BMW 328i touring Executive (1997)

autoreview

BMW 328i touring Executive (1997)
BMW 328i touring Executive (1997)BMW 328i touring Executive (1997)BMW 328i touring Executive (1997)BMW 328i touring Executive (1997)BMW 328i touring Executive (1997)

Signalement

Uitvoering328i touring Executive
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf369.000 km
KM-stand laatst325.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Oud, maar nog lang niet verouderd

  • 325.000 km

Vorig jaar (2020) stond deze E36 Touring te koop bij een vriend van mij. Vooraf werd ik al gelokt met een aantal foto's en de specificaties van deze toekomstige klassieker. Een Touring (station) uitvoering is al bijzonder, maar in combinatie met een 2.8 liter motor, een automaat, lederen bekleding met stoelverwarming, climate en cruise control, een boordcomputer en nog wat extra, wat minder zichtbare opties werd de verleiding wel heel groot. Deze is bovendien geïmporteerd vanuit Zwitserland en we weten hoe men daar met dure spullen om gaat: heel zorgvuldig.
De auto was heel standaard uitgevoerd verder, met de oranje knipperlichtjes, de standaard bumperset en 16 inch wielen. Het leuke aan deze auto's is, dat je ze heel snel een totaal andere look and feel kunt geven en zeker een 2.8 verdient een wat 'bruter' uiterlijk.
Dus dat heb ik wat veranderd met M-bumpers, witte (knipper-)lichten, verlagingsveren aan de voorkant en 17" velgen die eigenlijk onder de opvolger horen (E46) maar hier zeker niet misstaan.
De prestaties zijn bijzonder. Feitelijk is het dezelfde motor als de 325i maar door een aantal technische aanpassingen heeft de 328i hetzelfde aantal pk's (193), maar veel meer koppel onderin. Daarmee kun je steeds tot het gaatje gaan, maar ik rij zelf vrij beheerst en daarmee blijft ook het verbruik binnen de perken. Als het hard moet, kan dat, maar het hoeft niet constant.
De E36 is nog een van de laatste echte 'rijdersauto's', dus je bent helemaal zelf in controle. De stuurbekrachtiging werkt goed, maar je houdt zelf het gevoel en contact met de weg. Dat maakt snel en bochtig sturen mogelijk. Aan de andere kant is het wel een auto van 1997 en daar moet je je ook bewust van zijn. Het is makkelijk om de auto in twee maanden tijd compleet te slopen, als je steeds tot het randje van de prestaties gaat. Dat is niet mijn ding. Ik probeer de auto - zoals ook mijn andere Bimmers - in zo goed mogelijke staat te houden. Onderhoud is goed te doen en relatief simpel. De onderdelen zowel OEM als aftermarket goed te krijgen voor normale prijzen, waardoor rijden met een E36 mits met respect gedaan, garant staat voor jarenlang rijplezier. En zoals het nu gaat met de prijzen, is de auto straks, als je er klaar mee bent, waarschijnlijk meer waard dan toen je 'm kocht. Een extra reden om de E36 met liefde en respect te behandelen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.