BMW X2

Wulp

Gebruiker
bmw-x2-9.jpg

bmw-x2-10.jpg

bmw-x2-15.jpg

bmw-x2-11.jpg

bmw-x2-16.jpg

bmw-x2-17.jpg

bmw-x2-14.jpg

bmw-x2-13.jpg

Zonder M-pakket:

2018-bmw-x2-spy-photo.jpg

Aangekleed vind ik het toch eigenlijk wel een geslaagde auto terwijl ik de meeste SUV's van BMW niet veel aan vind. X1 is duidelijk meer de verstandige keuze die en profil lijkt op veel andere SUV's in die klasse. Interieur van de X1/2 vind ik wel een van de minste van het merk

RobG

Gebruiker
Is dit weer in de basis zo'n voorwielaandrijver? Niet dat het in dit segment uit maakt (voor een rijdersauto neem je een niet-X BMW), maar goed. Qua uiterlijk vind ik het meer van hetzelfde. Deze ziet er een beetje uit als een 1-Serie die te veel bij de McDonalds eet. Een beetje opgeblazen en vadsig.

Die zwart plastic onderrand van die gele/bruine op de vrachtwagen ziet er trouwens wel erg goedkoop uit. Dat ziet er op die blauwe een stuk minder slecht uit. Wel typisch dat je anno 2017 bij moet betalen voor het in kleur spuiten van plastic, ik dacht dat we dat in de jaren 90 achter ons hadden gelaten.

Vorq

Gebruiker
Ik vind het wel een grappig ding. Ik weet niet precies wat nu de doelgroep is "SUV maar dan hipper?" Ik kan de X4 en X6 ook waarderen trouwens. Daar denk ik aan "Wel een stoere SUV maar niet de ruimte voor een heel gezin nodig".

RobG zei:
Is dit weer in de basis zo'n voorwielaandrijver? Niet dat het in dit segment uit maakt (voor een rijdersauto neem je een niet-X BMW), maar goed. Qua uiterlijk vind ik het meer van hetzelfde. .... Wel typisch dat je anno 2017 bij moet betalen voor het in kleur spuiten van
plastic, ik dacht dat we dat in de jaren 90 achter ons hadden gelaten.

Ja voorwiel, optioneel X-drive. 18i is een 3 cilinder.
Dat ongespoten plastic lijkt me een gevalletje "moet naar crash test" de naafkapjes hebben ook geen logo. Ik kan me niet voorstellen dat je deze niet goedkope wagen nog zonder gespoten kunststof kan krijgen, het is natuurlijk wel een stukje stoerheid, misschien moet je er zelfs meer voor betalen ;)

RobEU

Gebruiker
Ik vind 'm juist mooier zonder die meegespoten skirts. Dan lijkt het inderdaad net een opgeblazen 1-serie. Het staat wel stoer, dat mag wel bij een X-model. Maar ja, de gemiddelde BMW-rijder van vandaag wil liever zo veel mogelijk uiterlijke protserigheid.

Bij de foto en profil zie je trouwens mooi hoe de raamlijn verschilt van de zijruiten. Dat visuele trucje zie je helaas wel vaker tegenwoordig.

D Elzinga

Gebruiker
RobEU zei:
Bij de foto en profil zie je trouwens mooi hoe de raamlijn verschilt van de zijruiten. Dat visuele trucje zie je helaas wel vaker tegenwoordig.

Wat mij dan weer opvalt is het logo op de d-stijl. Omdat je hem op basis van de raamlijn wellicht niet direct herkent als BMW?

212ihyu.jpg

Wulp

Gebruiker
BMW-X2-64.jpg

BMW-X2-76.jpg

BMW-X2-80.jpg

BMW-X2-77.jpg

BMW-X2-79.jpg

Alle foto's en info vind je o.a hier: https://www.carscoops.com/2017/10/new-bmw-x2-is-funkier-take-on-x1.html

Wulp

Gebruiker
Onderaan deze pagina op bmw.de kan je de auto al een klein beetje configureren: https://www.bmw.de/de/neufahrzeuge/x/x2/2017/auf-einen-blick.html

Basis vs M Sport vs M Sport X. Allen met 19". Basis gaat van 17" t/m 19", de Sport modellen 19 en 20"

nbFeRAG.png

dXtUBcn.png

Ya0XbI4.png

TGpGRz3.png

9G7Y6L1.png

DwDvV9D.png

funf

Gebruiker
Tja, het zal veel mensen wel aanspreken, als ik zo eens op een parkeerterrein om me heen kijk. Mijn auto zou het niet zijn. Een beetje in de trant van de Active Tourer, deze X2. Wel een BMW, maar verder zo doorsnee als maar kan. Hij zou het in NL dus zomaar eens goed kunnen doen.

RobEU

Gebruiker
Toch wel bijzonder hoe iemand met een Auris en een Lada als droomauto, het beter zou weten dan een bedrijfje als BMW...

Cd6lop

Gebruiker
Mooie en stoere wagen, leuk ook het BMW embleem op de C-stijl. Ik denk dat de XC40 hieraan een zware kluif krijgt, vind ik persoonlijk, met name vanaf opzij bekeken, erg teleurstellend model, kan zo voor een Kia doorgaan.

RobEU

Gebruiker
[D2] zei:
RobEU zei:
Toch wel bijzonder hoe iemand met een Auris en een Lada als droomauto, het beter zou weten dan een bedrijfje als BMW...
Wat een onzinnige opmerking.

Dat vind ik ook, vandaar m'n opmerking. Dat eeuwige gezever over die naad aan de voorkant begint clowneske vormen aan te nemen. Blijkbaar kan dit gewoon niet anders.

Lada Niva Urban

Gebruiker
@ Rob EU: de naad over de motorkap is bij verschillende nieuwe BMW modellen gelukkig al verdwenen.
Het kan dus heel gemakkelijk anders. Zie ook andere merken.
Bijvoorbeeld bij de meeste VAG producten, waar aan deze detaillering veel zorg wordt gegeven.
Een naad over de motorkap is vooral storend als de profilering van de motorkap niet doorloopt in het massieve plastic front,
zoals bijvoorbeeld bij de Opel Corsa.
En inderdaad: ik erger mij daar aan, omdat het zo gemakkelijk anders en mooier had gekund.
Als bezitter van een naadloze motorkap op de Toyota Auris en Lada Niva heb ik enig recht van spreken.
Ook al mijn voorgaande auto's (30 stuks) hadden een fraai gedetailleerde en gemodelleerde motorkap.

Roder

Gebruiker
Lada Niva Urban zei:
@ Rob EU: de naad over de motorkap is bij verschillende nieuwe BMW modellen gelukkig al verdwenen.

Een BMW-verkoper vertelde mij eens dat het bij de 3 zo was omdat er dan meer motorkappen per 'unit' vervoerd kunnen worden. Of het waar is is een tweede, maar er als eens over nagedacht dat het soms niet zo simpel is als het lijkt? Stellen dat het 'heel gemakkelijk' anders kan vind ik nogal arrogant. Die ontwerpers zijn afgestudeerde ingenieurs. Jij weet het beter dan honderden op een designafdeling?

RobEU

Gebruiker
Lada Niva Urban zei:
Bijvoorbeeld bij de meeste VAG producten, waar aan deze detaillering veel zorg wordt gegeven.
Een naad over de motorkap is vooral storend als de profilering van de motorkap niet doorloopt in het massieve plastic front,
zoals bijvoorbeeld bij de Opel Corsa.
En inderdaad: ik erger mij daar aan, omdat het zo gemakkelijk anders en mooier had gekund.
Als bezitter van een naadloze motorkap op de Toyota Auris en Lada Niva heb ik enig recht van spreken.
Ook al mijn voorgaande auto's (30 stuks) hadden een fraai gedetailleerde en gemodelleerde motorkap.

Roder heeft al enigszins het gras voor m'n voeten gemaaid, maar ik vind je arrogantie in dezen ook tamelijk opvallend. Sowieso gaat het niet over de naad over de motorkap, maar de naad van de motorkap. Er zijn meer dan genoeg redenen om een kleinere motorkap te maken. Bumpers zijn vaak van plastic (dus goedkoper te maken). Motorkap is een groot stuk metaal. Hoe groter, hoe duurder (qua fabricage en transport, maar ook vervanging). Gezien de voetgangersveiligheid zie je dat motorkappen soms omhoog moeten komen. Hoe groter die motorkap, hoe meer energie hier voor nodig is, om maar iets te noemen. Bovendien heb je ook meer energie nodig om de motorkap open te maken.
Dit zijn wellicht kleine puntjes, maar als geheel kunnen ze wel meespelen. Dat veel auto's van VAG het zonder kunnen, is visueel gezien mooi meegenomen natuurlijk. Wellicht dat men daar (beter) in staat is om bij het ontwerp en algehele constructie van de neus toe in staat is. Maar BMW zal er niet voor niets kiezen. Bovendien denk ik dat de lijnen ietwat vreemd zullen lopen als de motorkap zou doorlopen tot de koplampen, maar wellicht dat een getalenteerde photoshopper dit kan laten zien.

funf

Gebruiker
Lada Niva Urban zei:

Waarom is dit nu arrogant?

Veel merken zijn inderdaad staat om op dit punt met andere oplossingen te komen, bijvoorbeeld VAG. Ik vind de door BMW gekozen oplossing overigens niet storend, maar dat is een kwestie van smaak.

Ach ja, ingenieurs slaan wel eens vaker de plank mis ...
m1fyxnmb5nlg.jpg

leuk idee dat inspectieluikje, maar is nooit aangeslagen.

Ik persoonlijk vind bij de BMW de zijnaad en de naad overdwars niet echt fraai,
maar zoals al gezegd er zullen wel constructieve en veiligheidseisen aan ten grondslag liggen.

Roder

Gebruiker
Omdat het niet zo makkelijk anders te doen is, sommige dingen zijn niet zo simpel als het lijkt. Stellen dat 'jij' dat gemakkelijk beter kan vind ik op z'n minst arrogant.

funf

Gebruiker
Roder zei:
Omdat het niet zo makkelijk anders te doen is, sommige dingen zijn niet zo simpel als het lijkt. Stellen dat 'jij' dat gemakkelijk beter kan vind ik op z'n minst arrogant.

Wie stelt dat dan? Ik lees dat nergens. Er zijn wel andere autofabrikanten die het kunnen.

Guest
funf zei:
Roder zei:

Wie stelt dat dan? Ik lees dat nergens. Er zijn wel andere autofabrikanten die het kunnen.

Ik lees dat ook nergens. Het kan inderdaad anders en mooier, zoals andere fabrikanten bewijzen. Lada Niva Urban vindt de door BMW gekozen styling gewoon niet fraai. En daar is niets arrogants aan.

BENZine

Gebruiker
funf zei:
Roder zei:

BMW kan het zelf ook, bij de X1 loopt de motorkap fraai door tot aan de grill. Roder stelt dat het niet zo eenvoudig anders had gekund, waarop baseert hij dat? Hij werkt toch niet op de designafdeling van BMW? Ik vind zijn uitspraak op z’n minst arrogant.

BENZine

Gebruiker
Best een leuk wagentje die X2, mijn vrouw zou er heel blij mee zijn. Kan meer dan uitstekend concurreren met auto’s als de XC40, Q2, Q3, GLA etc.
Wordt vast wel een succes!

Lada Niva Urban

Gebruiker
Arrogantie is mij vreemd en ik hoop zo ook niet over te komen.
BMW laat nu bij zijn nieuwe 5-serie zien dat het ook weer veel beter kan.

De naad verstoort echt het beeld dat je van een auto kunt hebben.
Kijk naar de BMW 2-serie Active Tourer waar de naad in combinatie met de afgezakte neus een Tapir - achtig beeld oplevert.

De nieuwe Nissan Micra heeft de naad zowat onder de voorruit zitten.
Het klepje is zo klein geworden (en de naad zo storend) dat bij te plegen onderhoud
in mijn ogen eerst het hele dikke kunststof front gedemonteerd moet worden.

funf

Gebruiker
Lada Niva Urban zei:
Arrogantie is mij vreemd en ik hoop zo ook niet over te komen.

Bij mij komt het zo niet over en het is jammer dat jij (door opmerkingen van anderen daarover) de noodzaak voelt om er iets over te melden. Maar dat hoort kennelijk bij de omgangsvormen op dit forum.

D Elzinga

Gebruiker
RobEU zei:
Bovendien denk ik dat de lijnen ietwat vreemd zullen lopen als de motorkap zou doorlopen tot de koplampen, maar wellicht dat een getalenteerde photoshopper dit kan laten zien.

Verre van getalenteerd, maar even een snelle poging. Ik gok dat Lada Niva Urban dan liever zoiets zou zien:

2rmxqtl.jpg

Reële vraag is echter inderdaad of zoiets zomaar kan, ik vermoed van niet.

funf

Gebruiker
Ik vind jouw poging wel goed, al blijf ik erbij dat ik het origineel ook prima vind.

Lada Niva Urban

Gebruiker
Dank voor de photoshop.
Dat laat zien hoe gemakkelijk het beter kan.
De BMWX2 knapt er in ieder geval enorm van op.
BMW laat dat ook op enkele andere modellen zien waar de motorkpa wel netjes aansluit op de grille.

Ik had het even over de nieuwe Nissan Micra met zijn rare korte motorkap.
Het zustermodel Renault Clio laat zien hoe schitterend het ook anders kan.
Het wybertje is zelfs prachtig opgenomen in de detaillering van de motorkap.

Bij een donkere kleur heb je inderdaad minder last van storende naden.
Bij een lichte kleur laat vervuiling de naad nog eens extra nadrukkelijk zien.
Dat zie je ook heel sterk bij de lelijke achterbumpernaad van de Peugeot 508 Sedan en de Jaguar XJ Limousine.

Tot zover in dit stadium.
M.vr.gr.

RobEU

Gebruiker
Lada Niva Urban zei:

Ik vind het vervelend dat ik de vraag moet stellen, maar je weet dat auto’s niet eventjes met photoshop worden ontworpen?

Roder zei:
Idefiqs zei:
RobEU zei:
Lada Niva Urban zei:

Ik vind het vervelend dat ik de vraag moet stellen, maar je weet dat auto’s niet eventjes met photoshop worden ontworpen?

Het blijft altijd een keuze.

Bizar dat er hier mensen zijn die denken dat een auto ontwerpen zo simpel is...

Het blijft lastig, omgaan met een andere mening ... ;)

BENZine

Gebruiker
Roder zei:
Idefiqs zei:
RobEU zei:
Lada Niva Urban zei:

Bizar dat er hier 2 mensen zijn die meningen van anderen niet kunnen accepteren en zo met hun eindeloze gezeur al menig topic om zeep hebben geholpen, zo ook dit BMW X2-topic. Bizar en erg jammer!

RobEU zei:
Lada Niva Urban zei:

Ze maken eerst een prototype/studiemodel om de reacties van het publiek te peilen:
autosalon-parijs-2016-bmw-concept-x2-283797-640.jpg

Om tijdens het productierijp maken er achter te komen dat de motorkap te lang/zwaar en te duur gaat worden.
En men dus de deling van de voorzijde/motorkap ergens anders gaat leggen.
Wat men dus mooi of lelijk kan vinden ... ;)

RobEU

Gebruiker
BENZine zei:
Roder zei:
Idefiqs zei:
RobEU zei:
Lada Niva Urban zei:

Bizar dat er hier 2 mensen zijn die meningen van anderen niet kunnen accepteren en zo met hun eindeloze gezeur al menig topic om zeep hebben geholpen, zo ook dit BMW X2-topic. Bizar en erg jammer!

Bizar dat er hier 1 mens is die meningen van anderen niet kunnen accepteren en zo met hun eindeloze gezeur al menig topic om zeep hebben geholpen, zo ook dit BMW X2-topic. Bizar en erg jammer!

@Blackadder,
Inderdaad, na een prototype moeten er praktische keuzes gemaakt worden. Ik denkt dat je er in dezen vanuit kunt gaan dat de keuze voor een kleinere motorkap de beste keuze was. Het is dan ook niet een kwestie van even met Photoshop spelen en een muntje gooien over wat er gekozen wordt. LNU pretendeert wel dat het om deze eenvoud gaat.

@D. Elzinga,
Bedankt voor deze shop! Visueel lijkt de neus nu wat lager te zijn, hetgeen de proporties ietwat verschuift. Persoonlijk vind ik het een niet mooier dan het andere.

RobEU zei:
@Blackadder,
Inderdaad, na een prototype moeten er praktische keuzes gemaakt worden. Ik denkt dat je er in dezen vanuit kunt gaan dat de keuze voor een kleinere motorkap de beste keuze was. Het is dan ook niet een kwestie van even met Photoshop spelen en een muntje gooien over wat er gekozen wordt. LNU pretendeert wel dat het om deze eenvoud gaat.

Of het een goede keuze is, zal afhangen hoe goed de auto verkocht gaat worden. Uiteindelijk heeft de (niet)koper altijd gelijk.
Wat ik persoonlijk storend vind, is dat kleine kleurverschillen tussen de kunststof voorzijde en metalen motorkap
extra gaan opvallen door deze oplossing.
Je ziet dat terug in het Mijn Auto-topic van @Bofkont, waar de spuiter de grootste moeite heeft gehad om geen kleurverschil te krijgen.

vertmaori

Gebruiker
Die interieurs van BMW kunnen echt niet meer. Zat van de week bij iemand in een 1-serie. De onderste delen zijn extreem goedkoop afgewerkt, ook de kunststof delen van de stoelen hadden gemeen scherpe randjes. Vrees dat dit hetzelfde is. Audi/Mercedes/Volvo doen dat momenteel echt beter.

BENZine

Gebruiker
Nee hoor, in een goedkopere Audi of Mercedes is dat net zo. En stap maar eens in een 5-Serie, dat is echt een wereld van verschil met een 1-, 2- of 3-Serie. Veel mooiere materialen, ook aan de onderkant van het dashboard.

RobEU

Gebruiker
Blackadder the 5th zei:
RobEU zei:
@Blackadder,

Of het een goede keuze is, zal afhangen hoe goed de auto verkocht gaat worden. Uiteindelijk heeft de (niet)koper altijd gelijk.
Wat ik persoonlijk storend vind, is dat kleine kleurverschillen tussen de kunststof voorzijde en metalen motorkap
Je ziet dat terug in het Mijn Auto-topic van @Bofkont, waar de spuiter de grootste moeite heeft gehad om geen kleurverschil te krijgen.

De beste keuze vanuit bedrijfseconomisch oogpunt bedoelde ik, maar uiteindelijk zal inderdaad de consument ook invloed hebben, hoewel ik me afvraag in hoeverre dit a) meetbaar is en b) of het daadwerkelijk verschil zal maken voor de consument. Ik heb ook nog nooit gehoord dat de Gullwing slecht verkocht doordat de naad van de motorkap zichtbaar was.

RobEU zei:
Blackadder the 5th zei:
RobEU zei:
@Blackadder,

De beste keuze vanuit bedrijfseconomisch oogpunt bedoelde ik, maar uiteindelijk zal inderdaad de consument ook invloed hebben, hoewel ik me afvraag in hoeverre dit a) meetbaar is en b) of het daadwerkelijk verschil zal maken voor de consument. Ik heb ook nog nooit gehoord dat de Gullwing slecht verkocht doordat de naad van de motorkap zichtbaar was.

Een goed voorbeeld vind ik zelf de Audi A2. De auto zat technisch goed in elkaar en bood voor zijn buitenmaten een relatief grote binnenruimte.
Toch vond de autokoper het maar niets: te klein, te duur en het zag er blijkbaar niet genoeg uit als een Audi.
Terwijl het naar mijn idee de laatste Audi tot dusver is die de titel "Vorsprung durch techniek" mag dragen ... ;)

Edit:
De Mercedes Gullwing zit in iets andere prijsklasse. Dan heb je budgettair gezien iets meer mogelijkheden
voor de materiaalkeuze van motorkap/voorzijde en keuze van het laksysteem.

funf

Gebruiker
RobEU zei:

Ik lees nergens dat LNU dat doet, net zomin als dat hij zich arrogant uitlaat.

BMW heeft een bewuste keuze gemaakt, maar had ook een andere keuze kunnen maken. Dat is wat LNU zegt. En dat baseert hij op het gegeven dat bij andere merken die beslissing anders uitvalt. Een heel valide standpunt.

RobEU

Gebruiker
funf zei:
RobEU zei:

Ik lees nergens dat LNU dat doet, net zomin als dat hij zich arrogant uitlaat.

BMW heeft een bewuste keuze gemaakt, maar had ook een andere keuze kunnen maken. Dat is wat LNU zegt. En dat baseert hij op het gegeven dat bij andere merken die beslissing anders uitvalt. Een heel valide standpunt.

Dit mag je natuurlijk allemaal vinden. Ik lees die dingen wel, en anderen met mij. Dat jij het een valide standpunt vindt dat iets zou moeten kunnen omdat het op andere auto's ook kan, zegt in mijn ogen vooral iets over een gebrek aan inzicht. Niet alle auto's zijn immers hetzelfde.

funf

Gebruiker
Denk aan je niveau Rob. Het is niet netjes om mensen in een discussie van arrogantie of gebrek aan inzicht te betichten, enkel omdat ze een andere mening hebben dan jij.

Niet alle auto's zijn hetzelfde. Dat klopt. Maar jij weet net zomin als ik of BMW voor deze oplossing heeft gekozen omdat het technisch niet anders kan, of omdat er andere redenen waren om het zo te doen. In elk geval zie je bij andere merken dat het ook anders kan. En zelfs bij BMW kan het anders, zie de nieuwe vijf.

Roder

Gebruiker
Bekijk het eens van de andere kant; als het anders had gekund hadden ze het vast en zeker gedaan. Oftewel; door technische, budgetaire of andere redenen is het biet gebeurd. Er zijn tig parameters, berekeningen, overwegingen en wat dan ook nodig bij het ontwerpen van een auto. Stellen dat een ‘nobody’ dat wel even beter had kunnen doen mag best arrogant genoemd worden.

Bovenaan