BMW 525d (2001) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 525d |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 94.000 km |
KM-stand laatst | 192.000 km |
- 145.000 km
Sinds ik een iPad heb lees ik met veel plezier de reviews van iedereen, en om die reden wil ik de mijne ook graag toevoegen. Deze E39 525d uit nov2001 is van origine Italiaans en door mijn zwager gekocht; toen de kop en er net af was; in Napels. Mijn zwager is toen voor werk naar Nederland gekomen, maar heeft er uiteindelijk hier weinig meegereden. Vanwege een verhuizing naar Azië, heb ik de auto in maagdelijke toestand in 2008 overgenomen met 94000 op de teller.
Alhoewel van huis uit Mercedes werd gereden, en mijn vrouw dit ook doet, heb ik altijd de wens gehad een keer een BMW te rijden. Dit was dan ook een mooie kans. Het interieur is voor mij luxe genoeg met twee opgroeiende kinderen. Het enige wat miste, was ingebouwde navigatie 16:9. Dit heb ik Sliedrecht laten inbouwen door Wheelsonline. Prima service en slecht ruim 1500E goedkoper dan bij de dealer.
Helaas ben ik erfelijk belast als het gaat om verzorging en onderhoud van de auto. Zeg maar gerust tegen het hysterische aan. Ben allergisch voor trillingen, geluiden, vuil en ga zo maar door. Mijn zwager had dat iets minder dus na overdracht. Grondig de claybar erover, swissvax shield erop en het interieur schoongemaakt.
Rijervaring: Er is al genoeg over de E39 te lezen en opgeschreven, de wegligging is uitstekend, hij verbruikt geen druppel olie, zelfs niet na 8 uur autobahn. Qua verbruik haal ik moeiteloos de fabrieksopgave (getankte liters teruggerekend, maar de boordcomputer geeft ietwat positiever aan), maar tussen de 1130-1200 tanken doorgaans. Dit is met airco aan, en veel snelweg gebruik, maar met files. Vermogen is voor mijn gebruik voldoende. Ik wil als er de ruimte voor is, meestal tussen de 120-140 rijden, en door Duitsland heen rond de 160-180 km/h. De top nog niet aangetikt, maar het gemak waarmee deze slee door de 200 km/h trekt, doet mij geloven dat hij met het gemak de 230 op de klok aantikt. Miswijzing op de teller is trouwens bij mij 5 km/h.
Onderhoud. Ja wat zal ik zeggen, de auto wordt dealer onderhouden en door mijn eigen hysterie ook wat teveel uitgeven. De auto heeft een volledige onderhouds historie, en kan zien dat alle ziektes die de E39 al door de vorige eigenaren zijn verholpen.
Waar liep/loop ik tegen aan:
98.000
Inbouw navigatie 16:9 2400E
Inbouw boordcomputer High 465E
102.500
Vocht achter de Halon verlichting na lange ritten door de regen. Makkelijk weg te halen door de ontuchtingsdoppen eraf te halen en een nachtje laten staan. Mij irriteert het echter, en via Wheelsonline 2 nieuwe units besteld.
Xenon units 850E
111.000
Inspectie I ong 400E
Vanaf het begin zit er een kleine motorische storing in naar mijn idee. Waar het op neerkomt is het volgende: Als de motor koud is, tot het moment waarop het water warm is. Hakkelt de motor heel lichtjes bij het optrekken, of een enkele keer bij hernemingen bij weinig gasgeven. Zodra de motor warm is, merk je van dit fenomeen niets. Maar ik vind het met name vervelend om dat ik zowel bij vertrek thuis als op werk, vrij snel de snelweg oprijd, en merk dat hij bij matig tot zwak acceleren af en toe kortstondig inhoud. Bij een constante snelheid van rond de 60-80 loopt de motor ook niet optimaal, althans zo ervaar ik het. Hieronder dan ook de opsomming van kosten om dit euvel te verhelpen, wat ik me achteraf ook had kunnen besparen, maar dat terzijde
Vacuumklep en luchtmassa meter 600E
nNokkenassensor 184E
Krukassensor 162E
Brandstoffilter 84E
Kabelstekker incl diagnose 440E
Aangezien de klacht er toen nog niet uit was, opzoek gegaan naar de specialist. Of te wel Bosch Diesel Centrum in Bussum. Hier alle injectoren laten testen en alles na laten kijken. Meneer Banis krijgt de klacht zo boven water, maar aangezien alle testen uitwijzen dat alles optimaal zo niet beter dan fabrieksopgaaf, ook de mededeling gekregen dat als het met het verbeteren van de nokkenassensor niet verbeterd het bij de karakter van de auto hoort. Voor alles in en uitbouwen, testen, proefrijden en de nokkenassensor wederom vervangen etc nogmaal 400E
De klacht was toen lange tijd ook weg, tot minimaal voelbaar. De laatste tijd 144.000 is hij wel weer merkbaar, maar laat ik het voor wat het is, met name omdat het van zeer korte duur is, en de auto voor de rest subliem rijd.
114.250
Linker voorband verliest lucht. Ventiel stuk 75E
116.600
Voorruit vervangen door schade (eigen risico) 68E
120.900
Basismodule stuk, en kan dus niet van alarm af. 380E
132.000
Inspectie I
2 Michelin Banden
APK 895E
Cardanas rubber
Kabelbreuk spiegelverstelling linksvoor 484E
142.200
Intensief reiniger reservoir rubber lekt 64E
Laat ik het zo resumeren, als ik wat minder tight ass was geweest, had ik me een hoop geld bespaard. Het reguliere onderhoud aan deze auto, vind ik persoonlijk markt conform voor een auto uit dit segment. Een geluidsklacht heb ik nog wel, en wellicht dat iemand van jullie mij verder kan helpen.
Als het regent, of de auto heeft een tijdje buiten gestaan in de regen, dan ontstaat er tijdens het rijden op de snelweg een rammelend geluid bij het voorruit. Heb alles nagekeken, er zit niets los. En ik vraag me af of het aan de water afvoer ligt, maar zie niks vreemd. De dealer kon het laatst niet reproduceren. En bij de volgende beurt wordt hij even 'volgegooid' in de wasstraat en dan een testrit. Dit fenomeen is ontstaan na het vervangen van de voorruit naar mijn idee. Ben erg benieuwd of er andere E39 rijders zijn met deze klacht.
- 157.000 km
157.000 2000 E
Inspectie II uitgevoerd en daarbij:
1 wiellager was aan vervanging toe
3 gloeibougies waren op en alle laten vervangen (het starten van de winter ging inderdaad al moeizaam)
2 telescoop armen van de achterklep hadden hun beste tijd gehad en vervangen
Met de schijven had ik toen al 75.000 gereden en op de blokken zat nog 6mm. Konden nog wel een beurt mee aldus de dealer. Maar enige weken later begon het trillen bij het remmen op hogere snelheden. De hele boel laten vervangen. Nu totaal trillingsvrij.
De klacht met de voorruit als het regende is verholpen en de auto is nu weer muisstil, de voorruit is iets hoger geplaatst. Voor de rest verwacht ik dit jaar geen kosten. Volgend voorjaar nieuwe zomer banden eronder, die zijn dan echt op, zitten er zomers onder sinds 76.000. Dus ondanks de forse kosten en dealer onderhouden kilometer vreter die nog geen druppel olie verbruikt.
Wil hem nog voor geen goud kwijt. Ben wel aan het sparen voor mijn midlife auto. Nog 2 a 3 jaar en dan gaan we eens kijken voor een F11 530d of 535i.
192.000 nieuwe auto besteld
- 192.000 km
Er staat alweer bijna 2 ton op de teller, en de auto heeft de afgelopen 30.000 geen echte problemen gekend. 1 keer moest ik stoppen op de snelweg ten gevolge van een kapotte brandstof opvoer pomp. Dit is door de ANWB verholpen. Het allermooiste van dit probleem is, dat hiermee de klacht ook verholpen was, waarnaar ik al jaren opzoek was. Voor 146 E rijdt de wagen weer als een zonnetje. Zoals al hierboven omschreven was ik al een paar jaar bezig met te sparen voor mijn midlife crisis auto. Het leek eerst een M550d touring te worden, maar uiteindelijk heb ik een paar dagen geleden een BMW X5 F15 besteld, en hoop ik hier in janauri 2014 de trotse eigenaar van te zijn.
Het was de bedoeling dat deze auto terug zou gaan naar mijn zwager, die inmiddels in Denemarken woont. Gezien de zeer goede staat wilde hij de auto dolgraag terug. Het invoeren in DK ging echter een slordige 15.000E!! kosten. Onbegrijpelijk. De komende maanden ga ik dus opzoek naar een nieuwe eigenaar voor deze dealer onderhouden E39 525d met volledige onderhouds historie, winterset etc.
Er kunnen nog tonnen op de teller, en als ik verstandig was geweest had ik dat ook gedaan, mijn midlife dicteert dit keer anders.
Na wat ervaringen met de X5 30d zal ik wederom een posting plaatsen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.