BMW 440i xDrive Gran Coupé (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 440i xDrive Gran Coupé |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 66.500 km |
KM-stand laatst | 68.000 km |
Nieuwkomer
- 68.000 km
Onze vorige tweede wagen was een Opel Astra van 2002, die we zelf gekocht hadden in 2004 en een fantastisch betrouwbare wagen bleek, waardoor hij goedkoop bleef qua running costs. We planden deze al jaren te vervangen, maar onder andere door het uitblijven van mankementen en door het vele thuiswerk door COVID, werd dit lang uitgesteld. De eindtermijn voor de Astra werd uiteindelijk bepaald op zijn 20e verjaardag - een nieuw onderhoud en keuring zouden we niet meer doen, dus in mei 2022 moest er een vervanger zijn.
Naar het einde toe van 2021 gingen we dus op zoek. Het moest een "leuke" wagen worden met een verbrandingsmotor met wat vermogen, nu het nog kan. Daarnaast moest het ook een comfortabele wagen zijn die groot genoeg is voor ons gezin van 4, met 2 kinderen die stilaan groter worden. De zoektocht ging eerst in de richting van een Audi A5 Sportback, eentje met quattro en 2.0 TFSI (de 252PK versie). Na een testrit met een op papier leuke/mooie S-Line keerden we daar toch wat van terug - heel mooie wagen, maar reed heel bonkerig, en de motor gaf ook geen heel speciale ervaring.
Eind december op 2 dagen tijd 2 BMW's gaan rijden: een 330i en een 440i. De 330i was comfortabel, maar de aandrijflijn deed me weinig. Krachtig, maar de beleving was er niet echt.
Maar dan die 440i... Tja, glimlach van begin tot einde. Comfortabel. Ruim genoeg, mooie koffer. Heerlijke motor. De wagen was qua interieur niet helemaal wat we wilden, maar op dat ogenblik werd het wel duidelijk dat we enkel nog op zoek gingen naar een 440i Gran Coupé. HUD en open dak stonden relatief hoog op het verlanglijstje, RWD vs xDrive bleef een beetje een vraagteken en beiden bleven een mogelijkheid. En zo begonnen we maanden dagelijks autoscout24, mobile.de en de BMW premium selection sites (BE en DE) af te schuimen.
Eind februari vonden we de juiste bij een BMW dealer in Leverkusen. Een 440i xDrive van eind 2018 met 67000 kilometer op de teller, een subtiele Carbonzwarte kleur, HUD en open dak, redelijk wat M goodies (dat M stuurtje is echt wel leuk), eigenlijk helemaal zoals we hem wilden. Kregen we eerst het bericht van de dealer dat een Duitser hem kwam bekijken en waarschijnlijk zou nemen, bleek die dat om ongekende reden niet gedaan te hebben en we konden alsnog gaan rijden. Testrit was top, de wagen was in uitstekende staat (geen velgschade, lak in orde, interieur verzorgd), geen vreemde mankementen, 2 jaar Premium Selection die ook geldig was in België... Top. Verkocht!
Een weekje later teruggekeerd met een kennis om de wagen te gaan oppikken. Meteen al heel leuk natuurlijk om de wagen van Duitsland naar België te rijden, de gretigheid ook op de autosnelweg viel direct op. De Importprocedure verliep vlot, en anderhalve week later was de wagen ingeschreven in België.
De wagen rijdt fantastisch. De xDrive is natuurlijk wat minder speels dan de RWD, maar dat neemt de pret niet weg. Het stuurgevoel blijft leuk, grip is er met bakken. En die B58 motor, fantastisch. In Comfort laat hij zich vlot rijden, gaat hij er vlot vandoor wanneer je het wil, maar kan je ook gewoon subtiel en rustig rijden. De steeds aanwezige brom zelfs bij optrekken in lage toeren laat je nog steeds wel beseffen dat er iets leuks in ligt, maar de buren zullen niet raar kijken.
En dan zet je hem in Sport, en wordt hij helemaal wakker. Wat een beleving wanneer je dan op het gas gaat. Glimlach van oor tot oor, elke keer weer. Zet de versnellingsbak dan ook nog even in S standje, en het wordt al helemaal een hooligan. Wat mij betreft zelfs een tikje te ver voor dagelijks gebruik, hij blijft dan heel lang hangen in hoge toeren en dat hoeft eigenlijk op zich niet meer. In het dagelijks verkeer moet het mes toch niet tussen de tanden lijkt me, daar zijn betere plaatsen voor.
Naar de praktische zaken toe is het ook een topper. Hij is ruim genoeg. Hij rijdt verrassend comfortabel (veel beter dan die A5 S-Line). De koffer is natuurlijk niet op niveau van de A6 Avant die hier ook op de oprit staat, maar is op zich ook best ruim.
Wat ik ook apprecieer is de subtiele looks. Hij schreeuwt niet uit dat er toch wel wat leuks onder die motorkap zit, en ook het feit dat er geen badges op hangen achteraan (geen 440i noch xdrive aanduidingen) maken dat het zo eigenlijk wel een leuke sleeper is. De kenner zal aan de uitlaten zien dat het geen doorsnee 418i of 420i is, maar voor de rest is hij lekker understated. Top zo.
De HUD is handig (navigatie-aanwijzingen, snelheid en verkeersbordherkenning, media controls, ...). Open dak is vooral leuk bij lage snelheden - bij hogere snelheden toch wat teveel windruis. Deze heeft niet het Harman Kardon systeem maar de gewone hifi. Klinkt uiteraard niet zo goed als de B&O in de Audi, maar ook hier: klinkt best OK, en de beste audio in deze wagen is de 6 in lijn!
Samenvatting: enorm tevreden! Ja, er is genoeg sneller materiaal op de baan, zelfs in leasevorm als EV tegenwoordig, maar ach, ik geef er geen zier om. De beleving in deze is zo leuk dat ik hier nog vele jaren van ga genieten. En hij is meer dan snel genoeg :)
Op naar vele mooie jaren met deze wagen!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

VW Arteon 1.5 TSI vs. BMW 418i Gran Coupe - dubbeltest

BMW 440i Gran Coupé vs. Kia Stinger dubbeltest

Audi S5 Sportback - BMW 440i Gran Coupé - Kia Stinger

Audi S5 Sportback vs. BMW 440i Gran Coupe - Dubbeltest

Fiat 600 Jungla (1972) - Liefhebber Gezocht
