuurd toen ik de auto online zag staan en mocht gelijk langskomen.

De AX is begin dit jaar ingevoerd vanuit het warme Frankrijk naar Nederland, met als doelstelling om gered te worden van de sloop. Het dakje is aan één kant wat dof, maar dat mag echt geen naam hebben na ruim 29 jaar. Het interieur is netjes, er zit zelfs nog een originele Blaupunkt cassette speler in, die het ook nog doet, hoe tof is dat! Er zat een roestplek onder de motorkap (linker wielkuip) wat een bekend issue is bij de AX, maar dit is keurig hersteld om door de Nederlandse Apk te komen. Ze zijn voor het gemak even vergeten om de kofferbak goed te inspecteren, want daar zit na een kleine inspectie een klein roestgat van 1 bij 1cm, dat drukte de vraagprijs gelukkig met een paar tientjes naar beneden. Dus, er is nog werk aan de winkel!

Een origineel kanteldakje is de enige optie op de auto. Prachtig toch.
Oja, en als kers op de taart ook nog een originele brandblusser onder de passagiersstoel. Zal die nog werken?

Hoe rijd dat nou?

Nou daar kan ik kort in zijn, de eerste gedachte was toen ik er in reed, waar ben ik aan begonnen. Een oud muffig hok, die hier en daar wat dof is en wat liefde nodig heeft. Maar niks is minder waar: starten en lopen. De motor loopt super netjes, daar verbaasde ik mij direct over, geen getik of wat dan ook en blijft mooi netjes lopen op lage toeren (geen schommelingen).
Geen stuurbekrachtiging, dus goed voor de arm spieren te trainen als je ergens moet keren. Maar verder rijd het prachtig, de AX is zo goed als rammel vrij en de kilometers na huis reed ik met een dikke smile op m’n gezicht, hoe zoiets minimalistische zo geweldig kan zijn. De auto is klein van buiten maar redelijk ruim van binnen. Het weggedrag stamt uiteraard uit de 90’er jaren, maar alles (sturen, remmen, etc) voelt ontzettend veilig en solide aan.

De versnellingsbak schakelt buiten verwachting om nog erg strak, geen soeplepel waar ze om bekend staan. De koppeling grijpt ietwat hoog aan in vergelijking met een hydraulische koppeling van de Alfa, maar na 5x schakelen ben je hier wel aan gewend, naar mijn idee zal die vast wel een keer vervangen zijn in de afgelopen 29 jaar. Heb er nog een originele (Frans) onderhoudsboekje bij gekregen en een Franse NAP rapport, onderhoudspapieren.

Heb de AX nu 5 dagen in bezit en kan niet anders zeggen dat het compleet ontstresst met rijden. Hij is niet vooruit te branden in vergelijking met het huidige verkeer op de weg, maar dat interesseert me niks. Als het nodig is - en je het wil - dan komt ie prima vooruit (11sec op 100), dus het is niet zo dat je een rijdende wegafzetting bent. Ik weet dat de auto lang stil gestaan heeft en het kan niet anders dan dat de vorige eigenaar een rustige bereider was, dus ik ben nog niet boven de 3500 toeren met accelereren of boven de 110km/h uitgeweest. Wil eerst de auto weer laten wennen aan een dagelijks vervoersmiddelen te zijn.

Ik krijg nu al super leuke reacties van mensen bij de benzine pomp of van vrienden, collega’s, etc. Echt tof.

Er is in alle eerlijkheid eerst nog wel werk aan de winkel; even een grote beurt, met nieuwe olie, filters en nieuwe bougies en in de loop der tijd een nieuw voorraam (zitten allemaal zijwaartse krassen op in het gezichtsveld). En de carrosserie verdient een goede polijstbeurt. Af en toe hikt de motor even bij constante snelheid op de snelweg voor een seconde, dat is een ontstekingsprobleem naar mijn idee, ik weet wat het is, dus aankomende maandag zal ik de auto wat liefde geven.

To do list:

Grote beurt (zoals vermeld)
Nieuw voorraam.
4 nieuwe banden of deze huidige banden laten trimmen, (profiel van de banden is nog prima daarentegen, maar de auto heeft lang stil gestaan dus ik verneem dat er een vlakke kant aan zit, het hobbelt heel lichtjes).
Instrumentenpaneel lampjes vervangen, snelheidsmeter enz is niet meer verlicht.
Auto polijsten / poetsen.
Boxen vervangen, 1 weigert dienst te verlenen (originele radio laat ik erin)

Wat reeds gedaan is door degene die ‘m naar Nederland geïmporteerd heeft:

Nieuwe remschijven+blokken voor.
Nieuwe remschoenen achter
Nieuwe aandrijfashoezen
Nieuwe handremkabels
Gebruikte radiateur

Nu in 4 dagen tijd alweer ruim 500km gereden met de auto, meer updates en bevindingen volgen nog in de loop der tijd !

Ik tank overigens vpower, ik durf het niet aan hier E10 in te gooien, dus dan maar €2.35 aftikken voor een liter vpower benzine. Het is niet anders.

Nu komt het mooie van alles;

€15 wegenbelasting per maand
€10 verzekering per maand (als eerste auto, als 2e auto €7.50 per maand)
Aanschafprijs: €680,00.

De AX is nu als oldtimer verzekerd. De Apk loopt tot Mei 2023, de APK die daarop volgend is krijgt de AX 2 jaar Apk.

Ik vind deze auto zo geweldig rijden, ik ben er echt enthousiast van en hoop er nog lang van te mogen genieten !

Ik ben ook stomverbaasd dat de AX er nog zo netjes bij staat na ruim 29 jaar. Bijna geen krassen of deuken, de Alfa staat er slechter bij (alhoewel de Alfa ook 360.000km op de teller heeft staan).

Tot zover mijn korte bevindingen van dit grappige autootje. Meer updates gaan zeker volgen. Ik ben een man van bijna 30 jaar, ruim 1.88m aan lengte die uit dit kleine autootje stapt. M’n nichtje van 8 vind het zo geweldig toen ik hier mee op de stoep stond, dat ze zei dat ze later ook zo’n auto wil omdat ie heel schattig is, ze raakte er die dag niet over uitgepraat.

Bedankt voor het lezen!

2 maand aan plezier verder

  • 110.000 km

Wat valt er te vertellen na 2 maand en 7000km. Hier de belangrijkste punten.

+ zuinig, 1/18 gemiddeld en op een volle tank 650-700-750km actieradius.
+ tanken in Duitsland, E5 / Vpower, Ideaal dat het daar goedkoper is en het 15km rijden is vanaf m'n werk.
+ €15 wgb en €10 verz. per maand, wat een verschil met de Alfa.
+ zachte stoelen
+ directe besturing, geen hulpmiddelen nodig om goed te kunnen sturen, wel goed verstand.
+ redelijk vlotte 1.1 motor. De lange afstanden die ik rijd doen de motor echt goed, verneem zeker verschil in kracht en de loop-cultuur van de motor de eerste week dat ik 'm had, en hoe die er nu bij staat. (ook 2x olie-wissels verder).

- geen luxe, zoals elek. ramen, centr. deurvergrendeling, etc. Maar na een week ben je er aan gewend en vind je het allemaal wel prima.
- veel windgeruis door het opendakje, het rubber moet vervangen worden, bij regenval komt er water naar binnen dus sluit niet goed af en waarschijnlijk is er iets verstopt qua kanalen die het water wegvoeren omdat er water het interieur in komt bij hevige regenval.
- soms bokt de motor, er is geen peil op te trekken. Vaak op de snelweg, constante snelheid 100-110-120 en uit het niets valt de snelheid voor 1sec weg om daarna weer zonder te proesten verder te rijden. Na 100km gebeurt dit vaak, daarna wat vaker opvolgend. Soms ook honderden kilometers niks aan de hand. Hier maar eens naar laten kijken.
- bij een lange klaverblad, of een U bocht réchtsaf, met een kwart volle tank, houd de motor in als ik al een paar seconden in deze bocht rijd. Blijkbaar gaat de benzine dan naar 1 kant en krijgt dan geen benzine meer, wat inhouden tot gevolg heeft. Een paar seconden wachten (met terugval van snelheid) tot de motor weer benzine krijgt en verder rijdt. Internet zegt de vlotter onder de achterbank van de tank.
- bij de 3250-3500 toeren á 105 - 120km/h maakt de motor of iets anders in de aandrijving veel geluid. Bij 100, en vanaf 130 tot 140km/h is dat zo goed als over.
- de remmen trillen. De handelaar die ze vervangen heeft, heeft er remmen op gezet van slechte kwaliteit, paar keer remmen en ze waren al krom. (opgelost)
- 1 aandrijfas tikt als je de bocht om gaat (opgelost door alle 2 te vervangen)
- bij warme motor slaat ie wat moeilijk aan, koude start is er blijkbaar geen stress want dan doet ie het perfect.

Wat heb ik verder zoal al beleefd met de AX. Nou eigenlijk bar weinig. Het is een prima metgezel met wat issues, die nog niet door iedereen vergeten is door het Nederlandse wagenpark. Doet het prima voor de verplaatsing naar werk en privé bestemmingen. Als ik snel wil, pak ik de motor wel.

Om het verhaal nog wat leuker te maken, ik heb een tweede AX erbij gekocht! Zonder kenteken, dus invoeren moet nog. Met nog maar 37.000km op de klok !! Er moet een beetje aan gelast worden, paar nieuwe bandjes, olie etc.etc. dus gewoon wat liefde, en verdient een goede polijstbeurt, maar dan is ie ook weer als nieuw!

Deze AX heeft het bij mij sowieso goed als eigenaar. In de afgelopen periode vervangen.

Bij 104.000km.
Olie 5w40 Kroon, oliefilter, luchtfilter, brandstoffilter, ruitenwisser voor en achter, (de ruitenwisser-armen geschuurd, ontvet en opnieuw matzwart gespoten), NGK bougies van een 1.4 gemonteerd, bleek de beste te zijn.

Bij 105.000km
4x Falken Sincera EcoRun (een A label op nat wegdek)

Bij 110.000km.
2x aandrijfas SKF, met versnellingsbakolie v.v. van Kroon.
Remschijven+blokken voor TRW.
Olie 5w40 Kroon en oliefilter opnieuw vervangen, zodat het blok mooi fris is (geen idee hoe de interval de afgelopen 29 jaar was).

wat nog op de planning staat is;
kleppen controleren op speling en zonodig bijstellen, en in elk geval een nieuwe kleppendeksel pakking omdat ie zweet (doen deze motoren bijna allemaal, maar voor €10 heb je een nieuwe pakking, kleine moeite om te fixen)
Gasklephuis reinigen.
het uit het niets 1 sec inhouden en lange bochten naar rechts met uitval tot gevolg, oplossen.
nieuw voorraam (is besteld).
nieuw dak-raam rubber (moet nog besteld worden)

Totale kosten tot nu toe ongeveer een €500,00. Ik verwacht er de komende maanden qua tecnische aspecten er nog €500 in te moeten investeren de komende tijd om 'm op pijl te hebben en te houden.

Dan denk ik dat we een aardig eind op weg zijn om de AX in een goede technische staat, rond te laten rijden.

Alweer 5 maand in bezit.

  • 121.500 km

Hallo iedereen ! Waar zal ik beginnen. Allereerst, ik wil iedereen bedanken voor alle toffe en enthousiaste reacties die er gegeven zijn de afgelopen tijd. Dat doet een mens goed. Zo zie je maar dat dit soort kleine auto´s nog niet vergeten zijn door de mensen. Ik probeer er een uitgebreid verhaal van te maken, om je mee te nemen in de rij-eigenschappen het wel-en-wee van de auto.

Zoals je ziet, er staat nu ruim 121.000km op de teller. Een snel rekensommetje leert dat ik er sinds aanschaf al dik 18.000km op heb zitten in 5 maand tijd. Ik heb in 5 maand tijd net zoveel gereden als de vorige eigenaar in 5 jaar. En het zijn alleen maar blije kilometers.

Ik ben echt verknocht geraakt aan deze auto en hij (eigenlijk zij, Betsy) brengt me overal naar toe zonder echt te protesteren. Daarom ben ik goed voor deze auto (net zoals met nieuwe mensen leren kennen, het heeft even tijd nodig, maar ben je goed voor mij dan ben ik ook goed voor jou).

In de afgelopen periode na de vorige beurt zijn er geen gekke dingen gebeurt. In het eerste verslag tijdens het starten van de review vertelde ik dat af en toe de motor bokt/inhoud op constante snelheid voor een halve seconde. Dit mankement heeft een staartje gekregen en zichzelf opgelost (met wat "hulp" van mijn kant). Ik heb de afgelopen zomer periode heel Nederland doorkruist voor m´n werk, van Groningen naar Amsterdam, Den Haag, Utrecht, 's Hertogenbosch, Limburg, noem de provincie op en de AX is er geweest. 1x in de zoveel tijd, laten we zeggen, om de 250-500km, houd de motor sporadisch in voor nog geen seconde op constante snelheid tussen de 100 en 120km/h, om daarna zonder te proesten verder te rijden alsof er niks gebeurt is. Een tijd terug, gebeurde dit 4x (!!!) op één rit. Ik was er op dat moment zo klaar mee, dat het zo onverwachts naar boven komt (het is ook gewoon gevaarlijk, je zakt echt even een paar km/h terug in snelheid op dat moment) dat de laatste keer dat de motor begon in te houden op de snelweg, ik de koppeling ingetrapt heb en het gaspedaal tot de toerenbegrenzer ingetrapt heb en dit zo'n 5 seconden aaneengesloten vol gehouden heb, en met een wat verhefde stem tegen de auto zei "als je nu niet normaal gaat doen dan trap ik je echt weg" en nog wat van deze dreigende woorden met een boze toon, om daarna de koppeling weer omhoog te doen en rustig verder te rijden met 100-120km/h. En heel gek, sindsdien heeft de motor dit niet weer gedaan. Eerlijk gezegd vind ik het een heel bijzonder iets.......... als iets stuk is, of defect gaat, dan moet ie "stabiel stuk zijn" en niet 1x in de zoveel tijd protesteren.... het is nu alweer 2 maand goed... echt apart. Maar ik ben er blij om, want het was echt super irritant en de motor blijft nu stabiel op constante snelheid rijden.

Het rijden ansich is natuurlijk 30 jaar terug in de tijd. Niks van elektrische componenten die het rijden veiliger moeten maken, de schokdempers zijn ook 30 jaar oud, dus een sportief bochtig weggetje dan wordt je ook naar 1 kant gedrukt, omdat ie vrij losjes in de benen is. Geen ABS, dus bumperkleven is er niet bij, als je er maar iets te dicht op zit en de auto voor je moet remmen uit het niets, dan zit je er bovenop. Al dit soort zaken maken je wel veel bewuster met de keuzes die je maakt. Drempels geeft deze auto helemaal niks om, als een vliegend tapijt strijkt ie alle drempels weg, heerlijk. De Alfa was puur het tegenovergestelde van dit, je kwam net niet met je kop tegen het dak aan door de strakke afgestelde schokdempers.

Waar ik verder aandacht aan geschonken heb is of de motor olie verbruikt, dit is echt te verwaarlozen. Ik gok een 100ml per 5000km, dus dit is nihil.

Zowel ik (als ik hoop de vorige eigenaren) ga mild om met de motor bij koude start. 2x de tijd dat de koelvloeistof 90 graden wordt, zie ik de motor als warm / op bedrijfstemperatuur. Eerder trap ik het gas niet volledig in. Na een kwartier rijden zowel de heen als terugreis van het werk moet ik vanuit stilstand een kruispunt oprijden wat even later een 100 weg wordt. Bijna dagelijks moet ik hierdoor flink accelereren om het overige verkeer niet tot last te zijn, maar de 60pk op 685kg bied uitkomst; Binnen 11-12sec zit ik op 100, dus erg traag is ie gelukkig niet.

Ik probeer - en wil - de AX zo goed mogelijk onderhouden. Hieronder enkele simpele fix's uitgevoerd om de kwaliteit van de techniek te waarborgen.
_____________________________________________________________________________

Reparaties / onderhoud bij 112.000km;
Kleppen gesteld, deze had een lichte afwijking, maar niet hoorbaar qua tikken of onregelmatig lopen.
Kleppendekselpakking direct mee vervangen (mooie droge motor / kleppendeksel nu, de oude was uitgedroogd waardoor ie lichtjes zweette, doen ze bijna allemaal op leeftijd. Nu dus niet meer).
Gasklephuis gereinigd. (verneem gelijk verschil)

Onderhoud bij 121.500km.
Vandaag 04-10-2022 de
Distributieset compleet vervangen***, riem,rollen, waterpomp, koelvloeistof. Omdat ik niet weet wanneer die vervangen was heb ik het zekere voor het onzekere genomen. Als zo'n riem breekt onderweg, dan heb je wat... De riem die er af kwam was van Pirelli (ik wist niet dat Pirelli ook distributie-riemen maakte, ik dacht alleen maar banden??).
Heb er een Continental riem op laten zetten, dit was de duurste die ik kon bestellen. Productiedatum staat er keurig op vermeld, 03-2022. Termijn vervanging distribtie is bij deze auto om de 120.000km of 10 jaar.

Tevens vandaag, bij 121.500km, de olie vervangen/ververst (5w40 Kroon volledig syntetisch) incl. olie en luchtfilter er ook gelijk nieuw in gezet.

Verbeteringen bij 122.000km. 08-10-2022
Nog steeds geen werkende verlichting van de teller-unit. Met de dagen die korter worden rijd ik nu vaker in het donker naar werk en naar huis, dan is zo'n onverlichte teller-unit niet ideaal. Via forums ben ik op een how-to gestuit. Bij een auomaterialen zaak een paar lampjes opgehaald.
Het stuur gedemonteerd, kappen gedemonteerd om het stuur en van de teller bak en de teller-unit zelf er volledig uitgehaald en de lampjes vervangen. Er zitten meer lampjes in dan verwacht, de teller verlichting en van de toerenteller werkt weer, maar benzinemeter en koelwater-temperatuur is nog niet verlicht. Het moet dus nog een keer los helaas, maar heb er nu handigheid in gekregen. Met enige technische inzicht kan ik dit soort dingen zelf oplossen gelukkig. Over paar weken nog maar eens demonteren en dan alle lampjes vervangen die er in zitten. Vraag me wel af hoe die door de APK is gekomen, want dit moet gewoon werken lijkt me.

Totale kosten preventief onderhoud in dit verslag; €295,00..
______________________________________________________________________________

Ik ben ook bezig met wat reserve onderdelen hier en daar weg te toveren. Een trekhaak heb ik een tijdje terug gelukkig al bemachtigd. Binnenkort komt er een GTI stuur in en haal ik volgende week een GTI dakspoiiler op die in kleur gespoten gaat worden en daarna gemonteerd. Volgend jaar ben ik van plan het dak opnieuw te laten spuiten (laat ik dan tegelijk doen met de spoiler) i.v.m. roest op de dakrails, dus wat betreft roest is er wel werk aan de winkel voor het behoud van de auto. Maar wat wil je; altijd buiten gestaan de afgelopen 29 jaar, dus ik reken de auto of de Franse bouw en spuit kwaliteit er niet op af. Even wat plamuur, schuren en nieuwe laklaag erover heen en het gaat weer jaren mee. Binnenkort maar eens een offerte aanvragen bij een erkend bedrijf. Gelijk een nieuw dak-raam-rubber bestellen, dat blijft er ook telkens bij.

Het verbruik schommelt tussen de 1l op 16km bij sportief rijgedrag en 1/20 bij economisch rijden (tegen een rijdende wegafzetting aan zeg maar), maar als je gewoon gemiddeld met het verkeer mee rijd is 1/17 á 1/18 heel realistisch en gemakkelijk haalbaar. (check verbruiksmonitor maar eens waar ik alle tankbeurten toevoeg).

***
Een tijd terug heb ik 4 nieuwe Falken banden besteld via internet en na overleg laten monteren door een garage in de buurt. Het was een garagehouder van buitenlandse komaf, maar dat maakt mij niet zoveel uit, als de kwaliteit maar gewaarborgd wordt geef ik iedereen een kans want ik heb niks tegen buitenlanders. Tijdens onze gesprekken over de auto en het onderhoud ervan stelde ik hem de vraag wat het zou kosten om de distributie riem met waterpomp te laten vervangen. Hij vertelde dat voor beide partijen, en ook de portemonnee dus, het aantrekkelijkst was als ik de onderdelen zelf zou bestellen via internet - net als de banden - en hij het monteerde, zodat ik geen bon mee hoef en geen btw bij hem betaal over het onderdeel. Het zou €125,00 kosten om de distributie te monteren, inclusief koelvloeistof. Hier ben ik akkoord mee gegaan, daar de distributie-set van Continental die ik opgezocht heb, een €80,00 kostte. Ik dacht, koopje. Maak maar klaar. Met de garagehouder overeengekomen dat ik 'm maandag neer zet met de doos van de distributie-set in de kofferbak. En de auto een dag later weer ophaal. Zo goed als ik van vertrouwen ben de auto een dag later opgehaald en €125,- afgetikt. De proefrit naar huis reed ie gewoon prima zoals ie daarvoor ook deed, maar wat mij opviel was dat de koelwater temperatuur nog steeds niet verder kwam dan 80-85 graden, mijn gedachte was dat de thermostaat dan niet goed zou zijn, maar ik heb er verder geen aandacht aan besteed, omdat het karretje toch al 29 jaar oud is en de oude Peugeot 206 van mijn moeder die we jarenlang gereden hebben, al die tijd ook dezelfde waardes aangaf qua temperatuur, 80 tot 85 graden, tenzij je op snelweg hogere snelheden rijd, dan tikt ie wel de 90 graden aan. Een paar dagen later checkte ik of er nog olie bij in moest en wou de bovenste kap van de distributie-riem er even afhalen, alleen om te checken of ie ook echt vervangen is, de gedachte was, je weet het maar nooit....... wat blijkt; hij had 'm vastgeschroeft, de kap kon altijd zo losgehaald / omhoog getrokken worden. Geen probleem, ik pak ff een kleine schroevendraaier en demonteer het kapje wel even. Zo gezegd zo gedaan en met een paar keer het schroefje draaien was ie los. Wel @@@$#@#!#@ krijg nou wat !!. Zit de oude Pirelli distributie-riem er nog gewoon op !! Je kan je voorstellen dat het me een rare nasmaak gaf. De garagehouder had dus keurig mijn Conti distributie-set nog op de plank liggen en €125,00 contant in de zakken gestoken. Ik vind dit ronduit schandalig. Dus op m'n vrije middag naar de garage-houder gereden en op een beleefde toon de vraag gesteld welke distributie-riem hij erop had gezet. Zijn verhaal was dat Continental "niet zo goed is" maar de Pirelli wel. (bullshit natuurlijk). Op mijn reactie dat hij dat ook wel even had mogen vertellen bij het ophalen/betalen, zei die, ja sorry het was te druk vergeten. Dus met hem overeengekomen dat ie het (zogenaamd) in zijn woorden voor de tweede keer de distributie vervangt en er dan de Continental erop zet. Ik kon er wel een groot probleem van maken, maar ik was dan bang dat hij dan later bij vervangen misschien iets moedwillig kapot zou maken, en had daar geen zin in, dus had mij al voorgenomen om na dit vooral er nooit weer te komen. Zo gezegd zo gedaan. Afgelopen maandagochtend de auto er achter gelaten en 's middags weer opgehaald. Hij vertelde dat hij z'n collega ontslagen heeft die de reparatie uitgevoerd zou hebben... tsja, alles is mogelijk, maar die collega heb ik de vorige keer niet gezien, misschien zat ie aan de koffie ofzo. Maargoed, nu komt het mooie van alles. Op de rit naar huis na de echte vervanging van de distributieriem rijkt de meter van het koelwatersysteem wel GELIJK de 90 graden aan na 10minuten rijden. Die kwakzalver had dus nooit de distributie-set vervangen. Alleen de koelvloeistof vervangen en het kapje met een schroef vastgezet de vorige keer en €125,00 ontvangen. Ik vind dat geen praktijken en op deze manier kan ik geen garagehouder meer vertrouwen. Want wie controleert er nou of zo'n riem echt vervangen is. Gelukkig had ik voor die tijd de riem gecheckt qua merk én spanning, en hij stond toen te slap, kon 'm zo heen en weer bewegen. Nu goed op spanning en het merk van Conti-grip erop. Eind goed, al goed... en ik zal een nieuwe garage moeten zoeken helaas... ben in elk geval blij dat ie nu vervangen was, en ook een ervaring rijker nu, want er zal vast iets aan het koelsysteem gemankeerd hebben dat de meter blijft steken op 80-85 graden en na vervanging wel stabiel op 90 graden blijft staan.

Tot zover deze update en bedankt voor het lezen en tot de volgende keer !! Hoop dat (aanstaande) AX eigenaren hier wat aan hebben!

Ben van plan deze auto nog jaren te houden net als de recent aangeschafte GTI. Hoop dat dit soort oude auto's (starlet, golf, charade, etc) we weer wat vaker in het verkeer tegenkomen. Veel leuker als al dat nieuwe elektrisch spul wat er op de weg rijd. Dit is nog eens veel duurzamer !

verkocht

  • 131.000 km

Na een tijdje in deze AX rondgereden te hebben, heb ik 'm begin Januari verkocht. Was veel animo voor de auto, en binnen 2 week had ik al een nieuwe eigenaar gevonden. Reden van verkoop; Ik had een bestelbusje gekocht en met totaal 4 auto's voor de deur leek het wel alsof ik verzamelwoede had. Heb deze en de lichtgroene (met 37.000km, die ik in een opwelling kocht) verkocht, nu kon ik m'n tijd en energie vestigen op één AX ipv meerdere en zorgeloos in het bestelbusje op pad. De AX GTI wordt beetje bij beetje, beter gemaakt qua technische staat door mij en de garage. Af en toe rijd ik er eens mee; heerlijk, een kart op wielen, redelijk wat power, maar verwaarloosd in onderhoud, waar deze AX compleet het tegenovergestelde is; comfortabel, niet snel maar ook niet langzaam, perfect onderhouden... Heb dagen gehad dat ik 500km op een dag maakte, gemiddeld zo'n 3000 per maand, starten en rijden, een vertrouwd exemplaar, waar helaas de GTI dat label van mij (nog) niet zou krijgen.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens