BMW 523i touring Executive (2000) #2

autoreview

BMW 523i touring Executive (2000)

Signalement

Uitvoering523i touring Executive
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf152.000 km
KM-stand laatst201.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf en eerste jaar sturen

  • 168.000 km

Hallo,

Deze review gaat over een zwarte 5 serie e39 touring 532i exe.

Een nieuwe auto: Mijn vorige auto (laguna grand tour 2002) moest een nieuwe distributie riem, grote beurt etc. De auto had bovendien een deuk (op een parkeerplaats geramd door iemand - geen briefje achtergelaten)en ik rijd niet zoveel km meer omdat ik dichterbij mijn werk ben gaan wonen dus benzine kan eigenlijk beter uit. Alle redenen om een dikke bak uit te zoeken dus.

Eisen nieuwe auto:
Vanwege geringe km's moest het dus een benzine worden.
Verder is premium een vereiste (wil wel eens weten wat dit nou inhoud - hoe het rijdt)
Er moet voldoende ruimte zijn om spulletjes en vrouw en 2 kinderen (maxi cosi's) in te vervoeren dus station.
Meer dan 4 cilinders (voordat deze motoren uitgestorven zijn)
Automaat, gewoon omdat het bij premium hoort
Budget niet al te hoog (kinderen maken toch alles kapot van binnen)
Goed gevoel bij de auto qua betrouwbaarheid / historie

Lijstje: (bj 2000-2003)
Volvo V70 "niet premium genoeg" wel goede auto
Audi A6 heeft de buurman al mooie auto - alleen de traploze automaat is niet betrouwbaar bij hoge km standen / leeftijd
Mercedes E: lijken bak met zeer veel ruimte en helaas roest problemenn
BMW 5 dit moet hem gewoon worden. goedkoop, veel keus en BMW wil ik altijd nog eens gereden hebbben

Aankoop:
Een echte BMW hoort zwart te zijn, hij moest automaat hebben, NAP en niet te veel km (boven de 200.000 km vertrouw ik die automaten niet meer zo en reparaties zijn duur). Liefst ook nog wat extra's zoals winterbanden en/of strakke lm velgen om het af te maken. Uiteindelijk een in het noorden van het land gevonden bij een particulier:

Zwarte 523 exe touring uit 2000, 1 jaar in bezit, 2de eigenaar, grote beurt net gehad, aftermarket xenon cd wisselaar, dvd speler in het dak, nieuwe winter banden onder de standaard velgen en dikke 18 inch m velgen voor de zomer banden, ook bijna nieuw.

Afspraak gemaakt voor een proefrit en keuring bij lokale BMW specialist.
Toen de BMW specialist een ritje maakte kwam er een storing: koelvloeistof bijvullen en bleek dat de radiator lek was gegaan en waren er sporen van lekkage rond de thermostaat. Verder had een draagarm te veel speling en was een van de pdc sensoren kapot. UIteindelijk nog 600e van de prijs afgeluld en alle zaken zijn gemaakt behalve de PDC voor 500e op kosten van de verkoper. Lekker deal in mijn ogen.

Rijden:
Comfort: Hij rijdt super comfortabel, weinig geluid, ook op hoge snelheid. Hij is zelfs op 18" toch nog redelijk comfortabel voor iemand die een laguna of 406 gereden heeft. Automaat bevalt goed. In D rijdt je de auto alsof het een limo is en in S en zeker met de kick down steptronic wordt je getrakteerd op een sportief geluid van de formidabel lopende en klinkende 6 cilinder. Super dus. Sturen / vermogen: Sturen doet ie goed, alhoewel het absoluut geen ragbak is in de stad / kleine bochtjes. Op de snelweg met hoge snelheid een ruime bocht is iets dat je vaker zult doen met deze auto. 170 pk voor een bijna 1600 kg zware auto is niet bijzonder veel. Mijn laguna had 130 diesel pk's (Gechiptunde 100 pk versie) en woog 1325 kg. Deze voelde je meer in de rug bij optrekken. De bmw doet het wel erg goed en doordat je het gaspedaal met regelmaat volledig intrapt, trekt ie door tot de 6000 toeren en gaat ie zeer mooi optrekken met een perfecte sound. Ach voor een volgende auto moet er meer vermogen komen, maar dit is eerst goed genoeg.
Verbruik: nou volgens de fabrieksopgave moet ie net niet 1:10 halen. In de praktijk zuipt ie bij korte ritjes in de stad 1:8 en is ie redelijk zuinig op de snelweg. In totaal is 1:10 net wel/net niet haalbaar. Mijn rijstijl is afwisselend rustig (ik heb een hekel aan hard remmen dus ga vroeg van het gas af) tot sportief als het leeg op de weg is (grens rijbewijs kwijt)

Problemen:
Een 5 serie is niet probleemvrij.
Bij aankoop vervangen 1-9-2010:
- draagarm
- radiator
- thermostaat
- totaal 500e kosten verkoper
Bij de creche 11-2010:
- Fiets van moeder gevallen tegen de beemer: 1000e schade, niet laten maken (dit was gewoon verdienen, het valt bijna niet op)
Terug van wintersport 1-2011:
- Automaat koeler lek
- wegslepen naar automaat specialist
- filter + automaat olie wissel
- totaal 1000 e (ben ik die 1000e van de schade al weer kwijt!
APK 4-2011:
- hoogte verstelling koplamp
- ABS storing: 1 sensor vervangen
- Totaal 400e
Beurt 10-2011:
- Alleen kleine beurt 100e

Kleinigheden:
- Na het vervangen van de ABS sensor grijpt de abs in bij remmen op lage snelheid. Ik vind het niet de moeite om 500e uite geven om alle sensoren rondom te vervangen dus leer er mee leven
- Pixel uitval is er ook (zoals een echte e39 betaamd). Soms komt er ook weer een pixel terug en ik vind het niet de moeite om te repareren (kost 200-250 geloof ik)

Is premium het nou waard? Een 10 (inmiddels 11) jaar oude 5er doet het in ieder geval nog zeer goed! Het rijd genot is daar en de kosten niet meer (behalve brandstof). Veel mensen vinden het een mooie auto nog steeds en ik krijg niet behoefte aan een andere of nieuwere auto.

Foto's volgen....

Afscheid

  • 201.000 km

De bmw is verkocht! Hij deed het nog goed, maar met 3 kinderen op de achterbank in zitjes blijkt de bmw te krap in de breedte. Het vastzetten van de stoeltjes in met name regenachtig weer gaf de doorslag. Dan nu maar weg. De volgende eigenaar heeft voor een paar centen een auto waar je nog veel plezier aan kan beleven.

Eind oordeel: echt een lekkere auto die na bijna 14 jaar nog niet moe of op aanvoelt. Ook qua betrouwbaarheid geen zorgen gehad. De 6 cilinder in combinatie met de automaat ga ik missen.

Nieuwe auto is een ford s-max 2.5 turbo met alles erop en eraan. Behalve automaat:-(. Super auto met 220 pk volvo motor die gehakt maakt van doorsnee mpv's, en van de bmw trouwens ook.

Wat opvalt aan de bmw in vergelijking s-max:
- erg stil, met name weinig windgeruis
- automaat heerst!
- achterwiel aandrijving is beter dan voorwiel, echt
- de cruise control bmw werkt minder prettig
- een bmw koop je om te rijden, die ford is ook voor de entertainment, veel knopjes
- bmw is veel degelijker in elkaar gezet
- ik mis het apart te openen achternaam
- bmw liegt niet over verbruikcijfers, fabrieksopgave is makkelijk te halen

Review ford volgt binnenkort wanneer ik voldoende indruk heb.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.