BMW iX3 High Executive (2021)

autoreview

BMW iX3 High Executive (2021)

Signalement

UitvoeringiX3 High Executive
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf36 km
KM-stand laatst1.004 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

de eerste weken

  • 36 km

Op 25 maart j.l. is eindelijk mijn ix3 geleverd. Een enorme tijd op gewacht (besteld in september), waarbij de levering eerst in december zou plaatsvinden, vervolgens begin januari en uiteindelijk pas 3 maanden na de afgesproken leveringsdatum, met alle fiscale complicaties van dien. Anyway: het was best de moeite waard om te wachten!
Komend uit een Passat GTE was het wel even spannend hoe de ruimte op achterbank en achterbak zou uitvallen. Dat valt echt alles mee: de ruimte is prima voor een gezin met drie kids.
Omdat bij de levering de laadpas er nog niet was (logisch...) moest ik in het begin bij Fastned laden. Dat ging an sich goed, al viel het laadvermogen in het begin erg tegen (max 60kw/u), terwijl 150kw/u moet worden gehaald (en ik zat op 20% acculading).
Aansluitend had ik op maandag j.l. een fikse storing bij alle Fastned palen. drie verschillende laders langsgeweest waarbij laden niet ging. Die avond echter deed hij het om onverklaarbare redenen wel weer.

Het comfort van het onderstel is echt top. Het dempt oneffenheden heel goed zonder het gevoel te krijgen dat je geen contact hebt met de weg.

De afwerking is binnenin echt prachtig. Was even spannend of de combi van cognac leer met zwarte hemelbekleding mooi zou uitpakken, maar ik ben dik tevreden! De auto ziet er van buiten niet heel groot uit. Dat sprak me erg aan aan dit model. Als je er echter in zit is het een hele ruime en hoge auto.

Het verbruik in de praktijk vind ik reuze meevallen. Valt reuze mee en met de 350/400km actieradius kom je ver zat in NL. Voor de zomervakantie is een huurauto een goed alternatief als je niet standaard rechts op de Autobahn wilt hangen.

Concluderend: paar hick ups, maar door het comfort en de uitstraling van de auto ben ik dit ook weer snel vergeten :)
Voor de anderen: sterkte met wachten, 't is de moeite waard!

de winterse omstandigheden

  • 1.004 km

Inmiddels zijn we een paar weken verder met ca 1.000 km erbij. Ik ervaar de auto nog steeds als enorm comfortabel en passend bij de behoefte! Komend vanuit een Passat was het even spannend of de achterbank voor de kids ruim genoeg was: dat is absoluut het geval, ruimte over.

Laatste week heb ik voor het eerst met 150kw/u geladen, hij doet het dus wel: ik denk dat een interne beveiliging aan het begin wat voorzichtiger laadde. De overige laadmomenten heb ik veelal thuis aan de 'oude' hybride lader uitgevoerd: dan duurt het worse-case 28 uur... :)

De afgelopen dagen hadden we veel wind en was het behoorlijk koud. Da's een aardige aanslag op het verbruik! met meewind was het verbruik ca 16kw/100km, met tegenwind was dat bijna 33 kw/100km. Voor de goede orde: gemiddelde snelheid lag dan wel rond de 120 km/u, want met een laadmogelijkheid in't vooruitzicht ga ik niet 'zeilen' achter een vrachtwagen. Kan altijd nog tenslotte...
Qua laden komt hij met dit weer (rond de 2 graden) niet verder dan ca 320km. Voor nu niet problematisch, maar niet echt mind blowing bij een WLTP forecast van 459 km.

Zag wat vragen over de wielen langskomen. Goeie! Was inderdaad een behoorlijk gevecht. De standaard velgen wilde ik absoluut niet. BMW stelde dat deze auto niet op M-wielen mocht staan (al zijn deze wielen in augustus gekozen vanuit de brochure van BMW). De exacte reden is voor mij tot op heden duister: het zou gaan om het gewicht van de auto. Met veel praten is het toch gelukt om deze er onder te krijgen, met daarbij wel vanuit mijn zijde een extra 'garantie' dat als de banden er af zouden lopen we gezamenlijk zouden gaan zoeken naar een andere oplossing, zijnde alsdan de standaard wielen.
Mijn eigen interpretatie is dat BMW enerzijds wil voorkomen dat ze met een voorraad wielen blijft zitten en anderzijds de ix3 heel herkenbaar in het straatbeeld wil hebben. En daar had ik net geen zin in.

Optioneel had ik een dash-cam gekozen: deze optie is echter niet beschikbaar. Daar moet ik nog even achteraan bij de dealer.

Tot zover: nog steeds een dik tevreden bestuurder !

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.