BMW 530i High Executive (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 530i High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 70.000 km |
KM-stand laatst | 163.000 km |
Eerste maand
- 75.000 km
Eén van de laatste exemplaren uit de E60 LCI serie (oktober 2009). Een business edition II - dus alles er op en er aan; Saphir zwart-metallic lak, zwart Dakotaleder, comfortstoelen elektrisch instelbaar en verwarmd, zonneschermen achter- en zijruiten, automaat, bi-xenon enz. High executive - plus bluetooth, automatisch dimmende binnenspiegel, adaptieve bochtverlichting en dagrijverlichting. Gekocht bij een BMW dealer, met zes maanden Bovag-garantie.
Eerste 4.000 kilometer afgelegd over berg(pas)en (> 2.000 m), snelwegen (< 170 km/h), landwegen en door stad(jes). Heerlijk glijden over de weg, enorme trekkracht en ligt als een blok op/kleeft aan de weg. Enige nadeel: het standaard stuurwiel is relatief dun & hard en heeft een onaangenaam grote diameter. De auto is bepaald omvangrijk (wanneer je tien jaar in een 3 -serie hebt gereden). Maar de 5 laat zich met groot gemak rijden en voelt niet als een 'bak'. Leve de gewichtsverdeling 50/50 % over voor- en achteras! Wennen is de elektronica, die besluit - als de dynamic cruise control aan staat - in te grijpen wanneer ik een bocht (zelfs naar BMW maatstaven) te snel neem. Te snel, dan wordt de snelheid geknepen - veel te snel, dan verschijnt de melding 'slipgevaar' op het dashboard en wordt de DCC automatisch uitgeschakeld.
Gemiddeld verbruik 8,2l/100km. Vervangen onder garantie (€ 600) een drietal sensoren i.v.m. storing EGR en valvetronic (na indicatie 'verminderd motorvermogen' op dashboard).
SCM certificering van het alarmsysteem alsnog laten uitvoeren; deze noodzakelijke keuring bleek niet inbegrepen bij de koopprijs en zelfs (!) geen deel uit te maken van de aflevering door de firma Vriesendijk.
Kop eraf!
- 80.000 km
De eerste 10.000 km zitten erop. Genoeg om te veronderstellen dat ik nu 'alles weet'.
De comfortstoelen zijn werkelijk top. Alles is elektrisch en tot op de millimeter instelbaar, vanaf hoofdsteun t/m hellingshoek en lendensteun. Automatisch dimmende spiegel is bepaald een verkeersveiligheid verhogend genot.
Met de versnelling in de S (sport) stand komen alle trekkracht-duivels pas goed los. In D is het ook al een snelle wagen, maar in S heb je het gevoel, dat bij wijze van spreken - de straatstenen los raken. De windgevoeligheid lijkt hoger dan bij de 3-serie. Remmen zijn uitstekend en laten zich prima doseren, zowel bij hoge als bij lage snelheden.
Het brandstofverbruik blijft steken op 8.8 liter/100km. Niet zo gek, ik rijd nogal eens korte afstanden (< 25 km) en sta noodgedwongen wel eens in stads- en fileverkeer. Kruisend op 130 km/h haal je met gemak 7.4/100.
Merkwaardig
Motor-temperatuurmeter ontbreekt. Volgens de BMW genius een verzuim dat pas bij de 6e generatie (F10) is hersteld. De Nederlandse stem van de navigatie (Professional update 2014) heeft een zwaar zuidelijk accent met zeer zachte G. Niet algemeen beschaafd van BMW ;). Overigens blijft al het gedraai en gekantel met de iDrive controller ouderwets aanvoelen in het tijdperk van de touch screens. Ach het went, maar het blijft meer nadenken. Wellicht me toch maar gaan verdiepen in de spraaksturing?
Problemen
Direct na het starten van een steenkoude motor hobbelt hij een beetje, alsof de klepstoters nog naar een balans moeten zoeken. Na 100 meter rijden is dit verschijnsel verdwenen.
Onderhoud
Na (mijn eerste) 7.000 km een liter olie bijgevuld (5W30). Ik had het peil niet gecheckt bij aflevering.
Vier nieuwe runflats, Hankook Ventus S1 Evo2 K117 - zeer comfortabel en betrekkelijk geruisloos!
Door het oog van de naald
- 81.000 km
'Toch maar even na laten kijken, de garantie is immers bijna ten einde ..., dacht ik. Het is nog geen winter, maar de niet geheel vlekkeloze koude start - men weet maar nooit? Diagnose: alle bobines en alle brandstofinjectoren (modificatie) vervangen. Een reparatie van € 1.500 (anderhalfduizend Euro), op de valreep uitgevoerd onder volledige garantie. De dealer feliciteerde me hartelijk met mijn gelukkige besluit. Op zijn aanraden heb ik alle bougies ook gelijk (= eigenlijk voortijdig) laten vernieuwen. De materiaalkosten daarvan (€ 73) kwamen voor mijn rekening.
Winterklaar
- 84.500 km
Olie- en microfilter service, plus een wintercheck. Spanner voor aandrijfriem dynamo en Poly-V-riem vervangen - € 250. Regen-licht-zonnesensor vervangen - € 270. Alles bij elkaar voor net geen € 900 weer het heertje.
De Dunlop SP Wintersport 4D RunFlat (op originele BMW velgen -Styling 245- prachtig gereviseerd door Gebr. Van Noordwoud) rijden soepel, geruisloos en kleven aan het wegdek!
Pas bij terugkeer uit besneeuwd berggebied las ik in het instructieboekje, dat ik de DTC had moeten inschakelen. Wellicht had ik me de moeite (wel leerzaam!) van het monteren van sneeuwkettingen dan kunnen besparen.
APK en VANOS
- 96.000 km
Bij de inlaat van het VANOS systeem bleek bij het uitlezen iets niet helemaal juist te werken. Impulsgever op inlaat-nokkenas en magneetventiel vervangen. De APK en SCM keuring, plus remvloeistof vervangen en een paar kleinigheden - bij elkaar net boven € 500. (mei 2015 - bij km stand 91.500)
De auto rijdt verder als een zonnetje; op Shell V-Power racing 102 RON (Oostenrijk), zelfs accelererend als een wild beest.
Lagerlijst
- 111.000 km
Dat ik het woord 'lagerlijst' niet kende, is minder vreemd als men weet dat BMW niet bekend staat om problemen met dit onderdeel. Het begon met een dashboardmelding omtrent verstoorde werking van de EGR. Een paar dagen later, zomaar - een paar cilinders die na de koude start begonnen te hobbelen. Geen risico en terstond naar de garage. Helaas, geen van de storingen en/of melding deed zich voor. Dus, diagnoses uitvoeren, kleptiming nokkenassen controleren en beide elektromagnetische kleppen vervangen. Probleem - niet opgelost, dus de nokkenassen uitbouwen. Om een lang verhaal kort te maken, de lagerlijst van de inlaat moest worden vervangen. (kleine groeven ter hoogte van het nokkenaslager, waardoor olielekkage naar het carter, met als gevolg verminderde smering van nokkenas en vervuiling van de kleppen). Onderdelen, waaronder ook nieuwe klepdekselpakkingen € 400, arbeidsuren € 840, diagnoses en controle € 760. Ik houd mijn vingers gekruist!
Hogedrukpomp
- 112.705 km
'Verminderd motorvermogen', laat uw auto zo snel mogelijk nazien! Dat is niet leuk op je dashboard - vooral niet als je net midden in Jutland rijdt. Helaas niet alleen deze melding, maar het was echt gedaan met de trekkracht. Gelukkig was een BMW garage in Denemarken niet moeilijk te vinden en niet ver weg. De diagnose kwam snel en onverbiddelijk - hogedruk brandstofpomp onherstelbaar defect. € 1.000 materiaal, € 700 arbeidsuren, een dag wachten op het onderdeel, een dag sleutelen en alles draaide weer.
Grote beurt
- 117.000 km
Niets spannends, of vervelends. Alleen oliefilter, luchtfilter, microfilter en bougies vervangen en schone BMW (Royalty - jawel!) olie er in en karren maar. En dat voor nog geen € 700,- !
Klein onderhoud
- 129.000 km
Aircoservice, APK, keuring alarmsysteem en service remvloeistof.
Een liter motorolie bijvullen na 12.000 km en weer rijden zonder zorgen!
Anderhalve ton
- 149.000 km
Alleen maar onbekommerde kilometers. Bij deze APK en grote beurt was de enige extra kostenpost de montage van een nieuwe set ruitenwisserbladen.
Inruil
- 163.000 km
Ingeruild voor een zeven jaar jongere Bimmer uit de vijf serie. Weet zeker dat de nieuwe eigenaar veel plezier gaat beleven aan deze heerlijke auto!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.