AutoWeek 16 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 16 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests

Tegenaanval

BMW 3-serie

  • Albert-Jan Cornelissen
  • Eerste rijtest
22 september 2008 om 14:59
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 37
AutoWeek 37

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 37

Het leven is niet makkelijk aan de top. Merken als Audi en Mercedes-Benz zetten alles op alles om de BMW 3-serie – ooit grondlegger van het segment der compacte sportsedans – van zijn troon te stoten. En aangezien ze dichterbij komen dan ooit, achtte het merk met de propeller de tijd rijp voor een grondige facelift.

Ga er maar aan staan: je bent het beste jongetje van de klas en iedereen probeert je de loef af te steken. Zo ongeveer vergaat het BMW's 3-serie ook. Het Beierse merk kwam in 1975 volgens eigen zeggen als eerste met een compacte sportsedan in het premiumsegment op de proppen (al zullen ze daar bij een merk als Alfa Romeo ongetwijfeld anders over denken) en sindsdien speelt de Dreier de rol van benchmark in zijn segment. Lexus gebruikte de populaire BMW zo ongeveer als blauwdruk bij de ontwikkeling van de eerste IS – een zes-in-lijn motor in lengte voorin, achterwielaandrijving – en Audi claimt met de A4 'de sportiefste auto in het segment' op de wielen te hebben gezet. Tel daarbij op dat de nieuwe generatie Mercedes-Benz C-klasse wat rijdynamiek betreft ook een grote stap richting BMW heeft gezet en het zal duidelijk zijn dat het tijd wordt voor actie in München om de voorsprong te behouden.

Met zijn uiterlijk maakt de grondig gefacelifte nieuwe 3 duidelijk dat hij op het sportieve vlak boven de concurrentie wil uitsteken. De voorbumper bijvoorbeeld oogt een stuk dikker dan voorheen en de nieren zijn er voortaan geheel in geïntegreerd, bij de vorige editie zat de bovenzijde ervan aan de motorkap vast. Bovendien zijn de luchtinlaten vergroot en zijn de koplampen voortaan getooid met chromen ringen, allemaal kleine zaken die hem net even wat meer uitstraling geven. De wat minder geslaagde wijzigingen zijn wat ons betreft de vouwen in het midden van de motorkap, die een soort 'powerdome' willen imiteren. Het maakt de voorzijde onnodig druk, dergelijke tierelantijnen heeft een merk als BMW niet nodig.

Krachtiger

De gespierdere uitstraling zet zich voort aan de zijkant met een scherpere vouw ter hoogte van de deurgrepen en zijskirts die duidelijk prominenter aanwezig zijn dan voorheen. Tel daarbij op dat de spoorbreedte met 6 millimeter is vergroot – aan de achterzijde zelfs 24 mm – en we kunnen stellen dat hij er krachtiger uitziet dan voorheen. Grootste verbeteringen zijn wat ons betreft de achterlichten: de saaie lichtunits die de 3-serie tot nu toe droeg, hebben plaatsgemaakt voor exemplaren met de bij BMW traditionele L-vorm, waardoor de achterkant beduidend minder anoniem oogt dan voorheen. Al met al een geslaagde make-over wat design betreft. Ook de kleine detailwijzigingen in het interieur hebben een positieve uitwerking gehad. Zo is de beroemde en beruchte iDrive-knop voortaan omringd met knoppen waarmee je direct in de bedieningsmenu's van het navigatiesysteem, de audio-installatie en de telefoon belandt. En dat is in de praktijk een hele verbetering, het omslachtige geworstel door tal van submenu's behoort nagenoeg tot het verleden. Ook het navigatiesysteem zelf is verbeterd: het heeft voortaan een groot scherm met een diameter van 8,8 inch en een harde schijf van 80 GB, waarvan je 12 GB voor de opslag van muziek kan gebruiken. Verder kun je voortaan, en daarmee heeft het merk een heuse wereldprimeur te pakken, op internet surfen via de iDrive-knop. Daar moeten we echter wel twee 'maar's' bij plaatsen. Ten eerste werkt het systeem volgens de verouderde Edge-standaard en dat zorgt ervoor dat het openen van internetpagina's niet bepaald snel gaat en ten tweede duurt het nog even voordat het in Nederland leverbaar wordt, omdat de importeur nog in onderhandeling is met netwerkaanbieders.

Beul

Achter het stuur van de BMW 330d weten we direct weer waarom dit merk ook alweer de 'Bayerische Motoren Werke' heet. Wát een heerlijkheid is deze nieuwe dieselmotor. De drieliter diesel is voorzien van commonrail-injectie van de nieuwste generatie die voor een druk van 1.800 bar zorgt en een turbo heeft met variabele geometrie. Het eindresultaat is een stevige 245 pk. Daarmee is hij 14 pk sterker geworden dan zijn voorganger, terwijl het verbruik met 7 procent afnam. Nog indrukwekkender is het feit dat deze motor nu al aan de pas in 2014 geldende Euro 6-emissienorm voldoet, als je tenminste kiest voor het optionele BluePerformance-pakket, waarbij een NOx-filter in het uitlaatsysteem wordt gemonteerd. Wel een beetje jammer dat de koper daarvoor moet bijbetalen, hoewel de standaard 330d reeds goed is voor Euro 5. En dat is gezien de indrukwekkende prestaties die hij levert toch netjes te noemen. Want het is werkelijk een beul, deze zelfontbrander. Nadat je een klein turbogat hebt overwonnen, gaat de beuk er bij 1.500 tpm vol in en begint hij aan een oneindig lijkende acceleratie. Met het koppel van 520 Nm maakt het daarbij weinig uit in welke versnelling de zesbak staat. Op nat wegdek treedt zelfs even beginnende wielspin op bij het opschakelen van twee naar drie, terwijl de snelheidsmeter bijna op 100 km/h staat. Een krachtpatser van de eerste orde dus, die qua geluidsproductie en vermogensafgifte in niets onderdoet voor een goede benzinemotor. In Nederland zullen de viercilinders 318d en 320d echter het leeuwendeel van de dieselverkopen voor hun rekening nemen, waarbij de eerstgenoemde voortaan ook met automaat leverbaar is en de 320d als vierwielaandrijver besteld kan worden. Bij de benzinemotoren loopt de range als vanouds van de 122 pk sterke 316i tot de twinturbo 335i met 306 pk.

Voorspelbaar

Wat rijdynamiek betreft zet de Drie nog altijd de toon in zijn klasse. Alles klopt, alles valt op zijn plek. De besturing overtroeft qua precisie en gevoel nog altijd die van bijvoorbeeld de Audi A4 en ook de lichtvoetigheid waarop de BMW je in bochten trakteert, is in dit segment onovertroffen. Daarbij ligt het grensbereik erg hoog en dat kondigt zich bovendien voorspelbaar aan. De optionele sportstoelen ondersteunen het lichaam daarbij perfect en plezieren met veel zijdelingse steun. Als vanouds een echte rijdersauto, waarbij het opvalt dat het rijcomfort op een hoger plan staat dan voorheen. De 'oude' 3-serie rekende altijd wat onbeholpen af met korte richels en oneffenheden, de gefacelifte versie glijdt er beduidend soepeler overheen. Ten minste in de door ons gereden 330d met 17-inchwielen. De koets is niet meer constant in beweging, wat vooral te danken is aan de montage van een nieuwe generatie runflat-banden, die minder stug aanvoelen dan voorheen. Al met al biedt de vernieuwde 3-serie een geslaagdere mix van comfort en sportiviteit. De concurrentie heeft weer wat om de tanden op stuk te bijten.

  • Houd me op de hoogte over de BMW 3-serie
  • Hoe verloopt jouw zoekproces naar een volgende auto? Vertel het AutoWeek >
BMW 3-serie BMW 3-serie

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

INFO
Alphabet
BMW 318i (4D/6H)
€ 579
Stel samen ▸
Athlon
BMW 318i Corporate Executive (4D/8A)
€ 619
Stel samen ▸
Arval
BMW 318i Touring (5D/8A)
€ 601
 
BMW 3-serie in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    328i Executive

    BMW 328i Executive

    • 2012
    • 173.483 km

    € 18.450

    318i Business Line

    BMW 318i Business Line

    • 2011
    • 159.000 km

    € 7.999

    318i Sedan |SPORT LINE |M HEMELBEKLEDING |CRUISE CONTROL

    BMW 318i Sedan |SPORT LINE |M HEMELBEKLEDING |CRUISE CONTROL

    • 2021
    • 54 km

    € 51.051

Meer BMW 3-serie occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 3-serie specificaties
  • BMW 3-serie occasions
  • BMW 3-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 3-serie tests
  • BMW 3-serie gebruikersreviews
  • BMW 3-serie index
PREMIUM
BMW 325i (2008) vs. Lexus IS 250 (2008) - Occasion Dubbeltest

BMW 325i (2008) vs. Lexus IS 250 (2008) - Occasion Dubbeltest

Turbomotoren met drie of vier cilinders, daar moeten we het anno 2020 meestal mee doen. Vermogen...

Lees meer
BMW 3-serie (E90) - Occasion Aankoopadvies

BMW 3-serie (E90) - Occasion Aankoopadvies

112

Nee, de allermooiste 3-serie uit de historie is dit zeker niet. Toen hij net op de markt kwam,...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    BMW M3 en BMW M4 Competition met xDrive-vierwielaandrijving

    BMW M3 en BMW M4 Competition met xDrive-vierwielaandrijving

    5
    • 19 april 2021
  • Review
    BMW 320i (2019)

    BMW 320i (2019)

    3
    • 11 april 2021
  • Review
    BMW M340i xDrive Touring (2020)

    BMW M340i xDrive Touring (2020)

    7
    • 2 april 2021
  • Review
    BMW 320i Touring (2018)

    BMW 320i Touring (2018)

    3
    • 21 maart 2021
  • Test: BMW M3 Competition

    Test: BMW M3 Competition

    • 16 maart 2021
  • Review
    BMW 320i Touring (2007)

    BMW 320i Touring (2007)

    3
    • 10 maart 2021
  • Autonieuws
    BMW 3-serie Touring (1994) - In het Wild

    BMW 3-serie Touring (1994) - In het Wild

    47
    • 5 maart 2021
Merk
Merk
  • Autonieuws
    BMW M3 en BMW M4 Competition met xDrive-vierwielaandrijving

    BMW M3 en BMW M4 Competition met xDrive-vierwielaandrijving

    5
    • 19 april 2021
  • PREMIUM
    Test: Jaguar XF Sportbrake D200 vs. BMW 520d Touring

    Test: Jaguar XF Sportbrake D200 vs. BMW...

    • 13 april 2021
  • Autonieuws
    BMW M4 'CSL' voor het eerst in beeld

    BMW M4 'CSL' voor het eerst in beeld

    9
    • 12 april 2021
  • Review
    BMW 320i (2019)

    BMW 320i (2019)

    3
    • 11 april 2021
  • Autonieuws
    BMW en Mercedes boeken verkooprecords

    BMW en Mercedes boeken verkooprecords

    54
    • 8 april 2021
  • Autonieuws
    Alpina krijgt twee verkooppunten in Nederland

    Alpina krijgt twee verkooppunten in Nederland

    20
    • 8 april 2021
  • Autonieuws
    Elektrische BMW iX1 gesnapt

    Elektrische BMW iX1 gesnapt

    31
    • 8 april 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep