BMW 540i touring Executive (1997)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 540i touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 497.000 km |
KM-stand laatst | 423.000 km |
Mijn ervaring met deze boulide.
- 423.000 km
Nadat mijn BMW 530d (e39) 2,5 jaar een laatste kusje heeft gekregen wilde ik mijn voelsprieten een uitzetten naar een 540i e39.
Ik heb hier reviews gelezen waarbij mijn verstand zei 'niet doen' maar mijn gevoel wel. Op verkoopsites verschillende types voorbij zien komen en geboden. Reacties kreeg ik van mensen waarbij ik de druk van verkoop voelde.
Slecht bij 1 kreeg ik een uitgebreide mail en over de prijs viel weinig te twisten. Ondanks de kilometerstand van tien 423000 km.
Nadat wij een afspraak hadden gemaakt zijn wij 'hem' gaan bezichtigen. Willen jullie een proefritje maken? Zoef...... geen geroffel van een V6 maar het zware geluid van een V8, maar dan bescheiden. Bij vol opentrekken hoor je een heuse racegeluid!
Wij weer terug en kregen facturen te zien van het onderhoud van de laaatste 3 jaren. Totale kosten rond 12K! Verkocht aan ons.
Gezien de prijs hadden wij de gedachte 1 jaar met deze wolf in schaapskleren te rijden.
Nu na bijna 2,5 jaar verder is er niets aan te merken over deze bak! We zijn zelfs 75.000 km verder met meer dan 30.000 km/per jaar.
Onderhoudskosten ongeveer 1500 euries. Banden, schijven en beurten. Meer niet! Of geluk of steeds de motor rustig op themperatuur laten komen. Elke ochtend de sleutel omdraaien waarna de auto je wakker schut en zich laat horen.
Hierna luistert de auto perfect en waan je je in een echte limousine. Top 250? Zit je zo en voelt safe aan!
Luxe: We dachten alle luxe te hebben in deze auto tot we laatst een proefrit maakten in een 760i. Die is super-de-luxe maar geeft niet zon rauw geluid en gevoel als een 540. Deze is overigens meer dan luxe genoeg.
Verbruik: de eerste 3 maanden steeds de bc gereset. Laat ik het zo zeggen dat de meter sneller naar links uitsloeg dan de 530D. Nu hier aan gewend te zijn is het verbruik niet extreem hoog. 1 op 8 is makkelijk haalbaar en zelfs 1 op 9. Echt economisch rijden doe ik niet. Gewoon af en toe met een big smile achter het stuur ziten gebeurt regelmatig.
Al om al zeker geen spijt van deze fantastische wagen. Ik heb hem wel eens te koop gezet maar geen enkele reactie ontvangen. Ik rij hem binnenkort naar de half miljoen! En dat zonder exorbitante onderhoudskosten.
De rijtest met de 760 was een ervaring apart maar die laten we staan. Een rekensommetje bracht aan het licht dat de kosten dan wel erg hoog gaan worden.
Welke dan? Dat zien we wel zodra de 540 er niet meer is. Tot dan rijden we nog steeds als een vorst in een wolf met schaapskleren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.