Citroën 2 Cv 6 Special S6 (1990)

autoreview

Citroën 2 Cv 6 Special S6 (1990)

Signalement

Uitvoering2 Cv 6 Special S6
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1990
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf111.000 km
KM-stand laatst186.000 km
Lezerswaardering: 54%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zin of onzin?

  • 178.000 km

Een 2CV kun je redelijkerwijs niet reviewen. Het concept van net voor de 2e wereldoorlog houdt natuurlijk geen stand anno 2019. Toch geeft het rijden in een eend ongedempt plezier en een gevoel van nederigheid: automobiliteit met alleen de zaken die de wetgever verplicht stelt. Heerlijk asynchroon en therapeutisch.

Reactie op betrouwbaarheid

  • 178.250 km

Een korte reactie mijnerzijds over de verbaasde commentaren op mijn 2-ster waardering voor de betrouwbaarheid van een 2cv. Ik rijd al vanaf 1985 in eendachtigen en ik heb alle mogelijke storingen al een keer beleefd. Van zuigerveren tot olievulpijp en van versnellingsbak tot kabelboombrand. Dus voor mij is de 2cv geen betrouwbaar vervoermiddel.
Dat doet niets af aan het plezier en de volstrekte compromisloosheid van het rijden. Je bent altijd ergens iets aan het regelen of bijstellen en als bestuurder verveel je je geen moment.

Dus: geen twijfel alstublieft aan mijn 2cv passie. Voor mij is het een medicijn tegen de 21e eeuwse snelheid en informatie overdaad.

Korte technische update: paar weekjes terug weer een nieuwe apk, waarbij de remleiding van hoofdremcilinder naar remdrukverdeler achter is vervangen. Was vorig jaar advies en mijn specialist vond het nu tijd om in te grijpen.

Vriendelijke groeten, Gerrit.

Weer 2 jaar apk

  • 183.000 km

Vanaf 2020 hoeft de eend nog slechts 1 keer per 2 jaar een apk goedkeuring en afgelopen vrijdag was het weer het geval.
Het zat een klein beetje tegen... Al vrij snel werd duidelijk dat er één nieuwe band nodig was, maar dat was niet het ergste: de wielremcilinder rechts achter lekte LHM (zichtbaar) en die moest dus vervangen worden. Op zich geen al te groot probleem, ware het niet dat de remleiding afbrak tijdens het afkoppelen...
En dan zijn de rapen gaar, zoals dat heet.

Citroën monteert de achterrem leidingen zodanig, dat zo door de achteras lopen en het vervangen is een lastig karwei. Zo moet de benzinetank worden gedemonteerd om goede toegang te krijgen.
En dus, na 2 uur werk van de specialist, inclusief het nodige gevloek en getier was alles weer in orde en werd de APK verlengd tot 28 september 2024.

De koets en het chassis zijn nog steeds in goede staat en het mechaniek draait probleemloos. Het rijden in een 2CV blijft een wonderlijke en blijmakende ervaring en je trekt meer en meer bekijks als je met de auto onderweg bent.

Conserveren dus, het zijn verzamelaarsobjecten geworden en hebben met recht klassieker status.

Donkere wolken?

  • 186.000 km

De auto staat bij Garage Van Toen in Oldemarkt voor service en apk. Mijn nieuwe 'mécanicien' belde met toch wel een zorgelijk bericht: het chassis (uit 1997) vertoont intussen serieuze roestschade bij de achteras-ophanging.
Het kan nog wel tijdelijk worden hersteld en apk-waardig worden gemaakt, maar voor de volgende apk (2026) is een chassiswissel noodzakelijk...

Dan krab je je eens op je hoofd en ga je rekenen. Een chassiswissel kost grofweg € 2500- € 3000 (all-in) en das natuurlijk veel geld.
Aan de andere kant, een sloop eend kost heden ten dage ook al € 2000 en die waarde zal alleen maar omhoog gaan. Dus... spaarvarkentje openbreken en de reparatie gaan inplannen. De koets en het mechaniek zijn prima en het is zeker de moeite waard. Ik wil de auto absoluut behouden en zolang er benzine te krijgen is, zal ik hem blijven rijden.

Ceremonie op komst!

  • 186.000 km

Gisteren de auto gestoft, gezogen, gewassen en gepoetst. Hij mag opdraven als de trouwauto van mijn zoon op 20 juni aanstaande! Hoe leuk is dat?

Nog even over de APK perikelen: mijn vorige eendenspecialist merkte op, na het bestuderen van de foto's van het chassis, dat het allemaal wel meeviel. Ik citeer:
'Is prima te repareren, chassis kan nog jaren mee. Dit was 2 jaar geleden ook al zo, het stelt echt niet heel veel voor'.
(einde citaat)

Tja, wat moet ik daar nu weer van denken...
De auto staat altijd binnen en er wordt 's winters niet mee gereden, dus de degradatie zal niet heel snel gaan.
Ik kan natuurlijk gewoon doorrijden en over 2 jaar wéér kijken, maar onderdelen zullen mettertijd schaarser en duurder worden. En het moet hoe dan ook een keer gebeuren. Ik zal er nog eens een paar nachtjes over slapen.

Vooraleerst dus een plechtig optreden op 20 juni.
Mijn zoon heeft in de zomer 2013 getracht met 2 vrienden per 2CV van Groningen naar Istanbul te rijden. Ze kwamen tot Wenen, waar om nimmer opgehelderde redenen de motor oververhit is geraakt en de krukas terminaal beschadigd. De heren (en de auto) zijn door de ANWB keurig thuis gebracht en de motor is vervangen.
Jammer van de reis, maar sindsdien is hij net zo enthousiast over het concept 2CV als ik.

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.