Citroen 2CV 6 Club (1986)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 2CV 6 Club |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1986 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 37.000 km |
KM-stand laatst | 45.000 km |
Troosteend
- 45.000 km
Misschien niet helemaal een review, maar voor echte 2CV liefhebbers, juist wel leuk om te lezen:
Het was altijd al de droom van mijn vrouw, om ooit eens een eend te mogen rijden. Ze is van beroep uitvaartleider en dat is een hectische baan waar je eigenlijk 24 uur per dag paraat bent en vaak ook lange dagen maakt. Voor haar dagelijkse werk, waarin het allemaal snel moet, rijdt ze in een Mini Clubman. Een nog jonge auto met alle moderniteiten die je mag verlangen van een nog jonge auto. Maar er ziin ook minder hectische momenten in haar werk. Als ze controlebezoeken uitvoert, voorgesprekken doet en momenten waarop ze naar buitenlocaties rijdt om op te bouwen voor een plechtigheid. Als het dan mooi weer is en het maar even kan, wordt de eend uit de schuur gehaald, dak eraf en dan in alle rust en gemak lekker tuffend in haar eendje over de Twentse buitenwegen. Ze kan daar zo van genieten! Alsof je in een andere tijdsgewricht verkeert...
En dan - en dat maakt ze iedere keer weer mee - wordt er vaak bij families wel iets gezegd over die gekke blauwe oude auto waarmee ze aan komt zetten. Dat ze er vroeger zelf één hadden, dat het zo'n gave oldtimer is en zelfs of ze er even mee mogen rijden. En hoe gek dat ook klinkt, in haar werk waar ze zoveel verdriet ontmoet, waar mensen in de moeilijkste tijd van hun leven verkeren, is even zo'n 'eendmomentje' vaak een afleiding van al dat verdriet. En als vader of moeder er zelf één heeft gehad en daar mooie verhalen aan kleven, juist ook een moment van een fijne herinnering en een glimlach. En dat effect is door die gekke oude 2CV juist zo onbetaalbaar mooi...
En ja, voor de rest wat betreft review. We hebben hem in 2019 voor een redelijke prijs over kunnen nemen. Gespoten in Firn Blau, een Volkswagenkleur, met weinig roest. In de tussentijd wel wat kosten gehad. 4 nieuwe banden, een nieuwe startmotor, de beide voordeuren opnieuw gespoten (die begonnen wel te roesten), de ophanging van de motorkap is opnieuw gelast en goed gebogen en voor de rest veel kleine dingen die eerst door Burton in Zutphen zijn aangepakt. Omdat Burton te druk was voor de komende winter, is de eend ? I n het najaar voor een beurt naar Duckservice, hier net over de grens, geweest. De auto is door de heren Op de Weegh grondig nagekeken en het viel ze op dat de 2CV best goed gerestaureerd was, maar dat heel veel bouten maar slap waren vastgezet. Ook hebben ze iets gedaan aan de krakende vering, dat vonden we erg irritant. Nieuwe startmotor erin en het stuurhuis vastgezet. Nadat we de eend ophaalden, reden we opeens in een compleet andere auto. Wat heeft dat geholpen, wat Duckservice met de eend heeft gedaan. Best tevreden over Burton hoor, maar Duckservice is dichterbij en wat ons betreft net even wat kritischer op onze eend! In de winter houden we hem maar binnen, want roesten wil ie wel. Galvaniseren en dan weer spuiten is voor een lang leven absoluut de beste methode, maar wat ons betreft ook wel wat kostbaar. En dan bedoel ik niet te duur, want we weten wat er dan aan de eend gedaan moet worden en hoeveel tijd en moeite dat kost, maar het moet wel leuk blijven. We gaan hem gewoon goed bijhouden. We doen er zoveel mensen in een moeilijke tijd toch veel goeds mee... Onze troosteend.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.