BMW 520d Corporate Lease (2008) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | 520d Corporate Lease |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 155.000 km |
bmw 520d corporate lease
- 155.000 km
Op 13 juni kon ik mijn BMW 520 diesel corporate lease ophalen bij de dealer.
Ik had mij uitgebreid georienteerd en heb uiteindelijk een keuze gemaakt uit de Volvo S80, Audi A6, Mercedes C en de BMW 520 diesel.
De combinatie coporate lease en businessedition maakt de BMW ineens goed betaalbaar. Naast de business edition (lichtmetaal 244, parkeersensoren voor en achter, blue tooth, navigatie business) heb ik nog gekozen voor een navigatiesysteem professional, sportstoelen, electrische lendensteun, bekerhouders, zelfdimmende binnenspiegel en een neerklapbare achterbank.
De kleur is monacoblauw.
De eerste indruk van de auto is super. Hij rijdt erg strak en de kwaliteit straalt ervan af. Ook is hij erg comfortabel. Ik had in diverse autoboekjes gelezen over de standaard gemonteerde banden met noodloopeigenschap. Zij zouden erg oncomfortabel zijn. Ik merk wel dat ze af en toe flinke klappen doorgeven maar het stoort niet echt. De eerste 2 tankbeurten kwam ik uit op een gemiddelde van 1:17. Een mooie waarde, zeker als je weet dat de auto nog niet is ingereden.
Gisteravond de 2000 kilometer gepasseerd. Even de grens over gereden om te kijken hoe de auto zich gedraagt bij hogere snelheden. Wat mij opvalt is dat je echt voelt wat er onder de wielen gebeurt. Door de 17’ banden voel je alles wat er onder de auto gebeurt en zweeft hij een beetje op hogere snelheden. Boven de 200 km/h zit ik met zweet in mijn handen achter het stuur terwijl ik dat bij mijn vorige auto's niet had. Waarschlijnlijk ligt het aan de banden. Ik heb de topsnelheid nog niet uitgeprobeerd. Dat doe ik pas als de motor wat meer kilometers gemaakt heeft.
Het I drive systeem vraagt even wat studie maar ik vind het fantastisch wat je er allemaal mee kan.
Een onhandigheidje is de plaats van de hendel voor de cruisecontrol. Ik verwissel hem af en toe met de richtingaanwijzer.
Het optioneel bestelde sportstuur ziet er weliswaar mooi uit maar doordat het iets kleiner is dan het standaard stuur zit het stuurwiel net voor de lampjes van de richtingaanwijzer.
Een leuke gadget is de kofferklep die met een druk op de knop van de slautel automatisch opent. Het is mij al een paar keer overkomen dat ik de sleutel in mijn broekzak stopte en daarbij per ongeluk de kofferklep opende zonder het te weten.
KM 6000: Inmiddels ben ik wat meer vertrouwd geraakt met de auto. Het verbruik ligt op lange snelwegritten binnen Nederland op ca 1: 17. Bij stadsritten rond de 1:14
De voorkeurstoetsen blijken erg handig. Als je er goed gebruikt van maakt spaart dat een heleboel handelingen met de i-drive.
Helaas ook al wat problemen met de auto gehad. (zie onder).
KM 12.000: Net een vakantie naar Wit Rusland achter de rug. Ik heb nog nooit een auto gehad waarmee je zo moeiteloos lange afstanden aflegt als met deze BMW. In totaal heb ik 5000 kilometer afgelegd en het gemiddelde verbruik was 1: 17,8
De optioneel bestelde verstelbare lendensteun is een zegen voor mijn rug. Normaal gesproken heb ik veel last van lage rugklachten maar door deze stoelen heb ik er nauwelijks meer last van.
In Wit Rusland kost de diesel slechts 67 cent maar toen ik wilde tanken bleek het vulpistool niet in mijn tankopening te passen. Goede raad was duur. Nadat ik drie tankstations geprobeerd had en de tank steeds leger raakte heb ik de 24 uurs service van BMW Nederland gebeld. De dame aan de telefoon adviseerde mij om de dichtsbijzijnde dealer te bezoeken. Ze kon mij echter geen adres geven omdat er in Wit Rusland geen BMW dealer is. Ze zou mij terugbellen maar dat is nooit meer gebeurd. Toen mijn BMW dealer in Maastricht gebeld. De chef monteur wist mij te vertellen dat er een beveiliging tegen het tanken van een verkeerde brandstof in de vulopening zit. Als het vulpistool van het tankstation een andere maat heeft dan de
Europese standaard dan gaat de blokkering niet open. Hij adviseerde mij om de vergendelingspalletjes met twee schroevendraaiers open te drukken. Deze tip werkte goed en opgelucht kon ik de tank weer vullen. De vulpistolen in Wit Rusland zijn inderdaad een stuk kleiner dan bij ons.
36000 km
De auto rijdt lekker, heeft inmiddels zijn eerste servicebeurt gehad en staat nu op winterbanden.
De kosten van de beurt bij km stand 34000 bedragen 353 euro. Dit is inclusief BTW en inclusief een leenauto. Aangezien de auto pas na 34000 km een beurt nodig had vind ik dit een aangename prijs. Een heel ander verhaal zijn de winterbanden. Doordat er runflat banden gemonteerd zijn kwam de prijs hiervan op 1673 euro. Dit is inclusief velgen 'type 138, wisselen, opslaan, reinigen en monteren.
Toen ik de auto ging ophalen werd mij verzocht om een vervolgafspraak te maken omdat de auto ergens een beetje olie lekte en de dealer het risico niet wilde nemen dat er een ernstiger motorschade zou ontstaan..
KM 62000
Er zit een lange dikke schroef in mijn rechter achterband.
Toen ik hem verwijderde liep de band meteen leeg. Hoewel ik de runflat banden steeds oncomfortabeler ben gaan vinden komt nu het voordeel naar voren. Ik kan gewoon door blijven rijden en hoef geen reservewiel te monteren. Super!
Meteen even een afspraak bij BMW Kera in Kerkrade gemaakt. Omdat de runflats erg duur zijn en ik vanwege het comfort liever gewone banden heb heb ik gekozen voor Michelins. Omdat ik geen reservewiel heb heb ik een bandenreparatieset gekocht. Dit bestaat uit een compressor en een fles met vloeistof die je in je band kan gieten in geval van lekkage. De vloeistof zou in staat moeten zijn kleine lekkages provisorisch te dichten. Die compressor is bovendien erg handig. Ik heb er al een paar keer de voetbal van mijn zoon mee opgepompt en een luchtbed...
De nieuwe benaden lijken comfortabeler. Ik laat binnenkort ook de voorbanden vervangen door gewone banden. Ik ben benieuwd of het verschil merkbaar is. Ook hooop ik dat de auto dan stabieler op de weg ligt bij hoge snelheden.
Boven de 200 km/h zweeft de auto van links naar rechts en zit ik met zweet in de handen aan het stuur.
Een paar weken geleden heb ik een proefrit in Duitsland gemaakt met de nieuwe Merceds E Klasse en die lag ook boven de 200 km/h als een blok op de weg.
PROBLEMEN
Km 2000: Bij een nieuwe auto zijn er uiteraard nog geen problemen.
Km 2800: Er ratelt iets onder de motorkap. Terug naar de dealer die constateerde dat de kompressor van de airco kapot is. Wordt op korte termijn vervangen. Meteen even een goede test om te kijken hoe het met de service en garantie van BMW gesteld is. Eerste indruk is goed. Ik werd meteen geholpen. Omdat er een onderdeel besteld moet worden en de reparatie wat voeten in aarde heeft moet ik de auto nogmaals een dag bij de dealer brengen voor reparatie. Ik werd met spoed ingepland en er wordt vervangend vervoer geregeld.
KM 3900: Auto naar dealer gebracht om het ratelend geluid aan de airco te laten verhelpen. Ook stottert de auto af en toe flink als hij koud is en soms een heel klein beetje als hij warm is. Ik kreeg netjes vervangend vervoer van de dealer en kon ’s middags de auto weer ophalen. De problemen waren verholpen. Er is een nieuwe aircocompressor gemonteerd.
KM 6000: In mijn vorige update schreef ik dat de problemen waren verholpen. Helaas... Het rammeldend geluid was helaas weer snel terug. Blijkbaar had de dealer een verkeere diagnose gesteld. Ook het stotteren van de motor is niet verholpen. De dealer constateerde dat het rammelend geluid blijkbaar niet aan de aircocompressor lag en wil nu eerst bij BMW informeren of de klachten bekend zijn en wat er aan te doen is. Ik zal op korte termijn uitsluitsel krijgen. Ik hoop dat de dealer de problemen snel definitief weet op te lossen. De kwaliteit van BMW is niet wat ik ervan verwacht had.
KM 13000: De dealer zegt het stotterprobleem opgelost te hebben. De turbo bleek af en toe vast te hangen en daardoor schokte de auto. Er is een nieuwe turbo gemonteerd. Ook het gerammel is grotendeels verdwenen. Men was niet in staat om het euvel helemaal te verhelpen maar het is nu nauwelijks meer hoorbaar.
Ik verbaas mij er over dat BMW Keram zich hier zo gemakkelijk vanaf maakt. Ik ben de service van Toyota gewend en daar werden problemen volledig opgelost en niet half.
KM 14000: Ondanks het vervangen van de turbo is het schokken niet verdwenen. Als je met koude motor 1800 toeren rijdt (= 50 km/h) dan schokt de motor heftig. Dit duurt ca 20 seconden en dan verdwijnt het weer. Ook bij een warme motor voel je af en toe een hele lichte aarzeling als je met constante snelheid rijdt. Voor mijn gevoel is deze motor gewoon net iets te zuinig afgesteld om aan alle milieueisen te voldoen.
KM 20000: Ik ben V power diesel gaan tanken en het schokken is nagenoeg verdwenen en na een lange trip van 5000 km is ook het gerammel verdwenen.
KM 30000:
Bij de eerste beurt melding gedaan van tegenvallende verlichting. Men heeft de verlichting opnieuw afgesteld. de kosten voor het afstellen werden mij doorberekend. Raar want als een systeem dat de lampen automatisch instelt opnieuw afgesteld moet worden zou dat eigenlijk onder de garantie moeten vallen.
KM 36000
Auto gaat binnenkort weer terug naar de dealer omdat er een kleine olielekkage bij de motor is geconstateerd. De dealer kwam hier zelf mee omdat men grotere schades wil voorkomen. Het gerammel is inmiddels weer deels terug.
KM 38000
Auto gerepareerd. Er lekte olie uit de versnellingsbak naar de koppeling.
KM 60000
Auto maakt een geluid alsof er een lager kapot is.
Eerst dacht ik dat het aan de winterbanden lag maar nadat de zomerbanden er weer onder lagen bleef het geluid aanwezig. Tijdens de 60000 beurt beweerde de dealer dat het de banden waren. Bij 62000 kreeg ik een lekke band en heb ik meteen de achterbanden laten vervangen. Het geluid is er nog steeds.
KM 60000
Winterbanden verruild voor de zomerbanden. Dealer Keram komt afspraak niet helemaal na. Je betaalt 117 euro voor wisselen, opslag en verzekering en reinigen van de banden. Het reinigen heb ik maar zelf gedaan omdat de dealer dit verzuimd had.
KM 64000
Een weekje op vakantie. Onderweg naar o.a. BMW Welt in München stop ik even voor een kop koffie. Er komt dikke blauwe rook onder de motorkap vandaan.
BMW dealer Hanko in Dierdorf (D) constateert een fikse olielekkage. De auto moet worden gerepareerd. Ik krijg een huurauto mee en moet die drie dagen later terugbrengen. Vakantie moeten inkorten en nu wel erg gefrustreerd over dit duitse "kwaliteitsproduct"
Ik zie met angst en beven het einde van de garantieperiode tegemoet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.