AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

BMW 340i Touring M Sport Edition (2015)

autoreview

BMW 340i Touring M Sport Edition (2015)

Signalement

Uitvoering340i Touring M Sport Edition
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst1.500 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring

  • 1.500 km

Hèhè, eindelijk was het dan zover.... Op 20 augustus besteld, op 10 december geleverd. In 2016 leveren had later bij inruil wellicht weer wat gescheeld, maar al kunnen rijden was toch wel zo lekker!

Zoals te lezen is bij de review van de 330d hebben we na lang nadenken een nieuwe 340i gekocht ipv een geïmporteerde AG-auto. We gaan er lang mee doen, en hebben de auto daarom precies zo samengesteld als wij hem willen hebben, hetgeen concreet betekent dat er aardig wat opties op zitten. Ook omdat we op onze 330d al van diverse opties konden genieten. In de hoop dat iemand anders er wat aan heeft, de opties en waarom wij er voor gekozen hebben.

De kleur is Carbonschwarz. Afhankelijk hoe je het wil zien is het zwart waar wat blauw doorheen schemert, dan wel erg donker blauw. Voor de 3 Touring een special request kleur. We zagen deze kleur op een 435i GrandCoupe en vonden hem wel erg sjiek. Vandaar. De prijs was amper hoger dan de "gewone" individual kleuren.. Bekleding leer individual zwart. Interieurlijstjes langsschliff met metaalkleurige sierlijstjes. Doet het goed op de 3 LCI omdat de sierlijstjes nu doorlopen in de deuren. Beter dan zwarte sierlijstjes vind ik zelf. Van buiten rond de ramen shadowline en op het dak aluminium-dragers. Mijn idee was dat de auto daardoor wat lager en gestrekter zou ogen. Dat werkt zoals gehoopt. Mensen hebben zelfs het idee dat de auto groter is dan onze 330d.....

M Sport Edition:
2TB sporttransmissie met stuurschakeling: de automaat lijkt nog fijner te schakelen dan in onze pre-LCI 330d. Met het gaspedaal kan je erg goed sturen wanneer de bak schakelt. Daardoor zit je zonder probleem in het gebied waarin de motor goed trekt, en dat is hard! Vanwege de inrijperiode (max 4500 rpm) hebben we de sportstand nog niet geprobeerd. De schakelpaddels zijn in ieder geval erg handig. Niet voor dagelijks gebruik, maar in de bergen wil je niet zonder en het maakt het wat gemakkelijker op de motor af te remmen als je dat wil.
2VL Variable Sport Steering: de optie waar ik mij zorgen over maakte. Verplicht onderdeel van de M Sport Edition, en zeer kritisch getest in de bladen. Maar het valt 100% mee (zonder de sportstand al gebruikt te hebben). Het stuurt redelijk licht, maar wel precies. Beter dan de pre-LCI wat mij betreft. Sowieso is het stuurkarakter anders dan de pre-LCI. De auto reageert sneller en scherper op het stuur, meer kwikzilverig. Aan de ene kant fijn omdat je een BMW rijdt omdat hij goed stuurt, nietwaar. Maar met dwarswind is het ook wel een beetje onrustig.
481 sportstoelen: altijd doen. Zitten veel beter dan de standaardstoelen, breedte is instelbaar en kniesteunen uitschuifbaar.
492 opbergpakket: handig, wat netjes om spullen achter te stoppen en een systeem voor in de bagageruimte om bagage vast te zetten. Een bagagenetje voor de vloer van de bagageruimte bleek er niet bij te zitten.
494 elektrisch verwarmde voorstoelen: fijn bij koude dagen. Of een beetje koude dagen, nu we geen koude dagen hebben.
508 Park Distance Control voor/achter: als het één tik voorkomt heb je de kosten er al weer uit
552 adaptieve LED-koplampen: nieuw in de LCI. Geen klachten, mooi helder wit licht. Het meedraaien in de bochten is handig als het wat donkerder is. De grootlichtassistent ZH4 werkt goed, van Terneuzen naar Den Haag gereden met groot licht aan, en maar één keer een lichtsignaal van de andere kant. Het voortdurende regelen moet je wel van houden, ik kan mij voorstellen dat mensen de heen en weer schuivende lichtbundel onrustig vinden.
563 lichtpakket: met die leuke lampjes in de portiergrepen. Een vooruitgang in het interieur is de verlichting rond het middencluster en in de deuren. Sfeervol. En de kleur is nog steeds in te stellen in oranje of wit (mits de auto een M-pakket heeft)
5DF Active Cruise Control: als je het hebt gehad wil je niet meer zonder. In ieder geval: ik niet. Omdat de auto het afstand houden en file rijden van je overneemt is het rijden een stuk minder inspannend. Nadeel op een wat rustiger snelweg is dat de auto inhoudt als je bij inhalen iets te kort op de in te halen auto komt. Maar dat is op te lossen door de radar uit te zetten en dan is het een gewone cruisecontrol.
6AK ConnectedDrive services: hebben we voorzien van 6AM, RTTI. Lijkt goed te werken, eindelijk wordt je niet meer van de file op de snelweg de file op het onderliggende wegennet opgestuurd. Dat je vanuit huis bestemmingen of routes naar de auto kan sturen is handig.
609 Navigatiesysteem Professional: een TomTom is goedkoper, en meestal ook actueler. Maar dat het vast in de auto zit is wel erg mooi. De LCI-veranderingen lijken beperkt. Wel bijzonder zijn in EcoPRO de aanwijzingen om het gas los te laten omdat er een bocht aan komt, dat is dan weer het aardige van een geïntegreerd systeem. Merkwaardig genoeg zitten er wel nog een paar bugs in. De auto onthoudt het volume van de verkeersinformatie niet, zodat dat ieder keer weer op hoog volume door de auto schalt. En de toelichting bij files of werkzaamheden is in het Engels. Apart: als je de auto overzet naar Duits wordt het wel Duits. Zal wel een update voor komen.
704 M Sportonderstel: geen adaptief onderstel. De 330d vonden we in comfort en EcoPRO te week, de 340i wilden we dus in alle standen met sportonderstel hebben. En het scheelt geld en tzt de vervanging van dure dempers. Het blijkt een goede keuze, de auto is strak zonder hard te zijn. Prima comfort eigenlijk.
710 M Sportstuurwiel: erg fijn stuurwiel vind ik. Goede grip en lekker dik.
775 Individual hemelbekleding antraciet: brengt rust in het interieur en doet het mooi met het panoramadak

Innovation Pack (voordeel: 10% korting op de premie bij de BMW-verzekering):
3AG achteruitrijcamera: als je het hebt wil je niet meer zonder. Vooral dat je bij diagonale parkeerplaatsen om die hinderlijke bestelwagen naast je heen kan kijken bevalt goed.
430 automatisch dimmende binnen/buitenspiegels: werken goed, doen gewoon wat ze moeten doen
5AG Lane Change Warning: als je boven een bepaalde snelheid het knipperlicht aan doet en er zit een auto in de dode hoek trilt het stuur en knippert er een lampje in de spiegel. Je denkt dat kan ik zelf ook wel, maar toch al een keer heeft het systeem voorkomen dat ik te snel naar links ging. Het is wel erg aan de veilige kant afgesteld: als je op de snelweg bij het inhalen wacht tot het lampje in de spiegel uit is om weer naar rechts te gaan zit je al een eind voor die andere auto.
5DL surround view: briljant! Dankzij twee camera's onderin de spiegels nooit meer per ongeluk scheef in een vak of met een velg tegen de stoeprand. Althans: het risico wordt kleiner. Sukkeligheid is niet met technologie te compenseren.
610 BMW Head Up display: snelheid, navigatieaanwijzingen en eventuele andere meldingen in de voorruit geprojecteerd. Zorgt dat je blik meer op de weg gericht blijft. Erg prettig! Het beeld lijkt vooral voor de navigatieaanwijzingen wat mooier dan pre-LCI.
8TH Speed Limit Info: vooral handig in Duitsland waar minder portalen zijn dan in Nederland. Werkt in het algemeen goed.

En verder:
2NH M-Sportremmen: omdat we onze 330d na een ongeval weg hebben moeten doen willen we de beste remmen. En die blauwe klauwen staan hem goed.
248 stuurwielrand verwarmd: comfortoptie, en best wel lekker om te hebben zo blijkt
3AC trekhaak met elektrisch wegklapbare kogel: geen vuile handen, en het ziet er mooi uit zoals de haak te voorschijn komt en weer verdwijnt
402 glazen panoramadak: licht en lucht in het interieur
420 extra getint glas achter: om bagage minder in het zicht te hebben liggen, en ziet er met de carbonzwarte lak en shadow line raamlijsten mooi uit
459 elektrisch verstelbare voorstoelen: omdat we met z'n tweeën rijden, en zodat we altijd weer snel de juiste stand vinden als een monteur in de auto heeft gereden
488 elektrisch verstelbare lendensteun: zonder vinden onze ruggen niet fijn. Zit helaas niet in het stoelgeheugen.
5AL Active Protection: de vermoeidheidsassistent werkt redelijk en zet je in ieder geval even aan het denken. Dat de auto bij een ongeval de remmen vast zet om niet verder gecaramboleerd te worden lijkt mij ook nuttig.
5AS Driving Assistant: stuur trilt als je buiten de lijntjes dreigt te raken. Het werkt ook 's avonds nog opvallend goed, wellicht helpen de witte LED-koplampen mee. De reden om het te kopen is de city/pedestrian safety-functie waarbij de auto alvast begint te remmen als het mis dreigt te gaan. Om later niet "had ik maar" hoeven te zeggen....
5DC buitenste hoofdsteunen neerklapbaar: voor meer zicht
654 DAB-tuner: omdat er steeds meer digitale radio is, en de komende jaren zal komen
688 Harman Kardon Surround systeem: erg mooi en vol geluid, en mbv de equilizer precies naar behoefte af te stellen
en: levering zonder typeaanduiding.

Af dealer hebben we nog toegevoegd:
- Modern Line grille. Staat goed met de alu dakdragers, en een 6 cylinder BMW moet toch eigenlijk metaalkleurige spijltjes in de grille hebben :)
- M Performance remschijven voor/achter: remt nog net wat beter dan met de standaard-remmen omdat, naar ik heb begrepen, de schijven meer warmte aankunnen waardoor de ABS anders gaat regelen. Daarnaast voeren de schijven regen beter af en zijn ze wat lichter.

Wat hebben we niet genomen:
- adaptief onderstel (zie bij M-onderstel)
- Comfort Access: ik heb teveel artikelen gezien over de diefstalgevoeligheid, en gewoon met de sleutel de auto openen werkt ook prima
- verwarmde achterbank: vanwege gebrek aan passagiers aldaar
- individual leren dashboard: wel over nagedacht, maar met het contrasterende stiksel werd het druk en too much. Blij dat we het niet hebben gedaan, alleen de individual stoelbekleding (en armsteunen en deurbekleding) is prachtig.
- parkeerassistent: omdat het systeem een dusdanige veiligheidsmarge schijnt te nemen dat je het toch niet gebruikt. Inmiddels is aan de parkeerassistent toegevoegd dat de park distance control voor automatisch aangaat, dat zou best handig kunnen zijn.

Inmiddels zitten we op zo'n 1500 kilometer. De auto is minstens zo fijn als gehoopt. Net zo fijn als de 330d, maar strakker en flitsender (vanwege de LCI-aanpassingen aan onderstel en stuur) en met een heerlijk motorgeluid. De koude start is iedere keer genieten (of de buren dat ook zo zien weet ik niet), en je geeft gemakkelijk wat meer gas dan nuttig is gewoon om van het geluid te kunnen genieten. Nog nooit meegemaakt dat het leuk is als er een vrachtwagen gaat inhalen, dan kan je namelijk weer even gas geven en de motor horen :) De eerste tankbeurt was 1:13,3. Niet slecht, maar het is ons tot ca 2000 km ook nog verboden meer dan 4500 rpm te maken of volgas te geven. Van Groningen naar Den Haag leverde (met tegenwind en na 19 uur, dus vrijwel geheel 130 km/u) op de meter gemiddeld 1:11 op. Benieuwd hoe het zich verder in de praktijk gaat ontwikkelen. De 330d zat op ca 1:14 a 1:15, het verschil kan wel eens kleiner worden dan ik dacht.

Nog open staat of de auto een Performance Power and Sound Kit krijgt. Dat lever 360 pk (+34 pk) en 500 Nm (+50 Nm) op. Maar het is naar verwachting duur omdat de Performance uitlaat, die ik zelf niet zou kopen (de koude start maakt al wel genoeg kabaal), verplicht onderdeel van de kit is. En ik moet zeggen dat ik mij al nu tijdens het inrijden verbaas hoe snel de auto is.. Of de PPSK echt merkbaar iets toevoegt......?

Al met al zijn we tot nu toe heel erg blij met deze auto. De reden (ongeval) waarom we een andere hebben gekocht is niet leuk, maar de auto voelt als een stevige vooruitgang ten opzichte van de pre-LCI 330d.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren
Sub-reacties inklappen
dens
dens
  • 0
Leuke, uitgebreide beschrijving! En wat een schitterende configuratie. En natuurlijk een waanzinnig mooie auto met geweldige motor! Dat gaat veel rijplezier opleveren :-)

Kleur lijkt me erg chique en het Individual leder ziet er erg mooi uit. Heel subtiel wit randje, precies goed!

Bij sommige opties vind ik het wel bijzonder dat die niet standaard zijn. Zoals automatisch dimmende binnenspiegel. Dat is zelfs in het B- of C-segment al vaak standaard.
marc812
marc812
  • 0
Het lijkt wel of iedereen ineens voor een benzine 6-cilinder gaat. Mooie auto!
Ik ben dus vorige jaar overgestapt van een nieuwe 335xd naar een 335i (ook na een ongeval zonder schuld...) en heb nog geen minuut spijt gehad. Ik heb wel het Performance Pack en de uitlaten gekozen (anders was de 306PK en 400nm echt een stuk minder dan de 313PK en 640nm van de 335d...) en het geluid is werkelijk super. Dus ik zou het doen....
Verbruik lijkt me erg knap (alhoewel de 340i een nieuwe motor heeft), mijn record is 1 op 13 maar dan echt met heel erg mijn best doen met snelheden tussen de 90 en 120 km/u. Vul de verbruiksreview maar in a.u.b., ik ben erg benieuwd wat het verschil is. Ik haalde met de 335xd 1 op 14 over 20.000 km.
Ik heb overigens wel spijt dat ik niet voor de X-drive ben gegaan. Met de 335d 2008 had ik geen enkel probleem met alleen achterwiel aandrijving maar ik krijg het met deze 340pk en 450nm amper op de straat gezet, zeker op winterbanden....
Veel plezier met de 340i!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Prima kar ! Voor de motortuning zou ik (zelf ervaren met de 330i E92) gewoon naar Ziptuning gaan. Je vermogen neemt dan bij stage 1 toe tot ca. 385pk en 525Nm voor een prijs van ca. 800 euro. Hoef je je niet druk te maken over de Sound-upgrade en bespaar je zondermeer veel geld.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Megakx: we hebben 6 jaar/150.000 km garantie op de auto, die zou ik graag behouden.....
janvignoble
janvignoble
  • 0
Wat een in alle opzichten begerenswaardige BMW! Gefeliciteerd. En inderdaad heerlijk dat je voor de 6 pitter bent gegaan. Veel dingen blijven een kwestie van smaak. Zo begrijp ik het privacy glass echt niet. Ik blijf het een raar gezicht vinden getint glad dat opeens ophoudt bij de B stijl. En shadowline vind ik ook prachtig maar ik zou dan juist niet de chromen spijlen in de gril willen (wel de lijst, helemaal zwart vind ik weer te Sjonnie). Afijn, ik zei het al: smaak. Al met al is het natuurlijk een geweldig mooie auto, zeker in zo'n exclusieve kleur. Dank ook voor de uitgebreide beschrijving van de opties. Ook hier wat verschillen van mening. Ik zweer bij Comfort Access. Als je veel auto rijdt merk je pas hoe vaak je naar die sleutel moet grijpen wat nu niet meer nodig is. Ik heb sinds kort een 330e met de Surround View en vind het een lachwekkende optie (omdat ik het op lachspiegel vind lijken). Ingegeven door jouw enthousiasme ga ik het toch nog eens proberen. Misschien wennen?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Goede review en mooie auto met dito motor. Ik mis mijn 135 coupe met de dag meer! Gefeliciteerd... En nooit meer wegdoen die 6 cylinder!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Fantastische uitvoering van een prachtige auto, mooier kan bijna niet. Goede en duidelijke afweging van de opties!
Mini cooper diesel
Mini cooper diesel
  • 0
Pracht bak fantastisch dat u dit nog koopt in plaats van zo 14% bijteller ! Maar als u deze auto vergelijkt met een E 90 die u heeft gehad hoe is dan het verschil met wat nu nu rijdt zegt u dan altijd laten staan de E90 330d en snel doorsparen voor de F31 ? Of zegt u nee is ook een topper ?
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Bijtelling: waarom zou ik mij voor een eigen auto druk maken over de bijtelling? Zeker omdat in de praktijk het verschil in verbruik tussen een 6 of een 4 cyl kleiner is dan de resultaten van de testcyclus doen vermoeden. Downsizing lijkt vooral door de testcyclus gedreven te worden, denk ik wel eens.

De 330d E91 vond ik een heerlijke auto. Scherp, snel en prima meters maken omdat je relatief weinig hoeft te tanken. In de pre-LCI 330d F31 miste ik de scherpte van de E91 wel een beetje. De LCI F31 met M-onderstel lijkt weer meer op de E91. Maar goed: er spelen ook andere factoren om de een of de ander te kiezen. De F31 is ook ruimer, veiliger en comfortabeler dan de E91 en heeft wat moderner goodies en (vind ik) een mooier interieur. En het budget en de staat van de auto zelf spelen natuurlijk een rol. Probeer er een paar, zelf vind ik het wel aantrekkelijk dat premium selections bij de BMW dealer 2 jaar garantie hebben. Rij je in ieder geval 2 jaar zonder verrassingen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Kijk eindelijk eens een uitleg van de gekozen opties mooie auto en gelukkig met 6 cilinder
Anoniem
Anoniem
  • 0
Nice. Carbon zwart is een mooie kleur net als het interieur

Mits in gelegenheid had ik op de nieuwe S4 Avant gewacht deze zomer ... ondanks de facelift van de BMW was ik voor een compleet nieuw ontworpen auto gegaan bij een dergelijke investering. Deze bimmer toont jaartjes

Digitale radio zal geen kans krijgen. De FM verdwijnt maar digitale radio wordt al ingehaald door de webstreams.

In het buitenland was t wel iets meer doorontwikkeld
AMM
AMM
  • 0
Leuke review met wat kleine aanmerken: Lichtassistentie is wel hinderlijk voor verkeer vanuit de zijkant, althans ik zet hem uit als er vanuit een zijweg verkeer nadert. Hoezo lichtpakket keuze oranje of wit enkel bij M-sport? Het adaptief M-onderstel vind ik juist ideaal: Op strakke weg de sport stand en op keien de comfort stand. Comfort access is voor mij weer een uitkomst, surround view met een paar dikke wielen onmisbaar. Parkeerassistent gebruik ik idd ook niet. Gelukkig heeft ieder zijn eigen voorkeur, privacy glas vind ik mooi en Jan gaat er van over zijn nek vandaar die lange optielijst bij BMW.
Oma
Oma
  • 0
Toont jaartjes zegt Prop, en rijdt zelf iedere ochtend zijn fiets uit de garage. Als er iemand (te) lang met een model doet is het Audi wel. 3-serie is en blijft een schitterend model. Ook de e46 en e90 blijven gewoon mooi om te zien in tegenstelling tot oudere modellen van ander fabricaat. Goede keuze LoLa.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@LoLa,
Ten eerste, gefeliciteerd met deze auto!
wat een prachtige wagen met de opties die u heeft aangestreept!

Zelf heb ik afgelopen week een 340i sedan met performance pakket besteld,
In het transanitblau met zwarte grill en privacy glas etc.

Veel plezier met het rijden van deze auto!