BMW 530d Executive (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 530d Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 253.586 km |
KM-stand laatst | 279.020 km |
Een eerste kennismaking
- 253.586 km
In de afsluiting van mijn vorige review is te lezen dat ik vrij onverwacht ben overgestapt op deze e39 530d. Ik weet dat het vaak niet in dank wordt afgenomen om hier een preview te schrijven, en zelf hou ik er ook niet van, maar toch wil ik dit feest alvast delen! Ik ga er vrijdag namelijk meteen mee op vakantie naar Kroatië voor een rondrit van 4000km zodat ik de auto prima zal leren kennen en daarna een meer gedetailleerde review kan geven.
Hoe is het dan zo ver gekomen? Ik had voor deze week een afspraak ingepland staan bij Admiraal te Oude Tonge waar ik mijn e46 ook gekocht heb. Zoals in de vorige review te lezen is een prima bedrijf met goede service en persoonlijke benadering. Daarnaast specialist in BMW en dus met alle verstand van deze auto's. Het moet gezegd worden dat de e46 mij nog steeds uitermate goed beviel, maar toch afgelopen weekend eens een kijkje genomen op de site van Admiraal watvoor "lekkers" er stond. En daar stond ie dan: een 530d executive automaat in "mijn" kleur (zilvergrijs) en met de juiste specificaties die ik eigenlijk op mijn 3serie ooit nog eens wou hebben: wortelnoten hout en xenon. Het enige wat mij enigszins tegenstond waren de hoge kilometerstand (255.000, toch weer 50.000km er op achteruit) en de leeftijd (2001, toch weer een jaartje er op achteruit). Maar goed, de auto had de opties zoals ik ze af fabriek ook zou bestellen, was in mijn kleur, had een trekhaak, een skiluik, waren er pas 6 verstuivers vervangen en ik had goede ervaringen met admiraal. Daarnaast spookte die droom om ooit nog eens een 6 cilinder te kunnen rijden door mijn hoofd.
Dus: ik op een blauwe maandag naar Admiraal getogen en ik zag de auto buiten meteen staan. Met alle informatie in m'n achterhoofd via de diverse reviews en fora (nog dank daarvoor mochten jullie dit lezen!) de auto eens grondig van buiten bekeken. Tsja en toen was ik natuurlijk meteen verkocht. Mijn oom heeft vroeger toen ik nog kind was twee e39's gehad en ook vrienden van mijn ouders hadden er 1. Ik was toen al zo onder de indruk en dit was een jongensdroom die uit kon komen!
Aangezien de auto buitenstond, was hij afgesloten. Ik naar de eigenaar gelopen om te vragen of ik even mocht kijken in het interieur wat uiteraard geen probleem was, hulde voor de persoonlijke benadering. Toen heb ik de auto gestart en het fantastische stationaire geluid van dit 6 in lijn blok is onovertroffen. Toen maar eens gaan zitten in de stoelen die ik maar zetels noem. Er is dus toch een groot verschil tussen een 3 en een 5. De auto is natuurlijk een stuk breder en het stuur ook een stuk groter. Dit leek mij wel wat! Toen weer teruggelopen naar meneer Admiraal om te vragen of ik een stukje mocht rijden, en dit was geen probleem. Op de vraag of hij nog een kopie rijbewijs wou maken (ik heb binnen de automotive gewerkt dus ik weet hoe dit gaat) antwoordde hij: "ik ken je toch?"
Toen maar eens gaan rijden. Dit was enigszins vertekend omdat de auto nog op winterbanden stond (!) wat ik overigens al had gezien. Maar hier merkte je dus het verschil: een boterzacht schakelende automaat, fantastische stoelen, een veercomfort waar je u tegen zegt (wat wil je met 225/55/16 banden) en een fantastisch motorgeluid. Toen de motor warm was maar eens gas gaan geven. In eerste instantie dacht ik: is dit het nou? Maar als je dan op de teller kijkt gaat het hard.. De beleving is gewoon veel minder. Deels door de automaat die natuurlijk de echte duw in rug die je met een handgeschakelde turbodiesel hebt wegneemt, maar ook door het rijcomfort en de goede isolatie. En daar rij je dan met een gangetje van 170 en een blik op de teller leert dat de auto nu 3000rpm draait. Oke, dan trappen we toch even de kickdown in? En vervolgens begint de auto weer te versnellen. Ja, dit leek mij wel wat. De winterbanden vonden het bij een buitentemperatuur van 25 graden wat minder, want in de bochten ging het ASC lampje aardig knipperen...
Goed, u zult begrijpen, dit leek mij wel wat en dan komt het moment van onderhandelen. Voor mezelf een "lijstje" gemaakt wat ik allemaal wilde bij aflevering. Zo werkte de airco niet voldoende (het werd bij een ingestelde temperatuur van 16graden gewoon niet koud), was er een krakend geluid links achter, stond de auto nog op die winterbanden (die ik overigens wel wou hebben), brandde er een airbaglampje etc. Mijn eerste en belangrijkste vraag was echter: kunt u zorgen dat de auto donderdag 14 juli aan het eind van de middag klaar is? Ik ga vrijdag 15 juli namelijk naar Kroatië, en daar wil ik deze auto voor hebben. Dit was lastig, want iedereen wil voor de vakantie nog gauw een beurt aan z'n auto of een nieuwe auto kopen, waar ik ook alle begrip voor heb. Wel stond er voor 13 juli een beurt ingepland bij mijn auto, en we spreken nu over 11 juli. Uiteindelijk werd deze hobbel genomen, de tijd die ingepland stond voor de e46 zouden ze gaan besteden aan het klaarmaken van de e39 mocht ik de auto kopen. Samen de punten doorgelopen die ik had en toen kwam het op de prijs aan.
Ik had voor mezelf een absolute grens gesteld qua wat ik bij wilde betalen en het openingsvoorstel zat 300 euro daarboven. Nou heb ik vind ik zelf in het verleden mezelf te vaak verleiden en dat was ik dit keer niet van plan en wanneer het boven die grens zou komen zou ik die auto echt niet kopen, omdat m'n e46 nog prima was. Toen was het "uiterste" voorstel nog steeds 200 euro boven mijn grens en begon ik heel erg te twijfelen. Een uur lang lopen ijsberen, telefonisch overleg gehad en overleg met mezelf. Het is natuurlijk te gek wanneer je als bijna afgestudeerde van 21 in een 530d rijdt, die auto gaat me al 100 euro in de maand meer kosten variabel en vast, die achterbumper moet nog gespoten worden etc. Uiteindelijk mijn uiterste (grens)voorstel gedaan aan meneer Admiraal en na wat bedenktijd van zijn zijde hebben we de deal hier op afgemaakt met zijn wijze woorden: "als jij hiermee tevreden bent, ben ik dat ook". Dit is klantenbinding waar veel dealers nog wat van kunnen leren! Overigens blijf ik ook hier in onderhoud omdat ik inmiddels verhuisd ben naar de regio Rotterdam waardoor Oude Tonge prima aan te rijden is en ik altijd gratis een leenauto krijg. Ook zijn ze altijd 's avonds geopend waardoor ook dit geen belemmering is.
Goed, een heel lang inleidend verhaal, maar wat staat er morgen dan voor de deur:
e39 530dA executive
-Xenon (altijd van gedroomd)
-PDC voor en achter (voor vind ik onzin, achter onmisbaar op een sedan)
-Skiluik (het ontbreken van een neerklapbare achterbank of skiluik heeft me aardig opgebroken bij de e46 omdat ik nogal vaak ga skiën)
-Wortelnotenhout (ook altijd van gedroomd)
-Zelfdimmende binnenspiegel (had m'n Golf ook en dat miste ik toch wel een beetje)
-Regensensor
-6-cd wisselaar
-Afneembare trekhaak (komt goed van pas, paps heeft geen auto met trekhaak meer en nu hoef ik in augustus niet meer op de motor naar Oostenrijk te rijden maar gaat het motorkarretje achter de e39)
-Volwaardig lichtmetalen reservewiel (dit moet wel een liefhebber geweest zijn!)
-Stoffen bekleding (noem mij een e39 die 200.000 of meer heeft gereden waarvan het leer nog mooi is.. Nee: alles geplooid en glad, niets voor mij)
Daarnaast krijg ik er 4 zeer goede a-merk zomerbanden bij en worden de winterbanden opgeslagen en van de winter gewisseld op de velg, dit bij inlevering van m'n huidige winterset van de e46 (overigens wel met velg, maar goed). Ook dit is weer een prima oplossing en service. Daarnaast natuurlijk ook een half jaar Bovag garantie.
Kortom: toch een beetje spannend om vrijdag meteen met de auto op weg te gaan maar ik heb er alle vertrouwen in dat dit de perfecte reisgenoot gaat worden voor mij en mijn vriendin! Kijken hoe de auto er morgen bij de aflevering bij staat maar volgens mij gaat dit helemaal goedkomen. Op de foto's ziet u 1 foto die ik bij de proefrit heb gemaakt en de rest komt nog van de site af. In Kroatië zal ik ongetwijfeld mooiere foto's kunnen maken en die zullen over een paar weken dan ook verschijnen, inclusief meer rij-indrukken!
Terug van vakantie
- 260.178 km
Ik heb de auto pas 3,5 week, maar zoals jullie zien heb ik het al gepresteerd om bijna 7000km erbij te zetten. Ik heb nu dus een aardig beeld van de auto en kan er nu meer over vertellen.
Allereerst de al aangekondigde vakantie naar Kroatië. Dit ging prima. Eerste stuk autobahn (we gingen 's morgens vroeg weg) heerlijk gereden met kruissnelheden tussen de 180 en de 190. Dan draait de motor net iets meer dan 3000 toeren en ben je dus eigenlijk niets meer dan aan het cruisen. Hoewel deze e39 overduidelijk een stuk minder sportief is dan de e46, ligt hij ook in de lange autobahnbochten prima op de weg en is er genoeg gevoel in het stuur om deze bochten met hoge snelheid te nemen. Bij dit soort omstandigheden heb ik een verbruik gescoord van 1:11, wat ik heel netjes vind en niet eens zoveel hoger is dan de e46, waarmee ik dan altijd 1:12,5 scoorde. Tweede deel van de rit was het drukker en toen kwam ik uit op 1:13. Na twee dagen in Oostenrijk doorgereden naar Zagreb, met constant 140 op de cruise control waarmee het verbruik uitkwam op 1:14. Al met al vielen deze waarden mij heel erg mee, en ik verwacht dit in acht nemend "thuis" op 1:12 uit te komen, maar daar heb ik dus nog geen ervaring mee. Genoeg over het verbruik, want dat is natuurlijk niet het belangrijkste bij een 5-serie!
De prestaties zijn natuurlijk top, net als het comfort. Zoals in mijn eerste review al aangaf vind ik deze stoelen zetels in vergelijking met de e46 en die mening onderschrijf ik nog steeds. Waar ik bij de e46 altijd stiekem aan sportstoelen dacht, vind ik deze stoelen perfect. Zo zijn we terug uit Kroatië (1400km) 's nachts gereden en ik heb het moeiteloos 11uur uitgehouden op het meubilair bij een gemiddelde snelheid van bijna 130km/u inclusief stops....
Speciale vermelding verdient wat mij betreft het audiosysteem. Ik heb nooit zo'n hoge pet op gehad van de audiosystemen van BMW. In mijn beide e46's viel het tegen, een X3 die m'n pa heeft gehad viel het tegen (en dat was nog wel een professional..?) en ook in de 1-serie van m'n moeder valt het tegen. In deze e39 vind ik het echter prima! Goede bass erin, volume kan hoog en de FM-ontvangst is prima. Het is nog steeds geen standaard Mercedes audiosysteem, maar het werkt prima. Ook hier zijn we dus weer het verschil met een 3serie.
Ook fijn zijn de xenonlampen. Vooral op donkere wegen in het buitenland heb ik er veel profijt gehad. Deze kennen we in de randstad niet, meer ik merk wel dat mensen sneller opzij gaan op de snelweg. Nu wil ik hier niet de stereotype BMW-rijder uit gaan hangen, maar het bevalt mij wel;)
Ook een leuke gadget is het elektrische zonnescherm voor de achterruit. Vooral bij de warmte in Kroatië hebben de achterpassagiers hier van genoten.
Daarnaast heeft de auto zich ook al bewezen als trekauto. Na terugkomst uit Kroatië ben ik met mijn vader opweg gegaan naar Oostenrijk om daar te gaan motorrijden. Verwend als we zijn hangen we de kar natuurlijk achter de auto en rijden we naar de Alpen toe... Dit deed de auto prima! Mijn referentie met deze aanhanger naar Oostenrijk was een Volvo S60 2.4d Geartronic, gechipt naar 198pk. Op zich zeer vergelijkbaar materiaal dus. Er is alleen één essentieel verschil: deze 5 heeft achterwielaandrijving en dat merk je. Ik ben sowieso al zeer lyrisch over dit concept, maar ook met een aanhanger bewijst het z'n meerwaarde. Natuurlijk heeft de 3liter dieselmotor geen problemen om deze bijna 1000kg zware aanhanger voort te trekken, maar het grote pluspunt is dat het zeer stabiel achter de auto lag. Gewoon meteen opschakelen naar vijfde versnelling, bergop terug naar de vierde en in combinatie met de cruise control was dit ideaal. Hierdoor hebben we constant tussen de 130 en de 140km/u kunnen rijden, waardoor het tenminste een beetje opschiet. Jammer dat je dan op sommige stukken geen vrachtwagens mag inhalen, terwijl je een 100sticker op je een aanhanger hebt en touringcars die ook die snelheid mogen rijden het wel mogen... Onder deze omstandigheden was het verbruik overigens 1:10, wat me wederom niet tegenviel.
Wel zijn er nog een aantal probleempjes die ik onder garantie ga laten oplossen. Zo trilt het stuur hevig bij stevig remmen, zit er een trilling in de auto rond de 100km/u, kraakt de auto aan de achterkant boven de 25graden buitentemperatuur, brandt het airbaglampje en slaat de cd-speler over bij een beetje hobbel in het wegdek. Allemaal niet onoverkomelijk, maar het moet wle opgelost worden.
Al met al is het een zeer comfortabele, snelle auto die toch strak genoeg is en waarmee je moeiteloos zeer lange afstanden aflegt. Toen ik vandaag thuiskwam na een rit Rotterdam-Amersfoort dacht ik "ik zou zo weer naar Kroatië kunnen rijden.." en zo is het!
Foto's
- 260.234 km
Vandaag ook even de foto's aangepast naar mijn eigen foto's. Ziet er toch beter uit.
Garantie, winterbanden, andere zaken
- 271.890 km
De E39 is still going strong! zoals jullie zien zijn er sinds de vorige update weer aardig wat kilometers bijgekomen. Dit komt ondermeer doordat ik momenteel ongeveer 800km aan woonwerk verkeer rijd.
Ik heb een foto bijgevoegd van de winterset die momenteel gemonteerd zit. Wie het niet weet ziet het niet maar de velgen zijn iets anders dan de zomerwielen. Ze zouden origineel moeten zijn, maar zowel ik als de monteur van Autobedrijf Admiraal kennen de styling niet. Misschien dat iemand hier me uit de brand kan helpen? In ieder geval is de steek en ET-waarde goed en rijdt de E39 er wat mij betreft beter op dan op de zomerbanden. Nou zijn het ook wel A-merk winterbanden (Contiwintercontact) en zijn de zomerbanden van Falken. Falken zegt mij nog steeds niets en vindt het dan ook maar zozo banden, maar goed, eerst maar eens oprijden die hap.
Voor mijn gevoel rijdt en stuurt de auto nu strakker dan voorheen maar dit kan ook goed met een aantal andere zaken te maken hebben die tijdens de winterwissel zijn opgelost / verholpen. Zo is er onder garantie een achteraskogel vervangen, is de auto uitgelijnd, en zijn voor de draagarmrubbers vervangen (wel voor eigen rekening). Daarnaast is tevens onder garantie een airbagstoring verholpen, de cd-wisselaar gerepareerd, is er een bluetooth parrot ingebouwd op een originele dashboardhouders (was nog afgesproken bij de koop) en zijn voor eigen rekening de remschijven + blokken achter en handremvoering vervangen.
Eigenlijk geen gekke dingen dus, meer dingen die je kunt verwachten bij auto's met een dergelijke leeftijd en kilometerstand.
Wel inmiddels al twee keer een liter olie bijgevuld, maar ook dat lijkt me niets geks bij deze leeftijd en kilometerstand in bijna 20.000km.
Nog steeds ook tevreden over de service van Admiraal. Mensen die echt aandacht hebben voor de auto en niet klakkeloos dingen gaan vervangen zoals dealers. Daarnaast schappelijk uurtarief en altijd gratis een leenauto.
Voor de rest blijft het iedere week 70 liter diesel erin gooien en heel veel ruitensproeiervloeistof (wat gaat dat hard met die xenonlampen). Verbruik ligt inmiddels rond de 1:12,5 bij 85% snelweggebruik. Een zuinige auto zal het nooit worden, maar dat wist ik bij de aankoop en daar hoor je me dus niet over.
Pech!
- 271.930 km
Oef.. Plaatste ik gisteren nog zo'n lyrische update, vandaag is het wel even anders. Wanneer ik op de A12 ter hoogte van Gouwe gas geef om een auto in te halen en naar links ga, ga ik wel naar links alleen het gas geven heeft geen zin. De auto blijft op 3000rpm hangen. Een hele aparte ervaring. Ik eerstvolgende afslag gepakt, motor uit en aan gezet (wie weet) maar ook dit mocht niet baten. Toch maar weer gaan rijden (ik was immers opweg naar m'n werk) maar vertrouwde het niet helemaal. Toevallig zag ik bij Bodegraven een ANWB afsleepauto rijden dus ik die man gewenkt waarop we gestopt zijn op de vluchtstrook. Hij gaf aan dat we beter door konden rijden naar een veilige parkeerplaats, zo gezegd zo gedaan. Daar heeft de vriendelijke ANWB-man een monteur opgeroepen om naar mijn auto te komen kijken.
Toen deze was aangekomen bleek ik meteen met een liefhebber te maken te hebben. Hij had zelf een e34 525tds naar de 590.000 gereden en ook nog een e46 330d touring gehad. Nu reed hij een e46 Alpina B3 touring. Daarnaast gaf hij aan dat ik de e39 absoluut moest laten chippen, was volgens hem geen probleem met deze km-stand. Niet dat ik het ga doen, maar toch leuk om met zo'n liefhebber te maken te hebben. In principe was er niets vreemd te merken, geen zwarte rook en turbo bouwde gewoon druk op alleen dus een soort van noodloop. De ANWB-monteur adviseerde om contact op te nemen met de garage waarop ik Admiraal heb gebeld. Zij zeiden dat ik zo snel mogelijk hun kant op moest komen wat ik heb gedaan.
Vervolgens kreeg ik op de snelweg meteen wél een melding, te weten fuel injection system. Hierop ben ik met 95 op de cruise control naar Oude Tonge gereden. Ze dachten dat het 1 van de brandstofpompen of verstuivers zou zijn. In ieder geval heb ik weer een leenauto mee en kon ik meteen terecht, topservice! Daarnaast heb ik nog garantie en ga ik er vanuit dat het dus allemaal opgelost wordt. Vervelend is het wel. Daarom nu de betrouwbaarheid maar even terug naar twee sterren, ondanks dat je dit soort dingen kunt tegenkomen met deze leeftijd en km-stand.
Gerepareerd
- 272.653 km
Zaterdag de E39 weer opgehaald. Een 530d schijnt drie brandstofpompen te hebben waarvan 1 in de tank, 1 onder de stoel om de druk op te voeren en 1 aan de ketting. De pomp onder de stoel is volledig onder garantie vervangen en wederom leenauto mee, alles fantastisch geregeld. We kunnen weer verder!
Te koop
- 276.043 km
Inmiddels bied ik de E39 te koop aan op zowel marktplaats als autoscout24. Mochten er geïnteresseerden zijn: zie mijn review(s): dit is een auto van een liefhebber en je zal er een goede koop mee doen.
Reden van verkoop: in verband met mijn (financiële) toekomst komt er in juni een andere auto, waarover later meer.
Voor de advertenties zie
http://auto.marktplaats.nl/bmw/537605553-bmw-e39-530da-executive-xenon-trekhaak-standkachel.html
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=cva2zhsspftl
Dat te koop verhaal is toch nog best lastig: alleen maar anonieme bieders die niets meer van zich laten horen. Mochten er mensen zijn die echt geïnteresseerd zijn in een dergelijke auto: neem contact met me op en wellicht komen we er uit over de prijs.
Verkocht
- 279.020 km
Vandaag is de E39 opgehaald. Het is een fantastische periode geweest van bijna een jaar maar ook een hele dure. Maar goed, dat wist ik van tevoren.
Blijft over dat dit een superauto is geweest, heel comfortabel, heerlijke motor en alles erop en eraan. Ik zal m missen.
Opvolger wordt 2007 Opel Astra 1.7cdti wagon. Totaal niet spannend in vergelijking met deze fantastische E39, maar gaat een hoop geld schelen. Ik ben benieuwd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.