BMW 523i touring Executive (1998)

autoreview

BMW 523i touring Executive (1998)

Signalement

Uitvoering523i touring Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf112.000 km
KM-stand laatst239.000 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na een proefrit in de 520 touring 1994 van mijn zwager was ik aangenaam verrast door de kwaliteit van deze auto. Dit heeft ons doen besluiten zelf ook een 5-serie aan te schaffen, maar dan een nieuwere uitvoering. Dat is de 523 touring executive geworden aangeschaft eind juni 2006.

De 523 is onze eigen auto naast een lease-auto de Renault grand scenic 1.9 dci Privilege (mijn 2e Renault waar ik een boek over kan schrijven). We hebben de BMW aangeschaft omdat ik vanaf 2008 van plan ben om uitsluitend nog zakelijk in mijn lease-auto te gaan rijden. De Renault wordt in september vervangen door een nieuwe Civic 2.2i-ctdi executive waar ik na een proefrit meteen verliefd op ben geworden wat een rijdersauto.

De 523 is gekocht bij een bmw subdealer in Gorinchem en had daar 2 jaar stilgestaan. Er was een redelijke lijst van punten die verbeterd diende te worden o.a. een kleine schade op het kofferdeksel, van binnen en buiten reinigen, nieuwe banden etc. De garage heeft alle punten volledig opgelost en dat heb ik wel eens anders meegemaakt. Het is zoals gezegd een executive uitvoering met alle extra s zoals xenon en sportstoelen. Wat vanaf dag 1 opvalt is de degelijkheid van de auto als je het portier dichtgooit dan lijkt het wel een kluis wat een verschil met de Renault. De 6-cilinder is een lust voor het oor en rijdt fantastisch zowel rustig als boven de 6.000 toeren. Wat met de Renault diesel niet lukt kan wel met de 523 namelijk in de 3e versnelling een bocht nemen met +/- 25km/h door de souplesse van de motor.

Het verbruik ligt rond de 1/9,5 en dat komt doordat er nu voornamelijk kortere afstanden (20km) mee worden gereden door mijn vrouw. Ik ga af en toe bewust langere afstanden rijden en dan zie je dat de auto zuiniger wordt. Vanaf 2008 als de auto ook voor vakanties gebruikt gaat worden verwacht ik een verbruik van 1/10 wat ik zeer acceptabel vind.

Inmiddels zo’n 10.000km gereden met de auto en het blijft een genot om ermee te rijden. Ik ga zo nu en dan voor mijn plezier met de 523 een stuk rijden ondanks dat ik jaarlijks zo n 60.000km zakelijk rijd. Inmiddels is de auto voorzien van 17 inch velgen met 235 banden en dat rijdt wel iets stugger en je voelt meer oneffenheden.
Dit is niet vervelend en de auto ziet er een stuk beter uit.

Ik verwacht nog een jaar of 4 met de 523 te rijden en dat moet gezien de km-stand geen probleem zijn en dan op zoek naar een mooie gebruikte E-60 touring. Dan wel een andere kleur want dit is niet de favoriete kleur, maar tweedehands kun je niet alles hebben.

Tot slot geen spijt van de aanschaf en ik ben erg blij de auto bij een erkende garage te hebben gekocht.

Ik zal over een x-aantal kilometers de review updaten.

Update
25 september 2007 km stand 126.000

Inmiddels 4.000km met de auto gereden en deze zijn probleemloos verlopen. De problemen met de radio hebben zich niet meer voorgedaan dus ik hoop dat dit zo blijft. Navraag bij de dealer leerde dat het in ieder geval geen dure reparatie zou worden aangezien het geen radio met navigatie betreft.

De 17 inch wielen staan erg goed ze geven de auto een heel ander uiterlijk
(zie foto 1). Ik heb de auto 3D laten uitlijnen, maar ik blijf met deze maat velg en banden 235/17 af en toe trillingen in het stuur voelen meestal als je net gaat rijden. De garage had al aangegeven dat dit erg lastig blijft.

Inmiddels heeft de auto de apk goed doorstaan dus geen teleurstelling op dat vlak.

Sinds 3 weken heb ik mijn nieuwe lease-auto een (Honda Civic 2.2 cdti executive). Dit betekent dat de BMW vanaf januari 2008 ook voor prive ritten gebruikt gaat worden en dus meer kilometers gaat maken. Gezien de ervaringen van het afgelopen jaar verwacht ik daar geen problemen mee.

Het blijft een heerlijke reisauto en het geronk van de zes cilinder in lijn blijft bij doortrekken een lust voor het oor.

Update 3 november 2007.

De auto heeft inmiddels een kleine beurt gehad bij 127.000km. Omdat ik de laatste tijd een ammoniak-achtige lucht uit de uitlaat rook heeft de dealer geconstateerd dat 1 lamba-sonde kapot was. De 6 in lijn heeft per 3 cilinders een lambda-sonde en deze is vervangen kosten € 250,- incl. montage. Verder maakte het raam in het linkerachterportier bij openen een krakend geluid. Het complete mechanisme bleek vervangen te moeten worden kosten € 300,-. Verder heeft de dealer gekeken naar de radio die zo nu en dan niet werkt. Hij heeft een relais vervangen en sindsdien geen problemen meer gehad. Al met al toch totaal een rekening van € 850,-, maar verder werden er geen problemen geconstateerd dus dat is positief. Nu werkt alleen de handrem niet goed als de auto op een helling staat. Het is alleen achteruit vooruit werkt de handrem goed. Er schijnt een dubbel systeem in te zitten. Dit zal vervangen moeten worden, maar dat laat ik nog even zitten in de 1e versnnelling zetten werkt ook prima. De auto blijft verder heerlijk rijden en dat is waar het om draait.

Tot de volgende update.

PROBLEMEN

Bij 119.000km liep het koelvloeistofpeil steeds onder de norm en dit bleek veroorzaakt te worden door de pakking vam het thermostaathuis. Het huis is vervangen
(helaas na de garantie periode) en het probleem was opgelost. Kosten € 138,-

Bij 121.500km hing de auto achterover en dat bleek een lekke balg van de nivoregeling te zijn. Ik vond dit erg snel en na enige discussie met de dealer hebben we een positieve regeling getroffen. Ik de materiaalkosten en zij de uren kosten € 273,-.

Nu bij km stand 122.500km vertoont de radio af en toe kuren. Hij gaat aan, dan weer uit en dan weer aan. Als hij uit is werkt de bediening ook niet tot hij weer vanzelf aangaat. Na 10 minuten is dit over en dan functioneert hij goed hij doet dit ook niet ieder dag dus dit heeft de aandacht. Heeft er iemand ervaring met deze klacht hoor ik dit graag.

Algemeen valt de kwaliteit van de bekleding mij wat tegen voor een auto uit deze prijsklasse redelijke slijtageplekken. Verder lekt de apart te openenen achterruit af en toe een klein beetje ter hoogte van het derde remlicht. De ruit is al opnieuw afgesteld, maar afgelopen week met de hevige buien zag ik weer lichte druppelvorming.

Update na zeer lange tijd

  • 239.000 km

De laatste update is alweer een aantal jaren geleden, maar we hebben de auto nog steeds. Mijn vrouw rijdt er al jaren in met een gemiddeld kilometrage van 20k per jaar.

Ik zie dat op de foto's de auto nog op 17 inch velgen staat.
Deze heb ik al heel snel na aankoop vervangen door de originele 16 inch executive velgen omdat die echt bij deze auto horen.

Wat is er te melden eigenlijk heel weinig de auto heeft buiten de normale beurten, apk en nieuwe banden weinig problemen gegeven. Gemiddeld per jaar € 700,- aan onderhoud kwijt. De originele uitlaat zit nog steeds gemonteerd en buiten de bekende plekjes bij de voorportieren en kofferklep geen roest. Overigens blijft dit oppervlakte roest en gaat het niet rotten.

Ik heb de beglazing van de Xenon koplampen vervangen omdat deze dof waren geworden een bekend probleem.
Er was een stangetje van de automatische hoogteverstelling van de koplampen gebroken en dat is door de garage vervangen kosten ongeveer € 60,-

Natuurlijk heeft onze 5-serie ook last van pixel uitval, maar soms ook weken niet ieder geval niet zo storend dat we het laten repareren.

Wel geeft de boordcomputer de melding dat de bremsbelage niet goed zijn, maar de garage heeft alles gecheckt en alles is goed. Ook geeft de bijrijders airbag een foutmelding, maar voor een auto die 18 jaar oud is allemaal te overzien.

Tijdens de komende beurt zal het raamrubber van de voorruit vervangen moeten worden die is op. Verder moeten de schokdempers voor vervangen worden (1e keer) achter is een paar jaar geleden gebeurd.
En als laatste denk ik erover na om de Vanos te laten controleren.

De komende beurt ga ik waarschijnlijk niet bij onze huidige garage laten uitvoeren (is geen bmw specialist), maar bij Gerrit Jonker in Waardenburg zij zijn gespecialiseerd in BMW. Het zal denk ik de duurste beurt worden tot nu toe.

De auto blijft echter een genot om in te rijden en alles voelt nog goed en ziet er goed uit. In het interieur bijna geen krassen als ik dat vergelijk met mijn 1 jaar oude "Foutlander" waar het aantal krassen al niet meer te tellen is een duidelijk verschil in kwaliteit.

Het geluid van de 6-cilinder is nog steeds een genot om naar te luisteren zeker boven de 4000 toeren. Ik rijd er zelf niet vaak in, maar als ik dat wel doe gaat altijd het raam even open en het toerental boven de 4000.

Onze beamer is still going strong en hopelijk nog vele jaren.
Natuurlijk denken we wel eens na als we de wegenbelasting en het verbruik bekijken want dat is bij een dergelijk auto niet goedkoop. Als je dan echter kijkt welke kwaliteit en vooral veiligheid deze auto mijn vrouw en de kinderen biedt dan geen koektrommel voor ons. Bij inruil of verkoop levert de auto in ons huidige "milieu klimaat" ook weinig tot niks meer op denk ik.

Conclusie een fantastische auto ook met een leeftijd van 18 jaar en misschien lukt het ons wel om te zorgen dat het een echte oldtimer wordt.

Wat nieuwe foto's gemaakt met de originele executive velgen die al een paar jaar gemonteerd zijn.
Persoonlijk vind ik de voorkant vanaf de zijkant gezien het mooiste deel van de auto. De lage motorkap en de compacte spiegels vind ik persoonlijk erg mooi. De E38 7-serie vind ik een van de mooiste BMW's tot nu toe en die heeft een vergelijkbare lijn.
Een nieuwe BMW die in de buurt van de E38 komt vind ik
de nieuwe 6-serie. Deze heeft ook weer de mooie lage lijn.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.