BMW 525d touring Executive (2001) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | 525d touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 334.000 km |
KM-stand laatst | 370.000 km |
De BMW
- 346.000 km
Mijn vorige auto, een Volvo 850 2.5 Estate, was en is (de auto is in de familie gebleven) een heel fijne auto, waar ik twee jaar met veel plezier in gereden heb. De ruimte, de degelijkheid en het geluid! waren grote pluspunten. Het verbruik een minpunt (1 op 8,2), maar gelukkig reed ik LPG. Een ander minpuntje vond ik de logheid van de auto. Hij is op papier best snel, maar in de praktijk word je bij elk stoplicht ingehaald door allerlei turbodiesels. Je kunt ze met de Volvo best bijhouden, maar dan maakt de auto een geluid van jewelste. Een prachtig geluid, maar je lijkt er voor je omgeving (en passagiers) wel een hooligan door.
Daarom wilde ik eens gaan kijken naar een turbodiesel.
De eerste auto die in me opkwam was natuurlijk de V70 D5. Echter kon ik geen geschikte V70 vinden. Mijn budget liet alleen de pre-facelift-modellen toe (tot 2005) en die vind ik er vaak wat saai uitzien.
Eigenlijk had ik nooit aan een BMW gedacht. Ik vind het een heel mooi merk, met veel schitterende modellen. Toch kwam de E39 5 serie niet direct bij me op als een keuze. Het is natuurlijk ook nogal een omschakeling, van Volvo naar BMW.
Mijn 5-serie vond ik in het midden van het land bij een klein gemoedelijk garagebedrijf. Op het eerste gezicht een eerlijke auto, met een overkomelijke kilometerstand. Als Volvo-rijder kijk ik wat anders naar kilometerstanden, de 850 had bijna vijf ton gelopen. 334000 is dan verfrissend minder.
Een oudere BMW met ruim drie ton aanschaffen is natuurlijk een gok. Maar na de proefrit en een grondige inspectie van de auto durfde ik die gok wel aan. Alles was origineel (zelfs het BMW gereedschap zit er nog in), buitengewoon netjes en in goede staat. Het interieur lijkt (op één of twee krasjes na) nieuw en het exterieur is ook erg netjes.
Het rijden:
Wat is dit een fijne auto! Kan ook bijna niet misgaan natuurlijk. Een 5-serie Touring met zescilinder turbodiesel stelt natuurlijk hoge verwachtingen. Voor een toch al 14 jaar oude auto rijdt hij verrassend modern. De dieselmotor is ongelooflijk soepel, redelijk stil en verraderlijk snel. Er is natuurlijk nog de 530d, maar ik zou niet weten wat die er nog aan toe te voegen heeft. Dit is meer dan ruim voldoende.
Op de snelweg voelt 120 hetzelfde als 160. Er is geen spoor van onzekerheid met zulke snelheden. Verder is het rijden in de 5-serie verfijnd te noemen. Ik rijd weleens modernere turbodiesels, maar de E39 doet daar eigenlijk niet voor onder.
De uitrusting is ook bijzonder compleet. Menigmaal verbazende blikken gehad van passagiers.
Degelijkheid:
Een e39 is een ontzettend degelijke auto. Alles voelt echt alsof het gemaakt is voor de eeuwigheid. Er piept niets, er kraakt niets en alles (alles!) werkt nog zoals het moet werken. Het interieur, ook de achterbak, is niet krasgevoelig en lijkt na het stofzuigen wel nieuw. Dit mag je verwachten van een auto die nieuw meer dan 60.000 euro heeft gekost, maar na bijna 350.000 kilometer maakt de 5-serie die verwachtingen ruimschoots waar.
Problemen:
Een 5-serie is een dure auto, kostbaar onderhoud is dan inherent.
Als je zo'n auto koopt voor een bedrag waar je bij de fietsenzaak amper een goede elektrische fiets koopt, verwacht je een berg achterstallig onderhoud. Dit valt verrassend genoeg alles mee. Na inspectie bij de dealer zijn de remmen aan de voorzijde nu aan vervanging toe, evenals een stangetje in de achterwielophanging. Dit komt binnenkort. Wat is gebeurd:
Olieservice: 200 euro.
De auto had wat sluimerende startproblemen, die ik eerst aan een slechte accu wilde koppelen. Na controle bij de dealer bleek de nokkenas-sensor de oorzaak. Kosten: 250 euro.
De BMW dealer had een mooie set Continental-winterwielen op velg liggen voor de 5-serie. Kosten: 360 euro.
Niets ernstigs dus. Wederom bewijst de 5-serie zijn degelijkheid.
Ik heb er vertrouwen in dat dit zo zal blijven.
Kosten:
De onderhoudskosten vallen tot nu toe mee.
De maandelijkse kosten zijn wel hoog, maar dat is te verwachten. Belasting en verzekering maken samen een bedrag van rond de 250 euro.
Verbruik:
Ik heb nu ruim tienduizend kilometer met de auto gereden. Via een app houd ik het verbruik bij. De app geeft een gemiddeld verbruik van 6,95 op de 100 kilometer. 1 op 14,4.
Nog steeds betrouwbaar
- 370.000 km
Nu bij de 370.000, dat betekent dat ik intussen 36.000 kilometers met de 525d heb gereden. In 10 maanden.
De auto rijdt nog steeds fantastisch. Hij doet het altijd en verrast met nooit met rare dingen. Het lijkt wel een Toyota.
Klein probleem bij 364.000 km:
Een klein probleempje gehad met een slang van het koelsysteem, waar een scheur in bleek te zitten. Vervangen bleek wat lastig, ivm poreuze materialen. Met als resultaat dat ik nu een half nieuw koelsysteem heb. Zal wel met de leeftijd / kilometerstand te maken hebben.
De maandelijkse kosten zijn nog steeds hoog, maar ik denk dat je maar weinig 'oude' diesels zult vinden die je zo probleemloos en comfortabel 50.000 per jaar vervoeren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.