BMW 420i Gran Coupé (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 420i Gran Coupé |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 10.000 km |
Aankoop
- 1 km
Dit is dus de opvolger van mijn CLA 180 Shooting break.
Ik zal hier eerst beschrijven hoe ik tot deze auto ben gekomen.
Wat waren de eisen voor de nieuwe auto.
Een mooie kleur (liefst blauw of rood) en wederom een licht interieur (geen zwart), 4 of 5 deuren (geen break of suv), automaat, liefst iets sneller dan men vorige auto, zeker niet trager.
Normaal gezien zou de opvolger van de CLA een hyacintrode C coupé worden. (die had ik op nummer 1 staan, maar aangezien mijn zoontje nog in een autostoel zit, had men vrouw toch liever dat het minimum een 4 deurs werd. Aangezien deze afviel voor haar ben ik naar alle andere modellen gaan kijken die in het budget pasten.
De shortlist werd de volgende:
BMW 4 GranCoupé in Snapper Rocks blue
Alfa Romeo Giulia in Misano blue
Audi A5 sportback in matador rood
De andere afvaller met kort de reden:
Lexus ES (CVT automaat, na meer dan 5500 km met cvt automaat gereden te hebben op verlof, wist ik al zeker dat ik zo een type automaat niet wil hebben, dus alle modellen met cvt automaat vielen automatisch af.)
Kia Stinger (te duur voor een Kia, wat met restwaarde? hoger verbruik en taksen dan een vergelijkbare BMW, ik miste een beetje emotie en een klik bij de testrit.
Jaguar XE (achterkant niet echt geslaagd, interieur is grootste tegenvaller, verkoper kon me alleen maar een testrit met een diesel aanbieden, nam me precies ook niet echt serieus omdat ik een benzine wilde??? Nee, dit ging hem niet worden.)
VW Arteon (mooie auto, haast even duur, dan een A5, alleen veel ruimer, maar die ruimte heb ik niet nodig, dus A5 ipv Arteon)
Opel Isignia (mooie auto, ik had gevraagd voor een testrit met de nieuwe 1.6 met 200 pk. Verkoper heeft het genoteerd, ik wacht al meer dan 4 maand op een antwoord. (hij ging me snel iets laten weten)
Peugeot 508 (dat kleine stuur, en dat hij dan nog bijna even duur is dan een BMW 4, maakt dat hem direct weer geschrapt werd.)
Volvo S60 (mooie auto, alleen nog lang wachten, en weinig keus bij de S60 in vergelijk met de V60, de V60 viel me een beetje tegen, vooral de stoelen en de prijs.)
En Mercedes: de C Coupé viel af, de A sedan is toch echt een klasse kleiner dan de rest en geen mooie kleuren beschikbaar, de C sedan, vind ik iets minder.
Dan de shortlist:
De Audi A5 (qua design stond hij op nummer 1, qua interieur nog mooier dan de 4 serie. Alleen 190 pk op de voorwielen, is al te veel als het niet droog is, dsg is toch minder aangenaam dan de automaat van de BMW. Grootste minpunt: de prijs Voor de A5 met maar 150 pk was hij al even duur dan de BMW 420i. Dure opties, zeker voor sommige dingen die echt standaard hadden moeten zijn.)
Alfa Giulia: het rijden is zijn grootste pluspunt. Jammer dat je bij misano blue geen beige interieur kunt krijgen, qua prijs (aankoop) een stuk goedkoper dan de BMW en Audi. Alleen jammer dat de verplichte 18" velgen voor de looks, 1000 euro kosten, plus 400 euro voor verplichte runflat banden, plus een hogere Co2 uitstoot met als gevolg hogere taksen worden het wel heel dure 18" velgen. en wat met de restwaarde? (als particuliere koper houd ik daar toch wel een beetje rekening mee)
BMW 4 serie: na de A5 te hebben gereden, was de automaat een verademing en toen wist ik het zeker, de volgende zou een achterwielaandrijving moeten hebben (want wat rijd zo een Giulia of C coupé toch goed).
Na al die jaren vind ik de 4 GranCoupé nog steeds een van de mooiste BMW's in het gamma. De prijs was goed, de overname goed, het plaatje klopte volledig. En niet onbelangrijk, ook de favoriet van men zoontje van 3.
Foto's volgen nog.
de eerste 1000 km
- 1.000 km
Na minder dan een maand zijn we de eerste 1000 km gepasseerd. Nu kan ik al wat meer over de auto vertellen. Om het kort te stellen, reed de CLA goed, rijd dit nog beter.
De eerste 1000 km hebben me al een gevarieerd parcours gebracht met regen, sneeuw, file, stadsverkeer, autosnelweg ed waardoor ik toch al een degelijke indruk heb van de auto.
Het eerste dat opvalt, is hoe fijn het rijd met achterwielaandrijving, zelfs bij normaal gebruik. Nu, het was me bij de testritten van verschillende modellen al opgevallen dat achterwielaandrijving zo veel meer rust geeft tijdens het sturen, mede omdat je ook geen aandrijfreacties voelt in het stuur. waarom heb ik dit niet eerder gekocht? Enkel in de sneeuw is het wel een beetje meer wennen en oppassen, maar dat is maar een paar dagen per jaar, wintersportvakanties houden wij toch niet van.
Op lange afstanden merk ik wel dat de Mercedes iets comfortabeler was dan deze 420i. De 5 serie die ik ook getest heb, was ook comfortabeler.
Nu voor een sportief model met 18" velgen stoort het mij niet echt, ik weet niet of het ook iets te maken heeft met de Runflat banden? Over het algemeen voldoet de standaardophanging goed.
Over de prestaties en verbruik kan ik nog niet zo veel zeggen, omdat ik hem nog (vrij) rustig inrijd.
Momenteel staat het verbruik op de boordcomputer op 8.3 l/100 km.
Waar ik bij de CLA vermogen tekort kwam als je vlot wilt versnellen vanaf 120 km/u, dat het bij de 420i aanmerkelijk vlotter gaat, weliswaar ook geholpen door de snelle automaat die snel 1 of 2 verzetten terugschakelt.
De automaat zorgt ook voor veel rust aan boord, omdat hij zo zacht schakelt. ik heb hem nog niet op een fout kunnen betrappen.
Het feit dat de motor zeer stil is, maakt het er ook een aangename snelwegcruiser van. Bij 130 km/u draait de motor ongeveer 1900 tpm.
Momenteel heb ik enkel nog maar de comfortstand getest.
Pluspunten:
Een van de grote pluspunten van deze auto vind ik dat je de keuze hebt om de idrive te gebruiken, spraakbediening of touchscreen. Ik ben blij dat BMW hieraan nog vasthoud, tijdens het rijden is zo een draaiknop gewoon veel handiger.
Ook het feit dat je de airco per halve graad kunt instellen, ipv per graad zoals in de CLA, is veel beter. Ook qua bediening werkt de gescheiden airco beter. Zelf heb ik de verwarming niet graag op mijn voeten, mijn vrouw wel, bij de BMW kan dit verschillend, dit kon ik niet bij de CLA.
De cruisecontrol was even wennen dat de bediening op het stuur staat, maar is feitelijk super handig. Ook het feit dat als je van de cruisecontrol afgaat je een streepje ziet op de teller op welke snelheid hij stond, weet je direct terug naar welke snelheid je gaat als je op de middelste knop duwt.
Qua ruimte is het vergelijkbaar met de CLA, ietsje makkelijker en ruimer om men zoontje in zen stoeltje te zetten.
De koffer heeft ook enkele handige haken, een net, kapstokje, een stekker, verschillende lampen, samen met een achterbank die in 3 delen kan worden neergeklapt maakt het er toch een handige gezinswagen van.
Over het gebruik van navigatie en connectiviteit kan ik nog niet veel zeggen, omdat ik de auto enkel privé gebruik. Ik heb enkel navi prof genomen omdat het mooier is, en hopelijk een betere restwaarde geeft.
Minpunten
Om toch iets te noemen, het is geen zescilinder. Maar die was nieuw te duur. Voor het vermogen zou ik het toch niet kopen, enkel voor het geluid en het feit dat het een zescilinder is.
En de gespoten aanbouwdelen zouden normaal in koetswerkkleur zijn ipv zwart. Een klein foutje van BMW, maar echt stoort het me niet.
Voor de rest ben ik van plan om de auto volledig origineel te houden, vandaar ook geen logo's en geen tuning.
10000 km
- 10.000 km
In iets minder dan een half jaar toch al 10000 km gereden, wat iets meer is dan aanvankelijk gedacht. Aangezien ik met de trein ga werken rij ik weinig km's voor woon werkverkeer. Door de week rij ik voornamelijk maar korte ritten. Mede daardoor is het gemiddelde verbruik sinds aankoop nog steeds rond de 8l/100 km of 1/12.5.
Nu hebben we wel recent een korte vakantie naar Duitsland gemaakt, richting Stuttgart en München. Tijdens deze trip van iets meer dan 2000 km heb ik een verbruik gescoord van 7.5l/100 km of ong 1/13.5 en dit aan een gemiddelde snelheid van bijna 90 km/u. (de files op de laatste dag en het slechte weer deden het gemiddelde geen goed) Dit vind ik een zeer mooi verbruik, zeker omdat het is met 2 volwassen + kind en bagage. In Duitsland heb ik ook geregeld in Sport stand gereden met snelheden tot 225km/u. Op elk stukje zonder limiet ging het gas er direct op als de omstandigheden het toelieten. Het is jammer dat ik zo ver van de autobahn woon, want je voelt dat deze auto er op gebouwd is.
Het feit dat ik geen klachten heb gehad van men vrouw of kind bij snelheden van 200 en meer laat toch zien dat het een degelijke en solide auto is met een zeer goede wegligging. Ook qua windgeruis en lawaai in de auto valt het goed mee. Een gesprek voeren is nog steeds mogelijk.
Plus en minpunten na bijna 6 maand:
minpunten:
- geen goede steun voor men voet bij het rijden op cruisecontrol.
- bij lage snelheid (tussen de 10 en 20 km/u) soms een klein beetje bokkig
- iets minder comfortabel op slechte wegen die je helaas in België te veel hebt.
- start stop systeem elke keer manueel uit zetten. Soms nogal irritant dus heb ik het liever uitstaan.
Pluspunten
- Design en prachtige kleur (zeer persoonlijk) (Ik koop mijn auto's voornamelijk eerst met men ogen)
- Automaat: schakelt zeer soepel en altijd bij de les.
- Praktisch gebruiksgemak ondanks de sportieve lijnen
- Wegligging, ook bij hoge snelheden zeer stabiel
- Voldoende vermogen voor dagelijks gebruik, als ik in DE zou wonen zou ik wel een zwaardere motor kopen, ook al kom je in principe amper iets te kort.
De conclusie is dat ik nog steeds zeer tevreden ben met men aankoop.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

BMW 4-serie Coupé M440i xDrive High Executive / BMW Head-Up Display / Elektrisch verwarmde voorstoelen / Achteruitrijcamera /
- 2021
- 65.911 km

BMW 420i High Executive M Sportpakket / Head-Up Display / Schuifdak / 19"
- 2017
- 89.431 km

BMW 4-serie Coupé 430 430i High Executive M Sport Automaat / Schuif-kanteldak / Achteruitrijcamera / Sportstoelen / M Sportonderstel / Harman Kardon / LED / Head-Up / Navigatie Professional
- 2018
- 100.690 km
Lees ook

VW Arteon 1.5 TSI vs. BMW 418i Gran Coupe - dubbeltest

BMW 440i Gran Coupé vs. Kia Stinger dubbeltest

Audi S5 Sportback - BMW 440i Gran Coupé - Kia Stinger

Audi S5 Sportback vs. BMW 440i Gran Coupe - Dubbeltest

Tesla Model Y nieuwe best verkochte auto ter wereld
