BMW 530e xDrive Touring Business Edition Plus (2022) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 530e xDrive Touring Business Edition Plus |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 61.000 km |
KM-stand laatst | 63.500 km |
Veel beter wordt 't niet
- 61.000 km
Na 4 jaar met veel plezier in een BMW X1 25i te hebben gereden, werd het tijd voor een waardige opvolger. Deze moest minstens zo fijn rijden als de X1 en onze caravan van 1700 kilo weer met veel gemak kunnen trekken. Heel even aan een Volvo XC 60, Mazda CX 60 of Ford Kuga gedacht, maar vrouwlief wees deze resoluut van de hand. Het moest simpelweg weer een BMW worden. Het laatste model X1 echter vinden we beide niet goed geslaagd. Het dashboard is zoals bij zoveel nieuwe modellen tegenwoordig verworden tot een computerscherm, de ruimte achterin is krapper geworden en de fijne iDrive is verdwenen. Het voorlaatste model X3 vonden we beide mooi, maar zo ook de voorlaatste 5 serie touring (G31). Na verschillende dealers te hebben bezocht en de X3 en 5 serie touring met elkaar te hebben vergeleken, is het uiteindelijk een 530E Xdrive uit 2022 met de juiste opties geworden en nog met jawel; gewone knoppen om te bedienen. Vanaf de eerste rit denk ik man-oh-man, wat is dit een heerlijke rijders auto. Freude am Fahren in optima forma. Waar ik in de X1 met regelmaat een glimlach op mijn gezicht kreeg, krijg ik 'm er nu helemaal niet meer vanaf en blijf ik maar denken "veel beter wordt 't niet". Zodra ik wat meer kilometers heb gemaakt, plaats ik een update.
Eerste praktijk kilometers en een vakantietrip
- 63.500 km
Na bijna 2 maanden rijden met de 5 touring, incl. een vakantietrip met caravan, ben ik in staat om een eerste echte gebruikersreview te schrijven. Rijden met de 5 touring is telkens een heerlijke rij-ervaring. Het rijden en vooral het veercomfort, uiteraard mede door de luchtvering achter, is werkelijk fenomenaal en draagt bij aan het gevoel dat je met een auto uit het premium segment onderweg bent. Het overschakelen van elektrisch naar de verbrandingsmotor gaat nagenoeg ongemerkt. Het benzineverbruik wat veelal op de provinciale of snelweg plaatsvindt (lokaal rijd ik zoveel mogelijk elektrisch), komt gemiddeld uit op 1:16. Ook is de 5 touring een geweldige caravantrekker. Op kruissnelheid op de snelweg voel je nauwelijks dat er een caravan achter hangt en een beetje klimmen wordt met speels gemak gedaan. Enige puntje van kritiek is toch wel de beperkte actieradius van de batterij. Met hooguit zo'n 40 km. is de koek echt wel op. Ben benieuwd wat dit in de winter wordt. Kortom, veel stekkeren dus.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 5-serie Touring 530e M Sport Edition | Bowers & Wilkins | Trekhaak elektrisch | Stoel koeling
- 2024
- 7.083 km

BMW 530e Business Edition Plus | Apple Carplay / Android Auto | Harman/Kardon | Achteruitrijcamera | Parkeersensoren | Panoramadak | Head-up Display | Stuurverwarming | Stoelverwarming |
- 2021
- 137.073 km

BMW 5-serie Touring 530e High Executive M-Sport , Pano dak, HUD, Harman/Kardon, Adap. cruise,
- 2021
- 121.404 km