BMW 325i Touring High Executive (2009) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 325i Touring High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 63.000 km |
(30 maart 2009) De eerste BMW ervaringen .....
- 7.000 km
De aankoop:
Begin november 2008 is de BMW 325i Touring in het zwart besteld. Midden december was de auto reeds bij de dealer te bewonderen. Toen begon voor mij het tandenknarsend wachten tot het moment dat de auto in januari op kenteken gezet kon worden.
Voor de aankoop ben ik op zoek gegaan naar een niet al te lange stationwagen (tussen 4,5 en 4,75 meter). Helaas worden tegenwoordig de meeste wagens steeds zwaarder en langer. Gelukkig kon daardoor de selectie van mogelijke kandidaten snel kleiner worden. Uiteindelijk bleven drie kandidaten over, namelijk de Mercedes-Benz C-klasse Estate, de Audi A4 Avant en de BMW 3-serie Touring. Op papier had ik de BMW (pre-facelift) vanwege de looks en de probleemgevende iDrive computer afgeschreven. De Audi A4 Avant (facelift 2008) had vergeleken met de Mercedes-Benz C-klasse een goede mix aan mogelijkheden en kwaliteiten. Conclusie, mijn zinnen waren gezet op de Audi A4 Avant.
De eerste kandidaat voor een proefrit was de Mercedes-Benz C200 Kompressor. Zeer goed gelopen verkoopafhandeling. De verkoper was zeer serieus en had op al mijn mogelijke vragen goed antwoord en uitleg voorhanden. De proefrit is ook goed geslaagd. Alleeen ..... wat ben ik afgeknapt op het lage kwaliteitsgevoel van het interieur. Ik had het gevoel dat ik omringd werd met teveel goedkoop plastic. Het volledig dashboard is van een hard goedkoop uitziend plastic, de middenarmsteun is alleen verkrijgbaar in plastic (kan niet in stof of leer uitgevoerd worden) en het navigatiesysteem komt tevoorschijn uit een gammel voelend plastic schuifsysteem. Verder irriteerde de kilometerteller me. Dit omdat niet duidelijk de snelheid af te lezen valt. De wijzer beweegt zich namelijk volledig over de cijfers heen en had een schaalverdeling waarin de precieze snelheid niet afgeleid kan worden. Met andere woorden, ik werd bevestigd in mijn papieren keuze dat het de Audi A4 Avant gaat worden.
Vol goede moed ben ik naar de dichtstbijzijnde Audi dealer gegaan. Tjonge, wat werd dat een moeizaam en traumatisch verkooptraject!
Na zeer traumatische ervaringen met de verkoopmethoden bij de Audi, heb ik moeten kijken naar een eventueel alternatieve scenario buiten Audi om. De zeer slechte ervaring zijn als volg samen te vatten:
- Vier verschillende zeer teleurstellend werkende dealers en uiteindelijk een goede vijfde dealer gevonden op advies van een collega;
- Niet serieus genomen behandelingen en/of het totale negeren als klant;
- Niet nakomen van duidelijke afspraken voor een proefrit. Op de afgesproken dag wist men niets af van mijn proefrit en wilde niets alsnog ter plekke gaan regelen;
- Zeer slechte ervaring bij de eerste proefrit met een 'verkeerde' auto (sedan i.p.v. stationwagen, standaardstoel die me rugklachten gaf, handgeschakeld terwijl het doel is een automaat, etc.);
- Te weinig tijd over voor de tweede proefrit (max. 30 minuten tijdens spitsuur) door tenminste 1,5 uur wachten op de verkoper (moest alles nog regelen voor de proefrit) ondanks vantevoren gemaakte afspraak;
- Niet goed luisteren naar wat de klant wilt en uiteindelijk opgescheept zitten met adviezen over een verkeerde configuratie;
- etc.
Ik heb elke dealer een kans gegeven door de 'moeite' te nemen om gemiddeld bij elk tenminste driemaal langs te gaan, ondanks de gemaakte missers. Dit omdat ik mijn tanden gezet heb in het willen kopen van een Audi A4 Avant!
Gelukkig besefte BMW ondertussen dat het tijd werd om de 3-serie een facelift te geven. De facelift heeft precies die missers teniet gedaan, die ik had op de pre-facelift model. Gevolg is dat ik vol verwachtingen naar de dichtstbijzijnde BMW dealer gegaan ben. Een schot in de roos! Het verkoopproces is uiterst glad en makkelijk verlopen. Gemaakte afspraken werden nagekomen, proefrit kende geen beperkingen (kon de auto een heel weekend meenemen) en de onderhandelingen kende geen starheid in prijzen en regelingen, die je meestal bij grote dealers tegenkomt.
Na afweging tussen de BMW en de Audi heb ik uiteindelijk mijn potentiele oogappel (de Audi) weggedaan op grond van de volgende argumenten:
- Eerste indruk van de running-daylight via leds is indrukwekkend. Echter na verloop van tijd begonnen ze me te irriteren. Te agressief en te fel. M.a.w. de houdbaarheid van deze looks is kort en niet classy.
- Teveel knoppen rondom de automaat in het liggend midden console, waardoor het een zeer onrustig en druk gevoel geeft. Daarnaast is elk knop voorzien van achtergrondverlichting, die bij mij vooral 's-nachts de indruk geeft van een drukke kerstboomverlichting.
- Het beeldscherm kan niet uitgeschakeld worden, waardoor het in de nacht voor mij teveel onrustig afleidend licht geeft.
- Om na prijsonderhandelingen de Audi gelijkwaardig te houden met de BMW moest teruggevallen worden naar de 1.8 TFSI motor i.p.v. de 2.0 TFSI motor, die dan ook nog minder zuiniger is dan die van de BMW 3-liter motor.
- De wegligging, vooral bij veel bochtenwerk, voelt minder sterk aan vergeleken met de BMW.
Na onderhandelingen met de BMW dealer is uiteindelijk de onderstaande configuratie ontstaan:
- 325i stationwagen, automaat
- Uni Zwart, edelhout wortelnotenhout en bekleding stof beige
- Multifunctioneel 3-spaak sportstuurwiel met leder bekleed
- 8x lichtmetalen wielen dubbelspaak 161 8Jx17 voor zowel de winter- als de zomerbanden 225/45 R17
- BMW sportstoelen
- Bi-Xenon lampen voor dim- en grootlicht
- Uitgebreid verlichtingspakket
- M sportonderstel inclusief carrosserieverlaging
- Automatische dimmende antiverblindingsbinnenspiegel
- Middenarmsteun voor, verschuifbaar
- Park Distance Control (PDC) voor en achter
- Regen- en lichtsensor
- Active Cruise Control
- Navigatiesysteem Professional Nederlands en Engels omschakelbaar
- Active Front Steering (AFS) inclusief Servotronic
- Stuurwielrand verwarmd
- Alarmsysteem klasse 3 (VbV/SCM)
- Elektrisch bediend glazen panorama schuif-/kanteldak
- Voetmatten velours
- Binnen/buitenspiegels elekt. Inklapbaar, dimmend en stoeprand functie
- Rokerspakket
- Elektrisch verstelbare lendensteunen op voorstoelen
- Opbergpakket voor bekerhouders, netjes en 12V
- Elektrisch verwarmde voorstoelen
- Mistlampen voor
- Adaptieve bochtverlichting met variabele lichtverdeling
- Airconditioning, gescheiden links/rechts, automatisch regelend
- Grootlichtassistent
- Buitenste hoofdsteunen achter neerklapbaar
- Spraaksturing
- Bluetooth telefoonvoorbereiding
- Hifi Professional luidsprekersysteem LOGIC7
- USB/Audio-aansluiting
- Individual extra getint glas in achter(portier-)ruiten en achterruit
- Spraakversie Nederlands en Engels
Nabehandeling met de volgende zaken:
- Regenspatlappen op de achterbanden om vuilafzet op de achterruit sterk te verminderen
- Beschermingsfolie op de kwetsbare buitendelen (volledige voorkant, deurgrepen en bumper kofferbak)
- Nanotechnologie aan de binnen- en buitenkant voor een eenvoudige vuilafvoering en sterk verbeterde zicht door de voorruit bij regen.
- Bekleding half leder/Alcantara in 2 kleurschakering
Ervaringen:
Inmiddels heb ik er bijna 7000 km op zitten met het rijden door diverse Europese landen als Nederland, Belgie, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Oostenrijk en Zwitserland op zowel snelwegen, steden, binnenwegen als kleine landweggetjes.
Motor en aandrijving:
De motor werkt over het algemeen soepel en stil. Wanneer je power nodig heb, heb je die direct voorhanden (218 pk, 270 Nm). Het enige dat me in negatieve zin opvalt is dat de motor zich sterk lijkt in te houden wanneer je vanuit stilstand rustig wilt optrekken zoals bijvoorbeeld bij een verkeerslicht. Tot 1700 toeren lijkt de motor er geen of weinig puf in te hebben. Daarna voel je opeens dat de motor flink vooruit wilt en gaat trekken. Druk je daarentegen meteen vanaf het begin flink op het gaspedaal, dan is de power er direct en staat voelbaar tot je beschikking. De BMW garage zegt dat dit normaal is. Van het schakel gedrag van de automaat merk je in het algemeen weinig van. Tijdens sterke hellingen heb je nooit het gevoel dat de motor buiten adem raakt.
Comfort:
De auto wordt standaard geleverd met runflat zomerbanden. Het rijden met runflat banden levert alleen bij perfecte asfalt een comfortabel rijgenot op. Zodra de weg gebreken kent, voel je deze gebreken direct tijdens het rijden. Na pogingen te hebben gedaan om deze runflat af te voeren bij de BMW dealer blijkt dit onbegonnen werk te zijn. BMW wilt niet meewerken aan non-runflat banden. Kort daarop heb ik, buiten BMW om, de runflat zomerbanden vervangen door non-runflat winterbanden. Wat een rijgenot! Zelfs op niet perfecte wegen. De runflat zomerbanden zullen door mij normaal uitgereden worden en uiteindelijk later worden vervangen door non-runflat zomerbanden.
De auto is uitgerust met een actieve cruise control. Nooit meer stressen met het aan-uit-aan-uit schakelen van je cruise control, vooral bij druk verkeer. De actieve cruise control houdt automatisch de ingestelde afstand in acht met je voorganger zodra die een lagere snelheid heeft dan de door jouw ingestelde cruise control snelheid. Uit ervaring kan ik ook zeggen dat het brandstofverbruik sterker flink omlaag gaat dan dat ik dat gewend ben bij een standaard cruise control. De auto rijdt nu gemiddeld 1 liter op 13 km.
Via een usb-ingang van het audiosysteem heb ik de mogelijkheid om een groot hoeveelheid eigen gekozen MP3-muziek te horen over het Logic7 surroundsysteem. Daarvoor hoef ik alleen maar een 32 GByte USB memory stick aan te sluiten in mijn middenarmsteun. De hoeveelheid is zo immens dat ik tenminste 4x Nederland-Zwitserland route kan afleggen voordat ik het eerste lied weer hoor langskomen!
De spraaksturing ondersteunt zowel Nederlands als Engels. Na verloop van tijd weet je hoe diverse onderdelen direct via de spraaksturing aangestuurd kunnen worden. Tenminste 95% van de uitgesproken commando's komt goed en correct over, wat een sterk comfortabel gevoel oplevert.
De telefoon (PDA, HTC Tynt II) aansturing via bluetooth werkt foutloos. Het geluid is zo goed dat mensen aan de andere kant van de lijn niet door hebben dat ik vanuit een rijdende auto bel! De volledige besturing en telefoonlijst zijn aan te sturen via de iDrive computer. Alleen de in optie verkrijgbare smartphone adapter blijkt (achteraf) voor mij volledig nutteloos te zijn. BMW moet namelijk voor elk modeltype telefoon een hiervoor geschikte adapter beschikbaarstellen. Aangezien dit niet voor mijn telefoontype beschikbaar is, heb ik geen directe toegang tot de autoantenne en de oplader. De telefoon wordt nu opgeladen door een USB aansluiting in mijn middenarmsteun.
Sterk comfortabel verhogend werkt het plannen van je route. De BMW maakt het mogelijk om via Google maps thuis achter de computer de volledige route te plannen. Het resultaat wordt op een USB memorystick gezet, die in de auto uitgelezen kan worden. Alle routepunten zijn hierdoor direct beschikbaar voor de navigatie. 'Vroeger' moest je het moeizame proces ondergaan om in je auto uitgebreid elke routepunt handmatig te programmeren. Kleine plaatjes en routebeschrijvingen kunnen ook aan de routeplanning thuis vantevoren toegevoegd worden, die je later in de autocomputer kunt terugzien.
Onderhoud:
Wat ik fijn vind is de manier hoe BMW het onderhoud heeft vorm gegeven. Alleen als er wat is of als de tijd rijp is voor onderhoud meldt de iDrive autocomputer dat er een afspraak gemaakt dient te worden met een BMW garage. Niet meer op grond van vaste kilometersperioden (als alles meestal nog goed lijkt te werken) onnodig een kostbare onderhoudsactiviteit laten uitvoeren door de dealer. Verder levert BMW bij elke nieuwe auto een aantal jaren kosten vrije onderhoudservice. Dus voorlopig geen onverwachte onderhoudskosten meer voor mij. ;-)
Storingen:
N.v.t.
Voor verbetering vatbaar:
- De bekerhouders zijn niet standaard, maar heb je ze eenmaal als dure optie aangeschaft, dan blijken ze ook nog niet goed te werken. Een bocht wat steviger nemen zorgt er al voor dat een beker uit de bekerhouder wordt gewipt.
- Bij nat weer een handmatig aan en uit schakelaar voor de verwarmbare buitenspiegels.
- De automatisch dimmende binnenspiegel laat vooral 's-nachts weinig zien van de weg in contrast met de koplampen van de achterligger. Afstanden inschatten wordt hierdoor erg moeilijk gemaakt.
- Te kleine en weinig beschikbare opbergruimte in de nabijheid van de bestuurder en de passagiers.
- Een mogelijkheid voor het kiezen van non-runflat banden bij de aanschaf.
- De automatisch regelende ruitenwisser gaat bij hogere snelheden (meer dan 80 km/h) te vaak en irritant onnodig vegen. De handmatig in vaste intervallen te regelen wisacties is bij een automatisch wissysteem niet meer beschikbaar.
Conclusie:
Ik verheug me elke dag op het mogen rijden in de BMW. Tot nu toe ontdek ik steeds meer waartoe de auto in staat is. Het iDrive computersysteem lijkt zowat onbeperkte mogelijkheden te hebben. M.a.w. elke rit levert me nog steeds telkens weer leuke verrassingen op .....
Opmerking:
De auto staat op buitenlands kenteken, omdat ik grotendeels in het buitenland woon en werk. Formeel gesproken is de auto geen Nederlandse high executive uitvoering. Dit omdat de dakreling en de metallic lak op deze auto ontbreekt. Maar als je de auto moet plaatsen in een uitrusting model volgens de Nederlandse BMW regels, dan ligt de high executive het dichtst bij de gekozen uitrusting.
.
(23 maart 2010) De ervaringen na 1e controlebeurt
- 40.000 km
Tot het moment dat de eerste controlebeurt plaatsgevonden heeft bij een kilometerstand van 35.000, kan ik de volgende opvallendheden en/of opmerkingen maken.
De minpunten:
- Het afdekzeil kan automatisch omhoog trekken bij het openen van de kofferruimte. Dit is zeer comfort verhogend. Echter, bij het afsluiten van de kofferruimte trekt dit afdekzeil niet automatisch terug omlaag. Het omlaag trekken van het afdekzeil kan alleen handmatig plaatsvinden. Het is dan ook erg irritant als je dit vergeten bent en je gaat aanrijden. Je komt dan snel tot de ontdekking dat een onbelemmerde zicht naar achteren volledig ontbreekt.
- Bij lange ritten heb ik graag drinken in mijn buurt. Helaas zijn de aanwezige drinkhouders te instabiel en daardoor onbruikbaar. Dit geldt vooral bij volle blikjes en scherpe bochten. Gelukkig heb ik een alternatief gevonden. Mijn sportstoelen hebben een variabel in te stellen voorstoelverlenging. Een klein literfles kan ik goed vastklemmen tussen de voorstoelverlenging en het liggend middenconsole. Een vol openstaande literfles blijft op deze wijze zeer stabiel zitten.
- Het inklappen van de twee buitenspiegels kan elektrisch plaatsvinden. Helaas heeft BMW de mogelijkheid vergeten, als eenvoudig in te stellen optie, de buitenspiegels automatisch te kunnen laten inklappen bij het afsluiten van de auto. Omdat dit automatisch inklappen niet mogelijk is en ik het zelf ook regelmatig vergeet, verhoogt dit het oplopen van eventuele schade aan de buitenspiegels.
- Kort na de wissel van de runflat zomerbanden naar de non-runflat winterbanden en omgekeerd is goed te merken wat voor een groot comfortverschil er bestaat tussen beide technieken. Ik heb dan ook definitief besloten de runflat zomerbanden te vervangen voor een non-runflat variant zodra ze versleten zijn.
- Het gecombineerd gemiddeld brandstofverbruik staat op 8,6 l/100km (= 11,7 km/l). In de zomermaanden is het 8,3 l/100km (= 12,1 km/l) en in de wintermaanden is het 8,9 l/100km (= 11,2 km/l). Het verbruik op alleen de snelweg kan oplopen van ongeveer 7,8 l/100km (= 12,9 km/l) tot zelfs 7,0 l/100km (= 14,2 km/l), terwijl het verbruik in de stad dramatisch kan inzakken van ongeveer 9,0 l/100km (= 11,0 km/l) tot zelfs 10,3 l/100km (= 9,7 km/l).
- Ik meet het brandstofverbruik zowel aan de hand van de brandstofbonnen als ook door de boardcomputer. De afwijking tussen de boardcomputer t.o.v. de daadwerkelijk verbruikte brandstof blijkt tot nu toe ongeveer 3% te zijn.
- De achterruitverwarming werkt niet goed genoeg. Zelfs bij zeer matige neerslag is de achterruitverwarming niet in staat de achterruit schoon te krijgen. Alleen bij een bevroren achterruit helpt het om hem sneller schoon en zichtbaar te krijgen.
- Afgelopen jaar heeft de auto me ongeveer zesmaal een waarschuwing gegeven dat het knipperlichtsysteem aan de rechtervoorkant het niet meer deed. Het knipperlicht kon alleen weer goed werken na het uitschakelen en afsluiten van de auto voor minstens dertig minuten.
- De functie van de grootlichtassistent is om automatisch grootlicht te kunnen activeren vanuit dimlicht zolang medeweggebruikers er geen last van hebben en er tegelijkertijd onvoldoende omgevingslicht is. De detectie van het licht vindt plaats door de lichtsensor in de houder van de binnenspiegel. De grootlichtassistent heeft voor mij twee nadelige eigenschappen.
1) Het grootlicht schakelt zich automatisch uit, zodra de snelheid onder de 60 km/u komt. Dit is in het bijzonder vervelend als je op zeer donkere smalle landweggetjes ergens in de nacht, op een stevige berg (de Alpen), vele haarspeldbochten aan het nemen bent en je grootlicht knippert continu tussen aan en uit.
2) De grootlichtassistent ‘ziet’ soms niet snel genoeg een zeer duidelijke tegenligger met normale dimlichten. Gevolg de tegenligger 'ontvangt' ten onrechte, kortstondig, net iets te lang de volle lading grootlicht.
- De functie van de active cruise control is om cruise control te hebben met het automatisch remmen en versnellen van de eigen snelheid om de afstand tot een voorliggende auto te handhaven. De detectie van de afstand tot een voorliggende auto vindt plaats door de radarbol rechtsvoor (gezien vanuit de bestuurder) in de grill onder de kentekenplaat. De active cruise control heeft voor mij een drietal nadelige eigenschappen.
1) Een voorliggende auto voegt uit op de snelweg. Het radarsysteem ziet een snel afremmende auto voor zich terwijl het afremmen feitelijk gebeurt op de rechts gelegen uitvoegstrook. De auto remt dan ook zelf flink af om de afstand tot deze voorliggende auto te kunnen behouden, terwijl de eigen rijbaan volledig vrij is.
2) Het radarsysteem ‘ziet’ bij zeer hevige neerslag niets meer. Wat de situatie echter gevaarlijk maakt is, dat het systeem geen waarschuwing geeft, of dat het active cruise control systeem zichzelf niet uitschakelt. Het systeem zal niet meer automatisch afremmen bij het naderen van een voorliggende auto, terwijl je dat wel verwacht.
3) Het active cruise control heeft soms zin om zichzelf plotseling uit te schakelen. Tijdens het rijden remt de auto flink zonder enig aanwijsbare reden en schakelt vervolgens de active cruise control uit. Een waarschuwingsmelding toont daarna de melding dat er helaas een onverwachte onhandelbare situatie zich heeft voorgedaan.
- Het navigatiesysteem heeft een zevental nadelige eigenschappen.
1) Het navigatiesysteem heeft soms de neiging om een extra onnodig rondje in te lassen tijdens een rijroute. De voorgestelde rijroute gaat bijvoorbeeld van de snelweg af, maakt een ‘rondje rond de kerk’ en gaat vervolgens de snelweg weer op om de route op de normale wijze te vervolgen.
2) Een routeplanning met meerdere tussenstops toont alleen de route en de tijd tot de eerst volgende tussenstop. Na aankomst bij een tussenstop schakelt het systeem zeer traag over naar een volgend tussenstop. Het systeem adviseert als gevolg hiervan, kortstondig herhalend, om terug te keren naar de oorspronkelijke tussenstop. Tevens is er dan kortstondig sprake van ‘verkeerde’ hulp bij alle op dat moment nieuw tegenkomende wegsituaties en afslagen.
3) Het toevoegen van een lijst/categorie met Point Of Interests (POI’s) is niet mogelijk.
4) Het instellen van een hoorbaar alarmering bij snelheidscontroles (die aangemeld zijn via TMC) of andere bijzondere POI's, is niet mogelijk.
5) Het navigatiesysteem herkent niet een tussenstop als die niet exact bereikt is. Het navigatiesysteem kan hierdoor zeer lang door blijven 'zeuren' om de auto te keren. Handmatig instellen naar een volgend tussenstop kan dit probleem oplossen, maar lijkt niet altijd goed te werken.
6) Het is na een tijdje vermoeiend om naar de duidelijk gesproken Nederlands vrouwelijk navigatieaanwijzingen te luisteren. De uitgesproken aanwijzingen hebben namelijk een zeer zwaar Duits accent. Het regelmatig omschakelen naar de Engels/Britse navigatieaanwijzingen helpt mij om de irritaties hiertegen weer voor een tijdje te onderdrukken.
7) Het navigatiesysteem kan niet aangeven wat de maximum toelaatbare snelheid is en wat je huidige GPS snelheid is van de weg waarop je rijdt. Dit was ik gewend vanuit de TomTom navigatie. Als je veel lange ritten maakt, dan weet je soms niet meer wat de huidig toelaatbare maximumsnelheid is en wil je graag ergens op terug kunnen vallen.
De pluspunten:
- Tijdens het wachten en een 'verveel' moment in de auto, heb ik een onverwachte ontdekking gedaan. Aan de linkervoorkant van het dashboard blijkt een handig, voldoende groot afsluitbaar opbergruimte te bestaan. Deze ruimte is voldoende groot voor het voortaan opbergen van mijn zonnebril, dikke portemonnee en flinke sleutelbos. Eindelijk verlos van de volle broekzakken tijdens het rijden! Vooral bij lange ritten.
- Ik had ook last van het probleem dat je veelvuldig ziet bij stationwagons, namelijk het 'kijkgat' in de achterruit. Na wat onderzoek heb ik een poging gedaan dit verschijnsel te verminderen door spatlappen op de achterwielen te plaatsen. Het resultaat is dat het kleine 'kijkgat' verschijnsel praktisch gezien verdwenen is. Dit heeft mij zeker een ongekende besparing voor de achterruitvloeistof opgeleverd! ;-)
- De afwijking tussen de GPS snelheid en de aangegeven autosnelheid blijkt minimaal te zijn. Bij 80 km/u is het snelheidsverschil ongeveer 4 km/u (84 km/u op teller is 80 km/u op GPS) en bij 120 km/u is het snelheidsverschil ongeveer 6 km/u (126 km/u op teller is 120 km/u op GPS).
- Het rijden met een snelheid van meer dan 200 km/u blijkt zodanig snel, gemakkelijk, stabiel en comfortabel te zijn, dat er weinig verschil valt te merken met een snelheid van 'maar' ongeveer 160 tot 180 km/u. Alleen de overige weggebruikers komen en gaan wat sneller voorbij. Hierbij zijn geen rammeltjes of andere storende geluiden waar te nemen.
- De bochten zijn zeer direct, eenvoudig en scherp te nemen.
- De uitstekende sportstoelen zijn zeer veelzijdig in te stellen en dragen bij dat er op de vele lange ritten weinig tot geen vermoeidheid verschijnselen optreedt.
- Mijn oren zijn zeer gevoelig voor kleine drukverschillen, zoals die zich al voordoen bij een op een kier openstaande raam. De verrassing was dan ook groot dat het half opengooien van het panoramadak mij totaal geen problemen oplevert. Een openstaand panoramadak, vooral bij zeer zonnig weer, warmt de auto heel snel op door de directe zonnestralen. Echter bij gesloten toestand houdt het panoramadak, als ideale zonnefilter, de auto koel.
- Onder de acht voorkeurtoetsen kan je bijna alles vastleggen. Op dit moment gebruik ik de voorkeurtoetsen voor regelmatig te gebruiken navigatieroutes, navigatieopties en enkele vaak beluisterde radiostations. Helaas zijn er maar een achttal voorkeurtoetsen beschikbaar. Het beschikbaar stellen van meer voorkeurtoetsen had van mij wel gemogen.
- Het is mogelijk om te kijken en te luisteren naar (muziek) Dvd’s. Bij snelheden hoger dan stapvoets schakelt de video zichzelf automatisch uit, maar handhaaft het volledig het surround (Dolby Digital 5.1) geluid.
- De optie 'USB/Audio-aansluiting' (optie 6FL) ondersteunt het gebruik van een 1 TeraByte USB 2.5”-harddisk, waarop ik een deel van mijn cd-collectie (meer dan 300 cd’s nu digitaal beschikbaar; meer cd’s zullen nog volgen) aan muziek als Windows Media Audio (= wma-files) in een lossless (= compressie zonder kwaliteitsverlies) formaat heb vastgelegd. Ik heb vernomen dat de volgende software release van iDrive ook Album Art (= plaatjes van cd hoesjes) gaat ondersteunen. Mijn wma-files heb ik alvast hierop voorbereid. ;-)
De controlebeurt bij kilometerstand 35.000:
Bij het inleveren van de auto voor de eerste controlebeurt heb ik de volgende opmerkingen gemaakt:
- Controleer de goede werking van de achterruitverwarming;
- Controleer de goede werking van het knipperlichtsysteem aan de rechtervoorkant;
- Controleer de afstelling van de radar t.b.v. de active cruise control;
- Uitvoeren van een software update van de CIC boardcomputer (oude versie was de eerste harddisk generatie software, ECE BMW 1.2.4, Road Map Europe PREMIUM 2008-2);
- Uitvoeren van een update naar de laatste versie navigatiekaarten;
- De ruitenvloeistof bleek snel te bevriezen op de ruit tijdens de afgelopen winter;
- Nagaan of er een uitbreiding plaatsgevonden heeft in de ondersteunde smartphone adapters.
Volgens de factuur heeft er het volgende plaatsgevonden:
- Gratis kleine controlebeurt bij de BMW garage;
- (Controlebeurt) Vervanging oliefilter;
- (Controlebeurt) Vervanging 6,5 liter motorolie;
- (Controlebeurt) Vervanging microfilter;
- (Controlebeurt) Vervanging voor- en achterruitenwissers;
- (Controlebeurt) Vervanging 3,5 liter ruitenvloeistof;
- (Garantie) Vervanging knipperlichtsysteem aan de rechtervoorkant;
- (Garantie) Betere afstelling radar t.b.v. de active cruise control;
- (Garantie) Volledige vervanging CIC boardcomputer en de hierbij horende laatste software versie;
- (Garantie) Vervanging NOX sensor;
- (In opdracht) Update navigatiekaarten naar 2010 versie.
De gemaakte kosten bij deze eerste controlebeurt zijn de 6,5 liter motorolie, 3,5 liter ruitenvloeistof en de update van navigatiekaarten naar 2010. Alle overige activiteiten waren gratis, omdat ze of onder de gratis controlebeurt of onder de garantie vallen.
De resultaten van de eerste controlebeurt zijn:
- Het brandstofverbruik van voor en na de controlebeurt verschilt enorm. Voor de controlebeurt had ik een gemiddeld verbruik in deze winter van 9 l/100km (= 11 km/l). Na de controlebeurt is het verbruik spectaculair gedaald naar 7,5 l/100km (= 13.3 km/l). Mijn verwachting is dat het gemiddeld jaarverbruik uiteindelijk zal stabiliseren rondom de 8.0 l/100km (= 12,5 km/l). De actieradius is hiermee met ongeveer 100 kilometer per tankbeurt gestegen!
- Tijdens de software update voor de 'oude' CIC boardcomputer, bleek de oude hardware niet meer in staat de nieuwe software te accepteren. Men heeft onder garantie besloten, naast de software, ook de hardware te vervangen. Het slechte hieraan is, dat ik alle oude gegevens (muziek, contacten en vastgelegde routes) in de boardcomputer kwijt ben. Vooraf heb ik van alle gegevens een kopie gemaakt, dus gelukkig is niets definitief verloren gegaan. Het goede hieraan is, dat ik alle nieuwe software voorzieningen en verbeteringen van het modeljaar 2010, 'gratis' toebedeeld kreeg. Een voorbeeld van een nieuwe voorziening en verbetering is de vernieuwde voice control. Ik kan nu een bestemming aan het navigatiesysteem invoeren door het in één zin uitspreken van de plaats, adres en nummer.
- Het knipperlichtsysteem aan de rechtervoorkant is vervangen en is sindsdien niet meer uitgevallen.
- Vanwege de software update zijn ook de parameters voor het motormanagement aangepast. De geconstateerde terughoudendheid van de motor bij het normaal wegrijden is na de update volledig verdwenen.
- De aanschaf van de optie 'smartphone-adaption' (optie 6NF) blijkt volledig zinloos te zijn geweest. De hierbij horende en beschikbare smartphone adapters is in de afgelopen jaar weinig tot niets veranderd. Voor mijn smartphone (HTC TyTN II) heb ik het opgegeven, dat er ooit nog een adapter beschikbaar komt. Ik hoop dat de volgende eigenaar van deze auto wel de gelegenheid krijgt om gebruik te mogen maken van deze optie.
- De huidige nieuwe iDrive software heeft versie ECE, BMW Group, 101092.0.12, Road Map Europe PREMIUM 2010. Enkele geconstateerde verbeteringen zijn ten eerste het vernieuwde voice control systeem. Het invoeren van een nieuwe bestemming kan nu in één zin (plaats, adres en huisnummer). Voorheen moest dit gebroken en afzonderlijk plaatsvinden door de invoer van eerst plaats, dan adres en vervolgens huisnummer. Een tweede verbetering is dat het navigatiesysteem via een usb-stick meerdere opgeslagen routebestanden tegelijk kan inlezen. Voorheen wilde het navigatiesysteem alleen het laatst meest recente routebestand inlezen. Alle overige routebestanden werden hierbij genegeerd. Een derde verbetering is te zien bij de detailweergave van de pijlweergave. De pijlweergave is nu zeer goed in staat om alle details van een complex uitziende naderende kruising te tonen.
Conclusie tot 40.000 kilometers:
Ik ben nog steeds verbaasd hoe goed de wagen eigenlijk is. De aanwezige voorzieningen werken meestal goed en de ritten zijn zeer aangenaam. Geen enkel moment heb je het gevoel dat je te lange ritten maakt. De hierboven genoemde minpunten zijn uitvergroot. Ik kan er mee leven. Ik kijk daarom met veel genoegen uit naar de volgende 40.000 kilometers ...
.
(6 dec. 2010) - De ervaringen na 2e controlebeurt
- 63.000 km
Bij een kilometerstand van 58.500 heeft een tweede controlebeurt plaatsgevonden. De volgende opvallendheden en/of opmerkingen en/of ervaringen kan ik hierover maken.
- Begin november 2010 geeft de boardcomputer aan dat het rechterachterknipperlicht niet goed functioneert. Direct na het starten van de wagen werkt het tweemaal knipperend correct. Vervolgens valt het terug in een soort van noodknipperlichttoestand. Al het daaropvolgend gebruik laat alleen de noodknipperlichttoestand zien. Onder garantie zijn zowel de complete linker- als de rechterachterlichtunit vervangen voor nieuwe lichtunits. De led lampen bleken nog goed te werken. Het probleem is gevonden in de slechte elektronische aansturing/verbinding tussen de lichtunit en de wagen.
- Sinds de laatste software update van maart 2010 ondervindt de weergave via de usb aansluiting in de middenarmsteun (optie 6FL) de volgende gebreken:
1) De usb aansluiting ‘ziet’ regelmatig niet meer de correcte status van de aansluiting. Als er niets op aangesloten is, dan ‘denkt’ het systeem dat er wat op aangesloten is. En omgekeerd, als er wat op aangesloten is, dan ‘denkt’ het systeem dat er niets op aangesloten is. Het systeem corrigeert zichzelf niet, zelfs niet na een zeer lange wachttijd.
2) Af en toe wilt de usb aansluiting, tijdens het afspelen, plotseling de usb memory stick niet meer ‘zien’. Gevolg is dat het geluid plotseling volledig wegvalt. Na een lange tijd afwachten, hervindt het systeem de juiste aansluiting weer en vervolgt het met het afspelen.
3) Regelmatig aan het eind van een muziekstuk ‘bevriest’ het afspelen voor zeer lange tijd. Resetten van het systeem helpt niets. Het systeem onthoudt wat het voor het laatst deed en pakt gewoon de draad op waar het gebleven is. In deze situatie betekent het dus dat het de foute situatie heroppakt en opnieuw vervolgt.
4) De grootste ergernis is het niet meer goed functioneren van een door jezelf gedefinieerde playlist. De liedjes, geordend in cd album folders, kunnen niet worden afgespeeld zonder het gebruik van een goed werkende playlist. Nu moet ik noodgedwongen alle liedjes chaotisch dumpen in één folder en kan ze alleen via de optie ‘directory’ afspelen.
5) Een software update van juli 2010 heeft wat verbeteringen gebracht voor punt (1), doordat het systeem zichzelf corrigeert na een lange wachttijd en/of fysiek heraansluiting van de verbinding. Verbetering voor punt (3), doordat het systeem na een lange wachttijd de goede werking vervolgt.
- Nu de winter vroeg is ingetreden, merk ik pas goed de zeer slechte plaatsing van de aan/uit led status voor de stuurverwarming en de automatische regensensor. Beide led lampjes zijn alleen goed waar te nemen als je het stuur ver doordraait zoals zich dat voordoet bij een scherpe bocht. Dit omdat beide led lampjes precies achter de rechterspaak van het stuur vallen. De ontwerpers van BMW hadden waarschijnlijk een offday op het moment dat ze dit onderdeel moesten ontwerpen......
- Begin oktober 2010 zijn de runflat zomerbanden verwisseld voor de non-runflat winterbanden. Zowel de zomer- als de winterbanden hebben nog ruim voldoende profiel om nog minstens een volgend seizoen mee te gaan. De zomerbanden hebben nog een profiel van 4 tot 5 mm. en de winterbanden hebben nog een profiel van 6 tot 7 mm. Het gebruik van de banden komt daarmee op minstens drie jaar.
- Het gecombineerd gemiddeld brandstofverbruik staat op 7,9 l/100km (= 12,7 km/l). In de zomermaanden is het 7,9 l/100km (= 12,6 km/l) en in de wintermaanden is het 7,8 l/100km (= 12,9 km/l). Het verbruik op alleen de snelweg kan oplopen van ongeveer 8,2 l/100km (= 12,3 km/l) tot zelfs 6,6 l/100km (= 15,1 km/l), terwijl het verbruik in de stad dramatisch kan inzakken van ongeveer 9,0 l/100km (= 11,0 km/l) tot zelfs 9,9 l/100km (= 10,1 km/l).
De controlebeurt bij kilometerstand 58.500:
Bij het inleveren van de auto voor de tweede controlebeurt heb ik de volgende opmerkingen gemaakt:
- Controleer de correcte werking van de optie 'USB/Audio-aansluiting' (optie 6FL);
- Niet uitvoeren van een update naar de laatste versie navigatiekaarten;
- Nagaan of er een uitbreiding plaatsgevonden heeft in de te ondersteunde smartphone adapters.
Volgens de factuur heeft er het volgende plaatsgevonden:
- Gratis controlebeurt bij de BMW garage (10 jaar lang of tot de 100.000 km);
- (Controlebeurt) Vervanging remvloeistof;
- (Controlebeurt) Verplichte tweejaarlijkse keuring van de verbrandingsgassen;
- (Controlebeurt) Keuring hoogtecontrole;
- (Controlebeurt) Vervanging voor- en achterruitenwissers;
- (Controlebeurt) Vervanging ruitenvloeistof.
De gemaakte kosten bij deze tweede controlebeurt zijn de 1 liter remvloeistof, 2 liter ruitenvloeistof en 0,2 liter hydroliekolie. Alle overige activiteiten waren gratis, omdat ze of onder de gratis controlebeurt of onder de garantie vallen.
De resultaten van de tweede controlebeurt zijn:
- De correcte werking van optie ‘USB/Audio-aansluiting’ (optie 6FL) kon niet verbeterd worden door het ontbreken van een software update ten opzichte van de laatste software update.
- De navigatiekaarten van 2010 bestaan uit kaarten van Q2 2009. De nieuwste navigatiekaarten van 2011 bestaan uit kaarten van Q4 2009. Gezien de minimale tijd tussen Q2 2009 en Q4 2009 (hooguit een kleine zes maanden) heb ik besloten dat het niet de moeite waard is om 200 euro te spenderen voor deze jaarlijkse navigatiekaarten update.
- De lijst van beschikbare smartphone adapters is in de afgelopen jaar nog steeds weinig tot niets veranderd ten behoeve van de optie 'smartphone-adaption' (optie 6NF).
Conclusie/opmerking tot 63.000 kilometers:
De wagen rijdt na ruim 60.000 kilometers nog steeds super. Tijdens de tweede controlebeurt heeft de verkoopafdeling van mijn BMW dealer een zeer goed bod geboden voor de in uitstekende staat verkerende wagen. Ik kon twee scenario’s overwegen, omdat ik toch al de behoefte had voor een iets ruimere wagen. Scenario 1 is wachten totdat over twee jaar de opvolger van de huidige 3-serie komt, die voldoende groot gaat worden. Scenario 2 is direct overstappen naar de 5-serie. Na wat berekeningen heb ik gekozen om het bod te accepteren en over te stappen naar een nieuwe 525d Touring. De uiteindelijke redenen tot dit besluit zijn het verkrijgen van een ruimere wagen, zeer mooi design en het hebben van lagere financiële kosten ten opzichte van het alternatieve scenario.
In de loop van januari 2011 wordt de nieuwe wagen afgeleverd. De belangrijkste (comfort) verschillen tussen de 525d en mijn huidige 325i zijn de toevoeging van Head-Up display, Active Cruise Control Stop & Go, Speed Limit, M-sportstuur met stuurschakeling, Comfort Access, Internet aansluiting (ConnectedDrive) en Diesel.
Ik beschouw deze review voor nu als beëindigd. Alleen bij onverwachte belangrijke en/of bijzondere zaken zal deze review worden aangevuld. Mocht er nog aanvullend commentaar komen, die een antwoord verlangen, dan zal ik ze bijhouden en daar waar mogelijk ze beantwoorden. In elk geval bedankt voor de diverse commentaren en de zeer hoge waardering die deze review heeft mogen ontvangen. Ik hoop dat mijn volgende review, over de nieuwe 525d Touring, ergens rond maart 2011, zich ook mag verheugen in zo’n hoge waardering.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.