BMW 420d Gran Coupé Corporate Lease Edition (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 420d Gran Coupé Corporate Lease Edition |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 142.212 km |
ROB (Reparatie, Onderhoud, Banden)
- 15.985 km
6 KM / 02-07-2018: Afleverbeurt (BMW de Beier te Heerenveen)
15.365 KM / 19-11-2018: Montage winterbanden (BMW de Beier te Heerenveen)
* 4 nieuwe Bridstone Blizak LM32 Run-flat 225 voor & 255 achter
* Bijvullen Ad-Blue
28.590 KM / 26-02-2019: Onderhoudsbeurt (BMW de Beier te Heerenveen)
- Olie & Filter
- Interieur filter
39.426 KM / 11-06-2019: Banden Wissel (BMW de Beier te Heerenveen)
Winterbanden -> Zomerbanden Goodyear
53.755 KM / 17-10-2019: Onderhoudsbeurt (BMW de Beier te Heerenveen)
- Olie & Filter
- Brandstoffilter
- Luchtfilter
- Interieurfilter
- Wisselen zomerbanden -> Winterbanden
82.939 KM / 07-09-2020: Onderhoudsbeurt (BMW de Beier te Heerenveen)
- Olie service
- Remblokken voor
- Remblokken achter
92.378 KM / 04-05-2021: APK / bandenwissel (BMW de Beier te Heerenveen)
- APK
- Vervangen remvloeistof
- Wisselen Winterbanden -> Zomerbanden
111.975 KM / 08-11-2021: Onderhoudsbeurt (BMW de Beier te Heerenveen)
- Olie & Filter
- Brandstoffilter
- Luchtfilter
- Ruitenwissers voor
- Interieurfilter
- Batterij afstandsbediening
- Wisselen Zomerbanden -> Winterbanden
133.609 KM / 24-06-2022: APK / bandenwissel (BMW de Beier te Heerenveen)
- APK
- Remblokken voor
- Wisselen Winterbanden -> Zomerbanden
142.207 KM / 14-09-2022: Onderhoudsbeurt (BMW de Beier te Heerenveen)
- Olie & Filter
Conclusie:
- 15.985 km
Als ik dan resumerend naar de auto kijk dan, is het na een periode van gewenning een hele fijne auto. De auto rijdt strak en voornamelijk het perfect werkende infotainmentsysteem zorgt voor veel gemak en rust tijdens het rijden, voor het comfort zou ik adviseren het sport onderstel achterwege te laten. Je merkt aan alles dat de auto tot meer in staat is dan deze bestuurder er van vraagt en dat meer vermogen eigenlijk wenselijk is. Zoals de BMW reclame zei, een auto die je nakijkt. Wat dat betreft is dat voor mij echt waar, als ik wegloop kijk ik inderdaad steevast even om en geniet van de prachtige kleur en de vorm van het model. Gezien mijn huidig gebruik zal dit de auto worden die ik het langst heb / ga hebben en dat is wat mij betreft geen straf, de kofferruimte is mooi groot en goed bruikbaar door de 5e deur ten opzichte van de 3 serie sedan, en ook achter de bestuurdersstoel is meer ruimte dan in de Volvo. Ik kijk er naar uit de 48 maanden van het leasecontract vol te maken of de 180.000 KM, zoals het
nu lijkt zal het de looptijd van het contract zijn aangezien ik in de eerste 5 maanden slechts 15.000 KM heb gereden, waar in het verleden slechts 2/3 maanden voor nodig had.
Keuze:
- 15.985 km
Februari 2018 de Volvo V60 die Ik reed had inmiddels 160.000 km gereden wat betekende dat er weer bijna een nieuwe auto uitgezocht mocht worden. Ondanks het verzoek de V60 welke 20% bijtelling had 41.840 euro met nog een jaar te verlengen wilde de leasemaatschappij de auto absoluut in 2018 terug. Aangezien er in mijn behoeftes ten opzichte van de auto het een en ander was veranderd door een wijziging van functie gaf dit wat mogelijkheden. Ruimte was bijvoorbeeld minder belangrijk en de nieuwe functie betekende meer vliegen en minder rijden.
De eisen die overbleven waren:
* Soortgelijk vermogen als de Volvo en van de werkgever moest het een diesel zijn
* Minimaal trekgewicht van 1500 KG
* Minimaal dezelfde opties als de Volvo
De zoektocht was ditmaal wat overzichtelijker, aangezien er van een lijst met voorkeursmerken en modellen gekozen moest worden. Hierdoor viel gelijk de Alfa Romeo Giulia af, ondanks dat die mijn persoonlijke voorkeur genoot.
Na bezoek aan de verschillende showrooms en wederom alle merken een kans te geven, vielen voor mij de modellen van Volkswagen al snel af omdat die mij op dit moment weinig doen, behalve de Arteon maar die stond natuurlijk weer niet in de lijst. Na ook bij Skoda gekeken te hebben voor een Superb bleek daar de 190PK diesel uit de prijslijst te gaan en om nu 55.000 euro te betalen voor een Superb ging mij te ver. Voor dat geld reed ik ook een Audi A4 of voor 2000 euro meer een Audi A5 met in beide gevallen een 190PK diesel motor en S-Tronic automaat. Natuurlijk kreeg ook de door mij zeer gewaardeerde V60 een nieuwe kans, echter kwam de nieuwe V60 te laat en liep ik dus tegen hetzelfde probleem aan als destijds met mijn Mondeo, de V90 stond niet op de leaselijst dus die viel af. Dan toch nog maar even bij BMW kijken en aldaar een 3 serie en een 4 serie bekeken en samengesteld.
Uiteindelijk ging de keuze tussen de Audi A5 Sportback en de BMW 4 serie Gran Coupe. De reden om de 4 serie te verkiezen was voornamelijk de dealer en ondersteuning. Waar ik bij Audi alleen zou kunnen proefrijden in een A5 1.4 TFSI of 200km moest gaan rijden om een 190PK 2.0 TDI moest proberen, kreeg ik bij BMW de vraag hoe lang ik wilde proefrijden, was een dag genoeg of zou ik de auto een week willen proberen. Uiteindelijk zei ik dat 1,5 uur ook genoeg was.
Dus de keuze, een BWM 4 serie Gran Coupe met een 2.0 diesel. Maar dan begint de optieslijst, aangezien BMW’s je zo goed laten merken dat je bent vergeten een aantal opties aan te vinken zou de auto zo vol mogelijk moeten waarbij voornamelijk het bedrijfsbudget niet overschreden mocht worden. Mijn privebudget waren we reeds na de proefrit in de 4 serie uit het oog verloren. Uiteindelijk is het geworden een BMW 420DA Gran Coupe High Executive M-sport corporate lease edition. (Ten tijde van bestellen was de automaat "gratis"en door de corporate lease edition werd 420D goedkoper dan de 418D) Een hele mond vol, maar met al die pakketten werd de auto goedkoper dan losse opties. Daarnaast wilde ik altijd al een BMW E36 M3 in het Estoril Blauw en laat nou net deze kleur ook op de optieslijst staan van de F36 maar dan was het M-Pakket verplicht. Keuzes…. 60.784,00 (AUW) euro later en het budget op 6 cent na gebruikt was de keuze gemaakt.
Het rijden
- 15.985 km
Op 02-07-2018 was het dan zover ik mocht de BMW ophalen en de uit de leasepool beschikbare 3 serie inleveren. Ik dacht met de 318DA High Executive M-Sport Centennial Lease al een goede ervaringen te hebben met BMW. Maar de 4 serie blijkt toch anders.
De eerste weken moest ik heel erg wennen aan het weggedrag van de 3 serie en reed ik erg zoekerig op de snelweg, de arm op de deur en 1 hand aan het stuur betekende linksaf, na precies een maand had ik het onder controle. Daarnaast wat me opviel bij de 318D was dat ik echt vermogen miste op de snelweg ten opzicht van de V60 D4, boven de 120 KM/H leek het ding wel afgeknepen en buiten adem. Ik was blij dat ik voor de 420D was gegaan.
Maar daar stond hij dan te schitteren “mijn” 4 serie met naar mijn mening fantastische Estoril Blauw met van binnen cognac kleurig leer, ik stond er bij en dacht dit is af. Nadat ik wegreed bij de dealer was ik in mijn nopjes, dit was de auto die ik met het hart had uitgezocht en niet met de portemonnee. Tuurlijk er valt altijd meer te wensen zoals een mooie 6 cilinder diesel, maar het budget was echt op.
Het rijden leek erg op de 3 serie, zeker op lagere snelheden. Maar eenmaal op de snelweg herkende ik weer mijn zoekerige rijgedrag de 4 stuurt weer aanmerkelijk scherper. In het begin vond ik dit nogal vermoeiend, maar wederom een maand verder en ook dat wende. De 420D voelde daarnaast aanmerkelijk beter bij de les dan de 318D op de snelweg, alleen de automaat leek wat hakeriger maar na nu na 15.000 KM blijkt moest die ingereden en ingespeeld raken op de bestuurder. Toch voelt de BMW ten opzichte van de Volvo aanmerkelijk minder bij de les. Al zal dat voornamelijk gevoel zijn, wat door de automaat wordt veroorzaakt, daar de Volvo een handbak had. Op de Autobahn hebben we alle auto’s ook eens uitgelaten de Volvo reed 242 KM/H op de teller en liep daar voor mijn gevoel vlot naar toe. De 318D liep echt een begrenzer in op 221 KM/H op de teller, de 420D heb ik nog niet verder gekregen dan 240KM/H het verkeer liet een nieuwe poging niet toe.
Het opvallende aan de BMW’s is wel dat het rijgedrag nogal verschilt van de Volvo, op lage snelheid merk je helemaal niets van de achterwielaandrijving, maar in een lange doordraaiende bocht merk je wel dat de voorwielen alleen hoeven te sturen en de achterwielen je de bocht door duwen. De grens ligt verder dan ik durf te bereiken op de openbare weg zeker tijdens droog en warm weer. Nu het in november wat kouder is en de wegen gladder merk ik veel verschil, waar ik bij de Volvo zelden tot nooit het traction controle / ESP lampje zag flikkeren gebeurd dit met de BMW praktisch op elke rotonde, ook nu de winterbanden gemonteerd zijn om de originele velgen. Overigens merk ik wel een duidelijk positief effect van de winterbanden onder de BMW wat betreft het willen slippen ten opzichte van de zomerbanden. Waar ik bij de Volvo de winterbanden altijd een beetje overbodig vond.
Als ik dan kijk naar het comfort van het onderstel en de stoelen, dan wint voor mij duidelijk de Volvo. Het M-sport onderstel op de BMW geeft hobbels weer op bijvoorbeeld de A6 bij Emmeloord waarvan ik het bestaan nog niet had ontdekt in mijn vorige auto’s. Maar als we dan bij Emmeloord dezelfde doordraaiende bocht in de A6 nemen van Lelystad richting Joure valt op dat de BMW harder kan dan ik durf. Het rijden was wennen maar bevalt me nu enorm.
Opties/Interieur
- 15.985 km
Voor mij persoonlijk is een slecht/matig aangeklede BMW iets waar je elke dag op geattendeerd wordt en waaraan ik me zou storen, zoals bijvoorbeeld allemaal blinde knoppen. Ik vind het stoffen interieur in een BMW vaak zo lelijk dat ik dan liever een Ford of Opel zou rijden.
Ik twijfelde persoonlijk nogal aan de kleur Estoril Blauw van buiten en Cognac leder van binnen, nergens kon ik foto’s vinden van een gelijk uitgeruste auto. Maar eenmaal in het echt ben ik overtuigd van mijn keuze. Het interieur ziet er netjes uit maar je merkt dat de 4 serie en de 3 serie al wat langer op de markt zijn, er zijn merken die het inmiddels strakker hebben gemaakt.
Je merkt aan kleine dingen overigens wel dat deze auto veel meer een Coupe lijn heeft dan de 318D hiervoor. In en uitstappen achterin gaat aanmerkelijk lastiger doordat je als het ware om het zij-ruitje heen moet stappen. Daarnaast ontbreken de handgrepen aan het plafond achter, hierdoor kan ik voor werkreizen mijn overhemden minder goed kwijt.
Waar ik voorheen redelijk tevreden was over de manier van werken van het navigatiesysteem en bediening in de Volvo en Ford hiervoor, heb ik nu ervaring met het I-Drive systeem. Wat werkt dat fantastisch, het is met de Navigatie professional zeer snel, scherp en geeft een helder scherm. De gewenning van de bediening en de ergonomie van de knoppen is perfect. Bij mij was het na een week al een automatisme. Wat ik overigens wel matig vind is de audio in de BMW. Ik heb de enkele upgrade naar HiFi actief gekozen omdat het budget gewoon op was, waar bij Volvo het volume begrensd wordt zodat de speakers niet gaan kraken is dat bij dit systeem niet het geval, ik wil niet weten hoe slecht het standaard systeem dan wel moet zijn, de Bass is voor bij dit systeem beneden de maat. Helaas voor mij had de voorloop 3 serie het Harman Kardon systeem waarmee het bloed nog net niet uit mijn oren kwam, waardoor ik helaas weet hoe goed het had kunnen zijn. Verder werkt eigenlijk alles hoe het moet zijn, en wat je ervan mag verwachten.
De BMW’s zijn voor mij de eerste auto’s met Led verlichting, hun voorgangers moesten het steeds met halogeen doen. Wat mij betreft een zeer positieve noot voor deze verlichting, de lijnen worden zeer scherp weergegeven en het zicht is uitmuntend, daarnaast is er nooit iemand die seint dat het verkeerd is afgesteld, omdat het steeds automatisch wordt bijgesteld afhankelijk van de belading, op een hobbelige weg zie je dit wel eens gebeuren dat de verlichting zo snel niet kan stellen als de auto eroverheen rijdt.
Verbruik:
- 15.985 km
Het verbruik ligt op dit moment zo op de 7,3 liter per 100 kilometer wat op zich prima is zeker gezien mijn gebruik en rijstijl. De Volvo zat op gemiddeld 6,7 l en de Ford op 6,3 l per 100 kilometer. Het verbruik is niet slecht maar het rijbereik is dat wel, de eerste tanken haalde ik nauwelijks meer dan 500 km op een tank of ik moest alweer tanken, nu de auto is ingereden ligt het rond de 700 a 750 KM waardoor ik toch aanmerkelijk vaker bij de pomp sta. Dit is wat mij betreft te wijten aan de kleine brandstof tank van 57 liter wat een gemakkelijke manier is om het gewicht van de auto op papier te verlagen. De Volvo nam 67 liter mee en de Ford daarvoor zelfs 70, combineer dat met een hoger verbruik en u zult begrijpen dat het rijbereik me tegen valt
Het einde / De opvolger
- 142.212 km
Inmiddels komt het einde voor deze BMW 4 serie Gran Coupe bij mij in zicht. De auto is eigenlijk tot het saaie aan toe betrouwbaar. Nog steeds komen er veel reacties op de auto wat vooral komt door de blauwe kleur. Al denken mensen daardoor ook dat je consequent te hard rijdt terwijl er netjes 50 op de teller staat. Het zijn dus niet louter positieve reacties.
Door Corona en het minder reizen heeft de BMW de kilometers niet gemaakt die verwacht werden. Toch heeft de auto mij wederom grote delen van Europa (Nederland, Belgie, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Italie, Luxemburg, Oostenrijk & Zwitserland) laten zien zowel zakelijk als prive.
Opvallend vind ik dat met winterbanden berg op in de sneeuw achterwiel aandrijving eigenlijk makkelijker is (Met ESP en Tractie controle aan) dan een voorwielaandrijver. Dat de 4 ook een automaat is zal daar ook zeker aan bijdragen.
In Mei van 2022 werd het tijd voor de keuze voor wederom een nieuwe auto, door een gewijzigde car policy die aanstuurt op Electrisch rijden en gezinsuitbreiding op komst is het toch weer een BMW geworden te weten een BMW 330E Touring M-Sport in ditmaal Portimao Blauw. Gezien mijn gebruik van ofwel lange internationale reizen ofwel in een straal van 10KM om huis past een plug in hybride eigenlijk het beste.
We hebben overwogen de 4-Serie er prive naast te houden voor mijn partner, echter was de afschrijving aanmerkelijk lager dan verwacht waardoor het niet interessant is om er een Diesel naast te rijden.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

BMW 4-serie Cabrio (g23) High Exe Aut./Active Cruise/Head
- 2021
- 33.347 km

BMW 4-serie M-SPORT VOLLEDER+19INCH+LED
- 2018
- 106.909 km

BMW 4-serie Cabrio 420i M-Sportpakket / LED / Leder / Navigatie / Windscherm / Sportstoelen / Chrome line / DAB / Harman-kardon sound / Alu 18 inch
- 2020
- 50.000 km
Lees ook

VW Arteon 1.5 TSI vs. BMW 418i Gran Coupe - dubbeltest

BMW 440i Gran Coupé vs. Kia Stinger dubbeltest

Audi S5 Sportback - BMW 440i Gran Coupé - Kia Stinger

Audi S5 Sportback vs. BMW 440i Gran Coupe - Dubbeltest

Toyota Yaris krijgt nieuwe sterkere hybride aandrijflijn
