Chevrolet Caprice Classic (1991) #4

autoreview

Chevrolet Caprice Classic (1991)

Signalement

UitvoeringCaprice Classic
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf80.500 km
KM-stand laatst86.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 112.000 km

Voor de duidelijkheid: Het betreft een Chevrolet Caprice Classic Wagon 5.0 V8 uit 1980. In de carbase staat alleen de nieuwere Caprice Sedan, maar de review is over een ouder model Caprice!

Al mijn hele leven kreeg ik kwijlneigingen als ik een oude amerikaan voorbij zag rijden. Het geluid, de uitstraling, en als je er eenmaal inzit de riante ruimte, de veelst te zachte stoelen, hoogpolig tapijt, grote zuipende 8-cilinders, je kent het wel als je een keer in zo'n klasse bak heeft gereden.

Tijdens een 1 jarig verblijf in Australië kocht ik mijn eerste auto, en natuurlijk meteen een auto waar ik echt van hield; op z'n minst een dikke 'amerikaan'. In australië zijn de auto's gebaseerd op de amerikaanse principes, dus kocht ik een (daar zeer bekende) Ford Falcon 3.9 6 cilinder in lijn. 164 pk, automaat. Een ruim 5 meter lange station. Breder, lager en langer dan een nieuwe E-combi, 5 touring of a6 avant.

Back to the Chevy. Eenmaal terug in Nederland kocht ik achtereenvolgens een Peugeot 205 XS (snelle versie), Polo, Mini Cooper en in plaats van de Peus een Citroen BX GTi. Hartstikke leuk, maar toch bleef ik dromen over dikke amerikaanse slee's. Een collega liet op een dag een advertentie van een Chevrolet Caprice zien. Samen met een vriend naar Antwerpen, met de BX, meteen maar gaan kijken.

Eenmaal aangekomen stond daar een auto die mooier was dan ik verwacht had. En de knoop doorgehakt. Ik heb altijd geluk gehad met auto's, dus zodoende durfte ik de koop toch maar aan.

De eerste 10 kilometer weg uit de woonplaats van de oude eigenaar verliepen perfect: Heel noord Antwerpen kreeg nekproblemen wegens het met hun ogen volgen van de auto. Dit is geen grapje! Op de snelweg kijken 9 van de 10 mensen naar de auto en naar dat aapie wat er dan wel inzit. Er zaten toen groene garage platen op, ook een eyecatcher.

Net zo snel als wij richting Nederland reden, kroop de benzinemeter (nog geen gas!) naar het 0-punt; tijd om te tanken. Meteen daarna begon de auto een beetje te stotteren. Ik heb de goede brandstof getankt, maar toch een ongeruststellende twijfel... Bij het grootste kruispunt op de rondweg rond Antwerpen was het raak; de auto viel uit. Tussen alle vrachtwagens stond ik daar; een beetje schuin omhoog op een enorm kruispunt. Gelukkig met een grote zucht sloeg de V8 weer aan. Eenmaal 100 meter over de Nederlandse grens viel hij weer uit na het gas loslaten op een afrit naar een benzine station. Gelukkig net 100 meter in Nederland. (voor de Nederlandse wegenwacht) Starten lukte absoluut niet, en de accu dacht ook "ik kap ermee'. Voor de eerste keer in mijn leven was ik genoodzaakt de ANWB te bellen (met het belgische netwerk). De 2 telefoons die we bij ons hadden raakten leeg (batterij) dus na een uur of 2,5 en veel gesmeek eindelijk een uiterst vriendelijke jongen van de wegenwacht.

"Uw carburateur zit verstopt omdat de auto een tijd lang heefdt stil gestaan en doordat u net verse benzine heeft getankt, raakt het vuil in de tank los en zit uw carburateur potdicht". Na een flinke boost van de anwb-accu startte het monster gelukkig weer, en ben ik zonder 1 keer het gas los te laten naar Utrecht gereden. In het donker, in de regen. Alle stoplichten hadden een engeltje om hun heen, zo leek wel.

Eenmaal thuis, was dat de laatste minuut dat de motor liep. (Lees verder lees verder!) Na een week zonder kentekens in de straat, een week in iemands tuin, en een dag bij een caravanstalling (en dat zware ding maar duwen met 6 man!!!) wist ik nog steeds niet wat het geval was. Menig technisch persoon heeft ernaar gekeken, met alle mogelijke diagnoses. "Bougies? neu.."

Het is zuur, dan maar duur dacht ik. Dus de auto naar m’n werk gesleept waar er naar gekeken zal worden. (autobedrijf). Na een setje bougies loopt de Chevy weer als een zonnetje! Dat had ik zelfs zelf gekund... Nieuwe olie erin, en klaar.

Toen was de auto afgekeurd wegens een gebroken voorveer (nooit gemerkt, beter gezegd; absoluut niks van te merken). Dat is het enige apk-afkeurpunt. Verder een spijker in de achterband, daar moet een prop in, de remleidingen moesten getectyleerd worden, en that's it.

Ik was inmiddels een maand verder en nog steeds niet echt gereden behalve naar de RDW, proefritjes om te kijken hoe ie loopt en op en neer naar de garage. Het kenteken zit er inmiddels op, nu nog de voorveer en de apk goedkeur. En dan genieten van in mijn ogen de mooiste auto die er is. Wat geweldig dat je je lievelingsauto kopen ook kan zonder miljonair te zijn!!!

Over de Chevy zelf:
De auto is geleverd in België en heeft daardoor een kilometer teller. Hij heeft 25 jaar dienst gedaan als rouwauto. De kilometer stand is 80.000 en de auto is zeer, maar dan ook zeer netjes. "Als nieuw" is niet overdreven. Het chroom is prachtig, netals de lak, zo goed als geen roest. Ik ben hard op zoek naar stalling want ik merk dat de Chevy liever binnen slaapt zoals hij z’n hele leven heeft gedaan.

De achterbank is nieuw, verder is het interieur ook als nieuw. Gek genoeg geen electrische ramen (wel weer een electrische achterruit!!!), geen cruise control en verder ook geen luxe die álle andere Caprices wel hebben. Toch niet de allerluxste en ook geen 9 zitter, maar een normale kofferbak met absurt veel ruimte. Gelukkig ook ruimte voor een flinke bom, want op benzine blijven rijden is geen leuke optie, en op gas heb je het er wel heel snel uit: geen cent wegenbelasting en hoe hoger het verbruik, hoe sneller je de gasinstallastie eruit hebt.

De motor is het bekende 305 (cubic inches) blok. Een 5.0 V8 met bijna 160 pk.
De Chevy stuurt absurt licht, de rembekrachtiging bijna óverbekrachtigd en een redelijke deiner, al kan het veel erger. maar dat hoort ook bij zo'n bak. De wielen zijn werkelijk té aso, maar wel echt práchtig: chrome american racing wheels. Zo glimmend dat het prima als lachspiegel kan dienen. Bandenmaat voor 265, en achter 295. Dat is dus 29.5 cm breed, even breed als de achterwielen van een audi r8 en lamborghini gallardo!! Vóór zelfs nog breder. De wielen zijn niet echt comfortabel maar je steelt wel de show met je voorkomen.

Hij zoeft vooruit, en is behalve vrij lastig stuurwerk (ruim 2 meter breed, 5,6 meter lang, enóórme motorkap, grote draaicirkel) best goed te bereiden. De 340NM koppel op de té brede achterbanden is wel even oppassen. Qua prestaities kom je prima mee in het verkeer. Fabriek meld 0-100 in 11 seconden, op de stopwatch 10 seconden. Op top kun je de 200 echte km's per uur halen. Bovendien meer dan genoeg tuningmogelijkheden maar wat mij betreft niet nodig. Hij is echt gemaakt om te cruisen. Trekt overigens met alle gemak boven de 180 kmh. Top nog nooit gereden.

Update 05-02-2008

Vandaag heb ik de auto klaar gemaakt voor de apk keuring, en overige reparaties:
-koplampen afgesteld
-band geplakt (achterband met spijker)
-nieuwe voorveer laten monteren (2uur werk)
-de originele (225 15’’) banden + velgen onder de auto gezet voor de keuring(tijdelijk)
-betere accu geplaatst
-knipperlicht vervangen + contactje
-remleidingen achter getectyleerd
-v-snaar gespannen
-stuurbekrachtigingsriem gespannen



Update 13 maart 2008:

Inmiddels heb ik de auto alweer 2,5 maand in m’n bezit. Dit wordt elke dag leuker!
Over de reparaties die ik heb gedaan na de laatste update:
-Stabilisatorstang-uiteindes vervangen. Moeren + bouten + rubbers. Deze waren afgebroken.

Verder zijn er 3 problemen aan het licht gekomen:
-Ruitenwissers doen het 2 weken, dan 2 weken niet, dan 2 weken weer wel. Erg vreemd. Heb al gezocht naar een gaar contactje maar alles lijkt in orde.
-tellerverlichting doet het niet meer
-auto lekt. Het tapijt onder de pedalen is redelijk nat. Misschien komt het door het wassen van de auto, of door de zware regen rijden, of door het stilstaan in de regen. Dit moet ik nog uitzoeken. De auto heeft door het slechte weer en het altijd buiten staan geen kans gekregen heel goed te drogen vanbinnen.
Een hele dikke stereoset met subwoofer is al een feit. Het verwijderen van de einddemper voor een heel bruut geluid staat nu op de verlanglijst. Evenals LPG!!!

Het verbruik inmiddels ook op kunnen meten:
Stad met koude motor: 1 op 4
stad met warme motor: 1 op 5,5
gecombineerd met zeer rustige rijstijl: 1 op 7,4
snelweg met 80km/h constant 1 op 9
Dit is met euro 98!!!


Update 14 mei 2008:

Inmiddels weer een tijd verder, en een paar keer per week op pad met het lekkere weer om te cruisen! Ik rij er eigenlijk alleen mee in en rond het dorp, nooit snelweg kilometers waardoor het vebruik wat hoger ligt. Het rijden binnen de bebouwde kom komt uit op 1op 6,6.

Inmiddels is het lek opgelost. Het heeft me een maand gekost de auto te drogen: bekleding weggehaald en elke dag nieuwe kranten eronder, en een emmertje vol leeggedweilt: in de tijd dat hijheeft gelekt ( 2 a 3 maanden) zijn er onder de binnen bekleding enkele roestplekjes ontstaan die ik helemaal weg heb gewerkt, anders weet je waar de duivel huist. Het lek kwam van rond de voorruit; is nu netjes dicht gekit: lek verdwenen! Ook enkele andere kleine roestplekjes weggehaald, al is de auto heel hard. Toch op enkele plekjes vind je ze.

Vandaag hoogpolig blauw tapijt gekocht, en álles op maat gesneden. Dus, nieuwe matten in juiste kleur, complete kofferbak voorzien van tapijt, gevaarlijk mooi op maat, en alle vakjes in het interieur hebben nu een zacht, hoogpolig bodempje!

Plannen tussen nu en een paar maanden: gastank, en (bekende slechte plek) de onderkant van de portieren aanpakken: roest op 2 deuren, je ziet het niet, maar het zit er wel. Ook de onderkant wil ik opnieuw gaan tectyleren, en een andere uitlaat met een zwaardere sound staan op de planning.


Update 05-09-2008

Ik tuf sinds vorige week op LPG, werkelijk een verademing tijdens deze brandstofprijzen om voor 57,5 cent te rijden! Nu kan ik eindelijk eens normaal een tripje maken naar bijvoorbeeld familie of vrienden die ver weg wonen in plaats van 150 euro uit te geven voor een retourtje! Het betreft een Impco 60 liter LPG installatie, ingebouwd bij Aga-tech in Eck en Wiel. (complimenten) De gasdop bevindt zich naast het benzinegat onder dezelfde deksel.
Nieuwe demper gekocht, van het merk Flowmaster. Geeft vreselijk diep gebrul. Ook dubbel eindstuk gekocht van rvs. Dit alles moet er nog op. Ook nieuwe autohoes, nieuwe banden, en nieuwe h4 koplampen.


Update 7 maart 2009

Na een half jaar updates weer eens ingelogd om up te daten.
Ik rij hem nog steeds! En over 20 jaar nog!
Inmiddels 16.000 km verder na aanschaf, en nog steeds.. wat een feest! Inmiddels dus LPG, een dikke flowmaster uitlaat (mega dikke sound!) en een hele hoop gedaan. Er is eigenlijk nog nooit iets kapot gegaan. Vandaar ook 5 sterren voor de betrouwaarheid. Ik rij hem altijd 20-30km warm, en behandel de auto echt heel goed. Twee zijkanten (rondom de achterramen aan de zijkant) zijn gerestaureert en opnieuw gespoten. Een maand lang bezig geweest met laswerk e.d.

Ook nieuwe highjackers, nieuwe stabilisatorstangen en nieuwe uitlaatspruitstukpakkingen.

Ook sinds een klein jaar lid van de Caprice - Impala club. Helemaal super, pas een meeting gehad en je leert je lotgenoten met zo'n bak kennen. Inmiddels is alles in zeer goede staat, en heb ik eigenlijk alles eraan gedaan wat ik moest doen. Behalve de portieren aan de linkerkant. Nu rest nog de dingen die ik wil doen: veel stukken van de binnenkant spuiten in de kleur hoe ze waren, zijn een beetje verbleekt. Stripjes spuiten, en de puntjes op de i.

Vorige week getaxeerd en nu ook maar allrisk in de verzekering. Ik geniet nog iedere dag van deze bak. Over 20 jaar heb ik hem nog! Ik heb er altijd wat autootjes naast, en daar ben ik al heel erg snel op uitgekeken en die gaan er iedere zoveel weken weer in en uit, maar ik blijf 99% in deze bak rijden; Ik heb meer dan 200 verschillende auto's gereden maar aan deze beleef ik de meeste lol en de grootste kick.

Update 27 augustus 2009.
Nog steeds lekker cruisen met deze bak. Inmiddels al ruim 30.000 km gereden. Guess what? Geen problemen!
Deze zomer is ie mee geweest op vakantie: 4000km door Italië. Geen tunnels en tolwegen, gewoon door de bergen, stijl bergop. Geen centje pijn, maar lekker blazen (brullen) en genieten.
Enorm veel bekijks gehad. Gemiddels reden we 1/6,5 op gas deze reis.

Geen noemenswaardige mankementen gehad. Een LPG inductierelais vervangen, nieuwe remblokken, schokbrekers etc.

Tot de volgende update!

PROBLEMEN

  • 86.000 km

Zie boven

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens