BMW X2 sDrive20i (2024)

autoreview

BMW X2 sDrive20i (2024)

Signalement

UitvoeringX2 sDrive20i
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst13.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop en eerste indrukken

  • 1.000 km

Net zoals wel meerdere recente producten van de BMW- en Mini-familie, werd ook de vernieuwde BMW X2 vorig jaar niet echt unaniem positief onthaald bij zijn onthulling. Op Autoweek draaide de reactiemolen bij elk nieuwsartikel op volle toeren, met meestal geen al te grote appreciatie voor het design van de wagen. En toch bestelde ik er eentje begin dit jaar. Heeft mijn bijziendheid er iets mee te maken, of was het wel degelijk een rationele keuze? Hieronder lees je wat meer over het keuzeproces en de eerste duizend kilometer met de X2.

De voorbije jaren was ik even het spoor bijster op autovlak. In 2019 schafte ik me een Volvo V60 aan, een wagen waarmee ik tot vandaag eigenlijk nog steeds had moeten rondrijden. Enkele impulsieve autowissels beslisten daar echter anders over, waardoor ik in 2021 plots met een Kia Stinger GT en vanaf 2023 in een Ford Puma ST rondreed. Stuk voor stuk leuke wagens, maar zeker door de Puma ST ben ik gaan beseffen dat algemene bouwkwaliteit en comfort van een wagen op lange termijn toch wel iets nuttiger is dan veel vermogen, rode remklauwen of een ploffende uitlaat. Met andere woorden: terug naar start, terug naar de V60-vibes, terug naar een iets rationelere gezinswagen.

Door de nog steeds sterk uiteenlopende levertijden bij sommige merken en modellen, begon ik de zoektocht al begin dit jaar. En ik heb véél wagens overwogen: de Kia Sportage, Hyundai Tucson, Toyota RAV4, Renault Austral, BMW X1, BMW X2 en ja, zelfs de Citroën C5X. Komende van een Puma ST was die laatste wel een erg grappige keuze geweest, maar het motorisatie-aanbod van de Citroën kon me niet echt bekoren. De Sportage vond ik iets te kitscherig binnenin, de Tucson wordt gefacelift en was nog niet te bestellen, de RAV4 vond ik erg somber binnenin, en de Austral was geen match op vlak van comfort en aandrijflijn.

Dan maar eens naar de BMW-dealer, waar ik zowel voor de X1 als X2 een offerte liet maken met een identieke configuratie. Hoewel de X2 in de configurator zo'n 1000 à 2000 euro duurder is dan de X1, gaf de verkoper mij een serieuze korting op de X2 omdat de auto net gelanceerd was en de vraag nog op gang moest komen. Na een stevig potje onderhandelen (het kan blijkbaar nog vandaag de dag) kreeg ik 10% korting te pakken en een correcte overnameprijs voor de Puma ST. Het enige "nadeel" was dat hij wel erg snel geleverd zou worden. Terwijl de wachttijd voor een X1 kan oplopen tot 15 maanden tegenwoordig, zou de X2 al na 3 maanden op m'n oprit staan. Eind januari tekende ik de bestelbon en op 8 mei kon ik de wagen gaan ophalen. Een pluim trouwens voor zowel het aankoop- als afleverproces bij de BMW-dealer. Een heel fijne ervaring met uitgebreide uitleg van verkopers die echt nog kennis van zaken hebben; ik heb al anders geweten in het verleden.

De configuratie van mijn X2:
-X2 sDrive 20i (mild hybride 1.5 benzine met 170PK)
-M Sportpakket
-Fire Red metaalkleur
-19 inch velgen
-Veganza tweetonig interieur (grijs-wit)
-Premium Pack Pro
-Comfort Pack
-Verwarme voorzetels & stuurwiel
-Grotere brandstoftank
-Driving Assistant Pack
-Dakrails in hoogglans zwart
-En in naplaatsing de zwarte voorgrille van het M Sport Pro-pakket, aangezien dat pakket veel te duur is in mijn ogen (€2.000) en ik uitsluitend geïnteresseerd was in de voorgrille (€500).

In deze configuratie vind ik de X2 een erg geslaagde verschijning, die er bovendien in het echt een pak beter uitziet dan in de configurator. Over smaken en kleuren valt eindeloos te discussiëren, maar ik ben een tevreden eigenaar.

En dat geldt ook voor de eerste rij-ervaringen. De 1.5 driecilinder - in sommige kringen ook wel 'koffiemolen' genoemd - doet discreet zijn werk op de achtergrond en laat enkel van zich horen wanneer je het rechterpedaal stevig intrapt. Ook op vlak van comfort is de eerste indruk positief, met voldoende geluidsisolatie (het Premium Pack Pro bevat akoestische beglazing) en een Duitse demping zonder ruwe kantjes (dankzij de relatief kleine velgen, een bewuste keuze).

Qua bouwkwaliteit word ik weer terug gekatapulteerd naar het gevoel in mijn V60, en voelt de BMW zeker nog een trapje luxueuzer aan. De afwerking is verzorgd, de materialen aangenaam en vooral: er is geen piepje of kraakje te bespeuren tijdens het rijden. De sportstoelen met kunstleder zitten als gegoten, met wederom een focus op comfort in plaats van pure sportiviteit. Met andere woorden: de eerste duizend kilometer in deze nieuwe X2 verliepen in alle rust.

Ben ik nog een beetje positief verblind door "het nieuwe" van de wagen? Misschien wel, dat zal de tijd uitwijzen. Toch al een puntje van kritiek? Jazeker: de automatische versnellingsbak. Bij lage snelheden, vooral wanneer je bijvoorbeeld afremt om een rotonde te nemen en dan weer moet vertrekken, zorgt hij gewoon te vaak voor een hapering. Net alsof hij niet goed weet in welke versnelling hij de herneming moet verder zetten, met een kleine vertraging of schok tot gevolg. Ook het start-stop systeem vind ik iets te overijverig, met wederom een occasionele schok als resultaat. Niet dat het het algemene comfort echt schaadt, maar het viel me wel snel op.

Ik ben alvast benieuwd naar de langetermijn ervaringen met deze X2, ook als gezinswagen met 2 kleine kindjes inclusief inboedel achterin. Wordt vervolgd!

Reizen en woon-werken met de X2

  • 6.000 km

We zijn inmiddels exact 4 maanden na de levering van mijn X2, en ongeveer zo'n 6.000 km verder. Een ideaal moment om wat dieper in te gaan op de pro's en contra's van deze wagen, zeker nu de eerste verliefheid wel gepasseerd is.

De vernieuwde X2 begint intussen ook meer en meer in het straatbeeld te verschijnen. Veelal grijze of zwarte exemplaren, aangezien er voor lease-auto's in België vaak geen exotische kleur gekozen mag worden. Ook zag ik onlangs een iX2 zonder M-pakket, een interessante ervaring waardoor ik wel begrijp dat het design van deze BMW de wind van voren krijgt. Zonder te lang over smaken en kleuren door te gaan: deze X2 is daarom misschien geen 'natural beauty', maar met de nodige make-up (te beginnen bij het M-pakket en misschien ook een leuk kleurtje), kan je er toch nog een vamp van maken in mijn ogen. Ik krijg in ieder geval wel aardig wat positieve reacties op mijn Fire Red-exemplaar.

Het hoofddoel waarom ik deze X2 heb aangeschaft, was echter niet om zoveel mogelijk hoofden te doen draaien op straat. Ik wou een kwaliteitsvolle, ruime, gezinsvriendelijke auto, waarmee ik op een comfortabele en liefst ook zuinige manier mijn woon-werk en privé-kilometers kan doen. Ik vind dat de X2 daar grotendeels in slaagt tot nu toe. Kwaliteitsvol voelt de auto zeker aan; het interieur zit bijzonder mooi in elkaar en blijft tot nu toe vrij van elk kraakje of piepje. Ook over de kunstlederen sportzetels krijg ik leuke reacties; ze voelen ontzettend fijn aan en zitten als gegoten. Het feit dat ze te bestellen zijn in een tweekleurige variant (grijs-wit met rode stiksels) vond ik een groot voordeel ten opzichte van de X1.

Zijn rol als gezinswagen vervult de X2 ook bovengemiddeld goed. Hoewel ik wat schrik had van de aflopende daklijn van de koffer, heb ik in de praktijk nooit moeite gehad om de hele verhuis die bij kinderen komt kijken, mee te nemen in de auto, inclusief een volgeladen vakantierit naar Frankrijk. Ik kan de koffer niet vergelijken met die van de X1 (deze laatste biedt wel minder liters), maar vergeleken met de Mazda CX-5 van mijn echtgenote, is de kofferruimte op z'n minst evenwaardig. Misschien zelfs praktischer, omdat de laadvloer van de X2 breder en dieper is.

Op de achterbank merk ik dan weer een fractie minder ruimte ten opzichte van de CX-5. Dat heeft niet zozeer te maken met de hoofdruimte (die in de benzineversie zonder verhoogde vloer trouwens meer dan volstaat voor een volwassene), maar wel met de ruimte tussen voorstoel en achterbank. Bij het installeren van een kinderzitje moet ik de bestuurderstoel vrij ver naar voren zetten om genoeg plaats te gunnen achteraan. Wanneer de kinderen op termijn gewoon zullen plaatsnemen op de achterbank - of op een minder bombastische kinderstoel - zal dit probleem wel weer verdwijnen.

En dan het rijden zelf. Comfort was hetgeen waarnaar ik op zoek was, en hoewel SUV's door hun hoger gewicht niet bekend staan als de meest comfortabele vervoersmiddelen, vind ik dat de X2 het er meer dan prima vanaf brengt. De demping van het passief-adaptief onderstel van BMW heeft gewoon iets wat ik als bestuurder heel comfortabel vind. Een zelfzekere demping wanneer het moet, maar de scherpe kantjes worden er altijd mooi uitgefilterd. Op voorwaarde natuurlijk dat je niet overdrijft met de velgmaat, die ik bewust op 19 inch hield. Dankzij het geluidsisolerend glas blijft het ook heerlijk stil in de auto, zeker aangezien de 1.5 zijn werk heel discreet op de achtergrond doet bij normaal gebruik.

Het enige wat het comfort blijft aantasten, is de vervelende automaat die BMW/Mini tegenwoordig op hun benzinemodellen schroeft. Als je een blinddoek zou opzetten, lijkt het precies alsof je meerijdt met iemand die nog nét niet goed genoeg met een handbak kan schakelen. Vertrekken verloopt traag en twijfelend, en bij versnellen duurt het te lang voordat hij even terugschakelt wanneer dat echt nodig is. Maar het ergste zijn de hervattingen vanuit bijna-stilstand. Wanneer je een kruising nadert en de lichten springen toch plots op groen, weet de automaat echt niet wat hij moet doen zodra het gas wordt aangeraakt. Het blijft een vreemde en schokkerige ervaring, die het algemene zen-gevoel tijdens het rijden soms wat verstoort. Het uitschakelen van de start-stop helpt een beetje, maar de automaat zelf blijft wel altijd de zwakke schakel naar mijn mening.

Een groot puntje van kritiek dus, al slaagt het aandrijfgeheel er wel in om mooie verbruikscijfers neer te zetten. Met een vlotte rijstijl geraak ik amper boven de 6L per 100 km, en ik moet al echt het varken gaan uithangen om richting de 6,5L te gaan. Bij een lang en rustig snelwegtraject had ik onlangs zelfs een gemiddelde van 5L per 100 km. Met de extra grote brandstoftank (54 ipv 45 liter) geraak ik dus altijd wel 900km ver op één tank, wat erg aangenaam is.

Algemene tevredenheid

  • 13.000 km

Nu de eerste winter in de X2 bijna achter de rug is en zijn eerste verjaardag stilaan dichterbij komt, vond ik het tijd voor een korte update. Hoewel ik bij mijn vorige drie auto's al na één jaar begon rond te kijken naar een mogelijke opvolger, voel ik dat de rust in mijn hoofd eindelijk wat is teruggekeerd dankzij de X2.

Mijn algemene gevoel bij de wagen blijft een enthousiaste tevredenheid. Nog steeds kan ik hem op geen piepje of kraakje betrappen, brengt hij me zorgeloos en comfortabel van A naar B, en is hij praktisch genoeg om het gezinsleven met twee kinderen te trotseren. Het twijfelende gedrag van versnellingsbak en start-stop systeem bij lage snelheden is helaas nog niet verdwenen, maar na 13.000 km is ook dat iets waarmee je leert leven en waarop je gaat anticiperen wanneer een manoeuvre snel moet gaan.

Tijdens de eerste winter met de X2 valt op dat sommige winter-tools van de auto relatief zwak zijn afgesteld. Zo heeft de stuurverwarming verschillende standen, maar zelfs de hoogste biedt slechts matige warmte. Ook duurt het bij vriestemperaturen enorm lang voordat de voorruit, achterruit en spiegels ontdooid en ontwasemd zijn. In combinatie met het 'gebrek' aan een ruitenwisser achteraan zorgt dat ervoor dat het soms wel een halfuur(!) duurt voordat de achterruit volledig vrij is. Ik vraag me soms af of het vermogen van die verwarmingselementen is dicht geknepen in functie van de elektrische variant van de wagen? Ik vind het alleszins opmerkelijk.

Tot slot nog een klein woordje uitleg bij het infotainmentsysteem. De X2 is voorzien van de nieuwste OS9 software, wat zowel voor- als nadelen biedt. Zelf vind ik het een prachtig stukje techniek dat - eens je het onder de knie hebt - erg prettig en overzichtelijk werkt met eindeloze instelmogelijkheden. Maar... uitgebreide techniek biedt ook ruimte voor bugs, en het is duidelijk dat BMW nog volop aan het werk is om het systeem te optimaliseren. Dankzij twee grote updates is de software al veel stabieler dan een jaar geleden, maar soms durft het nog wel eens misgaan. Met name de draadloze Apple Carplay en Android Auto blijven de achilleshiel van het systeem, zo blijkt ook uit talloze klachten van mede-eigenaars op social media. Tot de vorige software-update werkte Android Auto in mijn wagen de helft van de tijd simpelweg niet, wat op sommige momenten best frustrerend was. Die situatie is nu beter, maar in 1 op de 5 ritten durft het nog steeds wel eens mis te gaan op software-vlak. Hopelijk wordt de stabiliteit van de software dus nog meer verbeterd het komende jaar.

Voor de rest valt er weinig nieuws te vertellen zonder al te veel in herhaling te vallen. Het verbruik is in de winter logischerwijs een beetje gestegen, maar zelfs met een sportieve rijstijl of veel korte trajecten is het moeilijk om het gemiddeld verbruik boven de 7L/100km te krijgen. Gemiddeld zat ik de afgelopen maanden rond de 6,5L/100km, een verschil van een halve liter dus ten opzichte van de zomermaanden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW X2

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.