BMW 740i Executive (1997) #2

autoreview

BMW 740i Executive (1997)

Signalement

Uitvoering740i Executive
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf187.100 km
KM-stand laatst229.000 km
Lezerswaardering: 32%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heinrich wordt aan de kant gezet voor een 116d

  • 229.000 km

Sinds begin mei ben ik de trotse eigenaar van een Canyonrood metallic BMW 740i uit 1997. Mijn vorige e46 323i beviel uitstekend maar toch bleef ik op het internet af en toe stiekem zoeken naar zo'n tijdloos stijlvolle e38. Rationeel gezien natuurlijk een totaal verkeerde auto! Maar wordt het leven niet erg saai als je altijd alleen je verstand volgt?
Ik had twee e38's gezien die binnen budget vielen en die het verplichte schuifdak hadden: een 735i uit 95 en deze 740i. Natuurlijk ging ik alleen maar even kijken! Na de proefrit in de 740i was ik verkocht en de auto dus ook. Dit is mijn 3e BMW. De eerste 520iA Executive e34 uit 1995 besmette mij definitief met de Beierse griep. Deze auto kocht ik via een vriendin en was in 12 jaar tijd binnen haar familie een paar keer van eigenaar gewisseld. Hij luisterde naar de illustere naam Gerhard en in de familie wist iedereen wie Gerhard was. De map met papieren en het reservesleutellabel droegen zelfs deze naam. Om in de traditie te blijven heb ik deze dikke Duitser van de oude stempel Heinrich gedoopt.

De auto is fully loaded. Naast de hele batterij extra's die standaard in het Executive pakket zitten (van dubbel glas tot tigvoudig electrisch verstelbare en verwarmbare fauteuils) heeft hij een volledig zwart nappalederen interieur, shadowline uitvoering, een schuifdak en de befaamde DSP audioinstallatie. Wat een magistrale sound heeft dat apparaat! Alleen een standkachel, een afneembare trekhaak en een navi ontbreken, verder valt er niets meer te wensen.

De 4.4 liter V8 met 286pk in het vooronder is een juweel van een motor. Uitermate stil en altijd power in overvloed. Dit verfijnde stuk techniek onder de kap maakt van de 740i een reislimousine pur sang. De 5-traps automaat doet zijn werk meestal schokvrij en kan ook met de hand bediend worden. Wat mij betreft niet nodig. Slechts de sportstand gebruik ik wel eens als er flink gesprint moet worden. De auto weegt ruim 1800 kilo dus bij volgas optrekken heeft hij iets meer tijd nodig om op snelheid te komen. Gaat de toerenteller eenmaal boven de 3500 toeren dan barst het feest los en gaat de V8 grom over in een prachtige donkere brul en laat daarmee de andere kant van zijn gecultiveerde karakter zien. De boardcomputer geeft dan uiteraard astronomische verbruikswaarden aan. En dat is meteen het grootste nadeel van deze bolide: hij zuipt als een tempelier. De 323i lustte best een slok maar was een bijna geheelonthouder vergeleken bij het drinkgelag dat deze V8 aanlegt. Zoevend met 140/160 km/u over de autoroute kom je best keurig uit met 1 op 9,5. Zodra Heinrich in de stad is zet ie het echter op een zuipen: krap 1 op 6. Ik kan gemiddeld elke 500km weer 70 liter drank gaan halen. Maar ik vrees dat zelfs de Jellinek 'm niet van zijn drankverslaving af zal kunnen helpen. Ik wist waar ik aan begon en vergeef 'm z'n slechte gewoonte.

Het comfort van het donkerrode slagschip is fantastisch. De V8 produceert tot op hoge snelheid verbluffend weinig geluid en ook het windgeruis is zeer beperkt. De in alle richtingen electrisch bedienbare comfortstoelen zijn helemaal top, mede vanwege het feit dat je de hellingshoek van de rugleuning op schouderhoogte apart kan aanpassen. Zelfs de hoofdsteunen verstel je geheel elektriek. De vering is comfortabel: soepel maar zeker niet soft. En dat is meteen de grote verrassing voor mij: hij ligt in lange snelwegbochten veel lekkerder dan de 323i en helt daarbij minder over. Het agiele weggedrag van de 323i heeft de 740i uiteraard niet, maar je kan er een verbazend strak potje mee hoeken.

Sturen gaat in de Siebener erg aangenaam: licht maar toch met veel gevoel laat de auto zich zeer precies dirigeren. Het lederen multifuncionele stuur is axiaal en verticaal te verstellen en draagt mede bij aan de perfecte zitpositie. Het prachtige nineties BMW dash is gedeeltelijk met leer afgezet en is een orgastisch genot voor knopjesfetisjisten. Op de middenconsole knoppen voor o.a. PDC, AST, links/rechts gescheiden instelbare airco, de o zo leuke eletrisch bedienbare Sonnenrollo voor de achterruit en natuurlijk een batterij audiobedieningsknoppen met bijbehorende digitale schermpjes. En geheel in BMW traditie vertonen 3 van de 7 aanwezige schermen helaas pixeluitval. Reparatie kost 150 euries per stuk.

De ruimte in het interieur is uiterst royaal. Bij de 323i waren de beperkte ruimte voorin (ik ben 1.90) samen met de slechte stoelen de belangrijkste reden om afscheid te nemen. Claustrofobie zal je niet krijgen in BMW's nummer Zeven. Zowel voor- als achterin zit je als de spreekwoordelijke vorst. De kofferbak slikt een heleboel liters en het deksel sluit zichzelf electrisch. Ondanks de lengte van 5 meter kan ik de auto, met behulp van de parkeerpiepers voor en achter en de kantelende rechterbuitenspiegel bij het inschakelen van de achteruit, strak in een krappe parkeerplaats zetten. De auto is ook nog eens behoorlijk breed dus ik verlaat 'm na het inparkeren altijd met ingeklapte spiegels.

Ik kan maar tot 1 conclusie komen: de e38 is de fijnste auto waar ik ooit in heb mogen rijden. Het zal lastig worden om een opvolger te vinden die nog meer te bieden heeft. De 740i is een pure klassebak! Deze kan zeker nog heel wat kilometers aan. De BMW specialist die afgelopen week een kleine reparatie aan de auto uitvoerde vond dat ie in prima conditie is. Het enige wat me een beetje tegenvalt aan de bouwkwaliteit zijn de kraakjes die de het interieur her en der laat horen. De 323i met dezelfde kilometerstand had daar geen last van. Dat zou met een auto die nieuw 220 duizend Oudhollandse florijnen heeft gekost toch ook niet het geval mogen zijn. Andere e38's waar ik in heb gereden hadden er ook wat last van. Een smetje op het e38 blazoen?
Ik hoop hierna een een wat jonger exemplaar te kunnen aanschaffen, het liefst uit de winkel van Douwe Leitner. Voorlopig mag Heinrich blijven!

Plus:
+ topcomfort
+ erg goede prestaties
+ erg fijne rijeigenschappen
+ uiterst riante uitrusting
+ tijdloos design

Min:
- astronomisch stadsverbruik
- kraakjes in het interieur

Problemen en reparaties:

- koelwaterslang achter cilinderkop vervangen want het koelvloeistofniveau zakte nogal snel. Ik had binnen een paar dagen na het bijvullen een 2e melding op de boardcomputer. Slang kostte 16 euro maar 3 uur arbeidsloon zorgde voor een rekening van totaal 224 Euries
- rubbers reactiearmen voor zijn dit jaar aan vervanging toe.
- pixeluitval


UPDATE 4 AUGUSTUS 2009:

Heinrich is lekker naar Zuid-Frankrijk geweest. 3500 heerlijke kilometers. Met een gemiddeld verbruik van 11,2 liter per 100km. Op de snelweg 150/160, veel file gehad en zo'n 700 kilometer op binnenwegen en stadsverkeer. Vind ik erg netjes. En wat reist zo'n 740i toch fantastisch comfortabel. 1000km is een peuleschil met zo'n ding!
In St. Tropez gaf de boardcomputer aan dat de remblokken aan vervanging toe waren. Ik zag me al gouden Versace blokjes aanschaffen bij de locale BMW concessionair! Na raadpleging van BMW Specialist Van den Hengel bleek dat ik gelukkig nog 2500 kilometer kon doorrijden. Dus zijn na terugkomst de voorblokken vervangen voor ongeveer 200 Euro.

Minder fraai nieuws: in de buurt van Macon heeft het 's avonds even ijsblokjes geregend. Gevolg: op de motorkap, dak en kofferdeksel hagelschade die geschat is op zo'n 2.200 euro. En voor dat geld wordt ie niet eens gespoten......1 september wordt Heinrich weer strakgetrokken op kosten van de verzekering.

UPDATE 5 FEBRUARI 2010

De frequente bezoeken van Koning Winter heeft Heinrich tot nu goed doorstaan. Sneeuw en gladheid in combinatie met achterwielaandrijving, een automaat, 286pk en zomerbanden zijn verre van ideaal. De tractioncontrol en het ABS hebben behoorlijk hard gewerkt!Op een verlaten vers besneeuwd parkeerterrein heb ik laatst even lekker gegooid en gesmeten met de 740. Gewoon om een te weten wat er nu gebeurt bij een noodstop of uitwijkmanoeuvre. Leerzaam! Want het gaat bij lagere snelheden al gauw flink mis. Ik blijf vinden dat winterbanden weinig zinvol zijn omdat het hier normaliter bijna nooit sneeuwt. Boven de 7 graden doen zomerbanden het echt beter. Maar wie weet dat ik toch overstag ga. Met winterweer heb je ze echt nodig en zonder voel ik me minder safe. En achterwielaandrijving vind ik een echt nadeel bij gladheid. Het zou voor mij de enige een reden zijn om een A8 aan te schaffen. Een betaalbare vierwielaangedreven BMW is bijna onvindbaar.

Ondanks dat blijft het een wereldauto. Er zitten wel wat kosten aan te komen. 1 van de katalysatoren rammelt en moet vervangen worden. Bij de BMW specialist kost dat maar liefst 1200 euries maar bij Kwikfit hoef je gelukkig slechts 520 euries af te tikken. De draagrmrubbers voor moeten vervangen worden en de electrische bediening van het portierraam aan bestuurderzijde weigert dienst. Ook zit er waarschijnlijk een xenonlamp los. Als ik over een verkeersdrempel rij (en daarvan zijn er heel veel bij mij in de buurt) krijg ik soms de melding "abblendlicht prüfen" op de boardcomputer. En dan doet de rechterkoplamp het niet. Even uit en aanzetten en het probleem is opgelost. Maar er moet toch ff naar gekeken worden. Ook heeft ie een beurtje nodig. Bijna 19.000 kilometer gereden in 9 maanden. Ik ben benieuwd hoeveel ik straks aan de reparaties kwijt ben. Ik gok zo'n 1.400 euro. Tot nu toe 430 Euro uitgegeven aan eerdere reparaties. Ik heb gerekend op 150 Euro per maand aan onderhoud en daarmee kom ik uit als ik tot begin mei verder geen kosten heb. We zullen zien!

Gemiddeld verbruik: 12,9 liter per 100km.

Het rijplezier van deze überfijne bolide mag wat kosten!

Eerst op vakantie naar Thailand, en daarna naar de auto naar de garage. Kwestie van prioriteiten stellen :).

UPDATE 14 JUNI 2010

Heb de katalysator bij KwikFit laten vervangen voor totaal 560 euro. Altijd fijn: auto is zonder enig probleem door de APK! Garage heeft uitgebreid naar de rubbers van de voorophanging gekeken maar die zijn nog niet zo lang geleden vernieuwd. Ze hebben niets geks kunnen vinden. Volgens hen zou uitlijnen en balanceren het trillen op moeten lossen. Het "slaan" op dwarsrichels los je daarmee niet op. Gelukkig is het niet zo'n enorm probleem dus ik kan er wel mee leven. Binnenkort naar de bandenspecialist.

Het niet werkende portierraam bleek door een kapotte raammotor te komen. Duur grapje: 400 euries. Een slooponderdeel was vast goedkoper geweest maar had geen tijd het te regelen. APK was goedkoop dus dit is niet onoverkomelijk :). Lampenprobleem is zowaar vanzelf verdwenen.

Volgende maand maar eens een beurtje (olie is al vervangen maar er was geen tijd voor de rest). Tot nu toe bijna 1.500 euro aan onderhoud na bijna 23.000 km. Best netjes voor zo'n dikke bolide.

Heinrich blijft! Inruilen betekent een hoop flappen bijleggen en welke andere auto biedt zoveel rijplezier voor dit geld?

UPDATE 25 AUGUSTUS 2010

Ik ben bij elke rit nog steeds enorm blij met mijn 740i. Helemaal perfect is ie niet want de eerder genoemde kraakjes en rammeltjes kunnen me soms irriteren. Dat hoge verbruik neem ik nog steeds op de koop toe :). Enige zorg blijft: als ie maar niet kapot gaat want dan is de kans best aanwezig dat het een duur geintje wordt.

En wat gebeurde er 2 weken geleden: oververhitte motor op 3 kilometer van huis. De ANWB heeft geprobeerd het euvel te verhelpen maar dat lukte niet. Het overloopventiel was afgebroken. En de radiateur deed slecht zijn werk volgens de man. De auto werd afgesleept en gelukkig bleek het alleen het overloopventiel te zijn. De radiateur is niet meer 100% maar nog goed genoeg. De garage gaf de auto afgevuld met water weer mee zodat ik wat langer kan testen of ie keurig op temperatuur blijft. Koelvloeistof komt er pas over een week of 2 in als ie in de praktijk goed blijft. En dat is gelukkig het geval! Dat wordt dus geen grote kostenpost. Maar helaas heeft ook de ruitensproeierpomp het nu begeven. Is niet al te duur dus dat is niet onoverkomelijk.

Heinrich heeft sinds gisteren een groter probleem: hij loopt slecht en blijkt nu ook begonnen met roken. Mijn BMW Specialist wist meteen het probleem: een kapotte vacuumklep. En die zit op een onhandige plek en het kost een uur of 6 om te repareren. De klep zelf kost een paar tientjes maar door het arbeidsloon gaat dat een flinke rekening worden. Hopelijk blijf ik daarna voorlopig weer even verschoond van problemen. Hij is net de 213.000 km voorbij en ik wil er nog graag tot half volgend jaar in blijven rijden. Heinrich...nicht aufgeben bitte!

UPDATE 2 SEPTEMBER 2010

Vandaag de auto weer opgehaald bij BMW Specialist Van den Hengel. Heinrich loopt weer prachtig en is gestopt met roken. Kosten vielen mee: 448 euries! De ruitensproeiermotor (32,60) en de vacuumklep (58,62) zijn vervangen. Daarnaast moest ook het werk van de vorige keer en het bijbehorende ontluchtingsventiel (2,33)nog afgerekend worden. Totaal op de rekening 4,8 uur arbeidsoon à 59 euro.

UPDATE 30 NOVEMBER 2010

Heinrich heeft sinds 2 weken weer antivries in het koelsysteem. Ben ik even blij met deze vrieskou :). Er is meteen olie bijgevuld want door die kapotte vacuumklep is er ook nog aardig wat via de dubbele uitlaat in rook opgegaan. Ook heeft ie een niertransplanatie gehad. De klemmetjes waren zo slecht dat ze er bijna af vielen. Verder een kapotte achteruitrijlamp vervangen, 2 nieuwe batterijen voor de sleutels. Ik zag bij het ophalen bij de garage dat de zijstrip op het rechterachterportier opeens los zat en de garage kreeg 'm niet meer mooi op zijn plek. Hebben ze keurig gratis vervangen. Totaal 199 euries afgetikt.

In de planning: een nieuwe regelaar van de thermostaat. Motor loopt stationair af en toe onregelmatig als ie nog niet helemaal warm is. Niet ernstig en auto wordt momenteel weinig gebruikt
dus dat heeft geen haast.
En....toch maar op zoek naar een setje lichtmetaal met winterbanden. Met die sneeuw is het gewoon geen feest om die 286 pk met achterbanden in zomertrim te moeten doseren.

Verbruik volgens de boardcomputer: 13,1 liter per 100km (sinds aanschaf en over 30.000 km, waarvan 60% buiten bebouwde kom). Kan vast zuiniger maar die V8 moet af en toe gewoon brullen.

UPDATE 18 DECEMBER 2010
Heinrich heeft vorige week een setje lichtmetaal Styling 6 met 225/65R16 winterschoeisel gekregen (met dank aan Marco Hof Sportscars). En ze zijn hun aanschaf nu al waard. Een BMW zonder winterbanden komt geen hellinkje op, zelfs de lichte stijging van een viaduct was gisteren voor een 630i en een 118i al teveel. Ze kwamen gewoon niet weg. Heinrich ging zonder problemen weg in zijn 3! Wat een wereld van verschil. Qua looks had ik liever wat spannenders gehad, maar ze staan minder saai dan verwacht.

Het af en toe onregelmatig stationair lopen van de motor is helemaal verdwenen momenteel!

UPDATE 8 MEI 2011

Afgelopen week heeft Heinrich de prachtige kilometerstand van 222.222 km behaald. Vlak daarna moest hij op voor de jaarlijkse APK. En daar kwam hij glansrijk doorheen! Toch lekker, je weet maar nooit wat voor mankementen een auto kan gaan vertonen na 14 jaar en dik 2 ton achter de kiezen. Door drukte lukte het niet om tijdig mijn zomersloffen op te halen. Toen dat eindelijk gebeurd was moest ik nog even een adresje vinden waar ze de wissel konden doen. Die zat naast de garage waar de APK plaatsvond en daar liggen de wintersloffen nu ook opgeslagen. Ik wist dat deze niet helemaal top waren en dat werd bevestigd door de bandenman: ze zijn uit 1994! Bijna geen slijtage, maar wel wat aan het uitdrogen. Goed genoeg voor flink wat kilometers, maar minder comfortabel en niet zo stil. En dat klopt! Het verschil met de zomerbanden is echt heel duidelijk merkbaar: de auto rijdt veel lekkerder. Weet nog niet wat ik met dat wintersetje ga doen. De velgen zijn in uitmuntende staat dus misschien toch maar nieuw rubber? Dat zien we in oktober wel weer....

Misschien dat er een leaseauto komt en dan zal ik afscheid nemen van deze beul met 286pk. Met pijn in het hart uiteraard! Maar voorlopig blijf ik genieten, elke kilometer weer. Al een half jaar geen onkosten gehad dus dat gaat lekker. Volgende maand in ieder geval een beurtje.

UPDATE 23 oktober 2011
Geen enkel mankement gehad sinds december! Auto krijgt een afscheidsbeurt volgende week want Heinrich gaat na 2,5 jaar trouwe dienst en enorm veel rijplezier de verkoop in. Ik zal 'm missen! Maar tijden veranderen: hij wordt aan de kant gezet voor een nieuwe leaseauto. Ik heb een Mineralweiß BMW 116d Business (navi, cruise control, mistlampen, middenarmsteun) besteld met als opties: verwarmde sportstoelen, leer kleur Oyster, 16"lichtmetaal Styling 376, Hifi actief speakers, Xenon, rijcomfortpakket en PDC voor. De 116d is een enorm fijne auto, maar natuurlijk niet te vergelijken met een ruim 14 jaar ouwe dikke 7 met een 286pk sterke V8. Ik hoop dat de 116d op 2 januari klaar staat. Zodra Heinrich een nieuwe eigenaar heeft gevonden komt er een tijdelijke leasebak.

UPDATE 30 MAART
Het is zover: Heinrich is verkocht. Met een beetje pijn in het hart heb ik afscheid genomen. Hij gaat heel wat kilometers maken in het hoge Nederlandse Noorden. Niks rustig met pensioen maar hij moet gewoon aan de bak. En dat kan ie nog prima! De 116d bevalt erg goed, maar het is een heel ander type auto natuurlijk.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (34)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.