Chevrolet Caprice Classic (1991) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Caprice Classic |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 218.000 km |
KM-stand laatst | 250.000 km |
ERVARINGEN
Heerlijke auto. Ondanks Amerikaanse vering toch een goed bochtengedrag. alleen bij langzame indraaibochten gaat de kont wat waggelen. Auto is goed handelbaar in het verkeer. Is vlot en men kan er redelijk zuinig mee rijden. Er zit een 5.0 liter V8 in met een koppel van 349 Nm en 185 Pk.
Auto is zo ongeveer de grootste die je kunt krijgen in het personenwagen segment. Jammer dat ie niet door wasstraten kan of in parkeergarages, maar ach, dat zijn slechts luxe problemen! De auto is zonder spiegels 1.96 mtr. breed en met spiegels 2.16 mtr. breed. Lengte is 5.44 mtr. en hij weegt 1780 KG.
Ik heb de auto opgegeven voor Klokje Rond in de Autoweek (zie Autoweek 32, jaargang 2003) en na keuring bij Taling in Breukelen kwam er niets vreemds tevoorschijn. Wat achterstalling onderhoud zoals remvloeistof vervangen, lekke keerring achteras, speling hulpsstuurhuis, uitlijnen en nog een paar kleine dingen. Hij is nu dan ook in perfecte staat.
Ik heb inmiddels 1 op 9 gereden op benzine bij normaal rijgedrag. De wegligging is, ondanks het enorme meergewicht, stukken beter dan die van de Corsica. Ook de ABS is perfect.
Enne...nog steeds veel hoofden die omdraaien als ik voorbij kom zoeven. ;o)
Inmiddels 3 jaar verder.
- Nwe. distributie ketting gemonteerd en nwe. remblokken voor en eigenlijk verder alleen maar uitgaves ter verfraaiing van de wagen.
Goede Caprices beginnen nu toch wel wat zeldzamer te worden, dus de klassieker status zal niet al te lang meer op zich laten wachten.
Ik ben zelfs bereid om bruiloften te gaan rijden, indien men er naar vraagt. Auto heeft ijskoude airco en heerlijke zetels, dus ehm...kom maar op :o)
PROBLEMEN
- Accu
- Remvloeistof
- Uitlijnen
- Keerring achteras
- Speling wiellagers
- Lekke wielremcilinder
- Lekke uitlaatflens
- Nwe. distributieketting (niet noodzakelijk, alleen de oude maakte wat herrie)
Normaal onderhoud:
- bakolie ververst en filter
- motorolie wissel en filter
- nwe banden
- K&N luchtfilter
- dubbel uitlaatje gemonteerd
- luchtpomp verwijderd
- Multi riem vervangen
- Dynamo gereviseerd
Enkele van de vele modificaties:
- Dubbele uitlaat vanaf katalyator
- K&N luchtfilter
- Koude lucht mods
- Zwaardere achter speakers
- Leeslampjes achterin van later model (94-96)
- Trunk protection kit
Reparaties die, niet bij de dealer, niet teveel kosten. Belangrijkste is gewoon een goede garage vinden die niet te duur is.
trieste update
Via een forumlid kwam ik erachter dat de auto inmiddels 250k ongeveer gelopen heeft bij zijn inmiddels 2e eigenaar (sinds dat ik hem had) en dat hij niet geheel meer in dezelfde staat is als hierboven afgebeeld. Word niet meer vertroeteld zoals ik dat deed. Huidige eigenaar heeft deze auto niet als hobby meer en wil er hoogstwaarschijnlijk vanaf......
Stiekem....doet dat toch wel een beetje pijn.....er zijn er nog erg weinig, en zeker niet in een mooie staat......
Ze heeft een beter lot verdiend en ik hoop dat de volgende eigenaar er beter voor zorgt.
Een nieuw leven
- 250.000 km
Afijn, de auto is inmiddels bij een forumlid van ons aangeland alwaar deze tot project auto word omgedoopt. Update zal op zekere termijn volgen. Probleem waarom de auto door de vorige eigenaar werd verkocht was simpelweg een verstopte katalysator. Motor loopt weer prima nu.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Met 6.000 euro op zoek naar een occasion uit de budgethoek

Chevrolet Trailblazer: niet meer wat het was

Corvette Stingray sterker dan Z06 dankzij Hennessey

‘GM wil kleine, elektrische en betaalbare pick-up’

Hybride Chevrolet Corvette E-Ray: snelste 'Vette ooit
