Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • BMW
  • 4-serie Gran Coupé

BMW 430i Gran Coupé (2017)

autoreview

7
BMW 430i Gran Coupé (2017)
BMW 430i Gran Coupé (2017)BMW 430i Gran Coupé (2017)BMW 430i Gran Coupé (2017)BMW 430i Gran Coupé (2017)BMW 430i Gran Coupé (2017)
Ives
  • Ives4
  • Gebruikersreview
1 februari 2020 om 17:44
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering430i Gran Coupé
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand laatst65.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

430i GC

  • 65.000 km
  • 1 februari 2020

Na enkele jaren in een BMW 1 serie en een Mercedes CLA te hebben rondgereden, was het in 2017 tijd voor de aanschaf van een nieuwe rentingwagen. Omdat ik best wel positieve ervaringen met het rijgedrag van de BMW had, en wat mindere ervaringen met de makke motor in de CLA 180, besloot ik voor een 4 serie Gran Coupé te gaan met ineens een wat stevigere uitvoering: de 430i.

Ondertussen staan er na dik 2,5 jaar zo'n 65.000 km op de teller en is een gebruikersreview wel op zijn plek.

Exterieur
Auto’s zijn voor mij niet alleen om van A naar B te geraken, het oog wil ook wat. Dus koos ik voor het M-sportpakket met de knappe, optionele 19-inch velgen en de Individual kleur Tansanitblau. Ook na 2,5 jaar blijf ik het een prachtige combinatie vinden, alleen heb je wel een paar trade-off’s. Het tansanitblau heeft geweldig veel diepgang in de lak als de zon erop schijnt en de auto fris gewassen is. Alleen schijnt de zon in België niet zo vaak en de kleur wordt heel snel vuil met regen. De 19 inch velgen zijn af, maar je hoort er wel wat meer rij en rolgeluiden mee. Daarvan gesproken, dat is echt wel een minpunt aan deze BMW, er komt enorm veel geluid de cabine binnen, soms tot op het storende af. Ten slotte heb ik na aanschaf ook de M-sportuitlaat laten steken. Best kostelijk, zo’n dikke 1000€ maar je krijgt er wel een mooie sound voor terug als je in de sportstand de gas erop zet. Je zou hem bijna verwarren met een 6 cilinder. Achteraf bekeken weet ik wel niet of ik deze aankoop terug zou hebben gedaan.

Interieur.
Het interieur van de 4 GC is typisch BMW, erg herkenbaar en praktisch. Het M-sportstuur ligt lekker in de hand en is visueel ook wel een meerwaarde tov het standaard interieur. Omdat ik twijfelde over het M-interieur koos ik voor Sensatec bekleding. Na initieel enthousiasme ben ik hier na 2 jaar toch wel van over. Het lijkt erg goed op leder, maar verliest zijn kwalitatieve look relatief snel en begint wat een stug gevoel te krijgen. Als ik deze keuze opnieuw mocht maken, had ik zeker voor de stoffen M-sport bekleding gegaan. Verder is het interieur erg ruim voor z’n sportieve looks en ben ik erg fan van de (automatische) 5e deur/achterklep. Vergemakkelijkt de toegang tot de zeker ruime koffer, ben ik erg blij mee! Qua opties koos ik ook voor het digitale display (niet doen, is puur de analoge tellers op een schermpje nagemaakt, heeft nul meerwaarde), het schuifdak (ook erg beperkt in meerwaarde, kleine grootte) en de CarPlay voorbereiding. Van die laatste ben ik wel zeker tevreden, al is het maar omdat je eindelijk Waze op je digitaal display kan tonen. En dat is toch stukken beter dan de standaard GPS (die je verplicht moet bijkopen als je het grotere display wou…). Wel moet ik ondertussen zeggen dat ik het interieur gedateerd begin te vinden. Het concept van de layout/design dateert ondertussen alweer van een dikke 10 jaar geleden en je begint het eraan te zien. Als ik dan eens in de Tesla Model 3 stap, of je kijkt wat bvb zelfs Peugeot momenteel doet met z’n interieur displays, mogen ze op de interieurafdeling van BMW wel eens wat peper in hun gat krijgen.

Motor/Rijgedrag
Hier komt de 430i echt tot zijn recht. De motor is een pareltje en rijdt fantastisch. Lekkere sound, pikt erg goed op en in combinatie van de sportautomaat en de verschillende rijmodi/adaptieve ophanging kan je de auto volledig instelling naar hoe je wil rijden. Smooth in de comfort stand en wordt echt een beest als je hem in sport(plus) stand zet. Na de Mercedes voelde de 4GC echt wat als thuiskomen. Je krijgt zoveel mee van de wagen via het stuur en het onderstel, dat je jezelf echt een voelt met de auto. De adaptieve ophanging zou ik dus absoluut aanraden als optie. Ik heb nog niet met de 420i gereden, dus kan niet vergelijken hoeveel pit die al heeft, maar ook de 430i was in mijn ogen echt wel de meerprijs waard. Wel is het verbruik stevig te noemen, zit na 65000km met toch een vakantie of 2 en woon/werkverkeer dat wel wat snelweg bevat toch gemiddeld op 8,5 liter per 100km. Had toch wel op een litertje minder gerekend. Maar dan sta je als eerste aan het licht, zet je hem in sportstand en dan weet je weer waarom je verbruik aan de hoge kant zit.

Conclusie
Geheel genomen ben ik enorm blij dat ik deze 430i Gran Coupe heb gekocht. Ik stap nog altijd met een glimlach in de auto en vergeef hem absoluut zijn minpuntjes. Moest ik de keuze opnieuw maken, ik zou het zo opnieuw doen. Binnen een kleine 12 maanden wordt het tijd om aan een opvolger te gaan denken, maar ik vermoed dat het geen BMW worden. En dat heeft niets te maken met deze fijn 4, maar met de nieuwe modellen die op de markt komen. Het blijft wat hetzelfde, het elektrisch aanbod blijft achterwege en na een 7-tal jaar met BMW gereden te hebben, wil ik wel eens iets anders.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een BMW 4-serie? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de BMW 4-serie
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    BMW 418i Executive M-Sport / Alcantara / Navigatie / Parkeerhulp V+A / Stoelverwarming / Getint glas

    BMW 418i Executive M-Sport / Alcantara / Navigatie / Parkeerhulp V+A / Stoelverwarming / Getint glas

    • 2020
    • 43.582 km

    € 35.550

    BMW 430i High Executive M Sport Shadow Automaat Driving Assistant / Laserlicht

    BMW 430i High Executive M Sport Shadow Automaat Driving Assistant / Laserlicht

    • 2021
    • 4.150 km

    € 64.900

    BMW 418i High Executive, Automaat, LED, Leder, Navigatie, Schuif/kanteldak

    BMW 418i High Executive, Automaat, LED, Leder, Navigatie, Schuif/kanteldak

    • 2018
    • 118.344 km

    € 25.890

Meer BMW 4-serie occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW 4 Serie / i4 | Nieuw: M4 CSL

    283
    • 22 mei 2022

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 4-serie specificaties
  • BMW 4-serie occasions
  • BMW 4-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 4-serie tests
  • BMW 4-serie gebruikersreviews
  • BMW 4-serie index
PREMIUM
BMW 418i Gran Coupé - Volkswagen Arteon

BMW 418i Gran Coupé - Volkswagen Arteon

Voor wie een Volkswagen Passat of een BMW 3-serie te gewoontjes is, hebben Volkswagen en BMW...

Lees meer
 

BMW 4-serie reviews

  • Gebruikersreview
    BMW 440i xDrive Gran Coupé (2018)

    BMW 440i xDrive Gran Coupé (2018)

    7
    • 3 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 418i Gran Coupé M Sport Corporate Lease (2020)

    BMW 418i Gran Coupé M Sport Corporate Lease...

    13
    • 2 september 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 440i Gran Coupé (2018)

    BMW 440i Gran Coupé (2018)

    2
    • 15 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 430i Gran Coupé (2017)

    BMW 430i Gran Coupé (2017)

    7
    • 1 februari 2020
  • Gebruikersreview
    BMW 420i Gran Coupé (2019)

    BMW 420i Gran Coupé (2019)

    14
    • 14 januari 2019
  • Gebruikersreview
    BMW 420d Gran Coupé Corporate Lease Edition (2018)

    BMW 420d Gran Coupé Corporate Lease Edition...

    16
    • 25 november 2018
  • Gebruikersreview
    BMW 418i Gran Coupé (2018)

    BMW 418i Gran Coupé (2018)

    27
    • 27 oktober 2018
meer reviews
VW Arteon 1.5 TSI vs. BMW 418i Gran Coupe - dubbeltest

VW Arteon 1.5 TSI vs. BMW 418i Gran Coupe - dubbeltest

151

Wel een mooie koets maar geen dikke motor rijden? Dan is een instapversie van een Volkswagen...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    BMW M4 CSL: sterker, lichter, sneller

    BMW M4 CSL: sterker, lichter, sneller

    82
    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    BMW M4 CSL gelekt

    BMW M4 CSL gelekt

    17
    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe motorversies voor diverse BMW's

    Nieuwe motorversies voor diverse BMW's

    16
    • 18 mei 2022
  • Nieuws
    BMW M4 CSL gedeeltelijk te zien

    BMW M4 CSL gedeeltelijk te zien

    9
    • 4 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 440i xDrive Gran Coupé (2018)

    BMW 440i xDrive Gran Coupé (2018)

    7
    • 3 mei 2022
  • Nieuws
    BMW laat M4 'CSL' kort zien

    BMW laat M4 'CSL' kort zien

    6
    • 24 februari 2022
  • Nieuws
    BMW M4 naar hoger plan getild door AC Schnitzer

    BMW M4 naar hoger plan getild door AC Schnitzer

    10
    • 24 februari 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter voor Zuid-Afrikaanse markt

    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter...

    6
    • 22 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 116i (2022)

    BMW 116i (2022)

    • 22 mei 2022
  • Nieuws
    BMW M4 CSL: sterker, lichter, sneller

    BMW M4 CSL: sterker, lichter, sneller

    82
    • 20 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 320i (2016)

    BMW 320i (2016)

    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    BMW M4 CSL gelekt

    BMW M4 CSL gelekt

    17
    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 3-serie facelift zonder M, met prijzen

    BMW 3-serie facelift zonder M, met prijzen

    44
    • 18 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe motorversies voor diverse BMW's

    Nieuwe motorversies voor diverse BMW's

    16
    • 18 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden