BMW 330i Edition (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 330i Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 204.000 km |
KM-stand laatst | 214.100 km |
Terug naar de roots
- 214.100 km
Deze auto heb ik begin februari 2018 gekocht, hier heb ik de Colt voor ingeruild. De auto werd in opdracht van de eerste eigenaar door een derde partij verkocht.
Ik zocht een auto met veel trekvermogen, voldoende opties en bij voorkeur iets waar ik nog een beetje gevoel bij heb. Gezien de ervaring met mijn oude 323ti (...top!!!) voor nog een 3 serie gegaan. Het moest een 330d of 330i worden vanwege het vermogen, het karakter van de motor en de standaarduitrusting. Eerst bij exact dezelfde auto met een automaat gaan kijken omdat daar mijn voorkeur naar uit ging, de auto was echter geimporteerd en ook niet helemaal honderd procent netjes.
Toen zag ik deze staan, zelf wist ik niet dat de 330i ook met een zesbak was geleverd. Ik ben gaan kijken, en de auto was minstens zo mooi als op de foto's. Ik besloot hem te kopen.
De auto is compleet uitgerust met xenon, navigatie af-fabriek, elektrische zonnerollo, zwarte hemel, sportinterieur met stoelverwarming en ga maar door. De auto mag 1800 kg trekken dus dat is ook top.
Na aanschaf zag ik (helaas pas achteraf) dat de radiateur lek was, deze heb ik direct vervangen in combinatie met een multiriemset. Kosten ongeveer 600 euro.
Ook vond ik de auto erg gevoelig voot spoorvorming, ik heb toen vier nieuwe Goodyear Eagle F1 banden gemonteerd icm nieuwe draagarmrubbers en stabilisatorstangrubbers en uiteraard het uitlijnen van de auto. Ook ongeveer 600 euro.
Bijna 10 000 kilometer later kan ik vanuit Kroatie schrijven dat de auto nog steeds top bevalt, hij is erg comfortabel en van oerdegelijke bouwkwaliteit. Ik heb de auto ook in de keramische coating laten zetten om hem optimaal beschermd te houden.
De plannen zijn wellicht nog een Bilstein setje voor het onderstel, en een BT setje voor de originele radio. Verder vooral gewoon lekker rijden. De twee meest verrassende dingen vind ik het koppel (optrekken vanaf 1200 rpm in zijn 5 of 6? Geen probleem) en het verbruik, 1 op 14 is op de snelweg prima haalbaar en voornamelijk korte stukken rij ik eigenlijk altijd 1 op 11. Dit komt vast ook door het rustige karakter van de motor en de zesbak. Hij draait namelijk maar net 2000 toeren bij 100 kmh en 3300 toeren bij de 160/170.
Ik ben van plan deze auto echt lang te houden maar dat heb ik al wel vaker gezegd. Het enige puntje van kritiek? Het is een vrij grijze muis en de auto is zo 'goed' dat het speelse er een beetje af is. Maar om deze auto nu zwaar te gaan aanpassen of tunen vind ik ook erg zonde. Wordt vervolgd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.