BMW 325i Executive (2002) #3

autoreview

BMW 325i Executive (2002)

Signalement

Uitvoering325i Executive
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf213.080 km
KM-stand laatst220.700 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

6 cilinder als 1e auto, verstandig?

  • 213.080 km

Van jongs af aan weg van auto's. Het kopen van je eerste auto is dan ook een grote dag. Nu woon ik nog thuis en volg ik een BBL opleiding automonteur, dat brengt enkele voordelen met zich mee. Onderhoud kost gewoonweg minder en het kopen van een auto met een ietwat vage onderhoudshistorie zijn geen grote afknappers.

Criteria aan de eerste auto.
Mijn vader rijdt zolang ik weet Jaguar en met het gezond verstand van een monteur heb ik er dus maar voor gekozen om een degelijke Duitser uit te zoeken. Ik heb geen auto nodig aangezien ik op de fiets naar werk ga en eens per week de auto pak om naar school te rijden.

BMW stond altijd al bovenaan het lijstje, een 3 serie om mee te beginnen. Een auto die voor pretritjes gebruikt wordt en niet voor woon werk verkeer. Na wat zoekwerk online de bekende euvels gevonden en besloten om dan toch voor een sedan met automaat te gaan. Een saaie keuze maar er zal minder sportief mee gereden zijn dan met een 330ci met een handbak.

Criteria:
1) Sedan, 4 deurs gewoonweg praktisch
2) M54B25 blok of beter/sterker
3) redelijke opties
4) zo weinig mogelijke eigenaren
5) zo origineel mogelijk

Uitgekomen op een 325i sedan uit 2002, na 8 maanden geïmporteerd uit Duitsland en daarna in bezit van dezelfde eigenaar geweest. uitgerust met redelijke opties, niet top of the line maar ook niet een basismodel. Onderhoudshistorie was redelijk compleet laatste jaren beurtjes bij apk maar niet stevig onder handen genomen. De perfecte basis om als beginnend monteur ervaring aan op te doen.
Dus auto opgehaald en meteen door naar werk, direct een grote beurt uitgevoerd met zorgvuldige inspectie. De olielekkages waren al bekend en in de aankomende weken zijn deze ook verholpen, een defecte thermostaat met bijbehorende slangen zijn ook reeds vervangen. In de aankomende weken wordt er nog meer aandacht besteed aan bepaalde punten die wel wat liefde kunnen gebruiken.



De eerste kilometers

  • 215.500 km

Na 2 maanden en zo'n 3000 km later. de auto rijdt goed. het stuurt en rijdt allemaal naar behoren, de 2,5 liter 6 cilinder loopt geweldig, het geluid is wat aan de zachte kant, het doet de 6 cilinder niet veel recht. De automaat is zeker niet snel maar schakelt soepel en bijna ongemerkt. het verbruik valt mee, op de snelweg 1 op 12, stadsverkeer komt uit rond de 1 op 9. Gemengd verbruik komt uit op 1 op 10 aangezien ik niet veel snelweg kilometers maak maar meer binnenwegen.

Verdere reparties
De auto kwam met nieuwe remblokken voor en achter, maar aangezien ik voordeliger reparaties kan doen aan mijn auto besloten om compleet nieuwe remmen rondom te doen. Blokken en schijven van Bosch, expres niet gekozen voor Brembo of andere high performance onderdelen om de auto zijn fabrieksgevoel te bewaren.
Nieuwe multiriemen gemonteerd en de motor geflushed met aansluitend een nieuwe oliefilterhuispakking.
Auto ook meteen uitgelijnd zodat deze ook zijn nieuwe banden weer netjes slijten.

Uiterlijk aanpakken

  • 220.700 km

Een half jaartje en zo'n 7000 km verder. Inmiddels de 1e midden demper tussen de uitlaat uitgehaald en vervangen voor een rechte pijp. Het geluid bij een koude start is nu velen malen beter, heb hem nog niet van buiten de auto gehoord maar van binnen hoor je bij het cruisen op de snelweg geen vervelende brom, maar als je hem eenmaal op zijn staart trapt komt dat fantastische 6 cilinder geluid goed tevoorschijn.

Nieuwe schoenen
De standaard 16 inch wielen zijn toch wat aan de kleine kant en laten veel ruimte in de wielkasten over. Nu het geluk gehad dat een klant met een BMW X1 een setje 18 inch winterwielen had die al 4 jaar in de opslag stonden (style 320). Voor een mooi bedrag overgenomen en gloednieuwe Hankook Ventus V12 Evo2 banden gemonteerd. 225/40/18 rondom, geen breedset maarja je kan niet alles hebben. De wielen staan vele malen beter onder de auto, wielkasten worden netjes gevuld, lopen nergens aan en steken net niet voorbij het spatbord uit, alsof BMW wist dat je deze wielen er onder zou zetten.

Verlichting
De een vind het mooi de ander niet, maar angel eyes zijn door de jaren heen toch wel een feature geworden op de BMW's. De keuze uit geel/halogeen look of dan toch de witte/led, toch maar voor de led variant gegaan. Binnen een uurtje geïnstalleerd en afgetapt van de normale aansluiting van het stadslicht en dus in combinatie met de automatische verlichting van de auto branden deze bijna altijd. Niet te fel en zeer goed te gebruiken als dagrijverlichting.

Lak en bescherming
Nu mijn vader zijn eigen Jaguar altijd goed schoon houd heb ik er het voordeel van dat ik een polijstmachine en de benodigde ervaring tot mijn beschikking heb. Deze dan ook goed gebruikt en de hele auto een polijstbeurt gegeven met aansluitend een waxlaag eroverheen. Motorkap zit wel onder de steenslag evenals de bumper, hier moet wel wat aan gedaan worden dus die moet een keer overgespoten worden. Misschien wel een M-tech II bumper voor de looks.

Onderstel
Tijdens het remmen gemerkt dat het linker draagarmrubber aan de voorzijde minder wordt. Deze wordt maar even op de lange baan geschoven want het kan niet zo heel veel kwaad. Verder stuurt de BMW nog altijd strak ondanks dat er het normale onderstel onder zit, deze BMW is dan ook meer gericht op comfort dan op prestatie, toch iets dat ik in eerste instantie niet van plan was om te kopen maar achteraf gezien wel heel blij ben dat ik die keuze heb gemaakt. Collega had recent ook een E46 aangeschaft na het zien van de mijne, wel een 1999 coupe met sport onderstel. Hij kon meteen het verschil voelen zodra hij bij mij instapte en zij dat hij een keer tot rust kon komen met het rijden.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens